Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:46

Hier betalen we 8,- per keer. Ik woon hier nu meer dan een jaar maar nog geen enkele keer de container aan de weg gehad. In het begin had ik zoveel bouw- en restafval dat ik zelf naar de afvalstraat reed. Nu zit hij wel bijna vol. 8,- per half jaar vind ik nog wel acceptabel.
PMD- afval is gratis en dat is toch het meeste.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:55

Sloten zijn pas te koop vanaf januari 2022 en het argument van dumpen bij een ander is iets wat inderdaad heel vaak geroepen wordt. Zeker omdat hier zo al enorm veel sluikstorten is. Maar volgens de firma die de vuilophaling doet was dit helemaal geen gegronde angst, in de Testgemeente is dat voor gebeurd zeggen ze.
Ja hallo, hier zit op 200m een station, we wonen in een dorpskern met ene kant een kleuter- en lagere school en andere kant de bib. En om de hoek een bakker, dagwinkel, een kruidvat en 3 plekken met bushalte en een frituur met speelpleintje tegenover. Vandaar dus ook dat ik zeg, als ik 'm buiten zet, dan zal die sowieso al ramvol zitten van mezelf :Y)

Ik heb geen creditcard, scheelt in online aankopen en negatief staan. Want daar betaal je ook rente op. Mijn betalende bankrekeningen heb ik allemaal stopgezet, enkel nog gratis zichtrekening en/of spaarrekening. En voor aankopen waar creditcard voor nodig is heb ik paypal, vaak is dat een alternatief betaalmiddel. Kan ik iig niet uitgeven wat ik niet heb. Staat ook niet standaard verbonden dus ik moet eerst naar paypal overboeken. Dat duurt altijd even. Ideaal om aankopen te laten bezinken.

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:31

Ik betaal een groot bedrag (meer dan €200 per jaar) voor het ophalen van huisvuil.
De meeste buren scheiden dan ook niet.
Zelf ben ik ooit mijn bak kwijt geweest. En vorige zomer had iemand een open zak er ondersteboven ingegooid. Er zat onder andere satésaus en een rijsttafel aan de binnenkant geplakt.
Overigens ben ik wel blij dat ik niet per kg hoef te betalen. Ik heb twee poezen en dat grit moet ik ergens laten.

Ik heb wel een creditcard (visa). Daar kun je ook geld opzetten, dus positief saldo.
Boven de €500 krijg je 0,01% rente.
Ik sta daar dus ook nooit rood mee.
Hij is ideaal op vakantie, grote aankopen ivm extra verzekering of als je bijvoorbeeld een auto wilt huren.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:39

Ik heb al mijn bankrekeningen gratis en twee credit cards ook gratis (MasterCard en visa). Mis de amex wel want die kwam vaak heel handig uit, die had ook geen limiet. Vooral als je veel reist heel handig. Mss neem ik die dus wel ooit opnieuw.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:50

Luxorvalkje, hier is het starttarief 240,- en daar bovenop komt nog de 8,- per restafvalcontainer. Dat is nog duurder ;)

Ik heb nog nooit gezien dat ik rente betaal over mijn CC. Je betaalt toch alleen hogere kosten?

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 17:50

Wij betalen op basis van aantal personen die ingeschreven staan bij de GBA een bedrag per huis / huisnummer. Dus straks als zoonlief op zichzelf gaat scheelt dat weer een paar tientjes.
Zit in de stad dus van die containers ondergronds. Jan en alleman kan er wat ingooien en ze zitten altijd binnen no-time vol. Gelukkig staat ze niet voor de deur >;)

Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:53

Luxorvalkje schreef:
Ik betaal een groot bedrag (meer dan €200 per jaar) voor het ophalen van huisvuil.
De meeste buren scheiden dan ook niet.
Zelf ben ik ooit mijn bak kwijt geweest. En vorige zomer had iemand een open zak er ondersteboven ingegooid. Er zat onder andere satésaus en een rijsttafel aan de binnenkant geplakt.
Overigens ben ik wel blij dat ik niet per kg hoef te betalen. Ik heb twee poezen en dat grit moet ik ergens laten.

Ik heb wel een creditcard (visa). Daar kun je ook geld opzetten, dus positief saldo.
Boven de €500 krijg je 0,01% rente.
Ik sta daar dus ook nooit rood mee.
Hij is ideaal op vakantie, grote aankopen ivm extra verzekering of als je bijvoorbeeld een auto wilt huren.

Ik ben overgestapt op de Peewee bakken met bijbehorende pellets. Werkt veel fijner vind ik. Drollen kunnen eventueel door het toilet, en je hebt echt veel minder verbruik, scheelt dus ook in kosten.

Het zaagsel kan in de groene bak of op de composthoop (de drollen evt ook).

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 20:18

Ontlasting van katten mag bijna nooit in de groenbak /gft. Hier in de gemeente maken ze er compost van. En als er iets niet goed is voor de menselijke gezondheid is het ontlasting van katten. Zwangere vrouwen wordt ook afgeraden om katten bakken uit te scheppen.

Na ijsheiligen kan ik ook mijn aardbeienplanten uitgraven omdat een kat in de buurt ertussen heeft zitten sch*ten

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 20:44

Misschien dat ik de kak van de katten ook weleens door de plee ga spoelen in de toekomst... Hier wordt het €0,50/ophaling en dan een bedrag/kilo. Hun grit zijn houtkorrels, sowieso al zuiniger dan de klassieke korrels en ook minder zwaar.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:38

O, ik doe de ontlasting van mijn kat altijd in de GFT, in van die biozakjes. Ik gebruik ook PeeWee, vind het erg fijn spul.

PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:19

Weekboodschappen gedaan en nog 95 euro over voor deze maand voor gezamenlijke uitgaven. Dat gaat we makkelijk redden. Donderdag begint de nieuwe maand weer.
En dan heb ik deze maand al extra kunnen sparen, maar ook een nieuwe koelkast gekocht voor in de schuur. Goede maand _/-\o_

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:02

Mijn nieuwe maand begint steeds de 1e werkdag van de nieuwe maand, dus nog even te gaan. Echter heb ik nu best nog geld over, denk er sterk aan om daar al wat van af te halen en in de enveloppe voor stalgeld te stoppen. Dan hoef ik dat bedrag ook alweer niet van mijn volgende loon af te houden. En zo wil ik dat maandelijks proberen nu, en uiteindelijk elke maand meer en meer overhouden.

PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:44

Dat is wel slim als je het toch over hebt nu.

Ik maak de gezamenlijke rekening helemaal leeg voordat we er ieder ons nieuwe deel op storten. Daar kunnen we dan weer een maand mee vooruit.

Mijn persoonlijke rekening is nooit leeg gelukkig.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 19:54

Da's knap PSvanLot.

Hier verjaardagen die toch weer meer kosten dan gedacht maar goed :+
Dus wordt nog ff bikkelen tot de 25e (maar volgens mij komt het salaris de 23e omdat 25e in het weekend valt?).

PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 20:12

Of dat knap is weer ik niet.

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 20:46

VanHuisUit schreef:
Da's knap PSvanLot.

Hier verjaardagen die toch weer meer kosten dan gedacht maar goed :+
Dus wordt nog ff bikkelen tot de 25e (maar volgens mij komt het salaris de 23e omdat 25e in het weekend valt?).

Bij mij idd vrijdag. En dan nog 1 maand voor het vakantiegeld.

Steenbok12
Berichten: 7849
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 20:55

Ja salaris hier ook de 23e ipv de 25e komende week haha. Is de maand erop weer een beetje langer. Deze maand weinig gespaard denk ik. Naast het dressor van 450 euro is ook de geiser vervangen moeten worden in de caravan a 400 euro. Maargoed. Wel ietsje meer salaris deze maand. Vanaf half april terug naar 32 uur voor in ieder geval een half jaar dus krijg al de helft van dat verschil geloof ik deze maand.

Correctie.. volgens mij hebben we 500 euro alsnog op de spaar 'over' als er geen gekke dingen meer gebeuren. Valt mij toch weer mee.

PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:01

Deze maand en volgende maand zijn het bij mij 4 weken, tussen mei en juni bijna 5.

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:05

Steenbok12 schreef:
Ja salaris hier ook de 23e ipv de 25e komende week haha. Is de maand erop weer een beetje langer. Deze maand weinig gespaard denk ik. Naast het dressor van 450 euro is ook de geiser vervangen moeten worden in de caravan a 400 euro. Maargoed. Wel ietsje meer salaris deze maand. Vanaf half april terug naar 32 uur voor in ieder geval een half jaar dus krijg al de helft van dat verschil geloof ik deze maand.

Correctie.. volgens mij hebben we 500 euro alsnog op de spaar 'over' als er geen gekke dingen meer gebeuren. Valt mij toch weer mee.

Dat is ook met december en januari. In december en mei krijg ik altijd een bedrag wat ik elke maand wel wil krijgen :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 23:30

Ja wel door nu al zuinig aan te doen en alvast geld opzij te zetten voor stalgeld hoop ik dan van mijn vakantiegeld veel meer te kunnen sparen. Beetje buffer inbouwen zeg maar. Geld op de spaarboek zetten is natuurlijk het leukste, maar ik ben evengoed tevreden als ik er in de basis gewoon niets vanaf moet halen.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10445
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:09

Hier deze maand best wat kosten gehad aan basis kosten voor de verkoop van mijn woning. Dat is voor een deel van mn spaarrekening gegaan maar ook een deel van gewoon wat er op mn rekening stond omdat dat zo paste...

Scheelt wel dat de overdracht van de woning eind mei is en dan t reeds betaalde bedrag in mindering gebracht wordt op de eind nota van de makelaar.

Waarschijnlijk krijg ik ook nog wel een best bedrag terug van de energie maatschappij aangezien ik nu nog wel mn standaard maand bedrag betaal maar al niet meer in de woning zit en dus maar beperkt verbruik heb op de momenten dat we even daar zijn.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 14:31

Wij dachten een leuk bedrag van de watermaatschappij terug te krijgen. Ons verbruik is lager ten opzichte van het jaar ervoor. Mede omdat ik een 1000l-vat kon opvullen met regenwater ipv tonnetjes leidingwater zeulen :P nou bekeek vriend even de afrekening, niks terug. Ze hebben gewoon de waterprijs omhoog getrokken -O-

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 15:31

Varekaj schreef:
Meelezer hier: als wij wat over hebben en het is nog genoeg voor 1 portie gaat het ofwel in de vriezer, ofwel voor de dag nadien. Sommige dagen eet 1 van ons warm op het werk en dan eet de ander dat overschotje op. Hoeven we niks weg te gooien en ook niet te koken die dag.

Bepaalde gerechten maken we soms bewust in een grote hoeveelheid. Zo hebben we vorige week een hele grote kom pastasaus gemaakt, specifiek om in te vriezen. Leverde ons 5 bakjes voor 2 personen op. Moussaka is nog zoiets: dat maken we in een grotere hoeveelheid, een deel gaat in de eigen vriezer en dan 1 bakje naar schoonouders en 1 naar schoonbroer en schoonzus. Wij krijgen van hen dan weer verse lasagne in de plaats. Witloofstronkjes in hesp gerold en met kaassaus gaan we ook binnenkort in een grotere hoeveelheid maken, ook met het idee van invriezen.
Brood zit vaak extra in de vriezer en vlees bestellen we als het kan in een coulis/pakket bij een hoeveboerderij. Scheelt aanschuiven bij de slager, door de grote porties is het goedkoper en je hebt langere tijd genoeg in huis.

Zowel partner als ik krijgen maaltijdcheques van onze werkgever. Dat is maandelijks toch snel een bedrag van bijna €200 samen, scheelt natuurlijk een flinke hap van het boodschappenbudget.

@OleJon: ik heb een regenpijp die nu afloopt in een groot ondergronds watervat. Als dat vol zit (bij zo goed als) kan ik er een IBC-vat van 1000L op aansluiten. Ik heb nog een 2e ondergronds watervat zitten. Daar kan ik dan dat vol watervat in leeg laten lopen, en hervullen met regenwater :Y)


Ja inderdaad ideaal, wel vreemd dat jullie dan geen geld terug krijgen dan. Dan hebben ze de prijs ook aardig opgeschroefd dan.
Laatst bijgewerkt door OleJon op 18-04-21 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 15:31

OleJon schreef:
Varekaj schreef:
Meelezer hier: als wij wat over hebben en het is nog genoeg voor 1 portie gaat het ofwel in de vriezer, ofwel voor de dag nadien. Sommige dagen eet 1 van ons warm op het werk en dan eet de ander dat overschotje op. Hoeven we niks weg te gooien en ook niet te koken die dag.

Bepaalde gerechten maken we soms bewust in een grote hoeveelheid. Zo hebben we vorige week een hele grote kom pastasaus gemaakt, specifiek om in te vriezen. Leverde ons 5 bakjes voor 2 personen op. Moussaka is nog zoiets: dat maken we in een grotere hoeveelheid, een deel gaat in de eigen vriezer en dan 1 bakje naar schoonouders en 1 naar schoonbroer en schoonzus. Wij krijgen van hen dan weer verse lasagne in de plaats. Witloofstronkjes in hesp gerold en met kaassaus gaan we ook binnenkort in een grotere hoeveelheid maken, ook met het idee van invriezen.
Brood zit vaak extra in de vriezer en vlees bestellen we als het kan in een coulis/pakket bij een hoeveboerderij. Scheelt aanschuiven bij de slager, door de grote porties is het goedkoper en je hebt langere tijd genoeg in huis.

Zowel partner als ik krijgen maaltijdcheques van onze werkgever. Dat is maandelijks toch snel een bedrag van bijna €200 samen, scheelt natuurlijk een flinke hap van het boodschappenbudget.

@OleJon: ik heb een regenpijp die nu afloopt in een groot ondergronds watervat. Als dat vol zit (bij zo goed als) kan ik er een IBC-vat van 1000L op aansluiten. Ik heb nog een 2e ondergronds watervat zitten. Daar kan ik dan dat vol watervat in leeg laten lopen, en hervullen met regenwater :Y)


Ja inderdaad ideaal, wel vreemd dat jullie dan geen geld terug krijgen dan. Dan hebben ze de prijs ook aardig opgeschroefd dan :(

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 15:32

OleJon schreef:
Varekaj schreef:
Meelezer hier: als wij wat over hebben en het is nog genoeg voor 1 portie gaat het ofwel in de vriezer, ofwel voor de dag nadien. Sommige dagen eet 1 van ons warm op het werk en dan eet de ander dat overschotje op. Hoeven we niks weg te gooien en ook niet te koken die dag.

Bepaalde gerechten maken we soms bewust in een grote hoeveelheid. Zo hebben we vorige week een hele grote kom pastasaus gemaakt, specifiek om in te vriezen. Leverde ons 5 bakjes voor 2 personen op. Moussaka is nog zoiets: dat maken we in een grotere hoeveelheid, een deel gaat in de eigen vriezer en dan 1 bakje naar schoonouders en 1 naar schoonbroer en schoonzus. Wij krijgen van hen dan weer verse lasagne in de plaats. Witloofstronkjes in hesp gerold en met kaassaus gaan we ook binnenkort in een grotere hoeveelheid maken, ook met het idee van invriezen.
Brood zit vaak extra in de vriezer en vlees bestellen we als het kan in een coulis/pakket bij een hoeveboerderij. Scheelt aanschuiven bij de slager, door de grote porties is het goedkoper en je hebt langere tijd genoeg in huis.

Zowel partner als ik krijgen maaltijdcheques van onze werkgever. Dat is maandelijks toch snel een bedrag van bijna €200 samen, scheelt natuurlijk een flinke hap van het boodschappenbudget.

@OleJon: ik heb een regenpijp die nu afloopt in een groot ondergronds watervat. Als dat vol zit (bij zo goed als) kan ik er een IBC-vat van 1000L op aansluiten. Ik heb nog een 2e ondergronds watervat zitten. Daar kan ik dan dat vol watervat in leeg laten lopen, en hervullen met regenwater :Y)


Ja inderdaad ideaal, wel vreemd dat jullie dan geen geld terug krijgen dan. Dan hebben ze de prijs ook aardig opgeschroefd dan.