Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:08

Is zakelijke lease, dus wat dat betreft niet heel veel goedkoper, wel qua verbruik.

Ter compensatie hebben we ook een (zakelijke young timer) range rover vogue diesel :+ Heerlijke auto om bijv bomen eruit te trekken of dingen te verplaatsen :P Maar ook om mee te rijden. Is omgebouwd naar bestelwagen dus lekker veel ruimte achterin om spullen mee te nemen.
Scheelt echt zo'n 500€ per kwartaal aan wegenbelasting vergeleken met niet bestelwagen :=

8nnemiek

Berichten: 43420
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:35

Ah ja, als je zakelijk rijdt zal dat wel weer anders zitten inderdaad.

Slim om zo'n auto om te bouwen, dat heet grijs kenteken toch? Ideaal dat je zo een hoop kan besparen!

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:54

Ja, grijs kenteken inderdaad. En omdat hij ouder is als 15 jaar betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde (dus nu zo'n 4000€ ofzo is :P)

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 19:35

Dat is slim autorijden Prairy!

Ik ben de trotse bezitter van een Peugeotje 108 en dan de GTI versie :o klein maar erg snel... ook nog met een soft-top dus dakje kan open, zo heerlijk. Echt volkomen over de top auto'tje heel erg leren bekleding, stoelverwarming, cruise control, lichtmetalen velgen etc }:0 :))

Dus echt niet op bespaard of beknibbeld, tja soms wil je wat he.

Had haast ingeruild op een over de top Peugeot 208 (de Roland Garros versie voor degenen die weten wat dat is).... maar dat vond ik te erg. Want schiet er dan eigenlijk niets mee op behalve dat je iets meer ruimte hebt, wat nergens op slaat, want ik zit er altijd alleen in :+
Maar hij was zo mooi :~ :))

Ik heb erg gedacht aan mijn nieuwe keuken hahaha.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:58

Mijn dikke trekauto is ook ingeschreven als grijs kenteken, in België is dat lichte vracht. Ik betaal ongeveer €147/jaar aan wegenbelasting voor een 2.5 diesel 4x4 Mitsubishi Pajero sport die 2800 mag trekken. Ik kar haast overal (door)heen zonder problemen :D
Verbruik is wat minder zuinig, maar ik haal normaal toch wel 25k aan km's/jaar en 3/5 van de tijd met trailer erachter. Al zal dat nu ook minderen, want ik hoef me voor les met de paarden niet meer 2-3x/week te verplaatsen.

Vriend dacht ook over lease, maar niet gedaan. Dat gaat bij zijn werkgever van het brutoloon af, en dat is nadelig voor de berekening van zijn pensioen later. Bij een kennis van ons gaat het van het nettoloon af, en dan was het wel interessant geweest.

8nnemiek

Berichten: 43420
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:09

Zonnebloem, hoe is het eigenlijk met jouw auto afgelopen? Hebben jullie de auto nog gekregen of het geld terug kunnen halen?

Wij hebben twee auto's, maar zouden eigenlijk genoeg hebben aan eentje.. maar we willen allebei onze eigen auto niet weg doen :+ Ik heb een Fiat 500, ding kost 50 euro per maand aan wegenbelasting en verzekering en rijdt 1 op 20, lekker zuinig dus. Mijn vriend heeft een BMW die op een haar na 300.000 km op de teller heeft, krijg je dus weinig voor terug en op zich is het handig om grotere spullen mee te vervoeren. Maar van mij zou ie weg mogen :))

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:21

Wij hebben juist een tweede nodig, we stellen het al heel lang uit, maar dan moet een van ons steeds een auto van een ander lenen en hoe wel diegene het geen enkel probleem vind is het alles behalve ideal. Qua reistijd en spullen is ov eigenlijk geen optie

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 21:36

Ik heb jaren een leenauto gehad via Greenwheels. Vond dat best wel ideaal. Alleen auto als je die echt nodig hebt. Houdt kosten ook erg overzichtelijk. Het lijkt best wel duur. Maar als je het goed plant en alleen gebruikt als OV of fiets echt niet kan was het prima alternatief.

Heb ik de auto nu echt nodig... het is eigenlijk wel een luxe artikel. Want als ik het echt niet kon betalen, of het geld dus echt ergens anders voor nodig zou hebben zou ik wel zonder kunnen. Zou alleen onhandiger zijn... werk op onregelmatige tijden en om 's avonds bij nacht en ontij met de metro te gaan... maar goed zou zonder kunnen en dat zou denk ik bij elkaar 200 / 300 Euro schelen (als je andere vormen van vervoer dan wel weer meerekent...).

Zit soms wel eens te denken aan een goede electrische fiets :+ omdat ik die auto vooral voor mijn werk gebruik... maar hou zo van mijn auto :+ :o :D

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:49

Wij hebben ook twee auto's, die van m'n man (suzuki sx4) kost 42 euro wb en de mijne (hyundai atos) 26 euro wb. Helaas kunnen we niet zonder auto want als ik naar de jumbo of lidl moet dan is dat al ruim 7 km en m'n man werkt van 's morgens vroeg tot 'savonds laat, die weet nooit hoe laat die klaar is. Dus voor beide een auto is geen overbodige luxe.

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:36

OV is geen optie hier, dichtbijzijnde buurt bus halte is denk ik 2km. En dan moet je nog alle dorpen door voor je ergens bent. En met alle projecten hier, is die trek auto best nodig hier. De elektrische is vooral handig als je korte afstanden doet. Helaas wonen mijn ouders zo'n 180-200km verder op een is de range ongeveer 250km... Laden aan een laad paal, als die er al is, gaat niet heel hard, dus vaak maar stoppen bij een snellader. Maar zo snel is dat niet want om thuis te kunnen komen, met samengeknepen billetjes (of nog een extra stop zoals laatst...) ben je al gauw een uur of langer aan het wachten. En dat vind ik echt super irritant.

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 02:09

7 km kan toch makkelijk op de fiets?
En met een elektrische fiets is het helemaal goed te doen.

Mijn werkgever vergoed ov (als we weer naar kantoor mogen), heeft een goede regeling waarbij je bruto je vakantiegeld kunt gebruiken voor een fiets (en je krijgt wat terug van de baas), maar rekent laag tarief voor km vergoeding (6 cent, tenzij je echt ongelukkig woont, dan 19) dit in het kader van gezondheid, duurzaamheid en vitaal werken.

Zelf heb ik een hele tijd Greenwheels gehad. Er zijn er meerdere op 10 minuten fietsafstand. Abbo van 0 euro per maand. Is bij gebruik iets duurder dan abbo van €10, maar ik gebruikte het weinig.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 07:34

Ik heb momenteel een (erg mooie) bedrijfswagen. Straks ga ik nog zien wat ik ga doen. Een eigen occasie kopen of auto delen. Er zitten 3-4 aanbieders hier en de meeste auto’s staan dan ook echt binnen de 5 min stappen van mijn deur. Zo dicht staat mijn eigen auto meestal niet geparkeerd :') openbaar vervoer is hier ook in overvloed dus op dat gebied wonen wij heel goed.

Es_ther

Berichten: 18720
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 07:51

Hier een zakelijke leasen auto. Gedacht aan een 2e auto, maar met thuiswerken niet nodig.

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:02

Ik had nog 50 euro voor boodschappen en had voor 23 euro aan boodschappen gedaan, dat voelt toch fijn :')

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:38

Luxorvalkje schreef:
7 km kan toch makkelijk op de fiets?
En met een elektrische fiets is het helemaal goed te doen.

Mijn werkgever vergoed ov (als we weer naar kantoor mogen), heeft een goede regeling waarbij je bruto je vakantiegeld kunt gebruiken voor een fiets (en je krijgt wat terug van de baas), maar rekent laag tarief voor km vergoeding (6 cent, tenzij je echt ongelukkig woont, dan 19) dit in het kader van gezondheid, duurzaamheid en vitaal werken.

Zelf heb ik een hele tijd Greenwheels gehad. Er zijn er meerdere op 10 minuten fietsafstand. Abbo van 0 euro per maand. Is bij gebruik iets duurder dan abbo van €10, maar ik gebruikte het weinig.


Ja maar niet om de boodschappen mee te doen, ik doe 1x in de 2 weken de boodschappen en doe alles in voorraad omdat ik niet voor 1 pak melk even naar de winkel ga. We wonen in een dorpje achteraf met geen winkels.

PSvanLot

Berichten: 10163
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:03

7km met een weekvoorraad aan boodschappen is niet te doen. Daar zou ik ook de auto voor pakken.

Hier ook twee auto's een nieuwe en een 18 jarige. De oude loopt maar minimaal. Ik gok gemiddeld nog geen 25km per week. Verkopen kan, maar hij levert niets meer op en het is toch wel handig als hij er staat. Ik werk in de stad, mijn vriend in het dorp en die is er met 2 minuten fietsen.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10445
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:05

Wij hebben allebei een eigen auto en die hebben we ook wel nodig.

Ik werk nog 1 dag in de week op kantoor maar mijn partner is 4 dagen in de week de hort op.

Ik beweeg bij tijd en wijle slecht en dan is een auto ook wel echt de uitkomst anders kan ik niet zo ver weg

Es_ther

Berichten: 18720
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:09

Ik vond vroeger het OV helemaal niet erg, maar sinds Corona vermijd ik het OV wel een beetje.

In d estafette zelf fietsen we veel, maar naar werk toe is wel veel (35 km enkeltje :+).

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:25

Ik woon op ongeveer 7km van werk, maar pak eigenlijk steeds de auto :o In de winter sowieso. De route langs de vaart is nergens verlicht en geheel verlaten, qua veiligheid in het donker is dat echt geen optie. De route langs de weg is even lang maar ze rijden je net niet van je sokken, fietspad in slechte staat en bij ijzel/sneeuw wordt er toch niet gestrooid. Nu het weer langer licht is en wat beter weer zou ik wel paar keer per week beter op de fiets stappen... Maar beetje gemakzuchtig O:) en vaak rij ik van werk door naar stal. Daar doe ik met de auto al 40min minstens over, met de fiets zou minstens 1,5u zijn.

Stal-Thuis is 14km enkele rit, maar wel pittig want alles is flink bergop richting stal. Met een elektrische fiets zou ik dat wel doen, maar ik mag geen kopen van vriend. Mijn huidige is nog prima in orde en "je bent daar nog veel te jong voor" :+

OV naar mijn werk of stal is niet haalbaar.
Vriend kan wel met OV naar zijn werk, of met de fiets of met zijn auto. Maar die staat 90% van de tijd in de garage... Want als hij voor werk eens een auto heeft kan hij gratis een leen-auto reserveren op het bedrijf.

Mijn auto wordt dus vooral gebruikt voor de (week)boodschappen, traject naar stal, mijn woon-werk en uiteraard de trailer trekken. Met elektrische fiets zou dat kunnen verminderen naar boodschappenritjes (en de winkel is op 500m) en dan sporadisch met de trailer weg. Maar dan blijf je alsnog gebonden aan een stevige trekauto.

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:30

Ik heb al 9 jaar een elektrische fiets en ben 38, gezond van lijf en leden. Ik heb er nu echt zwaar de pest in als ik een keer op een gewone fiets moet fietsen :+ Die van mij is wel een beetje aangepast, ik kan er 33 km pu mee, omdat ik anders steeds in de begrenzer zat te trappen met 25 kmpu. Gebruikte hem regelmatig voor werk in de lichte periode, ik moest ook een heel stuk door een bos en een stuk over een smalle weg zonder verlichting. In het donker was dan gewoon geen optie.

Ik ga wel eens met de fiets boodschappen doen (of nog een slechter idee, naar de Action...) maar dan moet ik echt met een mandje gaan winkelen want anders past het zeker niet in mijn fietstassen. Hoe vaak ik niet al een doosje achterop gebonden heb :')

8nnemiek

Berichten: 43420
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:47

Haha herkenbaar! Of twee grote tassen aan het stuur, die je dan de hele tijd in bedwang moet houden zodat ze niet tussen de spaken komen :')

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:50

Ja of met een 2 traps laddertje die dan wel in de spaken komt :x

PSvanLot

Berichten: 10163
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:51

Ik heb sinds kort een elektrische fiets en vind het heerlijk! Had het veel eerder moeten doen.
Naar mijn werk is 21km, dat wil ik na de meivakantie gaan doen, dan zijn mijn lessen op school wat minder door uitval van examenklassen en kan ik er met een klein uurtje zijn. Echt heerlijk!

Ik kwam er van de week ook achter dat ik bij de instellingen de begrenzer kon verzetten. best raar. Nu staat ie op 30 ipv 25. Op lange, veilige stukken is 30 wel lekker ;)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:00

Ik pak mijn fietstassen dan mee in de kar de winkel in en stapel het daar al, dan weet ik of het allemaal wel past. Aan de kassa dan netjes alles uit de tassen op de band en nadien er weer in.
De weg naar de winkel is een stevige bergop. Naar huis dus even stevig bergaf en je haalt toch wel makkelijk 30km/u op dat stukje, ook al is het niet lang. Zeker als je meetrapt. Met tasjes aan je stuur is dat best gevaarlijk wiebelen :=

Ik fiets gemiddeld 17-20km/u met een gewone fiets of racefiets. Kan vaak ook niet harder met de racefiets ivm andere weggebruikers op het jaagpad, je moet steeds je rem in aanslag houden. Via de gewone weg zou het wel kunnen maarja, de boomwortels steken soms door het wegdek heen. Rij je je racefiets aardig snel op stuk. Ik rij met een oude Peugeot trouwens, met de schakeling nog op mijn frame ipv op het stuur _O- Mijn stadsfiets is een Thompson.

Met een elektrische zou ik inderdaad veel meer motivatie hebben om naar stal of werk te gaan. Ik heb een administratieve functie waarbij ik mensen te woord sta. Niks zo l*llig als zeiknat van het zweet op je werk aankomen en eerst nog moeten douchen/omkleden. Dan moet ik een half uur eerder weg al, steeds kledij meezeulen etc. En een rokje en hakken zijn makkelijker in de auto dan op de fiets.
Naar stal zou ideaal zijn, dan kom je nog fris aan. Als ik doodop getrapt ben en nog 2 paarden moet doen en dan een uur naar huis, pfft. Helemaal als ik les heb.

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:11

Koop er dan gewoon een als je hem kunt betalen :P Gooi het voor je vriend op gezondheid verbetering (want dan ga je wel op de fiets) en besparing van de autokosten.

En vwb elektrische fietsen alleen voor bejaarden, ik zie steeds vaker jongeren met zo'n ding fietsen (incl zo'n mega irritante grote bak voorop).