Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:09

Doe mij ook maar zulke cadeautjes :))

Wij zitten nog steeds op vakantie in Frankrijk. Nouja, vakantie... Het tussendoor zorgen/regelen voor tante heeft wel zijn invloed soms.

De gite waar we verblijven is volledig enkel glas, hooguit 50m2 met woonkamer en keukentje, mini badkamer en slaapkamer. Ondanks dat de temperaturen hier overdag hooguit 18 graden aantikken, 's nachts niet hoger komen dan 10 graden en de laatste dagen bewolkt/regenachtig met flinke wind, is het nog steeds aangenaam qua warmte in het huisje. De deur staat zelfs nog hele dag open := en 0,0 verwarming. Douchen is met lauwwarm water. Fris, maar doenbaar. Dus we willen thuis de verwarming overdag op hooguit 19 graden houden, eventueel zelfs 18 en als het kan enkel in de badkamer verwarmen.

Douchen met lauw water ipv warm, tenzij ik het echt nodig heb. Een kruik en waterkoker gaan ook op mijn verlanglijstje.

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:15

Kind moest een nieuwe fiets. Meteen een gekocht op MP. Een hele nette cortina. Nu wilde ik wel iets meer uitgeven.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:59

PSvanLot schreef:
Ik had van alles bedacht maar dit zeker niet. Snap niet hoe het zo’n groot bedrag kan zijn…
Ben vandaag jarig dus een mooi verjaardagscadeau!


Oh gefeliciteerd!!!
Waar is je cadeautje bij je naam dan?

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:20

Gefeliciteerd PS!
En dat is idd een mooie afrekening. Ik zit ook zo rond de 700 euro, hoop meer te krijgen aangezien ik mijn kachel niet aan wil zetten...

Maar het lonkt natuurlijk nu wel heel erg met dit weer. Al is het maar om te kijken of alle radiatoren warm worden :+

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:43

Suzanne F. schreef:
PSvanLot schreef:
Ik had van alles bedacht maar dit zeker niet. Snap niet hoe het zo’n groot bedrag kan zijn…
Ben vandaag jarig dus een mooi verjaardagscadeau!


Oh gefeliciteerd!!!
Waar is je cadeautje bij je naam dan?


Ik heb volgens mij geen datum in mijn profiel? Geen idee haha

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:43

Ik heb nu nog geen cv aan gehad. Enkel de houtkachel. Zo lekker.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:49

Nou ik heb hem toch even aangezet. Kan ik mooi kijken of het allemaal nog werkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:49

Hier staat de verwarming overdag op 18, dan blijft hij net aan uit. In de nacht op 16 en dan is het in de ochtend 17/17,5 momenteel. Tot nu toe bevalt dit wel. Maar ik heb nog weinig in mijn koudere thuiskantoor gezeten :')

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:44

Varekaj schreef:
Douchen met lauw water ipv warm, tenzij ik het echt nodig heb. Een kruik en waterkoker gaan ook op mijn verlanglijstje.


Pak een Quooker, wij hebben er sinds deze week eentje, via marktplaats voor 175 euro mét service! Kraan was lek en kreeg gelijk een andere opgestuurd. Iemand reviseerd die dingen en verkoopt ze dan weer.

Werkt echt geweldig om even snel thee te pakken of heet water voor koken of schoonmaken.

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:45

Prairy schreef:
Varekaj schreef:
Douchen met lauw water ipv warm, tenzij ik het echt nodig heb. Een kruik en waterkoker gaan ook op mijn verlanglijstje.


Pak een Quooker, wij hebben er sinds deze week eentje, via marktplaats voor 175 euro mét service! Kraan was lek en kreeg gelijk een andere opgestuurd. Iemand reviseerd die dingen en verkoopt ze dan weer.

Werkt echt geweldig om even snel thee te pakken of heet water voor koken of schoonmaken.


Ik heb nu sinds 3 weken een kokendwaterkraan, wat een verwennerij is dat!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:59

Onze kraan is nog prima, daar ga ik nu echt geen geld aan uitgeven. Bij tante is het geen Quooker bijvoorbeeld maar wel de boiler vlakbij, die heeft ook quasi direct heet water.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 22:09

Wij gaan proberen om tot oktober de verwarming volledig uit te laten. Oktober wordt nog even temperaturen aankijken. En in november ga ik chillen in Chili en mag mijn man lekker koukleumen thuis :D

Die kan beter tegen de kou en hij is gierig :+

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:33

Hier de verwarming toch soms al weer op hoor. Ik heb enkel een pelletkachel en tegen de avond is het maar 15-16 graden in huis meer. Overdag en snachts staat die wel nog volledig uit.
Met dit nat weer en een hond die vaak nat in huis komt wordt het anders wel direct erg klam.

Voordeel, sinds mijn nieuwe ramen is de warmte beter bewaard. Gisteren was het 15.9 graden, even gestookt tot 20.3, kachel is om 22 uur uitgegaan, en vanochtend was het nog 16.5. Terwijl het deze nacht kouder was dan gisteren overdag.

Even moeten testen of het interessanter is om de kachel straks standaard op 18 graden in te stellen, of beter om te laten afkoelen en opwarmen.
Nadeel dat er 2 graden verschil op zit. Dus ingesteld op 18, dan gaat die stoken tot 19, en gaat pas weer aan als het 16.9 is.

De avonden dat we niet lang in huis zijn blijft die wel nog even uit hoor...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:21

Wij hebben altijd maar aan 1 kant buren gehad, het andere huis was verhuurd maar stond leeg. Toen moest de verwarming weleens aan. Sedert vorig najaar echter is dat 2e huis wel bewoond en hadden we het soms te warm, ondanks dat bij ons niks of zelden aan stond. We gokken erop dat de buren aan beide kanten dus goed gestookt hebben, en ergens rekenen we erop dat dat dit jaar weer zal gebeuren. Aangezien het gesloten bebouwing is zit de kans er dan wel in dat wij voor die 18 of 19 graden amper tot geen moeite zullen moeten doen.

Ons voorschot gaan we ophogen van 175 naar 250, maar niet naar het voorgestelde +400, voorlopig dan. Als we terug zijn willen we eens bekijken wat ons verbruik vorig jaar was en allereerst proberen daar onder te blijven. Is het toch nodig om op te hogen, dan doen we dat uiteraard wel.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 17:08

Wow dat is een bedrag terug helemaal top! En nog gefeliciteerd :)F [&]

Ik was ook jarig :D en heb heerlijk drie dagen mensen over de vloer gehad. Was relaxed niet alles tegelijk en kon iedereen tenminste echt aandacht geven. Verschillende dingen gedaan van museumbezoek tot strandwandeling, gewoon thuis tot uit eten. Beviel dus prima :)

Vandaag weer back to normal :O :+

Ik heb ook een maximum bedrag in mijn hoofd voor waar ik mijn voorschot op ga zetten. Dan maar eind van de termijn meerbetalen maar dan heb ik tenminste een overzicht. Nu zo hoog en dan straks terugkrijgen ik doe er niet aan mee. En mocht ik bij moeten betalen doe ik wel een regeling of zoiets. Ik weet het, het is enigszins kop in het zand steken maar dan is dat maar zo. Of dat ik de bijbetaling doe vanuit een meevaller uit mijn werk of zoiets, ga wel ff kijken of ik een extra opdracht kan scoren. Dan betaal ik wat ik bij moet betalen wel in een keer.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:13

Het voornaamste waar ik rekening mee ga moeten houden dit jaar, is dat mijn eindejaarspremie niet met het loon van november (dus begin december) wordt uitbetaald. Maar pas met het loon van december, maw ik krijg die premie maar in januari. NA de feestdagen. Vind ik wel stiekem een domper, omdat ik een deel ervan gebruikte voor cadeautjes. Niet dat we veel doen, ik hoef enkel voor vriend iets uit te zoeken en de rest komt van de gezamenlijke rekening. En toch voelt het als een soort beperking?

Vakantiepremie was ook zo'n verrassing. Altijd al gehad einde mei of half juni, en hier was het plots pas in juli.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 21:51

Nou juli is wel heel laat zeg voor vakantiegeld... -O-

Wat een regen! Wie van jullie heeft een regenton of terugwin voorziening voor water?

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:53

VanHuisUit schreef:
Nou juli is wel heel laat zeg voor vakantiegeld... -O-

Wat een regen! Wie van jullie heeft een regenton of terugwin voorziening voor water?


Ik ben net klaar met verbouwen, maar helaas hebben we de tuin nog niet af en dus nog geen regenton. Dat was nu wel heel mooi geweest.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:54

Ik heb voor vertrek op vakantie wel een grote ton onder de regenpijp gezet op de weide. En de ton op het deksel van de waterput. Als ze overloopt, dan loopt het hopelijk die ondergrondse opvang in ipv richting de sloot :P

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:57

Wel regentonnen, maar die zaten al vol, alles vliegt nu de riolering in.
Hoewel ik vermoed dat het weer blank staat als ik thuis kom. Afwatering van de straat is naar 1 kant, zijn geen putten en de buurman heeft heel fijn een wal gemaakt. Water kan nu helemaal niet weg en loopt dan bij ons de oprit op. |o

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:01

Wij nu alweer last van het vallende water, terwijl de grondwaterstand nog zo enorm laag staat. Volgens mij nog 8,5 meter te laag.

Laat het wat dat betreft nog maar regenen.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:06

VanHuisUit schreef:
Nou juli is wel heel laat zeg voor vakantiegeld... -O-

Wat een regen! Wie van jullie heeft een regenton of terugwin voorziening voor water?


Ik heb mijn voorschot terug kunnen zetten naar 442 pm... We verrekenen de zakelijke auto dus dat geld spaar ik op. Zou hopelijk voldoende moeten zijn. Moet nog wel even mijn financieel overzicht bijwerken en even kijken waar ik die bijna 200 euro extra vandaan ga halen... Ze stelden eerst 552 voor.

We hebben een kleine regenton aangesloten en hebben nog 5 ibc vaten klaar staan om aan te sluiten, 4 in lijn en 1 los. Zou voor volgend jaar weer iets gebruik van water moeten schelen. Water loopt hier verder de tuin in, niet het riool.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 23:03

Ik spaar maandelijks voor cadeautjes en reizen dus wanneer het geld precies komt maakt hier niets uit.

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 07:29

Varekaj schreef:
Het voornaamste waar ik rekening mee ga moeten houden dit jaar, is dat mijn eindejaarspremie niet met het loon van november (dus begin december) wordt uitbetaald. Maar pas met het loon van december, maw ik krijg die premie maar in januari. NA de feestdagen. Vind ik wel stiekem een domper, omdat ik een deel ervan gebruikte voor cadeautjes. Niet dat we veel doen, ik hoef enkel voor vriend iets uit te zoeken en de rest komt van de gezamenlijke rekening. En toch voelt het als een soort beperking?

Vakantiepremie was ook zo'n verrassing. Altijd al gehad einde mei of half juni, en hier was het plots pas in juli.


Het bedrijf in zwaar weer of hadden ze geen reden gegeven voor het late uitbetalen?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:35

Sommige hebben dan gewoon het uitbetalingsmoment.