Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 20:53

Het is idd of meer verdienen of minder uitgeven of beide. Ik kies resoluut voor meer verdienen. Sinds mijn 14e bijbaantjes gehad. Meestal horeca. In de schoolvakanties rustig 60-80u per week. Enorm veel geld verdiend. Veel uitgegeven :D ook veel meebetaald.
Ik ben nooit gestopt met bij werken. Tijdens mijn universitaire studies en ook altijd naast mijn vaste baan (die ook nooit 40 uren waren maar eerder 45-60 plus verplaatsing) 6u gewerkt op zondag. Afgelopen jaar daarnaast ook nog dierenoppas. Altijd met veel plezier! Kan er lekker van reizen en heel breed leven en nog maar 1 keer mijn spaarrekening moeten aanraken ondanks verbouwen/trouwen/reizen etc.

Nu ga ik resoluut terug naar 40u werken want ik ga ernaast een bachelor doen. Dat wordt echt even omschakelen!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:13

Ik heb enkele opleidingen gevolgd en wil er gewoon wat mee doen :D en als dat wat extra oplevert waarmee ik onkosten kan indekken, dan is dat mooi meegenomen. Het fijne aan bijberoep is dat je het kan uitbreiden zoveel je wil.
Ik heb ook lang getwijfeld op een bijverdienste in loondienst maar dat is praktisch niet zo eenvoudig. Ik werk met wisselende diensten (wel altijd binnen kantooruren), vriend werkt immens veel uren doordeweeks en wil in het weekend ook weleens aandacht, ik rij graag een keer wedstrijd of buitenrit...

Met het bijberoep wat ik wil opstarten is dat nog best te combineren en plannen. Als je bij een 2e werkgever zit wat minder.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 12:26

Ja ik ben niet anders gewend maar qua tijd is het altijd goed plannen en ik kan niet overal bij zijn. Zelf ben ik graag veel uren bezig :)

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 14:51

Ik heb het idee van een bijberoep ook al door mijn hoofd laten spoken, maar het probleem is (nu ja, probleem, eerder een zegen) dat ik de vaardigheid waar ik goed in ben en wat ik graag doe al als hoofdberoep uitoefen. Een bijberoep zou dus sowieso in dezelfde lijn liggen en dan vrees ik dat het misschien too much wordt, dat je er constant mee bezig bent?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:40

Ja daar zou ik ook wel mee uitkijken. Mijn twee banen zijn echt totaal verschillend.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 16:54

OK ik heb ander beeld gekregen van verzekeringsmaatschappijen de afgelopen jaren https://www.poliswijzer.nl/nieuws/de-gr ... weer-winst

Wat jullie zeggen is natuurlijk helemaal waar, of je moet minder uitgeven om te kunnen sparen of je moet meer geld verdienen. Waarbij je uiteraard niet weer alles moet gaan uitgeven :P :+

Heb het al eerder gezegd maar werk in zorg en onderwijs. Vooral bij de zorg kun je vaak makkelijk extra werken / flexibel werken. Ik vind het ideaal. Ff flink doorpezen een of meerdere maanden en je hebt weer een leuke buffer :)

Persoonlijk kijk ik graag ook naar wat ik heb en wat kan ipv wat niet kan. Soms heb ik van die dagen dat ik dat wat minder kan }:0 maar over het algemeen lukt het goed.

Mijn uitgangspunt na een hele fikse burnout, scheiding, en verlies van een aantal dierbaren is dat ik niet ga voor werk werk werk of geld geld geld of groter, meer, meest, maar voor een balans waarbij ik me prettig kan voelen. Maar ik denk dat dat ook persoons- en ook wel leeftijdafhankelijk is.

Als ik geen extra uitgaven doe en zuinig ben kan ik met zo'n 16 uur per week werken zelfs gewoon prima leven en alles betalen. En daar ben ik erg erg blij mee :D nu bezig met sparen voor dé keuken. Maar als die er is schakel ik weer terug naar mijn 'ik vind het wel goed en goed genoeg' stand.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:15

Mijn bijberoep is inderdaad iets wat los staat van mijn hoofdberoep.
Ik werk administratief in de zorg. Vorig jaar in de verpleging gestaan als mobiele, met de lockdown fulltime verpleegkundige en dat tikte inderdaad prachtig aan, toen flink kunnen bijschrijven elke maand. Alleen is daar organisatorisch vanalles wat fout gelopen, waardoor ik in mei/juni 3 weken thuis heb gezeten met beginnende burn-out. En ik ben terug gaan werken, terwijl ik eigenlijk doodsbang was om dat te doen. Maar anders was de drempel veel te groot geworden.
Echter is dat weer puur administratief, omdat ik de zorg gewoon niet meer in durf. Mijn brein slaat dicht en ik raak in paniek bij het idee, zelfs iemand wassen durf ik gewoon niet meer. Noem het extreme faalangst, maar zorg is niet meer bespreekbaar voor mij.

Ik ga richting humane massage, paardenmassage en begeleiden van ruiterritten met eigen paard :)

tyleysmiley

Berichten: 1898
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:22

Voor degene met twee of meer verschillende banen,hoe ervaren jullie het vele uren moeten werken,om dan ivm loonheffing er in verhouding erg weinig aan over te houden.
Ik heb twee banen tegelijk gehad,en omdat maar op 1 baan loonheffing wordt toegepast,ben je zoveel kwijt bij de andere...oké per maand houdt je alsnog meer over dan bij niks doen.
Dan denk ik,ik wil zo vooruit, maar word eigenlijk gestraft doordat ik hard werk.
Nou weet ik wel hoe het zit,maar God wat baal ik ervan.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:25

tyleysmiley schreef:
Voor degene met twee of meer verschillende banen,hoe ervaren jullie het vele uren moeten werken,om dan ivm loonheffing er in verhouding erg weinig aan over te houden.
Ik heb twee banen tegelijk gehad,en omdat maar op 1 baan loonheffing wordt toegepast,ben je zoveel kwijt bij de andere...oké per maand houdt je alsnog meer over dan bij niks doen.
Dan denk ik,ik wil zo vooruit, maar word eigenlijk gestraft doordat ik hard werk.
Nou weet ik wel hoe het zit,maar God wat baal ik ervan.


Dit is complete onzin. Jij bedoelt loonheffingskorting. En dat is een maximum bedrag per jaar. Om te voorkomen dat er teveel korting wordt toegepast omdat werkgevers geen rekening met elkaar houden laat je dit maar bij 1 werkgever toepassen. Mocht je aan het einde van het jaar niet de volledige maximale loonheffingskorting hebben gekregen dan krijg je dat via je belastingaangifte alsnog retour. Het maakt dus niets uit of je nou veel uren draait bij 1 werkgever of bij 2. Twee is belastingtechnisch alleen iets minder overzichtelijk omdat ze nooit rekening met elkaar houden wat vooral vervelend is als je opgeteld in een hogere belastingschijf terecht komt waardoor je bij de belastingaangifte te weinig belasting betaald blijkt te hebben.

Ik weet de exacte bedragen nu zo niet, maar vroeger zeiden we altijd je betaalt over de eerste 6000 euro die je in een jaar verdient geen belasting wat overeen komt met ca. 2000 euro die je niet hoeft te betalen. Stel je voor dat je bij werkgever A. 20.000 per jaar verdient en dus de volledige loonheffingskorting verbruikt. En werkgever B. waar je dat jaar 8000 euro verdient gaat die óók toepassen, dan zou je dus zomaar 2000 euro te weinig belasting betaald hebben aan het einde van het jaar. Daarom doen we het dus maar bij 1 werkgever. Verdien jij daar minder dan 6000 euro in een jaar, maar heb je elders ook nog loonbelasting betaald dan wordt dat dus via je aangifte gewoon netjes verrekend.

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:32

Ik heb wel eens in het verleden de fout gemaakt om 2 keer loonheffingskorting te doen. Er was mij ook niks verteld dat ik het naar 1 werkgever moest laten zetten. Kon mooi een bups belasting betalen... was niet grappig.

Ik heb zelf geen 2 banen maar wel 2 inkomens. 1 inkomen(het grootste deel)is van mijn huidige baan en het andere deel is Wajong. Maar daar zijn de regels ook heel krom...

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:39

Varekaj schreef:
Ik werk nu 20u/week, maar heb een tijd lang 30u kunnen doen. Alleen is dat voor mijn functie niet meer te verantwoorden en ben ik naar het oorspronkelijke aantal uren terug gegaan.


20 uur is inderdaad ook wel fijn. En vooral bij intensieve beroepen. Vrije tijd is ook lekker. Zelf werk ik gemiddeld 34 uur per week, in onregelmatige diensten. Verdien nu meer dan dat ik 40 uur werkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:56

Poes, hoe hou je zulke werkweken vol.. ik vind 40 uur echt meer dan zat. Mits ik regelmatig eens een dag vrij kan nemen. En ik vind m'n werk echt heel leuk, maar m'n vrije tijd nog veel leuker _O-

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 21:59

Wat je zegt klopt Alwiene.

Bij mijn 'vaste' uren werk ik bij een andere werkgever dan bij mijn 'flex' uren. De vaste uren pas ik de loonheffing toe. Bij de flexuren niet. Dus tja, die zijn netto minder betaald dan het gemiddelde van de vaste uren. Maar dat is logisch gezien die belastingvrije voet/loonheffing die daar wordt toegepast.

Wat ik wel lastig vind is dat je goed in de gaten moet houden of je nog zorgtoeslag krijgt ja of nee als je veel extra uren gaat werken of veel gaat flexen. Anders moet je dat uiteraard weer terugbetalen en dat valt dan zo tegen :+

@Varekaj wat naar zeg dat het niet meer lukt in de zorg. Overbelasting zowel fysiek als psychisch is in de zorg wel een ding ja... 40 uur zou me ook echt niet meer lukken hoor. Als ik weken van 32 uur doe, en dan onregelmatig, ben ik echt wel behoorlijk uitgeteld. Moet dat echt geen weken achter elkaar doen. Zo heel soms heb ik er een tussen van 40 of 44 uur, dan kun je me opvegen.

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:00

tyleysmiley schreef:
Voor degene met twee of meer verschillende banen,hoe ervaren jullie het vele uren moeten werken,om dan ivm loonheffing er in verhouding erg weinig aan over te houden.
Ik heb twee banen tegelijk gehad,en omdat maar op 1 baan loonheffing wordt toegepast,ben je zoveel kwijt bij de andere...oké per maand houdt je alsnog meer over dan bij niks doen.
Dan denk ik,ik wil zo vooruit, maar word eigenlijk gestraft doordat ik hard werk.
Nou weet ik wel hoe het zit,maar God wat baal ik ervan.


Dat is inderdaad erg frustrerend. Op een eerlijke manier voor meer inkomen genereren word je dan voor gestraft door de belasting. Niet eerlijk. Zo houden ze zwart weken zelf in de hand.
Zo had ik het met mijn uren ook, omdat ik in ploegen zit. Heb ik weken erbij, dat ik 6 dagen in 1 week heb. En per week betaald krijg, houd ik van de 6de dag maar een 30 euro over. Omdat de belasting het als overwerk ziet. Het uitzendburo zei, aan het eind van het jaar met de belastingaangifte krijg je het wel terug. Dus niet.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 22:03

Het zou handiger zijn voor het overzicht dat je zelf de verhouding van die belastingvrije voet zou kunnen verdelen, dat is wel zo. Maar het is niet 'oneerlijk' of zoiets, je hebt gewoon recht op die belastingvrije voet en die krijg je maar bij een werkgever. Anders zou je 2x die belastingvrije voet krijgen. En da's helaas te veel :-)

Van dat laatste, over die ploegendienst en dan 6 dagen in een week etc. snap ik niet. Ik werk ook wel eens 6 dagen in een week maar dan heb ik dat niet. Werk niet via een uitzendbureau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:10

Ik vind belasting betalen aan de ene kant altijd erg zuur. Vooral nu, op loonstrook denk ik: lekker bedrag aan vakantiegeld. En dan krijg je het in mei, vliegt bijna de helft direct al naar de belastingdienst -O-

Maar dan denk ik maar weer: indirect krijg je allerlei gemak van dat geld terug. Een fatsoenlijk wegennet bijvoorbeeld ipv zandpaden. En dan vind ik het niet zo erg om te betalen.

Mentaal zou het beter zijn als ik m'n loonstrook alles gewoon netto zie. Dan zie je niet wat er 'verdwijnt' :+

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 22:18

Nou dat heb ik ook wel hoor :+ :j
Heb jij je vakantie geld al? Dat van mij komt pas in mei -O-

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:20

Nee ook in mei, maar ik bekeek het bedrag op deze loonstrook. En zei hardop: reken je niet rijk, denk aan de helft :')

IMAY1990

Berichten: 1889
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:21

Ik krijg altijd halverwege de maand salaris en het vakantiegeld ook nog eens in april al dus ik heb op 15 april al vakantiegeld gehad.

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:23

Ik krijg in mei vakantiegeld en in december eindejaarsuitkering van mijn werk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:30

Loonstrookje van december kan ik inderdaad ook altijd heel blij van worden. Zeker afgelopen keer, toen kregen we ook nog een netto bonus wegens het rare corona jaar *\o/*

Vandaag kreeg ik een doos vol stroopwafels van m'n baas. Heel attent, lekker handig voor nog wat extra coronakilo's. Gelukkig betaald baas deels mee aan de sportschool en gaat rest van bruto loon af. Voor mijn gevoel sport ik gratis, dat is heel motiverend trouwens _O-

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:33

purny schreef:
Ik krijg in mei vakantiegeld en in december eindejaarsuitkering van mijn werk :D


Dat krijg ik ook beide, altijd fijn.

Mijn man krijgt z'n vakantiegeld in juni.

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:44

idinn schreef:
Loonstrookje van december kan ik inderdaad ook altijd heel blij van worden. Zeker afgelopen keer, toen kregen we ook nog een netto bonus wegens het rare corona jaar *\o/*

Vandaag kreeg ik een doos vol stroopwafels van m'n baas. Heel attent, lekker handig voor nog wat extra coronakilo's. Gelukkig betaald baas deels mee aan de sportschool en gaat rest van bruto loon af. Voor mijn gevoel sport ik gratis, dat is heel motiverend trouwens _O-

Ik kreeg vorig jaar een loonsverhoging van ruim 3 euro per uur. Moest wel even 2 keer kijken toen ik het salaris zag.
Sportfaciliteiten hebben wij op het werk. Zodra we weer binnen mogen sporten ga ik achter sportschoenen aan.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 23:54

idinn schreef:
Poes, hoe hou je zulke werkweken vol.. ik vind 40 uur echt meer dan zat. Mits ik regelmatig eens een dag vrij kan nemen. En ik vind m'n werk echt heel leuk, maar m'n vrije tijd nog veel leuker _O-



Het voelt voor mij niet zwaar. Ik heb geen kinderen. Ga ernaast 3-4 keer paardrijden en 3-4 keer lopen en dan nog 1 a 2 keer per week iets met vrienden of mijn man. Lukt prima. Ik kom rond op 5-7u slaap per nacht en poetsen doe ik niet. Koken af en toe en altijd grote porties voor meerdere keren. Mijn man kookt meestal.

Qua belastingen: ja je draagt veel af maar netto hou je gewoon meer over. Mijn tweede baan is ongeveer 25u per maand dat tikt genoeg aan.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 08:41

Soms denk ik, ik zoek gewoon een andere job met 30 of 32u/week en klaar. Maar ik zit eigenlijk wel goed waar ik nu zit: fijn loon, fijne collega's, niet ver van huis, goeie sfeer en ik heb volle verantwoordelijkheid over mijn functie. Dat geeft wel drive en daar hou ik wel van.
Met een bijberoep kan je makkelijk schakelen, ook naar vakantie toe. Met 2 jobs is dat al lastiger om alles steeds afgestemd te krijgen. En ik heb enkele jaren terug, na afstuderen gezegd dat ik enkel nog jobs zou doen die ik met plezier doe, en niet meer zou leven om te werken.