Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:01

Ik heb mijn auto een half jaar geleden verkocht omdat het te duur werd om een auto te houden.. doe tegenwoordig alles met de scooter, dus rij ook bijna geen auto meer, maar wou m’n oppashondje meenemen naar het bos gister. Schade vrije jaren bij mij eraf trekken gaat dus niet.

Eigenaar van de auto wil het niet via de verzekering laten lopen, omdat bij nakijken er teveel kilometers gereden zijn dan waar de auto voor verzekerd is, dit was ongemerkt want afgelopen jaar is deze persoon onverwachts meer gaan rijden vanwege mantelzorg, maar hij is nu dus waarschijnlijk niet meer correct verzekerd, er is in ieder geval een risico op fraude melding en boete kosten. Persoon gaat de verzekering wel direct omzetten, want als er een serieus ongeluk gebeurd heb je een giga probleem natuurlijk, maar wil voor deze kleine blikschade geen slapende honden wakker maken zegmaar, les geleerd aan die kant, maar dat veranderd de situatie voor mij nu niet, want de schade is al gereden. Ik baal echt zo hard..
eerste auto factuur van de andere partij is binnen, €1300 en binnenkort met de geleende auto naar de garage, die heeft wel minder schade gelukkig.

Ik ben de afgelopen 3 jaar niet op vakantie geweest, heb al m’n vakantie uren uit laten betalen en gespaard om begin volgend jaar een reis naar Nepal te kunnen maken. Heb nog niet geboekt, dus ik heb t geld gelukkig liggen. Vakantie stel ik gewoon nog een paar jaar uit dan. Dit waren wel echt de duurste 3 seconden van m’n leven. Even een dom deukje rijden en weg gespaard geld van 3 jaar lang |o

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:15

Ach wat rot zeg :( heel sneu. Ook niet leuk dat het niet via de verzekering kon. Dat zou ik wel eens willen weten als iemand mij een auto leent.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 15:18

héél eerlijk, het feit dat de eigenaar de verzekering niet wil omstellen is niet jouw probleem.
Ik zou in een dergelijk geval mijn schuld erkennen, aanbieden om de vrijstelling + ev de opleg dat de verzekering duurder wordt te betalen, maar de rest toch wel via de verzekering laten gaan. Daarvoor is een auto dan ook verzekerd.
Het feit dat hij met een niet correcte verzekering rondrijdt is niet jouw probleem en hoef jij geen 1000den euro's voor op te hoesten terwijl je er anders wss met 500-600 vanaf komt.

kijk ook even met je WA, want in principe heb jij schade toegebracht aan twee auto's die niet van jou zijn, dus valt onder dezelfde regeling als dat je op iemand zijn bril gaat gaan zitten volgens mij.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78523
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 16:42

Duhelo, wat bedoel je met kijk ook even naar je WA? Want je maakt een vergelijking met een bril, ik neem aan dat je dan AVP bedoelt. WA is enkel en alleen je auto verzekering, als ze geen eigen auto heeft zal ze ook geen WA hebben.
En doorgaans is AVP voor schade niet veroorzaakt door voertuigen, dat is uitgesloten. Die zijn namelijk via WA verzekerd. Ook zal de AVP altijd eerst andere verzekeringen aansprakelijk stellen (zelf al meegemaakt dat het uiteindelijk inboedel verzekering werd) als hetgeen onder een andere verzekering zal vallen, dan kom je weer bij de WA verzekering van de eigenaar van de auto uit.

Verder, het is niet jouw probleem dat de auto met te weinig kilometers verzekert is. Maar hoe dit op te lossen, lastig. -O- Want een vriendschap wil je er ook niet voor op het spel zetten.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 16:46

@Duhelo dat dus _/-\o_
Een vriend van me heeft zelfs een keer een auto van iemand anders in de prak gereden dwz de versnellingsbak omdat hij hem in de verkeerde stand had staan (het was een automaat). Via zijn WA verzekering zijn toen ook de kosten gedekt.

En ik moet eerlijk zeggen dat die vriendschap me dan ook niet veel meer waard zou zijn als je zo met je nek in een strop wordt gestopt. En als je dan je auto uitleent maar die blijkt onvoldoende te zijn verzekerd of niet toereikend voor een eventueel ongeluk... hoe netjes is dat.

Maar hoe dan ook zwaar zwaar K situatie uiteraard.

Ff over het ZZP bestaan ...
Ik heb voor een opdrachtgever al flink wat gedaan voor een omvangrijk project. Afspraak was dat ik zou declareren als het hele project afgerond was. Maar het project is groter geworden dan aanvankelijk ingeschat.
Dus ik heb toch maar gevraagd om de uren tot nu toe te kunnen declareren :o vond dat heel lastig, want ik ben nooit zo van de vragerige... maar nu met die huidige prijzen met van alles...
En echt binnen no time mailtje terug met antwoord dat ze dat niet meer dan logisch vonden en dat ik het maar zsm moest opsturen zouden ze het direct over maken.
Errrg blij mee *\o/* :j

manonutjuh

Berichten: 3011
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 16:53

Wat zuur Faelyn, ik zou het gewoon via de verzekering laten lopen.
Dat is namelijk ook het risico als je een auto uitleent vind ik.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 17:16

Van huis uit: dat zou ik echt altijd doen, op regelmatige momenten factureren. Wat als een opdrachtgever failliet gaat of niet wil betalen na een compleet project inclusief oplevering?

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 17:35

Citaat:
Toch een vorm van sparen, maar ik heb een crowdfunding opgezet voor mijn moeders laatste wens. Geeft echt een warm gevoel dat gewoon vreemde mensen een donatie doen. Hoop het met de kerst bij elkaar gespaard te hebben +:)+
Wat mooi Escada :(:) :j

@poes ik doe dat ook het liefst maar bij dit soort projecten is dat niet de gewoonte. Pas aan het eind als je vrijwel alles hebt opgeleverd, willen ze je een gedeelte uitbetalen. Het heeft ermee te maken dat ik in dit geval auteurswerk doe, in mijn geval voor onderwijsmateriaal, en dat als ik ermee stop, en iemand anders moet het overnemen, dat ontzettend lastig is. Dus door pas helemaal aan het eind te betalen hopen ze je dan zover te krijgen dat je het niet in je hoofd haalt halverwege te stoppen :+
Sommige uitgeverijen betalen zelfs alleen maar royalties, dat is pas echt erg. Dan heb je al je materiaal af en valt bijvoorbeeld de verkoop tegen, of is de marketing niet goed, verdien je alsnog geen :$ ^)
Heb ik ook wel eens gehad... en dat was werk voor een goede uitgeverij...
Dus ik ben hier echt heel blij mee.

Een ander project waar ik aan werk factureer ik wel gewoon per x aantal uren. Dat werken met waarbij pas bij oplevering van het totaalproduct wordt uitbetaald moet je ook beslist niet als enige werk hebben, is wat je zegt, veel te veel risico.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 17:42

Kan ik goed geloven :j best bizar dat de verhouding qua verwacht commitment dan zo scheef ligt.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 19:32

Is ook zo. Moet eerlijk zeggen dat als je het goed doet je echt heel goed geld kunt verdienen. Maar als het mis gaat ben je ook wel zwaar de sjaak.
Tot nu toe gaat het nu dus goed :+ ook doordat ik nu een contractvorm heb waar ik vrij weinig royalties ontvang maar wel een goed bedrag voor het opleveren van een eindproduct dat aan hun eisen voldoet. Stel dat ik voor de royalties versie had gekozen (dat kan ook) dan had ik bij dit product, denk ik, wel 40% of 50% meer kunnen verdienen. Maar het blijft een onzekere zaak en daar had ik even geen zin in :) :o

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78523
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 19:43

VanHuisUit schreef:
@Duhelo dat dus _/-\o_
Een vriend van me heeft zelfs een keer een auto van iemand anders in de prak gereden dwz de versnellingsbak omdat hij hem in de verkeerde stand had staan (het was een automaat). Via zijn WA verzekering zijn toen ook de kosten gedekt.


Het is erg verwarrend als jullie WA zeggen waar je AVP bedoelt, zeker als het om autoschade gaat. WA zit bij het voertuig en is wettelijk verplicht en ook de enige wettelijk verplichte verzekering, daarom heet hij ook WA (Wettelijke Aansprakelijkheid).
Daarnaast heb je nog een niet verplichte aansprakelijkheid verzekering voor schade buiten autorijden, en dat is AVP (Aansprakelijkheids Verzekering Particulier). Deze vergoed geen schade bij aanrijdingen veroorzaakt door autorijden! En ook geen schade aan geleende of gehuurde dingen.
Zie ook https://www.anwb.nl/juridisch-advies/aa ... rvoertuig..

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 07:29

Zit er dan geen WA bij je scooter waar je advies kan vragen? Het gaat wel om een ander type voertuig, maar wie weet kunnen ze je wel helpen.

Ik vind het ook best wel sneu dat ze jou voor de hele hoop kosten laten opdraaien buiten de verzekering om omdat zij hun papierwerk niet op orde hebben. Uiteraard heb jij de schade gereden, maar wat als nou iemand vol in die auto was geramd en jou schade had toegebracht? Dan had je met pech ook niks verkregen omdat je niet juist beschermd was. Ik vind dit wel kwalijk eerlijk gezegd.

€1300 is idd een fikse hap uit je budget als je naar Nepal wil. Ginds is alles goedkoop maar de vliegtickets zijn dat helaas niet.

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 07:58

Super zuur dat je schade gereden hebt, maar het moet jou niet veel meer geld kosten omdat de verzekering van die auto niet op orde was. Ik zou daar toch eens voor om de tafel gaan zitten..

Sansevieria
Berichten: 4210
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:20

Ben ik dan de enige die denkt dat een auto uitlenen ook niet altijd heel verstandig is?
Ik leen in elk geval aan niemand meer een auto uit.
Iets met dagwaarde, en daar niet eenzelfde degelijke auto van kunnen terugkopen?

Mijn neef heeft ooit een keer een (verrotte) aanhanger geleend van iemand, daar liepen op de autoweg de wielen af, echt geluk gehad dat het maar blikschade was.
Heeft ie degene waar de aanhanger van was nog een behoorlijk bedrag moeten betalen voor die zogenaamde "goeie aanhanger".
Die heeft zijn les geleerd, huren is in dat geval goedkoper en veiliger!

Gamova
Berichten: 1007
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:29

Ik zou in dit geval de eigenaar laten kiezen; of alles netjes via de verzekering of de eigenaar betaalt zelf het verschil tussen de kosten die je via de verzekering zou makem en de kosten die je zonder verzekering moet maken.
Een auto uitlenen is al niet perse handig maar zeker niet als de verzekering niet op orde is |o

PSvanLot

Berichten: 10150
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:31

ik leen mijn auto gerust uit aan vrienden. Idem aan trailer.
Maar weet dat daar ook geen problemen van komen als er wat is.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 10:07

Ja klopt, mijn trailer is nu 2x gebruikt door iemand maar dat is wel een persoon waarvan ik 100% zeker ben dat als er ook maar een krasje op zou zijn, ze bij wijze van een geheel nieuwe trailer zou kopen om het goed te maken :')

Gamova
Berichten: 1007
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:01

Maar ik neem aan dat jullie het dan ook goed geregeld hebben qua verzekering en dat jullie er wel samen uitkomen als er toch iets gebeurt.

Ik leen mijn auto ook uit aan familie of aan een collega in nood maar mijn verzekering is in orde en als er wat gebeurt komen we er gewoon via de officiële weg uit.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:03

idinn schreef:
Super zuur dat je schade gereden hebt, maar het moet jou niet veel meer geld kosten omdat de verzekering van die auto niet op orde was. Ik zou daar toch eens voor om de tafel gaan zitten..


Waarom niet? Hoe zuur ook, Faelynn is degene die schade rijdt, niet de eigenaar. Die baalt al genoeg dat de uitgeleende auto met schade terugkomt en het staat hem volledig vrij dit op te lossen zoals diegene wil. Zijn auto, zijn wens.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:12

En wat als zij gewond was geraakt omdat er iemand anders in de auto was geramd? Die auto was niet (goed) verzekerd, dus dan ben je als slachtoffer ook de pineut. Het werkt 2 kanten op.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:17

Als hadden komt is hebben te laat ;) Dat is niet het geval, dus waarom hypothetische kwesties hier aan toevoegen? Feit blijft dat Faelynn schade heeft gereden met een geleende auto.

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:28

Najah ik krijg beetje het idee dat het prima goedkoper via de verzekering gespeeld kon worden, tot bleek dat die auto niet goed verzekerd is.. dus succes met alles uit eigen zak betalen. Als ik een auto leen, ga ik er vanuit dat die persoon zijn verzekering op orde heeft. Net zoals ik dat zo goed mogelijk heb.

Sansevieria
Berichten: 4210
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:42

In een gevalletje van total loss rijden heb je niks aan de beste verzekering, dan ben je gewoon de sjaak.
Ik heb mijn auto goed verzekerd, maar uitlenen? Echt niet meer.

En hoe zuur het nu voor Fealynn ook is, hier zit de eigenaar van die auto ook niet op te wachten denk ik maar zo...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:12

De eigenaar heeft wel "geluk" dat zij de schade heeft gereden. Hij kan alles nog gaan aanpassen en heeft er zelf geen kosten aan. Had zij dit niet voorgehad, dan had die het waarschijnlijk geeneens gemerkt dat die slecht verzekerd rond reed.

Ik zou balen als er iemand met mijn auto schade zou rijden, maar ik zou me gelijk ook wel kapot schamen dat de papieren niet in orde blijken te zijn. Dit werkt toch wel 2 kanten op. Zij moet niet de dupe worden omdat diegene die uitleent best wel slordig is geweest

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:24

Er zijn trouwens verzekeringen voor als je in de auto van een ander rijdt. Maar inderdaad dat eigenaar zijn eigen verzekering niet op orde blijkt te hebben is slordig, zeker als je er iemand anders mee op pad stuurt.