Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sansevieria
Berichten: 4210
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 17:54

PSvanLot schreef:
Met bezoek zou ik het zeker ook niet doen. En heel eerlijk, als ik ergens op bezoek ga en het is er zo koud dat ik onder een dekentje moet, dan zal ik er ook niet snel weer heen gaan.

Hangt van het bezoek af, ik heb een zwager die vroeger in een bakkerij gewerkt heeft, die klaagt bij 25 graden nog dat hij het koud heeft.
Tja, dan is het alternatief voor hem dan voortaan toch echt pak maar een extra dekentje, of ga bij de schouw naast de kachel zitten.

Een Oodie voor het bezoek zou me dan wel weer iets te ver gaan :D

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 17:56

Varekaj schreef:
Kan je allemaal samen met een cape gaan wapperen tijdens bezoek _O- Ik loop nu 's avonds vaak als rolmops rond. Ik heb een fleece deken van 1m40 op 1m, ik ben 1m hoog. Om een idee te geven :Y) en zodra ik zit heb ik meestal 1 of 2 katten op/tegen me op de bank.

Daar een fleece onesie bij met wollen/fleece huissokken en we zijn er klaar voor. Wat ik ook vind opwarmen zijn dus soepen en ovenschotels. Makkelijk te maken, hoeft niet duur te zijn en variatie genoeg. En je innerlijke zelf doet het er goed op. De winterkilo's moet je erbij nemen.

@Arabesk: wij hebben 2 weken in een twijfelaar geslapen. Met een partner van 1m92 en beide graag ruimte is dat geen aanrader :))

@PS: het meeste bezoek hier is schoonfamilie. Als ik daarmee kan vermijden dat ze zichzelf iedere zondag uitnodigen is dat alleen maar winst. Want die komen puur voor de gratis koffie en (dure) Orval.

Oeps, wat jammer, paar weken geen levering gehad van de Orval en koffie :P en de thermostaat niet omhoog zetten zal zeker helpen.

Bezoek krijgt hier gewoon sloffen en een dekentje hoor, de kachel staat aan en als je het echt koud hebt ga je er maar even lekker voor staan. Of gewoon, omdat het zo lekker is , wat de meesten ook doen :+

Zoveel bezoek krijgen wij gelukkig niet, maar degenen die komen vinden het prima. Bij hun pak ik ook rustig zelf een dekentje haha

PSvanLot

Berichten: 10150
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 18:11

Sansevieria schreef:
PSvanLot schreef:
Met bezoek zou ik het zeker ook niet doen. En heel eerlijk, als ik ergens op bezoek ga en het is er zo koud dat ik onder een dekentje moet, dan zal ik er ook niet snel weer heen gaan.

Hangt van het bezoek af, ik heb een zwager die vroeger in een bakkerij gewerkt heeft, die klaagt bij 25 graden nog dat hij het koud heeft.
Tja, dan is het alternatief voor hem dan voortaan toch echt pak maar een extra dekentje, of ga bij de schouw naast de kachel zitten.

Een Oodie voor het bezoek zou me dan wel weer iets te ver gaan :D


Dat vind ik idd wel een ander uiterste. Als ik bezoek uitnodig of verwacht dat wil ik het wel behaaglijk hebben in huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 19:07

Ik neem meestal m'n sloffen mee als ik ergens heen ga en word heel gelukkig als ik dan een dekentje erbij krijg, kachel aan of niet _O-

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 19:52

Sloffen? Bezoek houdt meestal de schoenen gewoon aan bij ons.

Ik kom ook niet graag ergens waar het echt koud is, maar dan heb ik het wel over minimaal een fleece als trui en dan nog koude handjes hebben. Gelukkig is dat zelden het geval.

Een houtkachel vind ik prachtig. Warmte, gezelligheid, nostalgie, ik zou ervoor tekenen om dat zelf ook weer in huis te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 19:59

Collega zat eens tegen ons te klagen dat zijn moeder het koud vond bij hem en hij wou de verwarming niet omhoog zetten, wat zijn moeder uiteraard niet leuk vond. Hij vond het heel raar dat wij het met zijn moeder eens waren.. dat 17 graden in huis voor de meeste mensen echt te koud is :')

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 20:15

idinn schreef:
Ik neem meestal m'n sloffen mee als ik ergens heen ga en word heel gelukkig als ik dan een dekentje erbij krijg, kachel aan of niet _O-


Ik neem ook vaak mn sloffen mee hahaha. En kledinglaagjes

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 20:25

Ik neem ook gewoon een vest mee hoor en van die warme sokken. En ik snap het heel goed als mensen de kachel niet op 20 zetten als ik langskom. Kacheltje wordt zeer gewaardeerd :+ ik heb zelf zo'n nep electrische kachel waarvan het lijkt dat het een houtkachel is. Is trouwens erg zuinig en ziet er leuk uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:19

Ja de "hou je schoenen maar aan hoor" negeer ik altijd. Ik vind dat echt niet lekker zitten, alsof je in 5 minuten weer weg wilt rennen :+ Plus mijn schoenen meestal gewoon echt niet geschikt zijn om verder te komen als de deurmat. Ik woon zo'n beetje in mijn wandelschoenen en die gaan ook aan naar stal en de moestuin enzo.

Wij waren vrijdagavond bij vrienden en die hadden voor het eerst de kachel aangezet, omdat wij kwamen. Als ze gewoon even gezegd hadden dat ze 'm ook op 18 hebben staan.. hadden we gewoon een dikkere trui aangetrokken. Al was dit wel erg comfortabel :D

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 21:51

Misschien gaan we een tijd tegemoet van open-haard-feestjes :+ :7

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:53

Wie kleedt zich het minst sexy bij de houtkachel feestjes *\o/*

PSvanLot

Berichten: 10150
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:55

Prairy schreef:
Wie kleedt zich het minst sexy bij de houtkachel feestjes *\o/*


nou hier kun je je prima sexy kleden... die houtkachel geeft een partij warmte!

moonsparkle
Berichten: 21730
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 22:05

Ik neem ook niks altijd pantoffels mee op visite :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 22:07

Schapenvachtje erbij en ik krijg een hele andere gedachte bij open-haard-feestjes :')

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 08:38

:')

Schapenvacht heb ik al, al wordt hij meestal ingepikt door de katten :

Wij gebruiken de houtkachel ook voor verwarming, gekocht als bijverwarming maar vorig jaar is het gelukt om hem te gebruiken als hoofdverwarming, scheelt echt bakken met gas.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:37

Ik heb hier de verwarmingsuren ook ferm bijgesteld.
Nota, ik heb een pelletkachel voor de benedenverdieping, vorig jaar een pallet pellets: 280 euro, dit jaar: 780 euro ... Dit is gewoon niet grappig meer.

Wél heb ik nieuwe ramen, en ik heb de indruk dat de warmte een stuk beter in huis blijft eenmaal opgewarmd.
Kachel staat nu in de week van 17.30-22.30 en in het weekend van 8-23 => in het weekend stel ik wel de temperatuur omlaag bij als we weg zijn, overdag zijn we toch lekker bezig dus geen probleem als het maar 16 graden is als we thuiskomen, in een uurtje is het opgewarmd.
Vorig jaar ook een ventilator laten installeren (ik heb een stille pelletkachel, waardoor het naast de kachel 43 graden is en 5 m verder 17 :+, dus die moet constant aanliggen om het ganse huis warm te krijgen. Met de ventilator vliegt de warmte rond en dat scheelt een hoop.)

Ik hoop dit jaar door te komen op max 1 zak pellets per dag, maar liever minder, en ipv 3 palletten er maar 2 te stoken. Ik heb gelukkig de eerste nog iets goedkoper kunnen kopen, en de tweede nu duur, dus met wat geluk raak ik hiermee de winter door.
Als ik thuiswerk zit ik boven en verwarm ik daar met de airco, zelfs op 22 graden valt dit heel goed mee van verbruik.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:45

Misschien zeg ik iets heel stoms, maar kan je niet gewoon hout van marktplaats halen? Ik zie zo veel afvalhout en van die bijv euro pellets maar ook nepmerk die je gratis af kan halen in de buurt.
Onze buurman is dol op houtbewerken enzo, dus laatst wou iemand in de straat een boom in de tuin omgezaagd hebben, dat doet de buurman dan in ruil voor dat hij het hout mag houden, soms maakt die er wat moois van (heb vorig jaar een hele leuke bijzettafel gekregen :)) ), ander deel gaat in de kachel. En iemand waar ik geregeld kom heeft een man als klusser die vaak veel afvalhout over heeft, ik weet dat hun dat ook gewoon in de kachel doen.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:01

Faelynn schreef:
Misschien zeg ik iets heel stoms, maar kan je niet gewoon hout van marktplaats halen? Ik zie zo veel afvalhout en van die bijv euro pellets maar ook nepmerk die je gratis af kan halen in de buurt.
Onze buurman is dol op houtbewerken enzo, dus laatst wou iemand in de straat een boom in de tuin omgezaagd hebben, dat doet de buurman dan in ruil voor dat hij het hout mag houden, soms maakt die er wat moois van (heb vorig jaar een hele leuke bijzettafel gekregen :)) ), ander deel gaat in de kachel. En iemand waar ik geregeld kom heeft een man als klusser die vaak veel afvalhout over heeft, ik weet dat hun dat ook gewoon in de kachel doen.

Was dit voor mij?
Indien wel: mijn kachel gaat op houtpellets, helaas geen gewoon hout dus.
Bij een aanbouw overweeg ik idd om daar een houtkachel te plaatsen inderdaad, maar dat is niet voor heel direct :+

PSvanLot

Berichten: 10150
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:20

Faelynn schreef:
Misschien zeg ik iets heel stoms, maar kan je niet gewoon hout van marktplaats halen? Ik zie zo veel afvalhout en van die bijv euro pellets maar ook nepmerk die je gratis af kan halen in de buurt.
Onze buurman is dol op houtbewerken enzo, dus laatst wou iemand in de straat een boom in de tuin omgezaagd hebben, dat doet de buurman dan in ruil voor dat hij het hout mag houden, soms maakt die er wat moois van (heb vorig jaar een hele leuke bijzettafel gekregen :)) ), ander deel gaat in de kachel. En iemand waar ik geregeld kom heeft een man als klusser die vaak veel afvalhout over heeft, ik weet dat hun dat ook gewoon in de kachel doen.


Maar je moet hout minstens een jaar, en eigenlijk en stuk langer laten drogen voor je het kunt stoken.

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:27

Pallet met HT merk zijn hitte behandeld/gedroogd. Tenzij je ze drijfnat laat regenen valt dat dus wel mee. Echter in een hout kachel wil je alleen onbewerkt, droog hout stoken. Hoe droog je hout is, kan je meten, zijn apparaatjes voor.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:35

ah ok, wist niet dat er verschil zat in kachels tussen gewoon hout en houtpellets. Nee dat is dan heel onhandig inderdaad.

Ja dat je het moet laten drogen weet ik, buurman heeft gewoon een overkapping en nieuw verzameld hout gaat daar onder, eerder verzameld hout dat al droog of gedroogd is gaat in de kachel.

PSvanLot

Berichten: 10150
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:00

Wij hebben gedroogd hout in allerlei gradaties. 5 jaar gedroogd, 1,5 jaar gedroogd en wat nog een jaar moet drogen. Zo hopen we voor niet te gek geld te kunnen stoken.

Heb sowieso niet duur gekocht.
In juli €80 voor 1m3 gestapeld.
In september €250 voor 2m3 gestapeld bij dezelfde houtboer. De prijsverhoging van 45 euro viel me alles mee. 50% is natuurlijk veel, maar als je het vergelijkt met anderen, die soms 300% over de kop gegaan zijn.
Sowieso is de prijs laag.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:26

Ik kwam dit plaatje tegen, moest er echt heel hard om lachen.

Afbeelding

Wij gaan de komende 2 maanden een soort no-spend challenge doen. Even kijken of we met minimale uitgaves wat meer geld kunnen sparen nog dit jaar. Voorraadkast en vriezer liggen nog aardig vol dus vraagt vooral wat creativiteit.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:18

Ik had zondagochtend voor 35€ aan vlees bij de slager. Dat is 5x voor 2 personen, maar de kans dat er over is is best groot en zo kunnen we er dan vaker van eten. De komende maand ben ik telkens op maandag thuis. De voormiddag ga ik in het prikcentrum werken, dan wil ik boodschappen doen en waar het kan preppen/koken voor de rest van de week. Het is ook al voorzien om een paar keer in het weekend een dag te voorzien om ovenschotels, sauzen en soepen te maken om in te vriezen. Op 2 locaties heb ik een microgolfoven, daar kan ik eten of restjes van de dag ervoor opwarmen zodat ik 's avonds brood kan nemen thuis. Wanneer ik dat goed plan, als vriend bij zijn ouders eet (donderdag) of in NL zit voor werk, dan hoef ik die dagen in theorie de kookplaat of oven niet te gebruiken. Scheelt alweer een drupje energie

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 14:29

Ik heb mijn vriend onderhand zo'n beetje omgeturnd tot flexi-tariër. Terwijl hij echt een mega carnivoor was :D bijkomend voordeel (naast diervriendelijkheid en minder uitstoot etc) is dat het goedkoper is. Hij eet als ik kook nu altijd vega / vegan en als hij zelf kookt en ik eet mee ook regelmatig. Komt neer op voor hem nog maar 2x per week gemiddeld vlees. Ten opzichte van eerst 6x per week.
Ik heb nooit veel met vleesvervangend 'vlees' gedaan. Ben meer van de noten, tofu, peulvruchten en wat ik zalig vind is tempe. Tegenwoordig die vleesvervangende kip en soort gerulde gehakt achtig vind ik ook helemaal prima. Eet wel erg graag vis, zo'n 2x per week.

Trouwens niet duur die 35 Euro voor 2 personen 5x. Dat is 3.50 per dag pp. Keurige prijs.

@Corinep grappig :+ :brr: :D