Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 22:09

Vanaf november gaat ons stalgeld omhoog maar echt miniem. Begrijpelijk met alle prijzen die de lucht in gaan, ik had het eerder verwacht eerlijk gezegd.

Ook al 3x 4u ingepland in het prikcentrum. Ben nauwlettend de roosters aan het opvolgen want heb best wat dagen vrij doordeweeks in november en ik start die maand normaal geen wedstrijden, wat dus extra zaterdagen geeft die ik kan invullen. We gaan onze reis naar Antarctica volgend jaar effectief doorzetten en ik wil proberen om vanaf nu iedere maand zoveel mogelijk te sparen zodat ik zo weinig mogelijk spaargeld moet gebruiken.

Duhelo

Berichten: 28567
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:03

Hier ook HF
Ik doe meestal om de 2 weken een pakket van 5 maaltijden voor 2 personen (soms upgrade ik een maaltijd naar 4 personen als er iemand komt eten).

Ik ben zelf een ramp in boodschappen doen, heb de fut niet om weeklijstjes te maken (ik weet amper wat ik drie minuten geleden gedaan heb en wat ik de komende drie minuten wil doen, laat staan dat ik weet wat ik volgende week dinsdag ga eten).
En in de winkel kom ik buiten met 100 euro spul,en zit er niks in om een volwaardige maaltijd van te maken.

Hellofresh bespaart me wekelijks boodschappen doen, de timing en de stress van kiezen en overload aan prikkels, en ik hoef savonds enkel een pakketje uit de koelkast te nemen en starten met koken.
Enige dat ik niet mag vergeten is het vlees uit de vriezer halen, want ik maak de maaltijden over een periode van 2 weken klaar. (Wekelijks 3 maaltijden vind ik te duur).
Nu en dan slaan we een week over en eten dan eens een deel van de vriezer leeg (ik heb vaak een eenpersoonsportie over die dan de vriezer in gaat.)

Faelynn

Berichten: 3154
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:51

Ik doe sowieso maar per paar dagen boodschappen ivm versheid groente en fruit, week menu's heb ik de discipline niet voor haha, bekijk eigenlijk per dag wat ik ga eten, zin en tijd heb om te koken, iets uit de vriezer haal, simpel eet of ergens anders eet haha.
Maar hello fresh is helaas ook echt te duur. Ben hier groot fan van verspakketten, tegenwoordig hebben alle supermarkten ze volgens mij wel. Ga dan meestal eind van de dag, want dan is er bijna altijd wel iets in de 50% of 35%. Zo kon ik eergisteren kiezen uit traybake, of pompoen risotto beide voor 3,20, moet soms nog wel wat toevoegen, maar dat is maximaal een paar euro en soms niks. En daar heb ik dan voor 5 x eten van, dus onder de €1 per avondmaaltijd pp. Mn moeder heeft meegegeten, vanavond eet ik nog een keer hetzelfde en de andere 2 porties gaan in de vriezer. Vind het feit dat je van alles precies de benodigde hoeveelheid hebt, en niet de hele supermarkt door moet voor allemaal van die losse dingen echt ideaal.

PSvanLot

Berichten: 10172
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:55

o wauw, dat is wel heel vaak, 5x van een verspakket!

Ik werk wel met een weekmenu. Heb een nieuwe koelkast met een heel fijn apart gekoelde groentelade. Daar blijft alles echt veel langer in vers, verbaasd me steeds. Had een zakje boerenkool en sla liggen welke al 3 dagen over de datum waren en die was nog goed. Super fijn.

Faelynn

Berichten: 3154
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:16

PSvanLot schreef:
o wauw, dat is wel heel vaak, 5x van een verspakket!

Ik werk wel met een weekmenu. Heb een nieuwe koelkast met een heel fijn apart gekoelde groentelade. Daar blijft alles echt veel langer in vers, verbaasd me steeds. Had een zakje boerenkool en sla liggen welke al 3 dagen over de datum waren en die was nog goed. Super fijn.



"officieel" is die voor 4 personen, maar het is altijd te veel. Ik maak borden niet netjes op dus daar moet je niet op letten haha, maar dit is 1 portie als je het door 5 deelt. Voor mij was het eigenlijk al iets te veel, grote vent krijgt t wel makkelijk op denk ik.


Afbeelding

purny

Berichten: 27538
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:17

Ik heb net mijn boodschappenlijst voor Amerika geschreven.. Vrees dat het niet gaat passen :')

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78543
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:13

Dat is toch een nette portie als het door 5 gedeeld is en het eigenlijk voor 4 personen zou zijn.
Bij ons is het meestal zo dat een portie voor 4 personen te klein is om 2 keer van te eten met 2 personen. Met 2 personen hebben we ook altijd 5 tot 6 ons groentes iedere dag. := Terwijl ik bij "Ik hou van Holland" dat de gemiddelde Nederlander nog niet aan 1,5 ons per dag komt. I know, wij zijn vreetzakken. :')

Roodvos

Berichten: 6694
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:57

purny schreef:
Ik ben omhoog gegaan met de schaal. Ik ga nu vanaf mei periodiek verhoging krijgen.

Ik kwam een advertentie tegen van de veronica gids. Bij een jaarabonnement krijg ik een airfryer. Dus kan ik binnenkort patatjes eten

Ik weet niet wat dat jaarabonnement kost, maar als het gaat om de airfryer, was het dan niet goedkoper geweest om die dan bij de Action, de Blokker, Bol.com, Amazon oid te halen?
https://www.action.com/nl-nl/p/smart-airfryer/

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 12:57

@Purny gefeliciteerd, hartstikke goed _/-\o_ *\o/*

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:26

Roodvos schreef:
purny schreef:
Ik ben omhoog gegaan met de schaal. Ik ga nu vanaf mei periodiek verhoging krijgen.

Ik kwam een advertentie tegen van de veronica gids. Bij een jaarabonnement krijg ik een airfryer. Dus kan ik binnenkort patatjes eten

Ik weet niet wat dat jaarabonnement kost, maar als het gaat om de airfryer, was het dan niet goedkoper geweest om die dan bij de Action, de Blokker, Bol.com, Amazon oid te halen?
https://www.action.com/nl-nl/p/smart-airfryer/



Je weet toch niet welk merk het is

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:47

Proficiat purny, is je gegund!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 17:31

Wij zijn ook grote eters en hier gaat ook minstens een halve kilo groenten per dag doorheen en vaak een stuk meer.

purny

Berichten: 27538
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 19:00

Dank jullie wel! Het is tenminste een stap in de goede richting. Nog niet wat ik wil maar goed
Het is trouwens een inventum airfryer

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 19:09

Lekker bordje Faelynn :9
Hier ook flinke groenteneter :j en liefhebber van die verspakketten ook om af en toe iets nieuws uit te proberen, vond van de zomer die zomerrisotto erg lekker bijvoorbeeld.

Mijn zoon is een grote liefhebber van de airfryer. Van aardappelkroket tot en met zonnebloempitten zeg maar.
Wij hebben een Philips. Maar dat was meer omdat die in een Kerstpakket-keuze-iets zat. Kon je voor zoveel punten of zoiets iets kiezen. Werd toen een airfryer en een melkopschuimer :+

Vandaag weer naar mijn werk op de e-bike. Blijft toch een geweldige investering. Het waaide echt serieus hard. Anders had ik dat niet getrokken hoor op de gewone fiets. Zo heerlijk als je al die auto-files langsrijdt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 19:21

Wat is een veronica gids? Is dat nog steeds die tv programmering van een week? Staat dat niet ook gewoon online? Of is dat buiten NL1,2 en 3 heel anders? :')

Ik heb dus amper tv haha

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 19:31

Ik heb ook geen idee, ik kijk eigenlijk nooit tv... ja soms kijk ik met mijn vriend mee maar uit mezelf zet ik de tv nooit aan. Heb het miv 1 november ook niet meer, alles opgezegd want gebruik het toch nooit :+
Ik lees wel de krant en heb een online abonnement.

Suzanne F.

Berichten: 49336
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:44

poes schreef:
Wij zijn ook grote eters en hier gaat ook minstens een halve kilo groenten per dag doorheen en vaak een stuk meer.


Echt? Daar doe ik denk ik een maand mee. :')

PSvanLot

Berichten: 10172
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:54

haha nee joh, 500 gram ben je wel wat sneller aan.

Hier ligt het helemaal aan de groente, vandaag aten we bloemkool. Lekkerste wat er is, dan eet ik er de helft van op, de rest een beetje haha.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:13

Bloemkool, rode kool, een salademengeling, verse worteltjes, tomaat, paprika... Laat maar komen. En appelmoes. Helemaal als hij zelf en versgemaakt is. Spinazie gaat er bij mij ook makkelijk in, vriend heeft daar meestal binnen het kwartier darmproblemen mee. Prei is ook wel favoriet. En dan aardappelen ja. Broccoli niet te vergeten.

Suzanne F.

Berichten: 49336
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:15

PSvanLot schreef:
haha nee joh, 500 gram ben je wel wat sneller aan.

Hier ligt het helemaal aan de groente, vandaag aten we bloemkool. Lekkerste wat er is, dan eet ik er de helft van op, de rest een beetje haha.


Nou misschien is een maand overdreven maar ik eet bijna geen groenten dus het zou zomaar kunnen dat ik er zeker wel weken mee zou doen.

8nnemiek

Berichten: 43437
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:17

500 gram zit je snel aan inderdaad. Een broccoli is dat al, en ik zoek altijd de grootste uit omdat we er anders echt niet genoeg aan hebben. (en de stronk bewaar ik dan altijd voor soep de volgende dag :Y) )

purny

Berichten: 27538
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:19

Gemiddeld ongeveer 250 gram groente per dag.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:20

Ja ik eet op mijn alleen eigenlijk al vlot 400g groenten per dag. Maar ik ben dol op groente.
Fruit daarentegen eet ik bijna nooit.
Als ik aardappelen schil voor puree voor 2 schil ik ongeveer een kilo :D

Suzanne F.

Berichten: 49336
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:30


Faelynn

Berichten: 3154
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:35

Hahhaha een halve kilo groente lukt mij toch niet, ik ben geen hele grote eter en dan word mijn dieet wel heel eenzijdig. Zit denk ik aan de 150-200 gram per dag gemiddeld, maar dat is meer omdat ik de ene dag echt gezond eet, en andere drukke vlotte dagen nog wel eens makkelijk wil doen en de mate groente eigenlijk veel te weinig is

Hier een hele spannende dag gehad. Ik ga binnenkort definitief mee als vrijwilliger paraveterinair gedurende 1,5 week bij een castratie/sterilisatie project voor zwerfhonden en katten in het buitenland. Denk dat het emotioneel gezien best wel eens pittig kan worden en lange dagen. Ik weet niet of het zo op het forum mag, maar heb in ieder geval een crowdfunding opgezet, alle kleine beetjes helpen https://www.doneeractie.nl/castratie-st ... ren/-68377