Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 17:54

Ja straks vakantiegeld én belastingteruggave én nog achterstallige belasting van die kindgebonden budget wat ik nog krijg *\o/* :+
Ik heb ook een eindejaarsuitkering. Altijd erg prettig.

Ik ben nu trouwens vanaf eind november echt heel serieus aan het sparen en besparen, had 28 januari dit topic aangemaakt. Ik merk dat het rondkomen van het budget wat ik mezelf geef steeds makkelijker gaat. Dus het sparen wordt steeds makkelijker. En vind het best knap dat het gewoon lukt :D afgelopen maand 1000 Euro gespaard :D
Paar jaar terug stond ik vaak hartstikke 0 op al mijn rekeningen en nu gaat het zo lekker :D

Doel voor deze maand is 500 Euro (exclusief die extra's die dus in mei komen, die reken ik mee voor de maand mei, deze 500 is voor de salaris maand april). Ik heb meer overgeheveld naar mijn 'potjes' maar of dat allemáál gaat lukken weet ik nog niet :o :)

Ik vind dit topic ook fijn, bedankt voor alle support :*

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 18:59

Varekaj schreef:
Soms denk ik, ik zoek gewoon een andere job met 30 of 32u/week en klaar. Maar ik zit eigenlijk wel goed waar ik nu zit: fijn loon, fijne collega's, niet ver van huis, goeie sfeer en ik heb volle verantwoordelijkheid over mijn functie. Dat geeft wel drive en daar hou ik wel van.
Met een bijberoep kan je makkelijk schakelen, ook naar vakantie toe. Met 2 jobs is dat al lastiger om alles steeds afgestemd te krijgen. En ik heb enkele jaren terug, na afstuderen gezegd dat ik enkel nog jobs zou doen die ik met plezier doe, en niet meer zou leven om te werken.



Allemaal heel belangrijk! Ik doe ook enkel werk waar ik echt blij van word. Heel erg trouwens dat je vorig jaar zoiets hebt gemaakt. Ik heb dit jaar iets gelijkaardig gehad en daarom nu de switch naar een andere job en opnieuw studeren. Daar heb ik ook echt zin ! Ik weet dat het veel combineren gaat zijn maar ik hoop dat het me voldoende gaat interesseren en dat het mijn loopbaan ook de juiste duw geeft. Er zit een heel plan achter en dat is eigenlijk voor het eerst dat ik denk: ik ga dát doen. Tot nu toe altijd hele mooie functies gehad maar altijd plekken waar ik in gerold ben. Nu voelt het voor het eerst meer als heel actief kiezen. Dus hopelijk gaat dit me binnen 3-4 jaar alweer financieel dik opbrengen en gaat het me over 10-15 jaar de kans geven om van overal ter wereld te werken.

Ik vind dit ook een fijn topic :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:09

Lekker bezig met sparen Vanhuisuit *\o/* Ik moet belasting terugbetalen, niet schokkend veel, maar dat kan ook in termijnen toch? Want dan mogen ze het mooi in delen ontvangen :')

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:12

Hebben jullie allemaal geen gemeentelijke belastingen te betalen ? Dat is toch ook een fors bedrag om in 1 x te betalen -O-
In mijn vorige gemeente mocht dat in 2 termijnen.

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:20

Gemeentelijke belastingen gaan hier in 10 termijnen. Volgens mij heb je niet eens een keuze hier.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:01

Ik betaal €30/jaar aan gemeentelijke belasting 8-) en dat gaat van onze gemeenschappelijke rekening.

Wij hebben winst gemaakt door Corona trouwens. Gingen normaal op reis naar Nepal. Reis ging niet door (uiteraard) en we konden bij Etihad kiezen: ofwel geld terug, ofwel onze vluchten omzetten in een 2-jaar geldige voucher met €60/persoon extra krediet erop. Dus de vouchers gekozen natuurlijk.

Het werkt ook motiverend om mee te lezen hier!

@poes: ik zou zo nog van mijn bachelor een master willen maken, maar dat wordt tijdstechnisch wel lastig :P Dus in plek daarvan in avondschool wat cursussen gevolgd waar ik nu ook leuke dingen mee kan doen. En ik wil ze nog verder uitbreiden, maar door Corona gaat dat nu niet.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:04

Gemeente belasting was in maart al. Heb / ben ik vooruit aan het sparen dus doet niet zo veel 'pijn' :)

Ik ben nog steeds aan het bedenken wat ik wil gaan doen maar waarschijnlijk worden het gewoon een aantal verschillende dingen ipv 1 ding.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 20:45

Bij mijn gemeente kun je kiezen wat je wilt van 1 tot 10 termijnen. Ik heb gekozen voor 10 :+ zie het een beetje als vaste lasten a la de VVE. Als ik een meevaller heb doe ik soms wel een paar termijnen tegelijk betalen, dan ben ik er eerder 'af'.

Nepal nog nooit geweest maar lijkt me super gaaf.
IK zou vorig jaar een rondreis Baltische staten doen en Moskou plus St-Petersburg vind het zo jammer dat dat niet door is gegaan... Ik heb toen zelf geannuleerd, zag het niet zitten en ze waren heel laks in het annuleren door de reisorganisatie. Had gelukkig nog niet heel veel aanbetaald maar dat geld dus wel kwijt. Toen in de zomer wilde ik naar Barcelona, ging het 1 week voor ik zou vertrekken in lockdown. Toen gekozen voor Griekenland, maar dat werd ook tricky, en dat uiteindelijk omgeboekt naar een autovakantie Italie in augustus 2021. Denk dan maar met de auto, dan ben je in ieder geval vrij om te gaan waar je wilt, in principe dan...
Dus vorig jaar gewoon maar naar Zeeland gegaan :P was overigens erg leuke vakantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:59

Nepal is echt heel tof.. althans ik was er vorig jaar een lang weekend door corona en ik wil heel graag de reis nog eens afmaken _O-

Het bespaard wel lekker inderdaad corona qua reiskosten. Dit jaar geen verre reis, maar gewoon kamperen in Nederland waarschijnlijk. Van Nepal hebben we in verhouding genoeg geld terug gehad, na wat discussie.

Wij betalen geen gemeentelijke belasting. We wonen op zelfde huisnummer als de huisbaas, hij vindt het onzin als wij daaraan meebetalen. In ruil zet ik netjes elke week de container aan de straat :')

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:07

Ik kan pas volgende maand mijn voucher uit laten betalen.
Zit eraan te denken om over een paar weken dagje Amsterdam te doen met shoppen.
Geld word dan pas eind mei van de bank afgehaald met de cc dus ben ik mooi de vakantiegeld drukte voor

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:24

Wij hebben in september een uitgestelde vakantie staan naar Roemenië. Heel benieuwd of het zal kunnen doorgaan.

Ja dat bijstuderen. Ik moet 20u per week vrijmaken. Zal me wel lukken maar dat het pittig is staat vast! Ik had ook voor avondschool kunnen kiezen maar dat sprak me niet aan.

Odin: ik herinner me dat denk ik! Het backpack topic? Hier zit het reispotje ook weer aardig vol. Mocht ook wel na Oeganda en Florida. Twee reizen die dik over budget gegaan zijn.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:29

purny schreef:
Ik kan pas volgende maand mijn voucher uit laten betalen.
Zit eraan te denken om over een paar weken dagje Amsterdam te doen met shoppen.
Geld word dan pas eind mei van de bank afgehaald met de cc dus ben ik mooi de vakantiegeld drukte voor

Zou iets verder reizen dan, maar Haarlem. Leukere stad met leukere winkels :)

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:40

Prairy schreef:
purny schreef:
Ik kan pas volgende maand mijn voucher uit laten betalen.
Zit eraan te denken om over een paar weken dagje Amsterdam te doen met shoppen.
Geld word dan pas eind mei van de bank afgehaald met de cc dus ben ik mooi de vakantiegeld drukte voor

Zou iets verder reizen dan, maar Haarlem. Leukere stad met leukere winkels :)

Ok dan ga ik dat in overweging nemen

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:19

Wij hebben alles terug gekregen van onze reisorganisatie, zelfs de annulatieverzekering, en dat op hun eigen initiatief. Door Corona moest je maar klein voorschot betalen en de rest 10 dagen voor afreis als het kon doorgaan. Zij hebben echter begin oktober al beslist "er is nog teveel risico, we gaan jullie dat niet verplichten" waardoor we alles konden terug krijgen. Stond ook binnen de week op de rekening. We willen dolgraag die reis nog maken, met die organisatie, maar het is gewoon nog te onzeker wat Etihad gaat doen.
Vriend gaat hen vandaag mailen of er vooruitzicht is dat ze terug op Kathmandu gaan vliegen tegen november. Indien nee, dan boeken we hoogstwaarschijnlijk naar de Seychellen :D
En anders naar mijn tante in Frankrijk (wel fris in november, maar goed) en volgend jaar dan Nepal.

Hier wordt afval op gewicht van je container te betalen eind dit jaar. Nou, ik ben er alvast een sport van aan het maken om dermate te sorteren dat er geen cent meer te verdienen gaat zijn dan nodig }> een ophaling gaat van 1,5/3€ per keer naar minimaal €5 per keer. Dus ga ik dermate sorteren dat we telkens een ophaling kunnen overslaan of zorgen dat hij zo licht mogelijk blijft.
Elke vorm van plastic in de PMD. Dat wil zeggen, papier van de slager strippen. De plastic folie in de PMD en het papier bij papier. Mijn cups van de Dolce Gusto? Gaatje erin prikken, laten leeglopen. Koffiefiltertje eruit, plastic kuipje in PMD en filtertje in vuilnis. De melkcupjes leeg laten lopen en de PMD in. Papier van frietverpakking bij papier en de plastic potjes van saus/vlees in de PMD ipv alles in het huisvuil.

Elke gram die ik kan besparen ga ik besparen. Nah!

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:25

Wij betalen sinds dit jaar ook per container restafval, dat maakt het afval scheiden extra leuk en motiverend :j
Sinds begin dit jaar hebben we de restcontainer pas een keer buiten gezet, en dat is met twee huishoudens van twee volwassenen.

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:27

Wij betalen ook per keer dat we restafval weggooien. En we betalen een x bedrag vast per jaar.
We hadden een referendum om de pas af te schaffen en er 1 bedrag van te maken. En dat is dan het gemiddelde wat iedereen weggooit. Nu proberen wij best wel netjes te scheiden en wonen we met z’n 2en. Dus wij zagen het niet zo zitten dat we voor iemand die elke dag al z’n afval weggooit moeten betalen :+. Misschien heel gierig, maar dat ga ik niet doen :')

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:39

Varekaj, voor nespresso zijn er biologisch afbreekbare cups, die van Peeze zijn best goed. Heb je die ook niet van dolce Gusto? Scheelt een hoop werk weet ik uit ervaring :+

Wij betalen maar liefst €24 per grote grijze kliko en die komt 1x per maand. Of per tarief zak van 40 liter, €2,50.

We zitten gemiddeld op 2 tariefzak per maand geloof ik nu. Wij scheiden ook heel fanatiek en dat gaat ondertussen bijna automatisch.

Alleen voor de camping is het waar lastig dus ik heb nu optioneel gemaakt dat mensen een tariefzak aan kunnen schaffen en anders moeten ze het vuil weer meenemen.

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:42

Plastic en papier gratis
GFT €2,50
Rest €15,00

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:51

Wij sorteren ook fanatiek vooral voor het milieu :) sinds er meer in de pmd mag scheelt het ook enorm. Ik pak groenten en fruit ook los mee uit de winkel.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:59

Rest kliko(240 liter ) gemiddeld 6,75 per keer, we betalen hier per kilo. PMD kan hier niet appart.

Gft kliko(240 liter) 1 euro per keer

Afvalstoffenheffing 173 per jaar

Rioolheffing 226 per jaar

Waterschap 278,46

Ik weet dat deze kosten ieder jaar komen dus ik spaar er maandelijks voor zodat ik ze gelijk volledig kan betalen.

Gemeente hiernaast doen wel PMD appart, sommigen doen het dus toch scheiden en brengen het bij de andere gemeente weg, daar worden de zakken op bepaalde momenten opgehaald in de wijken dus hangen ze hun zakken er gewoon tussen.

fjordjes

Berichten: 12067
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:12

Bij ons is het gratis alleen een rol restafval zakken kost 17 euro, dan heb je 10 zakken. Eerst was grof vuil ophalen ook gratis maar sinds dit jaar moet je daar ook voor betalen. Verder wordt er hier best goed gescheiden, geloof dat we 1 van de eerste gemeente waren die daar aan begon. Grijze pmd bak wordt elke 2 weken geleegd en als ie kapot of kwijt is of ik wil een kleinere dan kan ik die gratis omruilen. Groene keuken afvalbak wordt 1x in de week geleegd. Papier wordt 1x in de maand opgehaald.

Afvalstoffen heffing kost 680/700 euro per jaar maar betaal dat in 10 termijnen. Zit volgens mij riool en waterschap etc bij.

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:16

Wat een leuk topic, ik klets graag mee!
Sinds 2018 gescheiden en het koophuis op mijn naam gekregen. Sinds vorig jaar houd ik alle inkomsten en uitgaven netjes bij.
Ik heb sinds vorig jaar ook m’n eigen paard, dat kost ook een hoop natuurlijk. Dat kan ik alleen betalen als ik de andere uitgaven strakker houd.
En 2 opgroeiende kids kosten ook een hoop. :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:22

De aanbiedkost is voor ons 0,25/keer en dan nog eens 0,25/kg. Wij zouden een bak van 140L nodig hebben. Wij zetten nu vaak 1 zak van 60L (15kg) buiten per ophaling en dat kost ons 1,50/keer dus 3€/maand.

15kg x 0,25 = 3,75 + 0,25 ophaling = €4/ophaling dus €8/maand. Er zijn ook bakken van 40L te krijgen maar die prijzen zijn hetzelfde.

PMD is gratis en 2x/maand, glas en papier altijd gratis en 1x/maand. GFT hebben wij niet. Ofwel gaat dat in de restzak ofwel naar de geiten van mijn schoonouders. Schillen van appels en wortelen neem ik dan weer mee naar de paarden.

In ieder geval gaat het voor dus echt wel duurder uitkomen, zelfs als we heel sterk gaan scheiden. We deden het sowieso al wel voor het milieu maar met ook de portemonnee als slachtoffer gaan we extra tandje bijzetten.

Groenten en fruit koop ik inderdaad los, of in plasticvrije verpakking als het kan. Voor delicaat fruit (zoals aardbeien) heb ik stoffen herbruikbare zakjes :) Ons water en frisdrank kopen we in glazen flessen in bakken, die we regelmatig weer wegbrengen naar de winkel als we nieuwe voorraad halen. Enkel de flessen volvic zijn plastic (die neem ik mee in de auto) en alle plastic dopjes spaar ik voor de blindegeleidehonden. Smeerboter gebruik ik grotere kuipjes, omdat ik die nadien dan weer kan gebruiken om maaltijden in te vriezen. Die stapelen handig in onze gigantische diepvries namelijk :Y)
Schoendozen gebruiken we om pakjes te verzenden of om oud papier te verzamelen. De kattenbakvulling zijn houtkorrels in een kartonnen zak, die krijgt hetzelfde doel. Als ik eens een zak muesli van de pony's leeg heb idem dito. Voor Dolce Gusto weet ik niet of er afbreekbare of herbruikbare cupjes zijn, zou ik eens moeten nakijken.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:56

Slim van die botervlootjes! Wij drinken kraanwater uit onze doppers. Wel af en toe spuitwater uit plastic. Ben gaan luisteren voor een nieuwe auto net, zoveel geld voor zo weinig auto haha. Maar wel erg leuk :D

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:53

Wij hebben een sodastream voor ons bruiswater en limonade, echt ideaal! Meestal doe ik er roosvicee of bolero bij.
En ik maak waterkefir, heerlijk, elke drie dagen heb ik een liter klaar.
Dat gesleep met die flessen was ik echt beu. En de sodastream cilinders kosten 6 euro in Duitsland, voor 60 liter, dus lekker goedkoop.