Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 12 van de 15 [ 368 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

orchideeën klets topic!

 
Profiel   

Hahaha, goed bezig Art_Ificious, die afspraak heb ik ook met mijn cliënt :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 21:38 



 
Profiel   

Ik heb weer wat moois gemaakt <3 [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 08:58 



 
Profiel   

Vandaag de orchideeën een waterbadje gegeven. Doen jullie klein laagje water? Of laat je ze echt helemaal onder dompelen?


[ img ]

[ img ]

Hoop dat je beetje kan zien. Heb een laagje water. Staan denk tot 5cm in het water vanaf de onderkant
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 17:06 



 
Profiel   

Wanneer ik mijn orchideeën dompel dan is dat in de pot zelf tot bijna aan de rand, maar giet het water dan ook direct in de binnen pot. Heb ze eigenlijk nooit een badje gegeven zoals hierboven :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 18:21 



 
Profiel   

Ik doe ongeveer tot de helft van de binnenpot. Ik moet bekennen dat ik mijn orchideeën wat teveel water heb gegeven de laatste tijd. Ze staan nu al drie weken 'droog' maar hebben nog steeds condens in de pot dus krijgen lekker niks. Ze bloeien overigens prima :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 20:29 



 
Profiel   

Ik zet de potten ook altijd tot halverwege in het water, en dan giet ik er aan de bovenkant twee keer water op. Ze staan hier meestal een half uurtje in (officieel te lang), maar ze wonen hier ook boven de verwarming, dus er verdampt ook relatief veel water. Wel laat ik ze goed uitlekken voor ze terug in hun overpot gaan, en mocht er nog water uitkomen dan is dat zelden meer dan een halve cm. En dat zie ik dan wel weer snel verdampen boven de kachel.

Inmiddels kan ik ook melden dat mijn Dendrobium lekker bezig is :D
De keiki die hij op de oudste stengel had gemaakt gaat nog steeds als een speer. De bloem is wel uitgebloeid inmiddels, maar van de worteltjes zijn sommige al tussen de 4 en 5 cm.
En vorige week ontdekte ik op een andere stengel (die vorig jaar gegroeid is) het volgende:

[ img ]

Lang leve de macro-stand op mijn nieuwe telefoon :D
Meer mensen die hetzelfde denken als ik? Een nieuwe keiki? Want verder is er nergens nog een aanzet voor nieuwe bloemen te zien. Die horen dan onder het blad aan de andere kant van de stengel te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 22:48 



 
Profiel   

Siameeesje; ik denk dat het inderdaad een heleboel uitmaakt waar de pot staat, boven de verwarming is het een heel ander klimaat zeg maar. Ik bekijk nu de pot eerst van alle kanten en kijk of ik condens zie en wat de kleur van de wortels is voordat ik klakkeloos water geef. Ik heb al jaren orchideeën maar laatst dus toch een paar te nat, oeps foei foei foei :+

Maar, heel interessant zo'n keiki, ben benieuwd hoe die zich ontwikkeld!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 08:01 



 
Profiel   

Dat is precies wat ik dus ook doe Anna79, de pot bekijken. Ik ga er dan ook vanuit dat als straks de kachel uit gaat, ze mogelijk maar 1x per anderhalve week of misschien zelfs wel 1x per twee weken water gaan krijgen, zolang de temperatuur tenminste niet in de buurt van 30 graden gaat komen.

Ik ben heel erg verbaasd over mogelijk een nieuwe keiki, meestal ontstaan ze aan de uiteinden van de oude stengels. Maar ik ben van plan om nu iedere dag een foto te maken, veel te leuk om dit letterlijk van dichtbij te kunnen volgen met deze nieuwe camera.
Als mensen geïnteresseerd zijn, wil ik wel vaker even laten zien hoe het zich ontwikkelt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 09:54 



 
Profiel   

De vrouw in de winkel vertelde me dat je juist geen water langs boven mag geven, dus alleen een voetbadje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 11:19 



 
Profiel   

Siamsmeesje schreef
Dat is precies wat ik dus ook doe Anna79, de pot bekijken. Ik ga er dan ook vanuit dat als straks de kachel uit gaat, ze mogelijk maar 1x per anderhalve week of misschien zelfs wel 1x per twee weken water gaan krijgen, zolang de temperatuur tenminste niet in de buurt van 30 graden gaat komen.

Ik ben heel erg verbaasd over mogelijk een nieuwe keiki, meestal ontstaan ze aan de uiteinden van de oude stengels. Maar ik ben van plan om nu iedere dag een foto te maken, veel te leuk om dit letterlijk van dichtbij te kunnen volgen met deze nieuwe camera.
Als mensen geïnteresseerd zijn, wil ik wel vaker even laten zien hoe het zich ontwikkelt :j


Ja leuk! Ben benieuwd!

Art_Ificious schreef
De vrouw in de winkel vertelde me dat je juist geen water langs boven mag geven, dus alleen een voetbadje.


Dat is mij ook altijd verteld, maar orchideeën in de natuur leven op boomwortels waardoor ze regendruppels op hun wortels krijgen. Ik denk dus niet dat het kwaad kan mits heel weinig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 21:54 



 
Profiel   

Anna79 schreef
Art_Ificious schreef
De vrouw in de winkel vertelde me dat je juist geen water langs boven mag geven, dus alleen een voetbadje.


Dat is mij ook altijd verteld, maar orchideeën in de natuur leven op boomwortels waardoor ze regendruppels op hun wortels krijgen. Ik denk dus niet dat het kwaad kan mits heel weinig.


Dat kan prima, zolang het water over het potmateriaal en wortels wordt gegoten en niet op de plant zelf anders krijg je crown rot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 22:09 



 
Profiel   

Precies Rhinocornn, dat is dus ook wat ik doe. Mocht ik per ongeluk de plant nat maken, sta ik het ook gelijk droog te maken met een stukje keukenpapier :j
Belangrijkste is dat het water weg kan stromen (oftewel goed laten uitlekken).

@Anna79, dan zal ik als er weer wat duidelijk veranderd is een update plaatsen. Lijkt me ook wel leuk om een soort overzichtje te hebben zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 16:45 



 
Profiel   

Vandaag mijn exemplaar een bad gegeven en bovenkant beetje bevochtigd.

Maar twijfel of ik hem zou moeten verpotten... De wortels in de pot zelfs zien er niet echt gezond uit vind ik zijn bruinbeige ipv groen (waren al zo toen ik hem kocht).
Enkele kleine luchtwortels zijn ook bruinig en andere beetje groen.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 18:05 



 
Profiel   

Hij is prachtig. Ik zou hem verpotten na de bloei

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 20:38 



 
Profiel   

Jennyj01 schreef
Hij is prachtig. Ik zou hem verpotten na de bloei

OK laatste knoppen zijn ook in de bloei. Ben benieuwd hoe lang de bloei gaat duren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 22:02 



 
Profiel   

Als je het goed doet 6 maanden ongeveer.

Die van mij krijgen geen voeten bad, maar gewoon beetje water over de wortels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-21 22:04 



 
Profiel   

Geduld is een schone zaak! Ik heb een orchidee die al heel lang niet gebloeid heeft. Omdat ze er verder goed uitzag mocht ze blijven :D , heb haar een poosje boven in de kou gehad, voor straf, maar daar vergat ik haar steeds. Nu weer sinds twee weken beneden en kijk nou eens:
[ img ]

Links, ook een uitloper maar dat lijkt me een luchtwortel. Ik weet niet eens meer wat voor kleur deze had, volgens mij geel, verrassing dus :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 14:43 



 
Profiel   

Art_Ificious, ik zou ook wachten tot na de bloei. Maar bedenk wel dat dit geen Phalaenopsis is. En sommigen van de andere soorten krijgen nooit dikke groene wortels. Mijn Dendrobium heeft dat ook niet, die heeft dezelfde soort wortels als die van jou, zeker in potten met buitenpot. En zolang deze netjes wit-vlezig lijken en vochtig zijn (in plaats van bruin-uitgedroogd) maak ik me er niet druk om.

[ img ]

Prachtig Anna79, ik heb er nu eentje die straks aan een rustperiode gaat beginnen, en die gaat dan tijdelijk verhuizen naar een raam op het noorden en iets koeler. Dus ik ben benieuwd wat die gaat doen dan. Eén stengel heb ik ook boven het 3e oog afgeknipt, en de andere knip ik gewoon af zoals ik gewend ben: helemaal.

Ander nieuws aan het keiki-front is dat de oudste keiki nu een tweede stengel aan het maken is. Het gaat zo nog eens op een echte Dendrobium lijken :D

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 12:32 



 
Profiel   

Vandaag zijn de laatste bloemetjes van mijn orchidee er afgevallen.
Nu wil ik es proberen om deze weer opnieuw te laten bloeien.
Wie wil mij uitleggen hoe dat werkt en wat ik moet doen?
Deze heeft als laatste 27 april een badje gehad

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 11:22 



 
Profiel   

De mijne staan nog steeds vol in bloei en komen nog steeds nieuwe bloemen erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 12:00 



 
Profiel   

Jesdajin, hmmm, moeilijk te zien op de foto, normaal snoei je op het tweede of derde oog, dat is een verdikking op de stengels. Daar krijg je dan een uitloper op. De mooie boog die je nu hebt krijg je daarmee niet want hij wordt wat korter, maar wellicht maakt je orchidee ook nog wel een helemaal nieuwe stengel aan, dat kan beide. Een tip voor de volgende keer; snoei gelijk als de eerste bloem valt, dan heb je een veel snellere nieuwe bloei! Hij mag wel weer een slokje water. Succes! Ik ben benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 13:23 



 
Profiel   

Wat is 'het oog' waar je zou moeten snoeien?
Die boog weg is niet erg. Dit wordt een probeersel

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 13:41 



 

Ik heb die van mij toen net boven de 2e verdikking geknipt. Toen stierven die stengels af en kwam even later tussen de bladeren in twee nieuwe stengels omhoog piepen. Ook goed :D

Hier ook nog steeds in bloei, nog geen bloem verloren. En hij perst er nog wat extra knoppen uit bij 1 tak..
[ img ]
Best een knap kneusje <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 13:51 



 
Profiel   

Ik heb een vraagje over mijn orchidee, hij is uitgebloeid en de stengel word/is geel... wat kan ik hier beste aan doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 16:17 



 
Profiel   

JesdaJinn schreef
Wat is 'het oog' waar je zou moeten snoeien?
Die boog weg is niet erg. Dit wordt een probeersel


Ik heb even een foto voor je gemaakt, bij mijn duim zie je het oog, op de tweede foto zie je hoe mijn orchidee weer is uitgelopen op de oude tak.


[ img ]

[ img ]

Valerie, een uitgebloeide stengel kun je gewoon onderaan afknippen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 19:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 12 van de 15 [ 368 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen