orchideeën klets topic!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JesdaJinn

Berichten: 10459
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:59

Mijn vader doet dat altijd. Die is daar handig mee! Ik niet.

Ik ben ook bij de orchideeën hoeve geweest. Echt prachtig

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:09

-Namiro- schreef:
Hier ook een orchideeën-liefhebber! Ik zou mijn orchidee eigenlijk moeten verpotten, maar ik durf eigenlijk niet.. als ik internet moet geloven moet je er zo ongeveer een studie voor gevolgd hebben..

Hebben jullie ervaring met verpotten?


Nee hoor niks ingewikkelds aan. Ik doe het wel als ze uitgebloeid zijn. Knip het plastic binnen potje stuk met een goeie schaar en dan voorzichtig het plastic er af. Dan met orchideeën aarde in de nieuwe pot. Water geven en vervolgens een paar weken rust geven.

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:15

-Namiro- schreef:
Hier ook een orchideeën-liefhebber! Ik zou mijn orchidee eigenlijk moeten verpotten, maar ik durf eigenlijk niet.. als ik internet moet geloven moet je er zo ongeveer een studie voor gevolgd hebben..

Hebben jullie ervaring met verpotten?

Welnee! Gewoon doen, ik besteed er echt geen aandacht aan. Trek ze uit hun pot, prop ze in de volgende, stamp ze aan met mengeling van aarde en gruis uit een holle boom, kieper er water over en terug en af op de plek. Ze doen het al jaren.

Iemand een idee of dit ook een orchidee is?
Afbeelding

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:19

Een bromelia achtige; volgens mij een tillandsia (dat laatste twijfel ik overigens aan..).
Een prachtig exemplaar.

-Namiro-

Berichten: 1926
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:24

Oooh.. dat klinkt een stuk eenvoudiger! Dan ga ik me er toch aan wagen!

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:26

Kuggur schreef:
Een bromelia achtige; volgens mij een tillandsia (dat laatste twijfel ik overigens aan..).
Een prachtig exemplaar.

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt! Als ik inderdaad een andere bromelia erbij pak lijkt ie absoluut lid van de familie.

Omdat hij ook hangt en er hier wat hangende orchideeën voorbij kwamen vroeg ik het maar even. :)

Ik heb hier trouwens ook nog een andere hanger van. Iets lichter maar wel grover blad en lichtere roze-blauwe bloempjes

Texas02

Berichten: 4662
Geregistreerd: 21-04-16

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:31

Ik vind ze ook prachtig.. Ik had vorig jaar een hele mooie blauwe gekocht bij de Jumbo, en hoewel alle orchideeën hier lang leven, was het met deze toen wij terug kwamen van de vakantie snel gebeurd.. De buren hebben de planten water gegeven, ik weet niet of er hier per ongeluk iets mis gegaan is, vind het wel erg jammer.. De anderen hebben het wel overleefd.. Zijn de blauwe misschien gevoeliger dan andere?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:43

Ik had er vorig jaar eentje in de kneuzenbox. Een mooie paarse. En hij bloeit nu voor de 2e keer. Super trots op mezelf _O-

Afbeelding

Hij gaat 1x per week in 'bad', daarna goed uitlekken en de overpot weer in. Na de bloei een paar weken geen water gehad. Tot ik weer nieuwe stengels zag ontstaan.

Zijn die blauwe niet gevoeliger door het verfproces? Of heeft dat verven geen invloed verder op ze?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78539
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:45

Ik ben ook een orchideeen-liefhebber, heb er 15 staan in diverse maten en kleuren. Meeste overigens wit, voor 5 ramen dezelfde staan, per 2.
Ik heb alle orchideeen in speciale orhidee potten staan, zodat natte voeten niet voorkomen. Heb sommige orchideeen al meer dan 5 jaar staan.

Dorus

Berichten: 13224
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 15:23

Dit zijn onze orchideeën in het zonnetje.

Afbeelding

JesdaJinn

Berichten: 10459
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:24

Die zien er ook happy uit :D

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:40

Ik ga hier meelezen. Ik ben dol op orchideeën, het liefst een hele vensterbank vol. Echter sinds we verhuisd zijn heb ik nog geen goede nieuwe plek voor ze kunnen vinden. Er komen maar moeilijk nieuwe bloemen terwijl ik in het vorige huis een roulatiesysteem had en eigenlijk altijd bloemen er in had.

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:13

Hier ook gek op orchideeën, had er een heel stel geërfd van mijn moeder, maar binnen 2 jaar was er niets meer van over. Ondanks dat de plaats en de verzorging niet veranderd was.

Inmiddels weer 3 Phalaenopsisen staan (wit, geel en paars-wit), en nog een uit de uitverkoop geredde Dendrobium (wit bloeiend). Ik hoop echt dat die dit jaar weer wil gaan bloeien.
En tot vorig jaar had ik nog een paar Pleione's, maar die vonden bijna 40 graden in de schaduw echt niet leuk helaas. En die hebben het niet overleefd.

Sommige orchideeën hier zijn echt prachtig... Welke soort zijn die buitenorchideeën? Zoiets zoek ik eigenlijk ook voor de binnenplaats. Net als die Vanda, die zou ik ook nog wel eens willen hebben :o

Kennen jullie ook de YouTube filmpjes van Miss Orchid Girl? Heeft een heleboel soorten, en vertelt ook een hoop. Al vind ik haar alles steriel willen doen misschien iets overdreven, leerzaam zijn de filmpjes vaak wel.

chanicha

Berichten: 12179
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:52

Mijn schoonmoeder had heel veel orchideeën, al jaren!
Zij zorgde altijd dat er een laagje water onderin stond, ik had er nog nooit van gehoord maar ze deden het perfect!
Ik heb ze zelf ook meestal een paar jaar maar nu zijn ze bijna kaal.

Seven

Berichten: 21214
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:04

Orchideeën mijn favoriete bloemen/planten

Ik heb er verschillende waaronder een oudje van een jaar of 8, die bloeit nu net weer. Die heb ik jaren terug van mn man gekregen <3
Ziet er niet uit maar hij doet het nog :D

Afbeelding

En wat van de anderen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:11

Dorre stukken eraf knippen en dan is ie net zo prachtig als 8 jaar geleden :D

Seven

Berichten: 21214
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:26

Dat blad moet er nog af maar hij heeft echt een stronk van een hand breedte met lucht wortels dat ziet er niet echt uit :D of kan ik dat ook weg halen en hem dus echt inkorten

BelgenGek

Berichten: 2258
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:40

Leuk dit topic, ik heb er 5, 1 wit met paarse stippen en 4 witte met een geel hart, waarvan 1 kleinbloemige.
Mijn oudste is ongeveer 8 jr oud.
Momenteel zijn ze allemaal in rust dus alleen blad.

JesdaJinn

Berichten: 10459
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:48

Als ze in rust zijn dan heb je alleen stengels zonder bloem? Wanneer komen er dan weer knoppen en uit eindelijk bloemen aan?

Ik gooi ze altijd weg als de bloemen en knoppen weg zijn

anjali
Berichten: 15159
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:49

idinn schreef:
Ik had er vorig jaar eentje in de kneuzenbox. Een mooie paarse. En hij bloeit nu voor de 2e keer. Super trots op mezelf _O-

[ [url=m/KuKdJW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij gaat 1x per week in 'bad', daarna goed uitlekken en de overpot weer in. Na de bloei een paar weken geen water gehad. Tot ik weer nieuwe stengels zag ontstaan.

Zijn die blauwe niet gevoeliger door het verfproces? Of heeft dat verven geen invloed verder op ze?

Verfproces?Bedoel je nu dat blauwe orchideeen geverfd worden?

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:18

JesdaJinn schreef:
Als ze in rust zijn dan heb je alleen stengels zonder bloem? Wanneer komen er dan weer knoppen en uit eindelijk bloemen aan?

Ik gooi ze altijd weg als de bloemen en knoppen weg zijn

Soms ontstaan er jonge planten aan de uitgebloeide stengels, maar nooit meer nieuwe knoppen. Ik knip de uitgebloeide stengels vaak eruit, geef de plant rust, en wacht tot er nieuwe bloemstengels gemaakt gaan worden.

Tja, dat weggooien doen een hoop mensen. Mijn moeder werd er altijd heel blij van als ze dan weer een 'opknapper' had gekregen. En bijna altijd kreeg ze ze weer opnieuw aan het bloeien :D

JesdaJinn

Berichten: 10459
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:20

Hoe geef je je plant rust dan? Wat doe je wel of niet.

Wil wel es proberen als de mijne straks 'op' zijn

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:41

Knip de uitgebloeide bloemstengel eruit, maar niet te dicht op de plant zelf.
Uit de volle zon, en bescheiden met water en meststof geven. En dan vooral veel geduld hebben. Hier staan de planten vol op het zuiden, dus hele dagen zon soms, en dan verplaatst ik ze wat meer naar achteren in het huis.

Zelf heb ik nog nooit een jonge plant aan een bloemstengel gehad, maar heb daar net niet die hoeveelheid geduld voor. Kijk anders eens op YouTube, zijn een heleboel liefhebbers die ook hun methoden delen en uitleggen.

Texas02

Berichten: 4662
Geregistreerd: 21-04-16

Re: orchideeën klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:14

Zijn de blauwe geverfd? Dat wist ik niet.. Misschien zijn ze dan daarom gevoeliger en hebben ze het niet overleefd..

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:18

Texas02 schreef:
Zijn de blauwe geverfd? Dat wist ik niet.. Misschien zijn ze dan daarom gevoeliger en hebben ze het niet overleefd..

Boor zover ik weet doen ze iets in de aarde zodat de bloemen blauw worden. Logisch dus dat ze zwakker zijn.