Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:00

Ik zou ook geen effen kleur nemen, maar eerder het gewolkte wat ook bij de palmen te zien is.

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:59

Ik moest ook denken aan een lijst er langs. Dat breekt lekker met het fotobehang.

Ik heb ook een vraag :D Wij zijn ons huis uit 1967 volledig aan het renoveren en hebben onlangs kunststof kozijnen laten plaatsen. Na het plaatsen kwamen we er pas achter dat de draai-kiepramen in open stand voorbij de dag komen.
Het gevolg daarvan is dat het niet mogelijk is om op de meest eenvoudige manier raamdecoratie in de dag te monteren, omdat het raam dan niet (volledig) open kan, maar ook bij montage op de dag zal het raam tegen de raambekleding aankomen. Aanvankelijk had ik plisségordijnen in gedachte, maar dat valt dus al af.

Afbeelding

Nu ben ik er inmiddels in mijn zoektocht al achter gekomen dat er natuurlijk genoeg maatwerkopties zijn, maar ik wel toch eerst alle andere opties onderzocht hebben, toch zeker omdat we dit 'probleem' nu bij alle ramen in dit huis hebben (en dat zijn er maar liefst 23). Overal maatwerk ophangen wordt euhm... prijzig :+
Voor de benedenverdieping wil ik dat nog wel overwegen, maar op de eerste en tweede verdieping is het oke als het iets minder perfect is.

Dus, zijn er nog opties of mogelijkheden waar ik niet aan gedacht heb of die ik over het hoofd zie? Of kan ik enkel nog voor een gordijn/inbetweens gaan?

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:07

Wij hebben op twee slaapkamers hetzelfde 'probleem'. Bij alle andere kamers is dat niet. Dit wordt gelukkig opgelost nu we toch weer gaan verbouwen, maar de afgelopen twee jaar hebben we het opgelost door gordijnen aan het plafond.

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:36

@Targaryen: aan het plafond is het simpelst, maar een andere optie is je muur 'opdikken'. Hoeveel cm steekt de kiepstand buiten de muur uit??

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:42

Wij hebben dat probleem in de slaapkamer. We zijn daar eerst maar voor een rolgordijn boven het kozijn gegaan. Onze woning is gelijkvloers en we kijken de nok in. Onze muur loopt aan één kant heel lang schuin door. Gewone gordijnen zien er daar niet uit.

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:47

In mijn studentenkamer had ik de rolgordijnen aan het raam zelf geplakt met cassette, waardoor ze dus open kunnen maar het toch donker blijft. Je moet dan wel er nog een gordijn voor hangen tegen het licht voor als het raam open staat.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 14:09

@Anne: Wij hebben ook hoge plinten (12 cm) met een inkeping aan de bovenkant.
Afbeelding
Afbeelding
Gordijnen moeten nog worden ingekort :+

Wij wilden eigenlijk graag vouwgordijnen maar alle balkondeuren in de woonkamer slaan naar binnen open, dus dat vonden we niet zo handig. De kozijnen zijn van messing en de deuren zijn dubbel, dus in het kozijn hangen ging ook niet. We hebben uiteindelijk gekozen voor gewone wit linnen gordijnen.

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 16:02

PSvanLot schreef:
Wij hebben op twee slaapkamers hetzelfde 'probleem'. Bij alle andere kamers is dat niet. Dit wordt gelukkig opgelost nu we toch weer gaan verbouwen, maar de afgelopen twee jaar hebben we het opgelost door gordijnen aan het plafond.


En hoe wordt dit met het verbouwen opgelost? Door de dag dieper te maken op de een of andere manier? We moeten nog met de verbouwing van de begane grond beginnen, dus dan kunnen we daar misschien rekening mee houden.

_Lorette_ schreef:
Wij hebben dat probleem in de slaapkamer. We zijn daar eerst maar voor een rolgordijn boven het kozijn gegaan. Onze woning is gelijkvloers en we kijken de nok in. Onze muur loopt aan één kant heel lang schuin door. Gewone gordijnen zien er daar niet uit.

Nee, daar kan ik me iets bij voorstellen!

topsylover schreef:
In mijn studentenkamer had ik de rolgordijnen aan het raam zelf geplakt met cassette, waardoor ze dus open kunnen maar het toch donker blijft. Je moet dan wel er nog een gordijn voor hangen tegen het licht voor als het raam open staat.

Ik snap het. Om die reden hebben we in de slaapkamer al wel gekozen voor enkel verduisterende gordijnen (en die inderdaad middels een uitstekende muurbeugel bevestigd). Daar zijn we toch alleen 's nachts.

Maar een andere kamer heb ik als kantoor in gebruik en dan vind ik het wel fijn om het licht een beetje te kunnen regelen.

DubbelFun schreef:
@Targaryen: aan het plafond is het simpelst, maar een andere optie is je muur 'opdikken'. Hoeveel cm steekt de kiepstand buiten de muur uit??

Het scheelt ongeveer 4cm. Lijkt me wel veel om op te dikken? Want hoe zou je het moeten opdikken?

Dank voor de reacties!

Oja, plinten. Ik vond het ook lastig de hoogte te bepalen. Mijn enige eis was dat ze al afgelakt zouden zijn. Ik heb al een keer eerder een verbouwing gedaan en toen wel alle plinten geschuurd, gegrond, geschuurd, afgelakt. Nooit meer haha! Mijn man heeft uiteindelijk de plinten besteld zonder dat ik er bij was en heeft ter plekke de knoop doorgehakt. Het zijn plinten van 9cm geworden. Helemaal prima.

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 16:03

Precies, de dag wordt wat dieper gemaakt. De aannemer heeft daar de oplossing voor bedacht. Hij vond het er vooral mooier uit zien.

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 16:49

DubbelFun schreef:
@Targaryen: aan het plafond is het simpelst, maar een andere optie is je muur 'opdikken'. Hoeveel cm steekt de kiepstand buiten de muur uit??
Targaryen schreef:
Het scheelt ongeveer 4cm. Lijkt me wel veel om op te dikken? Want hoe zou je het moeten opdikken?
4 cm is wel te veel, met 2 cm zou het er niet zo raar uit zien.
Opdikken is gewoon een lat met een bepaalde dikte aan de muur vast maken.

Malenka

Berichten: 7612
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 18:10

In sommige ruimtes zou je wellicht kunnen overwegen om een kast met open planken om het raam heen te bouwen. Daardoor kun je het gordijn dan ook verder naar voren hangen.

Afbeelding

Wiwabalia

Berichten: 4703
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 18:35

Waarom doe je je gordijnen niet aan een rails die op het plfond zit?

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 18:51

O Frummels wat een heerlijk uitzicht <3

Bedankt verder voor het filmpje met inspiratie mensen! Ben mijn kast een beetje extra aan het verbouwen :)

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:00

Wiwabalia schreef:
Waarom doe je je gordijnen niet aan een rails die op het plfond zit?


Ik denk dat ze juist geen gordijnen wil ;)

Zelf vind ik gordijnen en vitrages altijd juist heel chique, maar ik kan me ook indenken dat ze ongewenst zijn, Targaryen.
Simpelste oplossing lijkt me toch gewoon maatwerk in de belangrijkste ruimten en in de andere ruimten toch gewoon vitrages en gordijnen.

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:31

Zoals je zegt Janine, als je echt geen gordijnen wilt, dan zal t maatwerk zijn.

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 23:00

Wij hebben plise op het raam (van Veneta). Zijn oude kantelramen waar verder ook niets mee kon. Ik maak morgen een foto, misschien bedoel je dit niet / wil je dit juist niet.

Ceetje_bokt
Berichten: 5184
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 07:37

Targaryen schreef:
Ik moest ook denken aan een lijst er langs. Dat breekt lekker met het fotobehang.

Ik heb ook een vraag :D Wij zijn ons huis uit 1967 volledig aan het renoveren en hebben onlangs kunststof kozijnen laten plaatsen. Na het plaatsen kwamen we er pas achter dat de draai-kiepramen in open stand voorbij de dag komen.
Het gevolg daarvan is dat het niet mogelijk is om op de meest eenvoudige manier raamdecoratie in de dag te monteren, omdat het raam dan niet (volledig) open kan, maar ook bij montage op de dag zal het raam tegen de raambekleding aankomen. Aanvankelijk had ik plisségordijnen in gedachte, maar dat valt dus al af.

[ [url=m/aTm2pr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Plissé kan wel, hier twee draai kiepramen en twee vaste ramen. Vraag is of het mooi is bij één raam, zoals in jouw situatie.
Edit: ik lees net de reactie boven mij :+

Afbeelding

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 07:46

Sheran schreef:
O Frummels wat een heerlijk uitzicht <3

Bedankt verder voor het filmpje met inspiratie mensen! Ben mijn kast een beetje extra aan het verbouwen :)


Het is echt genieten <3

Ben heel benieuwd naar je kast!
Wij hebben 1 muur die naar mijn smaak veel te leeg is dus we willen twee donkere billie kasten tegen elkaar aanzetten met zo een half ronde uitgesneden plaat ervoor zoals eerder iemand hier liet zien :j vind dat zo gaaf!

Wij zoeken nog een nieuwe eettafel (en als we die hebben gekozen ook nieuwe stoelen) tegen t einde van het jaar. Iemand suggesties voor materiaal en kleur? Ik heb zelf een voorkeur voor hout, om wat warmte in de kamer te houden, maar ben benieuwd naar jullie ideeën.
De woonkamer is 13 meter lang en 4,5 meter breed dus er mag best een aardige tafel in want deze valt nogal weg. Aan het andere eind zit de keuken en daar komt nog een eiland met bar bij. De keuken is mat zwart met een wit marmeren aanrechtblad.

Zo is het nu
Afbeelding

Afbeelding

noviceh

Berichten: 4804
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 08:49

Wij zijn ter plekke verliefd geworden op deze tafel.

Afbeelding

Metalen onderstel met essen blad, welke met een 2 componenten matte grijslak behandeld is. Zo uit mn hoofd is ie 2,50 meter lang. Komt bij een plaatselijke meubelmaker vandaan, die heeft ons veel ideeën gegeven en levert maatwerk.

Afbeelding

Ik denk dat een tafel met houten blad prachtig en warm zal staan in jullie ruimte.
Wij hebben voor leren stoelen gekozen ivm persoonlijke voorkeur. We zijn tot 3 keer aan toe in dezelfde meubelwinkel geweest, tot we op deze stoelen zijn uitgekomen.

noviceh

Berichten: 4804
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:01

@LiesJ, misschien heb je iets aan dit moodboard die ik op Pinterest tegen kwam:
Afbeelding

En dit huis kwam ooit in vtwonen voorbij. Dit behang heb ik ook, daar zit gelijk al een wit kader omheen:

Afbeelding

Afbeelding

anca

Berichten: 1795
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:08

Kan het niet zo goed zien maar is dat kader dan witte verf of wel iets verdikt als soort lijst?

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:10

Het kader zit al om het behang. Dat hoef je niet zelf te doen.

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 11:10

Ik kan die harde scheiding tussen dat grijze en dat groene deel echt niet mooi vinden. Dan liever dat behang als 'scheiding' gebruikt.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 11:47

noviceh schreef:
Wij zijn ter plekke verliefd geworden op deze tafel.

[ [url=m/TP5AEV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Metalen onderstel met essen blad, welke met een 2 componenten matte grijslak behandeld is. Zo uit mn hoofd is ie 2,50 meter lang. Komt bij een plaatselijke meubelmaker vandaan, die heeft ons veel ideeën gegeven en levert maatwerk.

[ [url=m/P1bKvq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat een tafel met houten blad prachtig en warm zal staan in jullie ruimte.
Wij hebben voor leren stoelen gekozen ivm persoonlijke voorkeur. We zijn tot 3 keer aan toe in dezelfde meubelwinkel geweest, tot we op deze stoelen zijn uitgekomen.


Dit vind ik wel heel erg mooi inderdaad! Ga ik eens naar kijken hier. Bedankt voor het delen

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 12:36

DubbelFun schreef:
Ik kan die harde scheiding tussen dat grijze en dat groene deel echt niet mooi vinden. Dan liever dat behang als 'scheiding' gebruikt.


Jij hoeft het ook niet mooi te vinden. Dat is aan degene die het in huis heeft of wil, daarbuiten is het gewoon een tip/suggestie voor iemand die met een dilemma zit.