We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 15:28

Dag allemaal,
Dit is het vervolgtopic van:
[HTT] Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

In dit topic bespreken we tips & trics hoe we kunnen sparen, besparen en wat wel werkt en wat niet.
Uiteraard blijven we altijd respectvol naar elkaar, de ene spaarder of uitgever is de andere niet en zo leer je wat van elkaar _/-\o_

Dus alle spaarders, bespaarders of minder uitgevers of de mensen die dat graag willen maar vooral denken 'hoe dan?', jullie zijn van harte welkom bij dit topic!

Melzazu
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:32

Oh ik kende de andere topics nog niet maar ga dit topic volgen.

Edit: typo

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:40

Ik ben weer van de partij. Dank voor het openen!

Morgen weer salaris gelukkig. Er staat nog een schamele € 120,- op de rekening. Ik vraag me iedere maand weer af waar het blijft. Heb mijn spaardoel deze maand ook niet gehaald. -O-

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:50

En hier ook weer van de partij! *\o/*

Annash
Blogger

Berichten: 26519
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:55

Ik kom me denk ik ook eens melden, ben wel heel benieuwd naar jullie tips and tricks!

Nou heb ik net een pony gekocht drie weken geleden, dus dat besparen wordt wel moeilijker zo. :')

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:55

Ik kom ook volgen

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 15:59

@Meizazou van harte welkom :j
@Fitzroy.... 120 Euro.... toch nog meer dan wat er soms op mijn rekening staat }:0 ja het is soms wonderbaarlijk die geldstromen :(:) :+
@Neonlight gezellig!
@Annash welkom! Ojeetje, net een pony gekocht, nou dan kun je wel wat bespaartips gebruiken :') maar wat leuk zeg heerlijk toch! Heb je meerdere pony's (checkte je onderschrift)?
@Amber_anne ook welkom! En post vooral ook als je denkt dat je ons iets kunt bijbrengen of je zit met vragen :j

Ik heb dramatisch veel geld uitgegeven aan het inlijsten van een ... borduurwerk...
Heb 2 jaar gewerkt aan een borduurwerk van 40 x 60 cm, stelt 'de kus' van Klimt voor jullie wellicht bekend (vind ik dan :o ).
Heb het laten inlijsten door een professional. Kostte... 290 Euries... :o
Maar het is heel mooi...
Denk wel dat ik er jaren en jaren van ga genieten, hangt nu boven de eettafel.
Belde mijn (oude, 89 jaar...) moedertje op dat ik dat had gedaan, zegt ze... dat krijg je van mij, ik vind dat je dat zo prachtig hebt gedaan.
Nou... vond dat zo lief!
Dus voortaan als ik naar het borduurwerk kijk, denk ik ook aan mijn moeder.
Maar als ze van tevoren had gezegd dat ze het zou betalen had ik het veel goedkoper laten doen... dus maar goed dat ik dat niet wist :)

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:03

Oeh heb je een foto om hier te delen?

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:05

Meelezer stipt het topic ook weer aan.

Ik merk dat ik vooral echt klooi met die boodschappen. Inmiddels wel een aantal diepvriesbakjes gekocht zodat ik gemakkelijker 2 a 3 porties kook zodat de rest dan in de diepvries kan.

En ergens wat aan het kijken naar beleggen. Maar daar snap ik dus helemaal niks van :+

Verder thuis wat aan het experimenteren met split-airco/zonnepanelen en verwarmen. Daar zoekende naar de sweet-spot in comfort.

Valerie93

Berichten: 3134
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:06

Ik meld mij ook maar eens in dit topic, op moment een 0 uren contract, te weinig om rond te komen wel verder aan het solliciteren maar geen idee wat ik wil of de meeste bedrijven komen niet aan het bedrag wat ik minimaal per maand nodig heb.

Heb nog wel spaargeld en wil dit graag houden, belasting wil 1k terug aan het einde van het jaar dus dan word het weer wat lastiger. Heb aantal dingen waar ik op kan bezuinigen maar liever niet doe l omdat het 1e mijn passie/hobby is en de ander eindelijk zorgt dat ik een beter zelfbeeld heb.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:07

Ik heb net al weer teruggestort van m'n spaar hoor.
24e salaris pas.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:11

Ik meld me ook weer, rijd sinds 3 maanden een nieuwe leaseauto die bijna 2x zo duur is als de vorige %) Dus qua salaris een heel stuk moeten inleveren. En daarbij alle stijgende kosten, helpt allemaal niet mee.

Merk dat ik de maanden daarvoor nogal een gat in mijn hand had en veel onnodige impulsaankopen heb gedaan. Daar moet ik echt op gaan letten, want het is zonde en totaal niet nodig. En zeker met mijn huidige inkomsten kan ik het me niet meer zo makkelijk permitteren :+ Verder wel zo goed als alle abonnementen opgezegd, blijft alleen nog Spotify over want die gebruik ik echt onwijs veel.

Zaterdag breng ik mijn trailer weg voor onderhoud.. Dus tot zo ver het besparen :') Dat wordt even snuffelen in mijn paardenspullen wat ik zou kunnen verkopen.

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:20

Ik lees/post ook weer graag mee hier!

Melzazu
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:21

En @VanHuisUit mag ik even vragen wat dan een beetje de bedoeling is. Delen we bijvoorbeeld ook van: “dit en dit” kun je “hier en daar” voordelig aanschaffen?

Of hoe doen we mee? :D

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:22

Ik kom ook mee volgen.
Gisteren maar weer de Da rekening betaald 197.50, ik denk dat ik als Mando er niet meer is voor een goudvis ga. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:24

Ik lees in dit topic ook weer mee. Helaas is mijn salaris niet meegestegen met de bizarre inflatie. Voorheen konden we echt heel ruim leven maar sinds de inflatie is het wel even lastig af en toe. Afgelopen jaar financieel flink wat tegenslagen gehad.
-Paard haalt regelmatig capriolen uit waardoor ze zichzelf verwondt en er een dierenarts bij moet komen
-Vorig jaar dure auto gekocht die binnen 1 jaar al 4 nieuwe banden nodig had en een hele dure reparatie moest hebben (die helaas weer net niet onder de verzekering viel)
- Kleine auto die een klapband kreeg omdat ergens een spijker op een oprit lag. Uiteindelijk was het voordeliger om 4 nieuwe banden er op te laten leggen.
- Fikse eindafrekening van de energie ontvangen omdat we we net voor de zomer vast hebben gezet en we een eindafrekening van de duurste maanden, oktober tot en april hebben ontvangen.... Normaal compenseert zich dat heel goed met de goedkope zomermaanden maar dat hadden we helaas nu niet.

Ze zijn nog met de CAO onderhandelingen bezig maar ze worden het helaas niet eens met elkaar. Ik hoop per januari op een loonsverhoging van minimaal 10%. 8% is geboden maar daar gaan ze niet akkoord mee. Vorige week ook zonnepanelen geplaatst zodat we elektrisch kunnen stoken en in de zomer de kosten voor het koelen niet zo hoog zijn. Het scheelt in ieder geval al op ons normale dagelijkse verbruik al de helft momenteel.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:31

Mando schreef:
Ik kom ook mee volgen.
Gisteren maar weer de Da rekening betaald 197.50, ik denk dat ik als Mando er niet meer is voor een goudvis ga. _O-

Zo herkenbaar, ik doe met je mee :+

Hier in de afgelopen 5 maanden ook veel DA rekeningen gehad, eerst van mijn pensioen-pony ruim 600 euro en daarna ging mijn kat bijna het hoekje om. Dat grapje heeft me zeker 1200 euro gekost. Niet lang daarna kat 2 die vond dat ze de DA al een tijd niet meer had gezien, hoppa.. weer 300 euro verder 8)7 Dat was dus al het geld wat ik dit jaar gespaard had.. Gelukkig heb ik een ruim potje, maar pijnlijk was het wel.

En mijn salaris stijgt ook niet hard genoeg mee, dus ik ga binnenkort ook weer het gesprek aan.

Annash
Blogger

Berichten: 26519
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:33

VanHuisUit schreef:
@Annash welkom! Ojeetje, net een pony gekocht, nou dan kun je wel wat bespaartips gebruiken :') maar wat leuk zeg heerlijk toch! Heb je meerdere pony's (checkte je onderschrift)?


Nee, ik heb er eentje gekocht! Maar ze is een fokmerrie en wel drachtig, dus voor ik het weet heb ik er (als het goed is) twee. :')

Amber_anne schreef:
Oeh heb je een foto om hier te delen?


Zeker!


Afbeelding

Via het topic in mijn onderschrift kun je haar (en mijn droom op goede sportpony's te fokken) ook volgen. :)

Binck8
Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:34

Inmiddels al flink wat gekocht voor de decembermaand (verjaardagen, kerst en Sinterklaas-surprises). Fijn dat die kosten geweest zijn, maar ben nu wel erg toe aan weer wat opbouwen op spaarrekening en aflossen op hypotheek. We doen dat ook, maar het gaat wel wat langzaam.

Wel weer een vracht vlas moeten halen, en nu dan nog nieuw hooi en de hoefsmid en zakken voer. Gras is niet alles meer dus moet weer wat meer andere maaltijden gaan aanbieden. Ze krijgen al muesli, grasmix en seniores... Nu maar weer slobber erbij ofzo.
Laatst bijgewerkt door Binck8 op 19-10-23 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:37

Ik spaar ook weer mee! Gelukkig ga ik na mijn afstuderen over op een echt loon in plaats van een stagevergoeding :')

Whizz
Berichten: 1044
Geregistreerd: 24-06-07

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:47

Leuk topic, ik lees gezellig mee. Ik heb onlangs een van de kranten opgezegd en ook mijn boekenclub, ik heb voorlopig wel even genoeg te lezen. Ik probeer zo veel mogelijk te sparen om eerder te kunnen stoppen met werken. :$

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:47

Meelezer, ik zou ook graag mee gaan babbelen vanaf nu :) Ik moet toegeven dat ik heel, heel slecht ben met financiële dingen, dus ik maak ook graag gebruik van jullie 'expertise' hierin.

Voor nu redelijk blut, 24e salaris en 25e een grote rekening in aantocht :)) Het komende jaar veel onzekerheid in de lucht, dus ik merk paniek en wil financiën onder controle krijgen. Plus enórme studieschuld die de pret zo inmiddels wel wat uit het leven zuigt.

Genoeg reden om mee te babbelen dus, ik ben benieuwd naar jullie vorderingen!

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:51

Ik stip ook weer mee als stille meelezer!

Met alle inflatie taferelen veel te weinig gespaard afgelopen jaar, maar in november krijg ik een dubbele salaris verhoging dus ik hoop op een mooie meevaller.

Bambelien
Berichten: 300
Geregistreerd: 30-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:59

Ik lees graag mee :)

Winged schreef:
Meelezer stipt het topic ook weer aan.

Ik merk dat ik vooral echt klooi met die boodschappen. Inmiddels wel een aantal diepvriesbakjes gekocht zodat ik gemakkelijker 2 a 3 porties kook zodat de rest dan in de diepvries kan.

En ergens wat aan het kijken naar beleggen. Maar daar snap ik dus helemaal niks van :+

Verder thuis wat aan het experimenteren met split-airco/zonnepanelen en verwarmen. Daar zoekende naar de sweet-spot in comfort.


Boodschappen merk ik ook. Heb ook een paar eenpersoons ovenschaaltjes gekocht zodat ik kleinere porties lasagne kan invriezen.

Beleggen idem. Geen verstand van, maar probeer me een beetje in te lezen. Het schijnt dat je via ABN AMRO bijvoorbeeld heel makkelijk aan kan geven hoe je wilt beleggen en dat zij dat dan voor je doen. Moet me nog even wat meer inlezen.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:05

Prachtige pony hierboven maar ik doelde eigenlijk op het borduurwerk :o

Paarden fotos worden natuurlijk altijd gewaardeerd op bokt dus kom maar op


Wij stonden net in de plus nog maar gaan zo de fiets ophalen van de fietsenmaker (€71) en dan nog boodschappen doen dus dan is het de min in.

Wat we wel doen tegenwoordig is gewoon de min in gaan zonder geld van de spaarrekening te halen. Dan moeten we het de maand erop extra zuinig doen