Kamerplanten tips

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SafierZ
Berichten: 111
Geregistreerd: 30-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:16

De rechter is een Crassula Hobbit.

SafierZ
Berichten: 111
Geregistreerd: 30-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:22

Afbeelding
Ik heb hem ook. Staat op het zuiden. Als klein plantje gekocht.

SafierZ
Berichten: 111
Geregistreerd: 30-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:28

Afbeelding
Dit is ook een Sanseveria. Een soort wat je niet vaak tegen komt. Maar 1 keer tegen gekomen.
Groeit vrij compact en langzaam.

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Kamerplanten tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:10

Yucca héél weinig water geven! Liever te weinig dan te veel!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:52

SafierZ schreef:
[ [url=m/ZbNpGf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is ook een Sanseveria. Een soort wat je niet vaak tegen komt. Maar 1 keer tegen gekomen.
Groeit vrij compact en langzaam.

Dat is een whale fin, die zie je overal :o. Maar dan met slechts 1 blad, dat wel.

SafierZ
Berichten: 111
Geregistreerd: 30-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:36

_San87_ schreef:
SafierZ schreef:
[ [url=m/ZbNpGf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is ook een Sanseveria. Een soort wat je niet vaak tegen komt. Maar 1 keer tegen gekomen.
Groeit vrij compact en langzaam.

Dat is een whale fin, die zie je overal :o. Maar dan met slechts 1 blad, dat wel.[/quote

Dit is geen whale Fin. Die heb ik ook staan.
Die heeft meer bladeren aan gemaakt en ziet er toch heel anders uit.
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:38

SafierZ schreef:
Dit is geen whale Fin. Die heb ik ook staan.
Die heeft meer bladeren aan gemaakt en ziet er toch heel anders uit.
[ [url=m/5ly7gY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[/quote]
Oh grappig, hij lijkt enorm op de whale fin die ik had, vandaar.

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 21:48

SafierZ schreef:
Muisbal, heb je de plant rechtstreeks in de sierpot gepland?


Nee heb de kweekpot eraf gehaald en in palmgrond gezet. Of bedoel je wat anders?

Maak me toch een beetje zorgen want zulke bladeren lijkt me niet heel normaal. Misschien dat hij toch meer zon nodig heeft? :')

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:08

Muisbal schreef:
SafierZ schreef:
Muisbal, heb je de plant rechtstreeks in de sierpot gepland?


Nee heb de kweekpot eraf gehaald en in palmgrond gezet. Of bedoel je wat anders?

Maak me toch een beetje zorgen want zulke bladeren lijkt me niet heel normaal. Misschien dat hij toch meer zon nodig heeft? :')


Dit heeft Plantsome te zeggen over de Yucca (ofwel Johnny :+)


Afbeelding

Met daaronder de toevoeging over de natuurlijke leefomstandigheden van een Yucca:

"Wat maakt Johnny bijzonder?

Hey cowboy, here’s Johnny! Johnny de Yucca is opgegroeid in de droge gebieden van Midden- en Noord-Amerika. Vooral in de Yucca Valley, dichtbij het beroemde Joshua Tree National Park, vind je veel Yucca’s zoals Johnny. De Yucca staat in Nederland ook wel bekend als de Palmlelie. Waarom? Goede vraag, de Yucca is namelijk niet eens familie van de ‘echte palmen’. Johnny is namelijk familie van de de zogenaamde ‘Succulenten’. Johnny is gewend aan de droge woestijn van Texas en heeft dus niet al te veel eisen als het op verzorging aankomt."

Misschien klaart het wat dingen op :D

Bron: https://plantsome.nl/products/yucca-ele ... 278f&_ss=r

SafierZ
Berichten: 111
Geregistreerd: 30-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:16

Muisbal schreef:
SafierZ schreef:
Muisbal, heb je de plant rechtstreeks in de sierpot gepland?


Nee heb de kweekpot eraf gehaald en in palmgrond gezet. Of bedoel je wat anders?

Maak me toch een beetje zorgen want zulke bladeren lijkt me niet heel normaal. Misschien dat hij toch meer zon nodig heeft? :')


Wat ik bedoel, je hebt de binnen(kweek) pot er af gehaald en hem toen rechtstreeks in de sierpot gezet aan gevuld met palmgrond.

Dit is niet goed voor de plant. Nu gaat het overtollige water onder in de pot staan. De wortels staan in de nattigheid en rotten dan weg. Het gaat vooral om de kleine haarworteltjes.
Als je de plant met de binnenpot in de sierpot zet, kan je controleren of er water in de sierpot staat en dan het overtollige water er uit gooien.
Hij was al aan de nattige kant toen je hem kocht, kon ik lezen.
Wat ik zo zie op het eerste oog is die te nat. Alleen op 1 plek. Heeft waarschijnlijk aan 1 kant water gekregen, misschien al voor dat hij bij jou kwam.
Ik zal hem weer in een binnen(kweek) pot zetten.
Pas wel op, door de zware stammen, kan die uit elkaar vallen.
De plant heeft veel licht nodig en weinig water.
De grond moet vochtig aanvoelen, beslist niet nat. Als die helemaal opgedroogd is, weer water geven. Hou het op 1 keer in de twee weken wat water. Eerder minder dan meer.

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Kamerplanten tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:24

Yucca's schijnen makkelijk te zijn, maar ik vind de mijne verschrikkelijk. Had 3 stammen,de kleinste ging al vrij snel eraan. Was helemaal hol geworden.

Begin deze winter, zeer veeeeeel geel blad en gekrulde bladeren. Bleek te weinig water. Heb hem met liefde wekelijks gesproeid en water gegeven en nu doet die het weer normaal.

Yucca's hebben last van droge lucht door verwarming, is mijn idee.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Kamerplanten tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:40

Nog een tipje voor een mooie makkelijke grote plant: dracena of een ficus robusta.
En voor wat betreft je orchidee: even z’n grond vernieuwen kan wonderen doen. Die van ons heeft drie jaar mooi groen staan wezen. Afgelopen najaar nieuwe grond gegeven (speciale voor orchideeën) en nu bloeit hij al ruim 2 maanden.

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 22:51

SafierZ schreef:
Wat ik bedoel, je hebt de binnen(kweek) pot er af gehaald en hem toen rechtstreeks in de sierpot gezet aan gevuld met palmgrond.

Dit is niet goed voor de plant. Nu gaat het overtollige water onder in de pot staan. De wortels staan in de nattigheid en rotten dan weg. Het gaat vooral om de kleine haarworteltjes.
Als je de plant met de binnenpot in de sierpot zet, kan je controleren of er water in de sierpot staat en dan het overtollige water er uit gooien.
Hij was al aan de nattige kant toen je hem kocht, kon ik lezen.
Wat ik zo zie op het eerste oog is die te nat. Alleen op 1 plek. Heeft waarschijnlijk aan 1 kant water gekregen, misschien al voor dat hij bij jou kwam.
Ik zal hem weer in een binnen(kweek) pot zetten.
Pas wel op, door de zware stammen, kan die uit elkaar vallen.
De plant heeft veel licht nodig en weinig water.
De grond moet vochtig aanvoelen, beslist niet nat. Als die helemaal opgedroogd is, weer water geven. Hou het op 1 keer in de twee weken wat water. Eerder minder dan meer.


Oké, nou het voordeel is dat ik eerst een laag aarde van een cm of 10 zeker erin heb gedaan en daarna pas de kluit erop. Dus het water zakt dan gelukkig wel verder weg. Ik zal hem voorlopig geen water meer geven en misschien even wisselen van locatie, iets dichterbij het raam.

En dit is dus precies de reden dat ik een makkelijke plant zocht :')
Van de week maar de sanseveria’s scoren want het tuincentrum is nu ook open op afspraak :)

@Vuurvleugels, mijn Yucca heet Johan hahaha, hij gaat op rantsoen hoe moeilijk ik het ook vind :')

@lizy29 Thanks voor de tip. De orchidee staat dan weer wel nog in de kweekpot, dus misschien wil hij inderdaad wat extra grond of voeding.

Yv_
Berichten: 19116
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:59

Ik heb een erker op dezelfde kant en je zou het denk ik niet raden, maar een varen deed het daad súpergoed. Vond 'm alleen vreselijk en hij werd zo gigantisch, dat ik 'm een paar maanden geleden ter adoptie aan mijn ouders heb gegeven :').

Verder heb ik jarenlang een orchidee op dat raamkozijn gehad, die was ook niet stuk te krijgen. Dik 9 maanden per jaar vol in de bloemen, een aantal maanden niets omdat de oude steeltjes afstierven en tegelijkertijd de nieuwe begonnen te groeien. Niemand geloofde me, maar dezelfde plant heeft een jaar of 8 op dezelfde plek gestaan _O-. Die was ik zelf zat. Toen dus die varen gekomen, maar dat was geen plant voor mij. Nu staat er een lepelplantje, maar ben blij dat die bijna dood is :=.

Iets verderop in hetzelfde kozijn staat nu ook al een jaar of 5 een kleine... even koekeloeren... peperomia argyreia. Erg leuk plantje en hoewel-ie vol met bladeren zit, blijft-ie redelijk klein.
Heel vrolijk plantje <3
Afbeelding

En in het andere raam in dezelfde erker staat al sinds jaar en dag een droogboeket. Die zijn écht top :D :)).

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 23:36

Oehhhh die peperomia argyreia is leuk!!!

Is hij ook makkelijk? :o :D

Yv_
Berichten: 19116
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Kamerplanten tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:18

Ik vind van wel. Ik kocht 'm dus jaren geleden als klein plantje van 5 euro bij de Intratuin en ondertussen is-ie net zo vol als de foto van hierboven. Ik heb alleen een grotere pot, dus hij valt wat ruimer. De onderste bladeren gaan soms hangen (die zijn ook wel een stuk groter dan hierboven op de foto) en dan is het tijd om 'm water te geven. Dan herstelt-ie ook weer helemaal. Ik heb in die jaren een paar keer een vergeeld blad eraf getrokken aan de onderkant, maar er zitten tegelijk zovele nieuwe bladeren in dat dat nieteens opvalt. Ik vind het een superplantje!

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:21

Muisbal schreef:
De sanseveria is inderdaad wel een optie, die schijn je niet dood te kunnen krijgen :D :=


Ben ik in geslaagd hoor :D

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 12:55

Nou ik ben het tuincentrum in geweest en thuisgekomen met 2 kleine Sanseveria voor in de vensterbank. Ik weet dat ze zullen groeien en ze op den duur een grotere pot nodig zullen hebben, maar nu vind ik het weer te kaal in de vensterbank. Misschien nog maar iets verzinnen...

Afbeelding

Heb ook een Anthurium meegenomen want had nog een pot over.
Afbeelding

Met Johan de Yucca gaat het mwah mwah. Heb hem deze week maar even verplaatst en nog steeds geen water gegeven. Maar de bladeren aan de 2 kleine stammen zijn nog erg treurig en heb zelfs al een paar verdorde bladeren weg kunnen trekken.

Hopelijk wordt het wel beter anders mag Johan een ander huisje zoeken en dan haal ik een andere plant :')

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re: Kamerplanten tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:51

Ik vind de Yucca ook een moeilijke plant.. De mijne had 4 plekken waar bladeren uit kwamen, ondertussen nog maar 2 :+ Hij maakt wel nieuwe blaadjes aan dus dat is een goed teken maar voor de 2 nieuwe die er kwamen zijn er inmiddels 4 geel geworden.. *facepalm*

Yv_
Berichten: 19116
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Kamerplanten tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:02

Ik was even aan het googlen op een yucca, want zie de naam veel voorbij komen, maar wist niet welke plant het was. Die heb ik dus al 10 jaar (bij aankoop huis gekregen en in potten gegooid) staan en werkelijk niet dood te krijgen. Ik haal er af en toe een paar bruine bladeren af en that's it. Ze hebben zelfs vorig jaar allebei nieuwe stekken gemaakt onderin de pot. Ze staan op het zuiden, maar op een raam waar nooit zon komt (lang leve schaduw van de schuren om me heen haha). Ook zijn het echt mijn vergeten planten en moeten ze blij zijn als ze eens in de maand een sloot water krijgen. Misschien zijn deze "tip" net wat die van jullie nodig kunnen hebben?