[FOTO] Pluktuin!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

[FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 15:23

Hoi lieve medebokkers!

Hebben jullie wel eens gehoord van een pluktuin?! :+:

Afbeelding

Nu wij hier buitenaf wonen en ik begonnen ben aan het inrichten van onze mini-boomgaard,
ben ik ook gestuit op de pluktuinen!
Wat is dat mooi zeg :+:
Dus.... wil ik dit ook graag realiseren hier!

Afbeelding

Want wie wil nou niet altijd zo'n mooi boeket op tafel hebben staan?!
En dat uit eigen tuin!!! <3

Ben nog wel een echte leek...
Vandaag mijn eerste pluktuinknipschaartje en mand besteld :D
Maar ben mij nog aan het inlezen over welke bloemen ik dan wil planten....
En hoe je dat het beste kan doen!

Afbeelding

Zijn er nog meer bokkers met pluktuinen?
En vinden jullie het leuk om foto's en ideeën met elkaar te delen?

Het zou leuk zijn als we ons hier in het topic verzamelen en elkaar kunnen voorzien van de nodige bloem-vitaminen <3


Foto's van Google

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:41

Ik heb standaard verschillende dahlias, cosmea, hortensia, gladiolen, duizendknoop, zonnekruid en vlinderstruik staan. Dat is voor mij een aardige basis.

In je plaatjes zit zo te zien ook ridderspoor, alium en korenbloem.

Ik ben geen echte bloemkunstenaar en flans meestal maar wat in elkaar. Maar wordt er toch blij van.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de paarden half verstoppen achter bloemen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pol013 op 23-03-21 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:53

Leuk! Hier ook een leek. Ik heb Al een paar keer bloemenweide zaadmix gezaaid maar dat lukt me niet. Tenminste niet op die plek, dit jaar ga ik een andere plek proberen. Ik lees hier graag mee!

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:58

Leuk onderwerp! Ik heb een redelijk grote pluk/eetbare tuin combinatie en ben nu bezig met de aanleg van mijn tweede tuin (voedselbos concept maar zeker de eerste jaren nu de bomen/struiken nog erg klein zijn ga ik die grond ook volop inzetten voor eenjarige groenten in combinatie met snij/eetbare/insecten bloemen.) Lees hier graag mee, inspiratie is altijd leuk!

Goof

Berichten: 28785
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:00

Zo leuk <3
Ik heb maar een kleine tuin, maar heb afgelopen 2 jaren verschillende bloemenmixen gezaaid in de hoop op toch een kleine bloemenzee. Helaas kwam het niet lekker op, dus ik ga komende zomer toch wat ander bedenken.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:13

Ohhh wat leuk dit! Heb je daar veel vierkante meters voor nodig of zou je ook op een klein stukje wat kunnen doen? :)

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:18

Wat is klein? Ik heb de meeste planten gewoon in onze tuin staan Tussen de rest in. Dus plezier in de tuin en plezier op tafel. Alleen de dahlias staan in de moestuin. Daar heb je op 1 a 2 m2 ook wel genoeg dahlias om vazen en vazen vol van te vullen.
Tenzij je uitbreid... en allerlei leuke kleuren en variaties wil hebben...... guilty.....

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 16:21

Wat leuk, al zoveel animo! :D En zelfs al hele mooie foto's! Dankje pol013! Jouw plaatje met de paarden op de achtergrond is een beetje mijn droombeeld <3 <3 Hoe lang ben je al bezig met het tuintje op de foto? En hoe ben je daar begonnen?

pol013 schreef:
Tenzij je uitbreid... en allerlei leuke kleuren en variaties wil hebben...... guilty.....

Haha, hier ben ik ook een beetje bang voor _O- Ik kan altijd zo heerlijk doordraven in dit soort dingen := En hier in omgeving Zundert moet ik natuurlijk wel Dahlia's planten <3


Goof en olga, vorig jaar heb ik ook wat mixen gezaaid, en daar is heel selectief wat van opgekomen, maar ik was ook aardig teleurgesteld := Dit jaar dus anders aanpakken! Mijn idee voor nu is: vooral ook wat compost gebruiken! Ik had het vorig jaar gewoon op ons zwarte zand in de tuin gestrooid, maar kan zomaar zijn dat dat lang niet vruchtbaar genoeg is :?

SandAndOak! Wat klinkt dat leuk al zeg!! Dat vraagt om foto's natuurlijk :D Hoe ben je begonnen aan de al bestaande tuin? En heb je daar misschien ook foto's van? Kun je eigenlijk alles gewoon door elkaar zaaien, of kun je beter plukjes dezelfde bloemen maken?

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:52

Dat gaat heel snel. Toen wij hier 7 jaar geleden kwamen wonen was het echt een typische 'bejaardentuin'. Vierkant grasveld, paadjes eromheen en 6 hortensia's, 12 viooltjes en geschoffelde aarde zeg maar.

De foto met de paarden is inmiddels ook al wat ouder. Gezien de maat van de kersenboom....4 jaar geleden. Dan zou je dus na 3 jaar al hier kunnen zijn. En wij hebben het met heel weinig geld gedaan. Veel planten van stekjes van anderen. Of een stief-hortensia van mijn schoonbroer :')

Of ooit beginnen met 1 zakje zaadjes cosmea en daar al 6 jaar plezier van hebben.

Kwa opbouw: we hebben nog net gekeken naar de hoogte van de planten en de zichtlijnen die je wil hebben (waar wil je aandacht op hebben, wat wil je verbergen) maar verder van alles ergens weg geplempt. Als het dan niet bevalt graven we het weer uit en verplaatsen het. Zo sneuvelt er heus wel eens iets. Maar je kunt dus met best weinig kennis een eind komen.

Dit was hetzelfde uitzicht 7 jaar geleden van iets verder terug gezien.
Afbeelding

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 17:05

Wauw, wat een prachtige ontwikkeling!! En zo leuk om te lezen! :D Geeft de burger moed :') :D
De hoogtes in de gaten houden is wel een goeie tip ja haha :D Onze tuin is nog precies zoals je op de 'voor-foto' laat zien. Wij hebben een grasveld om het huis heen, dan een border met hier en daar een plant, de rest geschoffelde aarde (nu dus onkruid _O- want wie heeft tijd om zóveel te schoffelen := ) en daar omheen de beide opritten... De tuin willen we ooit nog eens helemaal gaan aanpakken, dus ook leuk dat je gewoon eenjarigen kan zaaien/planten, dan hoef ik nu nog niet óók nog eens na te denken over hoe we ooit de tuin ingericht willen hebben :D

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:21

Ik zal eens kijken of ik het voor elkaar krijg foto's in een bericht te zetten. :p Ik ben zelf heel erg fan van een wilde tuin. Door elkaar zaaien kan maar dat doe ik niet met alle soorten omdat je dan soms krijgt dat soorten elkaar verdringen en je dus maar succes met enkele soorten krijgt, en dat vind ik zonde. Ik maak soms wel mengsels als ik denk dat soorten goed combineren (planten die allen redelijk subtiel zijn/niet mega veel blad maken waardoor niet 1 hele tere soort door een grovere soort die je mee zaait verdrongen wordt.) Om het speels te houden zaai ik liever niet 1 groot veldje/stuk in met 1 soort maar meer verschillende "plukjes" inderdaad door elkaar. Dan verdringen ze minder maar heb je wel afwisseling in kleur, hoog, laag etc.

Ik ben ooit gewoon begonnen op een kaal stukje en heb daar inmiddels wat vaste elementen in toegevoegd (bv een stuk gaas voor klimmers, paden etc.)

In de loop der jaren heb ik een "vaste basis" (zoals hierboven vertelt wordt) opgebouwd met soorten die vast zijn en het goed doen op mijn grond, en andere soorten waarvan ik makkelijk de zaden zelf kan vermeerderen. Elk jaar probeer ik ook weer nieuwe soorten/kleuren, variëteiten, het is heel verslavend haha.
Makkelijke eenjarige soorten om mee te beginnen en waar je goed zelf zaad van kan oogsten: calendula (meerdere kleuren), cosmea, kleine eenjarige lupine, duizendschoon, lathyrus (kleine takken torens bouwen om te laten klimmen), zonnebloem, amaranth, asters. (Kijk altijd goed op de zakjes wanneer je moet zaaien, voor of na de ijsheiligen, en of je ze binnen moet voorzaaien of niet. Bv lathyrus zaai ik voor, calendula, cosmea etc niet.)
Vaste soorten zijn handig omdat je dan altijd iets hebt. Vlinderstruiken zijn mooi en ruiken lekker en kan je zelf stekken, dus ook een leuke om toe te voegen (gewoon rond deze tijd iemand wat takken vragen en stekken maar!). Bloeit ook erg lang als je bloemen blijft weg knippen!
Ik laat zelf ook altijd wat pastinaken doorschieten, geven mooie schermbloemen om mee te weven. Ook komt er uit de paardenmest/stro etc soms wat aan granen op en die zijn ook erg mooi in boeketten. Maakt het speelser dan alleen maar bloemen! Daarom heb ik ook wat vaste soorten voor het blad staan om mee te weven zoals de kerrieplant (mooi zachtgrijs blad.)

Ik denk dat je plan om veel compost te gebruiken een goede is. Dat helpt niet alleen i.v.m. de voeding maar het helpt ook vocht vast te houden en makkelijker in de bodem toe te laten. De kiemplantjes hebben dat echt nodig. Ze hebben dan zo'n mini worteltje dat een beetje droogte al fataal kan zijn (ook al sproei je 1x pd, op bv bepaalde zandgronden droogt de grond soms in 1 dag al teveel uit zonder compost is mijn ervaring..) En ook slakken in de gaten houden.. Die eten soms in 1 nacht alle jongen kiemplantjes op waardoor het lijkt alsof je geen opkomst hebt. :p

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:07

Oh hier ga ik volgen. Dit lijkt me heel gaaf voor in onze borders!

Aline_

Berichten: 97
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:27

Leuk! Ik ben gek op bloemen en wil ook heel graag een eigen pluktuin beginnen. Helaas nog geen huis met groot genoege tuin. Voor nu kleine stukjes border waar ik voor mezelf en om wat weg te geven wel uit te voeten kan. Maar grote pluktuin is wel de droom!
Wat niet mag ontbreken in een pluktuin vind ik zijn:
Dahlia’s
Zinnia’s
Cosmea
Strobloemen
Ridderspoor
Phlox
Zonnehoed
Duizendknoop
Korenbloem
Papaver
Kattenstaart
Verbena
Wilde peen
Dille of Venkel geeft ook gave bloemen als ze doorgroeien.
Er is zoveel moois :D
Ik knip ook van diverse groenblijvende struiken om tussen je boeket te steken. De een leent zich beter op de vaas dan de ander. Beetje uitproberen ook.
Er zijn super veel leuke instagram accounts die je kan volgen ter inspiratie.
Zal straks even kijken of het me lukt om fotos toe te voegen!

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 21:55

Dankje SandAndOak! Wat een supertips! :D En leuk om te lezen allemaal! Heb sommige dingen wel even moeten Googelen :') En foto's zijn altijd leuk! :D

Goeie tips ook Aline, van welke bloemen niet mogen ontbreken! Gaat mij weer goed helpen met zaadjes bestellen :+: Want ik kan er wel een beetje in doordraven en dan weet ik van gekkigheid niet meer wat ik moet doen _O- Leuk als je ook wat foto's kunt delen, en misschien wat namen van jouw favoriete instagram accounts?! :D


xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 12:39

Ohhh wat mooi allemaal zeg!!! <3 <3 Zet je ze er dan 'gewoon' in, of gebruik je zo'n prikbolletje? Of hoe die dingen ook heten _O-
Leuk, al die accounts!! Ga ik eens even op m'n gemakje bekijken! :D

Ik heb gisteren dit boek besteld:
https://www.mariekenolsen.nl/pluktuin-k ... uinboekje/
Tientje! En sowieso een hele leuke webshop!! :):) :+: Het bleef ook niet alleen bij het boekje :P :D

Aline_

Berichten: 97
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 14:37

Dankjewel! :o
Ik gebruik of zon 'spijkerbedje' inderdaad, maar meestal bolletje verfrommeld kippengaas. Daar kun je de bloemen dan ook heel gemakkelijk tussen steken.

Leuk, had haar instagramaccount er ook al tussen staan! Erg mooi! :+:

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:29

Ik heb een paar jaar terug ook allerlei bollen in de tuin gezet, met het idee dat ik ze dan kan afsnijden en binnen op de vaas zetten.

Maar vind ze vaak te mooi in de tuin staan waardoor ik ze maar laat zitten _O-

Ik ga lekker meelezen....

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 17:36

Haha spijkerbedje ja! _O- Oh dat is ook een goeie inderdaad, zo'n frommeltje kippengaas! :D

Daar ben ik stiekem ook een beetje bang voor CS... := Maar 1 oplossing: nog meer planten :D

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:55

Ik heb een nieuw huis met een aardige tuin erbij.
Nu is er een achterom en daarnaast is nog een strook grond waar wij als bewoner ook nog verantwoordelijk voor zijn. Het is een stuk van 1 bij ong 9 meter
Nu ik in quarantaine zit heb ik besloten daar een moes/bloemen tuin van te maken.

Vandaag heb ik de grond losgemaakt, aangeharkt en vlak gemaakt .
Ik had er vorige week al een stok van een wilgen boom erin gezet. Vandaag heb ik daar nog een dahlia(gek op dahlia's)bij gezet en ik had nog 2 zakjes met bloemzaadjes. Omdat het toch al warmer word de gok genomen om deze er alvast in te zetten.
Binnen heb ik nog een pompoen plant, paprika plantjes en plantjes van de cherry tomaat in een kweekbak staan. Maar die moeten nog ff wat groter worden.

Verder heb ik heel veel bloembollen gekocht bij de Lidl en Aldi. Maar deze wil ik in mijn gewone tuin.
Nu wel spijt dat ik de mega zak gladiolen voor 5 euro niet heb meegenomen want hadden mooi in de 'pluk'tuin gekund.
Maar ik zag dat ze volgende week weer gemixte bollenzakken (en fruitboompjes) hebben bij de Aldi..dus TIP bijdeze.


Afbeelding

Dit stuk. Moet alleen wat halen om er vakken in te maken zodat ik weet wat waar staat.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 13:32

Hoe gaat het met de moestuin cowgirl?!

Zijn er nog meer mensen aan het zaaien/planten geslagen?! :D Ik heb nog steeds geen zaadjes besteld haha, ik kan er maar niet over uit welke ik wil hebben _O- M'n pakket van Marieke Nolsen is wel binnen, zo leukkk!! :D :D En wat een enthousiaste vrouw ook haha, heerlijk! :D

Afbeelding

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:51

Wat een lief pakket!

Ik heb nog heel veel zaad van van alles en nog wat liggen en ga dat dit jaar proberen. Eerst deze week wat onkruid verwijderen :o .

Er komen hier wel creaties voorbij waar ik alleen maar van kan dromen!

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:31

Zaaien heb ik al gedaan. Een aantal zakjes bijenmix. Deels in de tuin, Deels in de randen van de wei.

Verder zit ik te wachten op een bestelling dahlia knollen. We hebben het tot nu toen met krijgertjes gedaan. Super tof. Maar ik wilde graag een aanvulling met andere vormen en kleuren. Die komen pas half april. Geduld geduld.

Voor de moestuin heb ik in een koude bak al vanalles voorgezaaid. En dat gaat top.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:14

Ik heb van de week vakken gemaakt in mijn moestuin. Omdat ik de deur niet uit mocht heb ik het maar even afgebakend met steentjes uit de grindbakjes rondom het huis. In 1 van zitten bloemzaadjes, mijn amaryllis bol en een dahlia knol. Als het echt warmer word hoop ik mijn paprika en cherrytomaarjes erin te zetten. Ze groeien goed in de kweek bak.

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:35

Wat schattig dat pakket! Zitten er zaden bij (in die zakjes?) en zo ja welke?
Ik heb 2 stukjes gezaait met een bodemverbeter mix, zelf aangevuld met wat bijenzaad en eigen zaden (beetje calendula, scabiosa, luzerne). Verder Lathyrus in de volle grond gezaaid (maar genoeg over wat ik nu voor ga zaaien mocht het toch niet lukken. Normaal zaai ik alle lathyrus voor ipv direct in de grond.)
Heb ook pastinaak gezaaid met radijs als verklikker, snijbied, bladmoes en een potje duivenvoer (waar granen en gierst etc in zitten.) Laatste had ik liggen en leek me wel een leuk probeersel aangezien ik graag aren in boeketten gebruik!
Met de rest wacht ik nog even, gure wind en droogte en het wordt wat kouder.