[FOTO] Pluktuin!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:04

+:)+ . Het zijn voorjaars bloeiers dus eind van de zomer maar eens in de winkel zoeken.

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:05

Op hoeveel ruimte doen jullie dit?

Zoals ik eerder al postte had ik ook bollen in de tuin gezet om af te snijden, maar vind ik het zonde om ze af te snijden want ze staan zo leuk in de tuin.

Wij zijn de tuin aan het renoveren, wellicht kan ik een plekje 'reserveren' voor dit.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:54

_CS_ schreef:
Op hoeveel ruimte doen jullie dit?

Zoals ik eerder al postte had ik ook bollen in de tuin gezet om af te snijden, maar vind ik het zonde om ze af te snijden want ze staan zo leuk in de tuin.

Wij zijn de tuin aan het renoveren, wellicht kan ik een plekje 'reserveren' voor dit.


Daarom zet ik de allermooiste ook gewoon IN de tuin :D .
Dat stukje op de foto ligt buiten mijn tuin (moet nog schutting omheen) , is eigenlijk van de gemeente maar wij als bewoner moeten dat bijhouden. Sommige hebben hun rolcontainers daar staan en ik vond het wel leuk om er een moestuin van te maken.
Ik denk dat het ong 1 meter bij 10 meter is. Vakken heb ik op het oog gemaakt.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:43

Daarom ben ik ook zo'n fan van dahlia's. Die blijven komen. Hoe meer je snijdt hoe meer bloemen er komen. Dan hoef je ook niet voorzichtig te zijn.

Pioenrozen heb ik ook staan. Maar daar blijft het dan ook bij. Ze komen op....maar hebben geen zin om bloemen te maken. En als ik ergens een hekel aan heb, zijn het planten die iet gewoon hun best doen voor me :+

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:08

Cowgirl: Zoveel ruimte als wat jij hebt, heb ik helaas niet. -O-

Pol013: Dan moet ik ook maar eens gaan kijken naar dahlia's, klinkt veelbelovend.
Maar op de 1 of andere manier ben ik ze altijd voorbij gegaan (ook al vind ik ze prachtig).
Waarschijnlijk vanwege het feit dat ze niet winterhard zijn :+

Pioenrozen had ik ook staan in de tuin, had witte gekocht.
En ze bloeiden vuurrood, en ik heb een hekel aan die kleur :')
Dus die is eruit gegaan.

EvaLuna

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:41

Dahlia’s zijn prachtig, vooral de soort Jowey Winnie en watermelon zo mooi.
Helaas bij mij geen succes. Stuk of 12 dure knollen/tubers in alle kleurtjes voorgetrokken en geplant maar helaas allemaal opgegeten door de oorwurmpjes

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:38

Ik heb een grote dahlia gekregen. Of beter gezegd een heel pakket knollen aan elkaar. Hoe zie ik of in die knollen nog leven zit? Ik wil ze gaan splitsen maar denk dat ik dan wel moet kunnen zien waar de groeiplekken zitten.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:45

Ik heb een aantal dahliaknollen in een volle border die ik gewoon in de grond laat zitten jaar na jaar. En dat gaat prima. In de moestuin haal ik ze wel uit de grond omdat dat stuk in de winter kaal is of bijna kaal. Dat durf ik niet aan.

Ik stop hier alles in de grond wat niet rot is. Leven heb ik er nog niet in gezien voor ze de grond in gingen.
Maar hier is een expert aan het woord: https://www.youtube.com/watch?v=2NAfq2azeVk

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:46

Volgens mij kun je ze gewoon uit elkaar trekken. Ik zie in mijn knollen nu ook geen groen...ik heb ze maar gewoon in de grond gestopt.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:47

_CS_ schreef:
Cowgirl: Zoveel ruimte als wat jij hebt, heb ik helaas niet. -O-

Pol013: Dan moet ik ook maar eens gaan kijken naar dahlia's, klinkt veelbelovend.
Maar op de 1 of andere manier ben ik ze altijd voorbij gegaan (ook al vind ik ze prachtig).
Waarschijnlijk vanwege het feit dat ze niet winterhard zijn :+

Pioenrozen had ik ook staan in de tuin, had witte gekocht.
En ze bloeiden vuurrood, en ik heb een hekel aan die kleur :')
Dus die is eruit gegaan.



Je kan ze ook in een grote pot stoppen.

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:50

Wat een aanwinsten van iedereen, mooi zeg lekker bezig! Ik loop een beetje achter, moet nog heel veel dien maar ben druk geweest met andere projectjes. Jullie foto's motiveren wel, leuk om weer even bij te lezen! :)

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 20:18

Hoe gaat het met jullie tuintjes? Groeit het al goed?
Ik heb nu ook 2 pluktuinen maar het moet nog gaan bloeien. Hierbij de foto's. Het gaat om de 2 achterste delen. Voorste 2 is de moestuin.

Afbeelding

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:51

Ik heb nu een sprieten tuin :j moet dus nog even geduld hebben. :D

Afbeelding

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:00

Hier komt nog niks naar boven.

Mijn tomaten, paprika en pompoenplanten hebben de eerste ronde niet overleeft, iets met kou.

Vervolgens ben ik opnieuw begonnen. Had ik een hele grote paprika op laten groeien in huis, zet ik hem gister in de tuin en toen DISASTER!!!..... Mijn schep gleed weg van de tafel...bovenop mijn net geplante paprika plant 8)7 |o -O- |( |( . Het waren in totaal 3 stekken en 1 heeft het overleeft.
Dat was niet leuk.

Ik heb nu nog cherrytomaat binnen staan.
Mijn 2e ronde pompoen heb ik gister ook buiten gezet maar die is al half opgegeten door de naaktslakken.
Kwa groente staan alleen mijn preien nog in de grond.

Zonnebloem staat nog in de opkweek pot buiten en ik heb hier en daar wat zaadjes in de grond gestopt. Verder heb ik al mijn andere bloembollen maar in de grond gestopt en ik zie wel wat eruit komt.
Er word nog steeds aan mijn huis geklust (staat nog in de steigers) en naar horen zeggen moeten ze ook weer in de tuin aan de gang -O-

Aline_

Berichten: 97
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:50

Afbeelding
Ik heb een Dahlia knol binnen voorgetrokken. Zitten zelfs al knoppen in! Ook wat Aster en Zinnia voorgetrokken zijn mooie kleine plantjes. Helaas een dag vergeten water te geven dus paar hadden het heel zwaar.. Dom! Verder vorige week buiten wat gezaaid. Ben benieuwd!

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:53

De eerste bloemen komen op, op de plek waar ik vorig jaar echt een bloemenzee had. Daar hoop ik dit jaar dus ook weer op, tot nu toe ziet het er goed wat er op komt!

Al laat ik de bloemen wel lekker staan waar ze staan ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:50

Hier gebeurt nog niet zo veel.

Mijn buurman kwam met een zak aardappellen aan gister of ik wat wilde hebben :') .
Nu eet ik nog maar heel weinig aardappels maar ik zag dat er al een paar va de scheuten hadden.
Dus ik heb er 4 in de moestuin geplant :D .

Buurman ging hetzelfde doen.


Ik merk wel dat de grond hier heel arm is in bodem leven.
Als ik 4 wormen tegen kom en een torretje is het veel. Het is voormalig landbouw grond en alles is gewoon dood.
Ik heb mijn planten al een paar keer bemest maar hoe kijg ik wat meer leven in de grond? Of komt dat vanzelf weer terug.
Het enige wat wel veel aanwezig is zijn naaktslakken.....en als ik iets vieze beesten vind :x En ze vrten alles op -O- Iemand een goed middel wat wel vriendelijk is voor ander leven (o.a kat)
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 16-05-21 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:52

Cowgirl, kom hier gerust een emmer oid ophalen met half verteerde paardenkak en heel veel wormen. Die willen je dan met alle plezier aan helpen met je grond.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [FOTO] Pluktuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:55

Zoek eens op mulchen. En veel, heel veel compost toevoegen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:59

Dus ik moet gewoon een emmer paardenstront meenemen, hahaha.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:07

Cowgirl schreef:
Dus ik moet gewoon een emmer paardenstront meenemen, hahaha.


Ik zou wel iets meer als een emmer doen :+
Een aanhanger komt meer in de buurt :P

En bomen /struiken planten die goed blad hebben zoals berk, wilg, linde.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 16-05-21 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:07

Cowgirl schreef:
Hier gebeurt nog niet zo veel.

Mijn buurman kwam met een zak aardappellen aan gister of ik wat wilde hebben :') .
Nu eet ik nog maar heel weinig aardappels maar ik zag dat er al een paar va de scheuten hadden.
Dus ik heb er 4 in de moestuin geplant :D .

Buurman ging hetzelfde doen.


Ik merk wel dat de grond hier heel arm is in bodem leven.
Als ik 4 wormen tegen kom en een torretje is het veel. Het is voormalig landbouw grond en alles is gewoon dood.
Ik heb mijn planten al een paar keer bemest maar hoe kijg ik wat meer leven in de grond? Of komt dat vanzelf weer terug.
Het enige wat wel veel aanwezig is zijn naaktslakken.....en als ik iets vieze beesten vind :x En ze vrten alles op -O- Iemand een goed middel wat wel vriendelijk is voor ander leven (o.a kat)


Ik zit net lekker in jullie topic te lezen en zag dit voorbij komen.
Ik heb vorig jaar aaltjes gekocht, die je dan uitsproeit in je tuin, die tasten de naaktslakken aan en de eitjes, waardoor ze sterk verminderen. Tot nu toe scheelt het echt enorm.
Ik heb alleen een volhouder die elke keer mijn keuken in komt (zie hem nooit, maar de sporen staan over het gasfornuis).

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:07

Cowgirl schreef:
Dus ik moet gewoon een emmer paardenstront meenemen, hahaha.


Hier ook een wormenorgie in de mesthoop.

En een heel rijk bodemleven in de wei. Bij iedere schep kom ik wel wormen tegen.
Denk dat het vooral geduld is en organisch materiaal toevoegen

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:11

belle_boef schreef:
Cowgirl schreef:
Dus ik moet gewoon een emmer paardenstront meenemen, hahaha.


Hier ook een wormenorgie in de mesthoop.

En een heel rijk bodemleven in de wei. Bij iedere schep kom ik wel wormen tegen.
Denk dat het vooral geduld is en organisch materiaal toevoegen



Dat laatste denk ik ook omdat het hier allemaal nieuwe bouw is.
Zit wel te denken om een kleine composthoop te maken maar voor dat dat echt wat is ben je ook wel wat verder.
Ik neem wel wat stront mee als de mesthoop op stal weer geleegd gaat worden.

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:12

Prairy schreef:
De eerste bloemen komen op, op de plek waar ik vorig jaar echt een bloemenzee had. Daar hoop ik dit jaar dus ook weer op, tot nu toe ziet het er goed wat er op komt!

Al laat ik de bloemen wel lekker staan waar ze staan ;)

[img]m/jeuOPS.jpg[/img*]

[img]m/DIBY9k.jpg[/img*]

[img]m/s8BhKK.jpg[/img*]



O wauw die laatste is dat witte borage? Ik heb hem alleen in het blauw gehad naar vind deze witte nog magischer!

Voor rijker bodemleven idd heel veel organisch materiaal gebruiken zodat je het bodemleven voed waarna zij de planten op hun beurt weer voeden. Het hoeft dan dus niet compleet al zwart gecomposteert materiaal te zijn want als het nog wat on verteert is valt er lekker nog wat te eten voor de beestjes. :)