[Elektrische] bakfiets: wie ook?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

[Elektrische] bakfiets: wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 14:40

Hallo allemaal,

Inmiddels zijn wij gezegend met twee mooie dochters, waarvan de jongste nu zo'n 10 weken oud is en de oudste een peuter van 3 jaar. Graag zouden wij veel (meer) fietsen en we hebben al een elektrische moederfiets, maar de kleinste kan voorlopig nog niet mee.. dus wat doe je dan? Daarom zijn wij op zoek naar een elektrische bakfiets, maar we zien door de bomen het bos niet meer. Er is zo veel op de markt en waar kies je voor? Vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringen van Bokkers. Wie biedt? :D

Wensenlijstje:
- tweewieler
- elektrische ondersteuning
- mogelijkheid tot monteren van autostoel groep 0 (maxi-cosi in de volksmond)
- mogelijkheid tot uitbreiden met accessoires (regenkap, zitjes, tuig voor de hond)
- naast onze twee dochters hebben wij een hond en het zou fijn zijn als hij ook af en toe mee zou kunnen.

Ik ben benieuwd wie zijn/haar ervaringen met een (elektrische) bakfiets met me wilt delen. Waar moet ik op letten bij aanschaf (do's & don't's); welke merken zijn wel wat of juist niet? Koos je voor een drie- of tweewieler en waarom?

Brand los! :D

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:59

Wij hebben een vogue. Is wel een driewielfiets. Ruime bak, toen onze jongste klein was, paste er een kinderwagen, maxicosi, onze oudste van 2 en een luiertas goed in. Ik heb de maxicosi nooit vastgezet, maar heb bij anderen gezien dat dit wel mogelijk is. Ook een speciaal zitje voor baby's kan gemonteerd worden. Er zit een kap bij van kunststof, is waterdicht. Bij ons is de kap zwart, maar er zitten aan alle zijden raampjes in. 7 versnellingen en 5 elektrische standen,
een stabiele fiets. Ben er erg tevreden mee.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:41

Wij hebben er één van Bakfiets.nl, de long cargo, een tweewieler. We hebben de fiets via marktplaats, gekocht van een man die tweedehands bakfietsen koopt en ze elektrisch maakt. Voordeel dat het een stuk goedkoper is dan een nieuwe, je wel een nieuwe accu enzo hebt, en 2jr garantie. We hebben ‘m vanaf december en zijn er heel blij mee!
Ons dochtertje is net 1, zit in zo’n peuterschaal. Hond gaat ook regelmatig bij in de bakfiets :D dochtertje vindt het echt helemaal leuk in de bakfiets, zit echt als een koningin op haar troon haha. Ben zwanger van de tweede, dus straks komt er een maxicosi bij. Vrees dat het dan wel te krap wordt voor de hond, maar na 7 maand ofzo kan de nieuwe baby ook in zo’n peuterschaal en dan kunnen de kids naast elkaar en kan de hond er weer bij.

Qua accessoires hebben wij er 2 bankjes bij, demonteerbaar, 1 peuterschaal en zo’n kap. Die kap is wel een must, kan je toch met wind en slecht weer fietsen. Onze fiets heeft 7 versnellingen en 9 niveaus qua ondersteuning.
Laatst bijgewerkt door Mloes op 02-04-21 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:43

Zo zitten ze er dan in (als we rijden gaat de hond zitten):


Afbeelding

_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Re: [Elektrische] bakfiets: wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:02

Ik heb sinds kort een bakfiets, echt een cadeautje aan mezelf. Wij hebben gekozen voor de load 75 van Riese en Muller, een tweewieler dus. Daarbij kochten we een bak met verlaagde bodem voor extra voetruimte, een volledige huif en een ‘tafeltje’ voor in de bak. Ik wil er ook echt eens wat langere fietstochtjes mee kunnen doen dus we hebben voor de dubbele batterij gekozen. Daarmee kan je (afhankelijk van welke ondersteuning) 125 tot 250 km fietsen.

De load komt in een 25 km/h en een 45 km/h variant. We hebben de laatste optie gekozen, zo kan je als je zonder kinderen aan het rijden bent even vlot doorrijden. Verder is deze fiets gewoon echt heel fijn om mee te rijden, totaal niet log of zwaar. De fiets is super geveerd en zowel voor mij als voor de kinderen zeer comfortabel. De kinderen zitten er echt heel graag in, het is zo leuk.

Als tip geef ik je graag mee om effectief met verschillende fietsen te gaan rijden. Zo kan je een weloverwogen keuze maken.

MariskadeJ
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-11-15

Re: [Elektrische] bakfiets: wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:18

Ik lees mee! Wij zijn ook op zoek

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: [Elektrische] bakfiets: wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:32

Wij hebben een Johnny loco!

Afbeelding

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: [Elektrische] bakfiets: wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:41

Ik adviseer om langs een aantal winkels te gaan, zoals Juizz. Die hebben verschillende merken staan waardoor je ze kunt uitproberen.

Wij hebben een driewieler babboe e-curve. Fijne service, degelijke fiets.

Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Re: [Elektrische] bakfiets: wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:10

Ik ben heel blij met mijn Babboe City-e, een tweewieler. Peuter op het bankje, baby ernaast in de babyschaal en gaan met die banaan. Eventueel kan de baby ook in de maxi-cosi in zo'n houder op de bodem van de bak, maar dat vond ik qua beenruimte voor mijn oudste wel erg krap worden, dus daarom heb ik via MP een babystoeltje gekocht. Jongste gaat mee sinds ze twaalf weken was afgelopen februari, lekker warm aangekleed en met de tent van de fiets dicht.
Voor mij is het de beste aankoop van vorig jaar! Even proefrijden is wel erg fijn, want waar de een zweert bij een driewieler, rijdt de ander liever op een tweewieler.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:58

Kikka schreef:
Ik ben heel blij met mijn Babboe City-e, een tweewieler. Peuter op het bankje, baby ernaast in de babyschaal en gaan met die banaan. Eventueel kan de baby ook in de maxi-cosi in zo'n houder op de bodem van de bak, maar dat vond ik qua beenruimte voor mijn oudste wel erg krap worden, dus daarom heb ik via MP een babystoeltje gekocht. Jongste gaat mee sinds ze twaalf weken was afgelopen februari, lekker warm aangekleed en met de tent van de fiets dicht.
Voor mij is het de beste aankoop van vorig jaar! Even proefrijden is wel erg fijn, want waar de een zweert bij een driewieler, rijdt de ander liever op een tweewieler.


Oh handig, je hebt natuurlijk ook die babystoeltjes vanaf 3 maand! Dat zou voor ons ook handiger zijn dan de maxicosi in de bak. Past de hond er nl ook nog bij :D

Wij hebben niet echt proefgereden, schoonzusje had dezelfde van Bakfiets.nl en die vonden we fijn fietsen. Dus toen maar gaan zoeken op MP. Maar hier ook echt de koop van de eeuw, zó leuk om mee op pad te gaan!

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 14:36

Bedankt voor alle reacties tot nu toe! <3

Ik heb al een hoop bruikbare tips gezien, zowel qua merken als ervaringen. Sowieso willen we inderdaad fietsen gaan proberen, maar ik doe altijd graag van tevoren wat dingen uitzoeken en jullie reacties/tips helpen daar zeker bij! Zo kende ik het merk Vogue bijvoorbeeld nog niet, dus mooi om mee te nemen.

Ik heb me ook verdiept in een babyschaal, maar dat zie ik nog niet zitten. Dan heb je geen enkele vorm van vering voor zo'n ukkie en dat lijkt me toch niet prettig.. Dus hier komt er een geveerde standaard als het allemaal doorgaat. :)

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: [Elektrische] bakfiets: wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:44

Absoluut gaan uitproberen. Ik heb verschillende modellen en merken geprobeerd, zowel twee- als driewielers. Ik wilde bijv een Vogue nemen (omdat die prijstechnisch interessant is) maar ik vond dat verschrikkelijk kl*te fietsen. Terwijl anderen er heel blij mee zijn. Dat is dus heel persoonlijk.
Zelf vond ik Urban Arrow de fijnste tweewielers hebben (wel duur), ben zelf voor een Babboe e-curve gegaan omdat ik 2 beweeglijke types vervoer en die het stabielste vond voelen (al is fietsen op een driewieler wel even wennen).

Een babyschaal zie je idd veel, maar gebruik je meestal pas als je kindje een iets grotere baby is (let wel, vanaf een maand of 15 past die ook niet meer en heb je een peuterschaal nodig).

Overigens zijn er verschillende fb-groepen over bakfietsen waar mensen ervaringen uitwisselen. Misschien ook handig voor je.

Succes met de zoektocht!

MariskadeJ
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-11-15

Re: [Elektrische] bakfiets: wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:47

Wij hebben de afgelopen week een urban arrow gehuurd op de waddeneilanden. Handig met het mooie weer en meteen even een goede test.

Echt een fijn ding, goede ondersteuning, traploos verstelbare versnellingen en geveerde koppelstukken voor de maxi cosi. Onze dreumes en baby van 12 weken gingen overal mee naartoe.

Inmiddels hebben we een bakfiets in bestelling staan. We gaan na wat online onderzoek en omdat we nu beter weten wat we wel en niet willen, voor de Gazelle Makki Load.

Hebben jullie ook al iets gekozen of getest?

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Re: [Elektrische] bakfiets: wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:17

Wij hebben de Babboe Curve-E. Echt de allerbeste aankoop ooit. Ik ben er zó blij mee.
Onze dochter van 3,5 en zoontje van 10 maanden zitten er heerlijk veilig in en ik kan op deze manier veilig fietsen met onze hond! :) <3

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Re: [Elektrische] bakfiets: wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 16:45

Nee, we zijn nog niet aan testen toegekomen. De Gazelle Makki had ik ook gezien en ik ben echt verliefd op het design. Had nog de tip van vrienden gekregen voor een ander merk, dus daar gaan we ons ook verder in verdiepen.

Ik ben wel vrijwel zeker ervan dat ik geen driewieler wil. Ben als de dood om om te vallen en dat heb je sneller met een driewieler bij scherpe bochten en/of heuveltjes. Die hebben wij best veel in het dorp, dus ik heb al wel bijna zeker dat het toch een tweewieler wordt.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: [Elektrische] bakfiets: wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 17:01

Ik vind tweewielers juist doodeng. Driewieler vind ik juist heel stabiel en veilig. Je moet wel even leren ermee te fietsen. Maar je moet het echt even uittesten.

Blinnii

Berichten: 4153
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Wassenaar

Re: [Elektrische] bakfiets: wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 17:55

Ik snap wat je zegt, maar m.i. gaat dat alleen op als je (veel) rechttoe/rechtuit fietst. Een tweewieler zou meer als een gewone fiets moeten voelen. We gaan zeker nog testen, maar denk dat ik niet van dit idee af te brengen ben :+

MariskadeJ
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:45

DiantaM schreef:
Ik vind tweewielers juist doodeng. Driewieler vind ik juist heel stabiel en veilig. Je moet wel even leren ermee te fietsen. Maar je moet het echt even uittesten.


Dit gevoel had ik ook! Totdat ik 25+ kilometer met een tweewieler had gemaakt :)

Het is wel echt heel persoonlijk, echt een kwestie van testen wat je het fijnste vind.

MariskadeJ
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 19:31

Onze gazelle makki is vanmiddag binnengekomen. Mijn partner heeft hem meteen opgehaald *\o/*

De accessoires worden later geleverd, maar we wilden hem wel al hebben.

Hij is nu al fijn! Eerlijk is eerlijk, meer comfort als de urban arrow. komende week gaan we kilometers maken, zin in! :D