Gleuf in houten tafel opvullen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Gleuf in houten tafel opvullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 18:45

Hoi allemaal,

Een tijdje terug heb ik een fantastische tafel gekocht. Ben er enorm blij mee, de tafel is vermoedelijk heel oud en er zijn 2 gleuven ontstaan aan de zijkanten.
Eerst vond ik het niet erg, het stoort me niet en het is net alsof het zo hoort. Alleen er komt heel veel viezigheid in. Ik heb 2 kinderen en kan er iedere avond doperwtjes uit staan peuteren.
Ook klei, papier, broodkruimels en weet ik veel wat. Ik erger me inmiddels behoorlijk aan de gleuven.

Nu wil ik ze graag op gaan vullen. Eerst dacht ik aan epoxy, maar ik denk dat dit niet mooi is. Nu dacht ik aan kneedbaar hout, maar ik ben bang dat de kleur zo nep en opvallend is. Ook zijn de gleuven best breed en diep. Ik schat 1 cm breed en ook 1 cm diep.
Wie heeft zoiets wel eens gedaan? Wat zou het natuurlijkste effect geven? Is kneedbaar hout en aanrader of juist een ander opvulmiddel?

Hier de foto's


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:47

Waarom zou epoxy niet mooi zijn? Was het eerste waar ik aan dacht :))

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:48

Ik zou dan eerder voor epoxy gaan. Hier hebben we ook gleuven in de tafel, maar ik haal gewoon even de stofzuiger eroverheen.

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Gleuf in houten tafel opvullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:50

Wij hebben epoxy erin gedaan en zijn enorm blij met resultaat

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 18:51

Ik dacht ook eerst aan epoxy, maar dat lijkt me zo'n 'glazen' effect geven, maar het is zeker nog een optie hoor! Ik was alleen bang het authentieke in de tafel te verliezen met epoxy.

Laura, heb je misschien een foto?
Laatst bijgewerkt door Storm op 06-05-21 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:52

eerst vullen met kneedbaar hout, niet helemaal klein laagje overhouden, de tafel ergens schuren van hetzelfde hout, schuurstof opvangen, papje maken met houtlijm en dat stof en er dan insmeren, dan heeft dat dezelfde houtstructuur.

opvullen met epoxy kan ook maar dan heb je een stuk glanzende streep die dan heel erg opvalt juist.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:30

Epoxy ben ik sowieso geen fan van. Ik vind het het zo plastic en cheap kijken in een interieur :o

Ik zou het heel jammer van deze mooie, oude tafel vinden. Een totaal andere stijl.

Ik zou voor een natuurlijke oplossing kiezen. Welke oplossing, daar kan ik je niet mee helpen.

Succes ermee :)

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:51

Je hebt ook van die dikke (ca 1cm) plastic tafelkleden die je er overheen kan leggen. Die zijn precies even groot als je tafel en liggen erop zoals een glasplaat, maar dan iets minder breukgevoelig. Dan blijft het karakter van de tafel intact en is je probleem van de erwten opgelost.

Ik heb die vaker voorbij zien komen en heb het al geregeld overwogen voor onze tafel die hult en bult is. Ik heb geen last van kinderen met erwten, maar bij mij blijven m’n kleren en lapjes altijd overal achter hangen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:19

Als dat een echte oude tafel was geweest had je die dikke richels denk ik niet gehad.
Oud hout werkt wel maar niet in deze mate.
Zou er niet aan gaan rommelen, maar er gewoon een kleed schuin overheen leggen.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 20:27

Morganlefay schreef:
Als dat een echte oude tafel was geweest had je die dikke richels denk ik niet gehad.
Oud hout werkt wel maar niet in deze mate.
Zou er niet aan gaan rommelen, maar er gewoon een kleed schuin overheen leggen.


Hoe komen deze gleuven dan wel?
Aan alles is namelijk te zien dat de tafel heel erg oud is. De manier van maken, de schotjes, als je de tafel uit elkaar haalt enz.

Jolien87

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:30

Wat een prachtige tafel maar ik moest wel even lachen om de doperwtjes. :=

Misschien kan je, je vraag bij een meubelmaker neerleggen. Wellicht dat zij wel een mooie oplossing weten.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:31

Verder dan Epoxy kom ik ook niet. Wat ik vaak overigens prima vind staan.

Is het geen idee er gewoon een tafelkleed op te leggen als je gaat eten, of als de kids gaan kleien etc? Dan kan je de rest van de dag tegen de mooie tafel aankijken (want die scheuren hebben wel wat in een houten tafel) en als het vies kan worden gooi je er een kleed op.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:44

Morganlefay schreef:
Als dat een echte oude tafel was geweest had je die dikke richels denk ik niet gehad.
Oud hout werkt wel maar niet in deze mate.
Zou er niet aan gaan rommelen, maar er gewoon een kleed schuin overheen leggen.


Echt uitgewerkt hout bestaat niet. Als oud hout in een nieuwe omgeving gezet wordt kan het altijd opnieuw gaan werken. Maar dat terzijde. Of deze tafel nu oud is of nieuw die gleuven zijn al zwart vanbinnen. Ik zou voor het vollumme beginnen met kneedbaar hout en dan een paar goede lagen donkere antiekwas aanbrengen. Wel goed laten drogen want in die kieren duurt het even voor het echt droog is. De hele tafel wordt dan een tint donkerder. maar dit hout ziet er uit alsof het sowieso wel een weetje was of olie kan gebruiken.

edit: Kijk ook even of je ergens in een tafelpoot of aan de onderkant ook een kier kan vinden. Dan kan je even testen of je het resultaat goed vind.

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Gleuf in houten tafel opvullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 21:01

Zo laten, eeuwig zonde om eraan te rommelen.

En de kinderen niet elke avond doperwtjes geven :+

danamuts

Berichten: 1478
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Gleuf in houten tafel opvullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 21:12

Dichtspuiten met een blanke lak. Even bij een meubelspuiter vragen of ze dit kunnen.

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 21:14

Tafelkleed kan idd oplossing zijn.

Hier hebben we vanaf de kindjes jong een paar mm dik zeil exact op maat geknipt op tafel liggen. Niks tussen de planken/ kieren. Makkelijk schoonhouden en niet voor elke maaltijd kleed op en af.

Maar helemaal onzichtbaar is dat niet, maar zichtbaarheid weegt voor hier ruimschoots op tegen functionaliteit

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 21:22

_CS_ schreef:
Zo laten, eeuwig zonde om eraan te rommelen.

En de kinderen niet elke avond doperwtjes geven :+


Eigenlijk ook wel een beetje mee eens. Wie van hout houd geeft geen barst om een barst. :+

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Gleuf in houten tafel opvullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:16

Epoxy hóeft niet glanzend doorzichtig te zijn. Je kunt het op kleur brengen met poeder (gewoon te koop) en je hebt ook matte/halfglanzende epoxy's en anders is de glimmende variant met heel fijn schuurpapier (K1000) makkelijk zelf matter te maken.

Als je de tafel gaat schuren om aan een gelijkende kleur schuurstof te komen om met houtlijm te mengen doe je dit het best vanaf de onderkant. Daar is de tafel waarschijnlijk niet zo bewerkt (olie/beits/lak) als aan de bovenkant. Maar ook dit is iets wat je beter aan een professioneel iemand kunt overlaten wil je echt een mooi resultaat (of je moet zelf héél handig zijn).

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:07

Wij hebben dit ook met onze tafel. Daarvoor een fantastische oplossing gevonden:

Afbeelding

Werkt echt geweldig gewoon, zeker met morsende kids :)) .
Gewoon met een natte vaatdoek erover en klaar. En je ziet nog mooi u tafel erdoor <3 . Gewoon online besteld en de volgende dag was het er al, perfect passend en op maat :D. Op de foto blinkt het enorm omdat het er nog maar net op lag, dat is nu al niet meer ;). Oh en je moet niet bang zijn dat het verschuift, dat beweegt niet.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Gleuf in houten tafel opvullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 11:50

Ik heb wel zo'n plastic tafelkleed, maar ik wil het niet op de tafel laten liggen. De tafel is zo mooi, en met dat plastic, tja, je snapt me wel.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Gleuf in houten tafel opvullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:58

Is een glasplaat een optie?

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Gleuf in houten tafel opvullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:02

nogal duur twee-drie vierkante meter glas op maat laten snijden

Roodvos

Berichten: 6659
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:04

Ik zou hier een glazen tafelblad overheen leggen. Zijn online op maat te bestellen. Wel even goed kijken dat je gehard glas krijgt. Hygiënisch, makkelijk schoon te maken en je behoudt de uitstraling van de tafel.

Je kinderen blijven niet eeuwig knoeien met doperwten en klei, Als je kinderen de knoeileeftijd ontgroeid zijn kan je altijd nog kijken of je het opvullen van die scheuren nog noodzakelijk vindt.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:05

axel_1997 schreef:
nogal duur twee-drie vierkante meter glas op maat laten snijden

Nee hoor, wij hebben onlangs rond de 70 euro betaald voor eentje op de eettafel en eentje op de salontafel. Ik denk 2 of 3 mm dik, dikker is natuurlijk duurder.

DuoPenotti

Berichten: 29474
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:06

Dat doorzichtige tafelzeil wilde ik ook al optie geven.
Ligt hier ook op de tafel en vind het erg gemakkelijk.

Op vullen met iets word denk ik lelijk, of je zou het op moeten vullen, alles afschuren, en allemaal weer lakken.