[Volg] Van klunser naar klusser

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-21 16:42

Daar ben ik weer met mijn badstee. Mijn oorspronkelijke idee had ik een beetje laten varen, want het leek eigenlijk te moeilijk.
Maar ik heb dus zo'n vader... als je daar tegen zegt: "dit kan jij niet". Dan gaat jij dus net zo lang nadenken en proberen tot het wel kan.

Anyway... hij heeft gisteren al op de muren getekend. Maar dat was niet naar zijn zin. Dus hij kwam vandaag met een groot karton binnen. Daar hebben we het plan op getekend. En nu gaan we eens bedenken hoe we het gaan uitvoeren :D

Afbeelding

De muur in de badstee die nog moet. Tussen de rode lijntjes komen blauwe, glanzende, kleine mozaieksteentjes. Als een soort rivier. Aan de buitenkant komen de "gewone" witte tegels.
Aan de onderkant is het boogje van de raamnis, daar gaan we dus kleine blauwe tegeltjes omheen plakken. Dat leek ons namelijk haast onmogelijk om netjes te doen met die grote witte tegels, vandaar de keuze voor de kleine mozaïektegeltjes.

Nu twijfel ik alleen nog over de 'loop van de rivier'. Bovenin breder? Of juist smaller? Extra slinger?

Ideeën?

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: [Volg] Van klunser naar klusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 17:37

Wat een leuk idee! Weet niet of ik eerderal gereageerd had, maar lees al een tijdje mee. Zo'n tof project, die badstee!

De rivier zou ik bovenaan smaller maken, ongeveer de helft van de breedte die hij aan de onderkant heeft.
Nog een speciale reden om 'm naar links te laten lopen? Je kan dan misschien uitlijnen met dat ventilatieding - of juist de andere kant op gaan.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: [Volg] Van klunser naar klusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:13

En, al een keuze kunnen maken ts?

Django_Mette

Berichten: 1372
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: [Volg] Van klunser naar klusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:14

Wat ben jij ontzettend goed bezig TS! _/-\o_ Heel veel respect hiervoor en wat is het een ontzettend schattig huisje! <3

Ik zet een stipje :D

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 21:06

Hoi allemaal,
Het is een tijdje erg stil geweest in dit topic. Dat kwam omdat mijn dak bleek te lekken en tsja... dan moet je gaan sparen voor een nieuw dak. Dat betekent dat er geen geld beschikbaar is voor andere dingen, zoals een nieuwe trap, de laatste dingetjes voor de badkamer en de bovenverdieping. Nee... gewoon keihard sparen. Gelukkig kwam er een subsidie-mogelijkheid langs waardoor ik het geld voor mijn dak sneller dan verwacht bij elkaar had.
Dingen zelf doen is leuk, maar zoiets als een dak laat ik graag aan de professionals over. Ik heb geen hoogtevrees (nouja... meestal), maar laat mij een dak leggen en het is zéker niet waterdicht. Daar kwam ook bij dat één van de voorwaarden van (één van) de subsidies is dat je het werk moet laten doen. Dus op naar de professional. Maar ja, al die professionals hebben het druk druk druk, dus het duurde even voor ze tijd hadden voor mijn dak. Gelukkig had de professional wél tijd om alvast dakpannen en isolatie te bestellen begin van het jaar en dat was maar goed ook. De prijzen zijn sindsdien zo hard de lucht in te zijn gegaan en de levertijd op dakpannen schijnt nu heel lang te zijn, dus ik ben blij dat die gewoon al binnen waren.
Dus... afgelopen dinsdag was het eindelijk zo ver. De pannen gingen het dak af.
Er was maandag al wat voorbereidend werk gedaan.
De anders gekleurde pannen zijn de tijdelijke pannen die na de heftige storm van het voorjaar op het dak zijn gekomen.
Afbeelding
Afbeelding

Ik had wat vrienden geregeld en onze taak was het om de pannen in de container te gooien. Dat moest in stukjes, want dan past er meer in de containter. Erg fijn anger-management-klusje moet ik zeggen.
En zo ging het dak heel snel van dit:
Afbeelding
Via dit (jawel, ik ging ook lekker het dak op)
Afbeelding
Naar dit
Afbeelding

Het onderste deel van het dak was dakleer, met daaronder kippengaas en daaronder soms wel en soms geen isolatie. We hebben ook allerlei plastic zakjes gevonden (=hele goede isolatie :brr: :') ) en wat kranten uit 1958 (toen is het huis gebouwd)
Afbeelding

Goed... ik wil liever geheel geïsoleerd ipv stukjes geïsoleerd en ik had nog wat isolatie liggen. Dus dat is er mooi in gekomen.
Afbeelding

Aan de andere kant waren de pannen er ook snel af en toen hebben we ook afscheid genomen van de dakkapel. Het was een wonder dat het ding überhaupt op het dak is blijven staan, want het was 3 keer meppen met de hamer en hij was eraf. Er komt eerst geen dakkapel voor terug (zo groot was de subsidie nou ook weer niet :+ ), maar er komen wel 3 dakramen in het dak. Ik moet nog even verzinnen waar.
Afbeelding

Goed, vervolgens zijn de paar rotte planken verwijderd die er in zaten en is alles netjes dichtgemaakt.
Afbeelding

Daarna is de isolatie op het dak gekomen en weer een dag later was alles weer wind en waterdicht.

Afbeelding

Toen vroeg de professional of ik het schilderwerk wilde doen (alles wat ik zelf doe, scheelt weer in de kosten natuurlijk). Ik riep met al mijn stoerheid: "Ja hoor, natuurlijk. Ga ik in het weekend doen". Alleen was het weekend te laat, want de heren wilden vrijdag alvast het voorbereidende werk voor de dakgoten en dakpannen doen. Er moest donderdagavond dus geverfd worden. Oh. Ok. Donderdagavond. Prima. Doen we even. Ik dácht dat ik geen hoogtevrees had, dus ik klom heel stoer de steiger in. Tot halverwege ofzo. En toen dacht ik 'oooh, kak, dit wiebelt. Dit is niet cool'. En dus klom ik weer naar beneden. Dat alles tot groot vermaak van de bruiloftsgasten die vanuit de kerk perfect zicht op mijn kunsten hadden *fijn* *D .
Dan eerst maar gewoon laag beginnen, op een laddertje bij de hoek waar ik dan gewoon bij kan. Rustig wennen aan de hoogte :') . Uiteindelijk heb ik de hoge ladder naast de steiger gezet en ben met de verfpot in mijn hand omhoog geklommen. Verfpot op de steiger gezet en weer naar beneden geklommen. Fles terpentine plus doekje gehaald en op dezelfde manier op de steiger gezet. En daarna zelf maar weer de steiger in geklommen, helemaal tot de blauwe pijl. Daar heb ik mijn knikkende knietjes genegeerd en ben de hoge delen ook gaan verven. En dat alles zonder dood te gaan. Goed he? *\o/*
Anyway, ik heb dus die witte planken in de verf gezet.
Afbeelding

En daardoor konden ze dan vrijdag de eerste pannen vast leggen. Ik was even vergeten welke kleur en type pan ik ook alweer had gekozen. Dat komt omdat er zóveel keuze in pannen is, dat ik op een gegeven moment maar gewoon íets heb gekozen. En omdat dat al een paar maanden geleden was, wist ik nu echt niet meer wat toen ook alweer 'iets' was :') . Dus toen de eerste pannen erop lagen dacht ik 'oooo, die 'iets' dus' :+ Ze hebben vrijdag ook meteen de beide schoorstenen opnieuw gevoegd en het lood(/zink/geen idee wat daar ligt?) vervangen.
Afbeelding

Omdat ik donderdag niet was doodgegaan op de steiger én omdat de professional inmiddels de steiger extra had gezekerd, durfde ik vandaag weer prima de steiger op. Vandaag heb ik me dus geamuseerd met een kozijn dat na het schuren íets slechter bleek dan gedacht := . Gelukkig bestaat er zoiets als houtvuller. Het eerste laagje zit erop, het volgende laagje komt morgen en dan werk ik hem wat netter af. Maar om eerlijk te zijn is dit gewoon een tijdelijke oplossing en ga ik lekker doorsparen voor 8 nieuwe kozijnen (in plaats van de 3 die in de planning stonden)
Afbeelding
Afbeelding

En daarna ben ik nog even doorgegaan met schuren en verven. De luiken zitten in de grondverf. Als het morgen droog is ga ik even bedenken welke kleur ik ze ga verven. Ze zijn ooit bokt-donkerblauw geweest. Onder is door de vorige eigenaar in grachtengroen geschilderd, maar eigenlijk vind ik dat een beetje saai. Ik wil dus graag iets zomers blauws terug. Maar dan moet ik ook alle andere luiken dit weekend nog doen. Maar even zien hoe het loopt :)
Afbeelding

Maandag gaat de rest van de pannen het dak op, worden de dakgoten gemonteerd en de regenpijpen vervangen. Ben heel benieuwd hoe het er dan uit ziet.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [Volg] Van klunser naar klusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 21:22

Als 't stil is gebeurt er weinig maar als er wel wat te melden is, ga je ook als een malle. "Even" verven ...

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [Volg] Van klunser naar klusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 22:09

Wat een klus!

gonniee
Berichten: 504
Geregistreerd: 26-04-21

Re: [Volg] Van klunser naar klusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 22:15

Lekker bezig!

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: [Volg] Van klunser naar klusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 22:57

Oef, dat zijn vervelende gevalletjes "eerste prio" maar het resultaat gaat er komen!
Ziet er goed uit enne, die kozijnen vallen echt niet komende winter eruit hoor :)

Tammyvlier
Berichten: 189
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Tegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 10:02

Ben benieuwd hoe het verder gaat met je klusavonturen :)

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 20:16

Tammyvlier schreef:
Ben benieuwd hoe het verder gaat met je klusavonturen :)

Grapjas, je komt maar gewoon een keer langs om te kijken.

Het klussen heeft een jaar stil gelegen. Iets met dure dingen zoals een veulen dat geopereerd moest worden enzo. -O-

Dit topic is geëindigd met een half gelegd dak. Dat dak is er keurig opgekomen. Hier vast een voorproefje. Tof geworden toch?

Afbeelding

Omdat er toch een steiger stond ben ik alle luikjes gaan verven. Ik had bedacht dat ik terugging naar het origineel. Blauw. Zoals jullie inmiddels weten... ik vind kiezen soms een beetje lastig := . Dus toen ik in de Hornbach stond met 50 500 tinten blauw heb ik uiteindelijk gezegd: "doe maar hemelsblauw".
Thuis aangekomen deed ik het blikje open....
Afbeelding
Oei, dat is toch wel héél blauw. Maar hey, misschien ziet het er op de luiken wel anders uit :') En dus ging ik aan de slag. Op de één of andere manier sta ik altijd te schilderen met publiek. Toen ik op de steiger stond, was er een bruiloft gaande. En toen ik met de blauwe verf stond te kliederen was er net een wandeltocht gaande. Mijn favoriete commentaar? "O wat mooi, dat is net Anton Pieckblauw!". Die houden we erin. Niks hemelsblauw, Anton Pieckblauw *D
Afbeelding

Het uiteindelijke resultaat: een nieuw glanzend dak, 3 nieuwe dakramen en een paar mooie blauwe luikjes. Ik ben echt zó blij dat het dak nu gewoon waterdicht is. Het scheelt ook enorm in de stookkosten nu het dak geïsoleerd is. En die blauwe luikjes... ondanks dat het een knalkleur is, word ik er iedere keer blij van als ik ze zie.
Afbeelding

Afbeelding

Ter herinnering: het was zo:

Afbeelding

Goed, volgende klusavontuur. De voorkant van de badkamer dichtmaken. In het kader van efficiëntie heb ik bedacht dat de kattenbak wel ónder het bad kan. Hij stond nu steeds ergens op een best wel onhandige plek.
Dusse... materiaal ingeslagen en mijn trouwe makita en bosch tevoorschijn gehaald.
Afbeelding

Het plan: Een plaat met een kattenluikje, mooi betegeld en dan 2 u-profieltjes in de deuropening zodat ik de plaat omhoog en omlaag kan schuiven. Daar kwamen voor mij wat nieuwe skills bij kijken. Namelijk schroeven laten verzinken. Daar heb ik gelukkig goed materiaal voor, bedankt pa.
Anyway U-profieltjes gezaagd, geboord en verzonken.
Afbeelding

Plaat hout op maat gezaagd, gat erin gemaakt voor het luik en vastgeschroefd.
En dan maar even proberen of het past. Gelukkig had ik op tijd bedacht om de achterkant van het kattenluikje niet ook vast te schroeven, want dan lukte het schuiven niet meer.
Afbeelding

Ik voel me altijd superprofessioneel als het dan lukt zoals ik heb bedacht.
Gelukkig heb ik er ook wel erg goed hulp bij natuurlijk. <3
Afbeelding


Maar goed... het is natuurlijk nog niet klaar. Die plaat moet namelijk nog geverfd worden en daarna gedeeltelijk betegeld worden. Maar waarmee en in welke kleur? Er zitten witte tegels op de muur en grijze tegels op de vloer en rondom het bad en er zit blauwe verf op de muren. Er komen ook nog mozaïeksteentjes in de badkamer (Als ik eindelijk een oplossing heb gevonden voor mijn raampje)
Afbeelding

Anyway, ik liep even te schuiven met tegels en had voor nu deze twee varianten. Willen jullie even meedenken?
Deze met een plint onderaan die dezelfde kleur heeft als de tegels die eronder liggen. Dan de witte tegels (uiteraard wordt die bovenste nog afgesneden dan ;) ). Het mozaiek wordt er dan een beetje omheen gedrapeerd, maar vind ik niet echt meerwaarde hebben. En de rest van de plank wordt donkerblauw.
Afbeelding

Optie 2 simpel wit. Voor de duidelijkheid: de rest van de plaat is dan dus donkerblauw geverfd.
Afbeelding

Nog andere opties of tips?

YvonneV
Berichten: 8776
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [Volg] Van klunser naar klusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 21:26

waarom neem je niet een plaatje trespa? Kan goed tegen vocht en het wordt niet zo zwaar.

reststukken vind je vaak op MP

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [Volg] Van klunser naar klusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 21:35

Wat een goed idee, de kattenbak onder het bad. Kan je de plaat die je daarvoor gebruikt niet gewoon wit verven, bijvoorbeeld met hoogglanslak, zodat hij toch een beetje bij de rest past en wellicht ook waterdicht is?

Wat is de buitenkant van je huis leuk en uitnodigend zo met die rode dakpannen en de blauwe luiken! Ik vind het helemaal top.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 21:38

Prachtig die luikjes en het dak! Haalt het huis veel meer op dan de oude kleur.

Ik ben ook van de vrolijke kleuren. Ons huis is van buiten geschilderd in een moderne combi van gebroken wit (kozijnen), warm oranje (deuren), (iets te fel) geel (kozijnen) en turquoise (regenpijpen).

Ik ben er nog steeds blij mee. Alleen het geel wordt een iets andere tint zodra het houtwerk bijgewerkt moet worden. Nog iedere dag blij met mijn keuze (beter dan al dat saaie donkergroen en donderblauw hier in de straat).

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 21:46

YvonneV schreef:
waarom neem je niet een plaatje trespa? Kan goed tegen vocht en het wordt niet zo zwaar.

reststukken vind je vaak op MP

Ik zet dit straks in de lak. Plus, dit deel wordt niet nat of vochtig. Mocht het toch niet werken zoals ik had bedacht, dan is de plaat ook vrij simpel te vervangen.

@maflinger: ja dat kan ook, maar gewoon wit past niet helemaal bij wat ik wil.


De kattenbak is iig al getest en goed bevonden.
Afbeelding

Nr 2 vertrouwt het voor geen meter. :))
Nu met het goede plaatje *D :')

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 21:57

Het hoeft natuurlijk niet "gewoon" wit. Met verf/lak kan je alle kanten op. Het was meer in lijn met de vorige schrijfster dat het niet te zwaar moet worden, dan til je je een breuk als die plaat er een keer uit moet en dat moet ie, want je moet de kattenbak verschonen.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Volg] Van klunser naar klusser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 22:12

Ja daar heb je gelijk in. De plaat wordt dus ook niet volgetegeld. (Dat is de badkamer zelf ook niet). Ik heb het gewicht al getest met de tegels erop, juist om te kijken wat acceptabel is.
Ik denk dat ik ook nog iets ga doen met een handvat/gaatje/touw/iets om het er makkelijker uit te kunnen tillen. Of alleen omhoog te schuiven met een stokje eronder.
Ideeën genoeg.
De voorkant is inmiddels weer weg, want ze mogen eerst even wennen aan de kattenbak op een andere plek.

jibberjabber

Berichten: 785
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:11

De luiken vind ik meer dan mooi geworden. Wat een vrolijk gezicht en je durft en je doet ... !! Altijd goed.

Ik vertrouw jou eigenlijk ook wel toe dat je van het schuifstuk een prachtig voorgeveltje kunt maken; gevelstenen verven of stempelen, het luikje verwerken in/als een voordeur, een raampje met gordijntjes en een schattig bloembakje. Een voordeur belletje eraan zodat je gelijk weet dat je de kattenbak even schoon maakt zodat het lekker fris blijft. Oh, ja vergeet niet een kokosmatje voor de voordeur te leggen. :j :')

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: [Volg] Van klunser naar klusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:54

Wat leuk dat je weer updates plaatst! Heel ingenieus, de kattenbak onder je bad.

Voor je schuifluik: kun je de plint laten doorlopen onder het kattenluikje? Anders zou ik de plint weglaten denk ik. Eventueel nog je mozaiektegeltjes erbij, lekker vrolijk! (In reactie op jibberjabber: kun je een deur en raampje knutselen van mozaiek *D )