Ervaringen zonwerend raamfolie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 13:46

Hoi,

Nu de dagen weer warmer gaan worden wil ik toch eens op zoek naar wat ervaringen met zonwerend raamfolie. Wij wonen op de bovenste verdieping van een nieuwbouwcomplex met hele hoge ramen. Vorig jaar zomer werd het bij ons binnen wel 33 graden en dat is met thuiswerken geen pretje.

Een paar vragen die ik heb:
- Hoe veel scheelt het qua warmte in jullie ervaring?
- Hoe goed zichtbaar is het raamfolie, belemmert het echt je uitzicht of..?
- Is het aanbrengen iets dat je zelf makkelijk kunt doen of wordt het veel mooier/beter als je het laat doen door een professioneel bedrijf?
- Hebben jullie dit aan de binnen- of buitenzijde aangebracht?
- Kun je het folie in de winter ook laten zitten? En wat is ongeveer de levensduur van het folie?


Dank alvast voor het delen van jullie ervaringen! :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:49

Wij hadden een schuin dak in de woonkamer onder het dak. Huis was andersom.

Hoog bovenin, 2 grote ramen die echt verhitte. Daar aan de binnenkant zonwerend folie geplakt. Zelf gedaan en werd wel netjes.
Het leek eerst een stuk donkerder, maar dat went. Het was tegen de hitte niet voldoende

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:55

Geen ervaring mee, maar let erop wat voor ramen er in zitten!

Wij wonen in een sociale huur appartement met speciale ramen wat warmte werend zou moeten zijn (werkt helaas niet) en hier zit een speciaal soort gas tussen het glas.
Wanneer je het beplakt met iets is er de kans dat het glas in duizenden stukjes gaat barsten.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:38

Idd eigenlijk nooit folie aan de binnenkant plakken. Bij het glas mag dat zowieso niet zoals hierboven geschreven.
Het beste werkt aan de buitenkant plakken. Dit heeft geen consequenties voor naar buiten kijken maar wel van buiten naar binnen.
Het is een duur grapje als je dat moet laten doen het scheelt 3-5 graden. Er is op internet best veel over te vinden.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 14:43

Marisje76 schreef:
Idd eigenlijk nooit folie aan de binnenkant plakken. Bij het glas mag dat zowieso niet zoals hierboven geschreven.
Het beste werkt aan de buitenkant plakken. Dit heeft geen consequenties voor naar buiten kijken maar wel van buiten naar binnen.
Het is een duur grapje als je dat moet laten doen het scheelt 3-5 graden. Er is op internet best veel over te vinden.


Daar had ik inderdaad al over gelezen, dat risico van breken. Aan de buitenkant plakken wordt het dan dus. En 3 tot 5 graden is enorm veel verschil, daar zou ik wel een paar centen voor over hebben. Ga eens even zoeken. Mochten jullie nog goede ervaringen hebben met een bedrijf dat dit doet (in omgeving Utrecht), laat het vooral weten!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:48

interessant, ik ben daar ook naar op zoek.
Het is nu alweer 29 graden in de slaapkamer met de ramen en gordijnen potdicht.
Ik heb een verrijdbare airco maar die staat nog in de garage. Die kan het tot 16 graden terug koelen. Maar hij moet 's nachts uit want hij maakt vreselijk veel herrie

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 15:01


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:26

Wij hebben het er 5 jaar op gehad, het zit nog denk ik en glas is echt niet gebarsten of wat dan ook. Gewoon, dubbel glas zat daar en follie aan de binnenkant.

Die graden die het zou schelen, is alleen als de rest ook een beetje wil meewerken. Zoals wij onder het dak zaten, een vrij groot, bitumen dak vol in de zon, scheelt het echt niks.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 16:51

Morrie schreef:
interessant, ik ben daar ook naar op zoek.
Het is nu alweer 29 graden in de slaapkamer met de ramen en gordijnen potdicht.
Ik heb een verrijdbare airco maar die staat nog in de garage. Die kan het tot 16 graden terug koelen. Maar hij moet 's nachts uit want hij maakt vreselijk veel herrie


Deze heb ik ook, maar heb alleen in de slaapkamer een raam waar de uitlaat doorheen kan. In de woonkamer alleen een openslaande deur, dus dat biedt daar geen uitkomst. En woonkamer bevindt zich dus op de bovenste verdieping... En inderdaad, wat een lawaai! Herriestoppers bieden hier wel een uitkomst.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 16:52


Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 17:00

Jessica_K schreef:
Morrie schreef:
interessant, ik ben daar ook naar op zoek.
Het is nu alweer 29 graden in de slaapkamer met de ramen en gordijnen potdicht.
Ik heb een verrijdbare airco maar die staat nog in de garage. Die kan het tot 16 graden terug koelen. Maar hij moet 's nachts uit want hij maakt vreselijk veel herrie


Deze heb ik ook, maar heb alleen in de slaapkamer een raam waar de uitlaat doorheen kan. In de woonkamer alleen een openslaande deur, dus dat biedt daar geen uitkomst. En woonkamer bevindt zich dus op de bovenste verdieping... En inderdaad, wat een lawaai! Herriestoppers bieden hier wel een uitkomst.

Ik slaap beneden en woon boven, heb daar zo'n uitklap zonnenscherm, maar dat helpt geen bal.

Ik vrees dat ik niet iets aan de buitenkant op mijn ramen mag maken, dat vindt de VVE niet goed.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 17:01

Reviews van Suneclipse zijn erg goed, dank voor de tip Manonutjuh! Is misschien wel het proberen waard!

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 17:04

Ik ben hier ook zeer benieuwd naar, behoorlijk groot raam in de woonkamer. Ik ben vooral bang in de winter minder licht in huis te hebben, dat zou ik wel jammer vinden. Ook vraag ik me af wat het effect op mijn planten is. Van buiten niet meer naarb innen kunnen kijken zou een enorm groot voordeel zijn en alleen dat al is reden dat ik het toch wel serieus overweeg.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 20:29

Jessica_K schreef:
Reviews van Suneclipse zijn erg goed, dank voor de tip Manonutjuh! Is misschien wel het proberen waard!


Ik kwam ze laatst zomaar tegen, had er nog nooit van gehoord, maar de reviews zien er goed uit idd.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:48

Ik heb binnenfolie gehad op één deur en het glas werd loeiheet én ik vond dat er wel degelijk verschil zat in het naar buiten kijken terwijl ik de meest lichte vorm folie had.
Dus na een maan er weer afgeplukt en een simpel jalouzietje van 10 euro aan de buitenkant opgehangen.
Ondertussen geïnvesteerd in officiële buitenjaloezieën en dát werkt pas !!
Open/dicht wanneer ik dat wil én op diverse tussenstanden dat toch de zon van het raam afgehouden wordt en je er toch net nog tussendoor naar buiten kunt kijken.

Dus TS áls je iets aan de buitenkant mag installeren zouden buitenjaloeziën zeker een aanrader zijn.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:03

Wij hebben zonwerende folie op het dakraam gehad (Velux), maar dat kwam er halverwege de zomer weer af. We kregen het niet goed voor elkaar dat het goed bleef zitten.
Uiteindelijk hebben we toch maar voor een zonwerend rolgordijn gekozen. En dan wit, zodat er nog wel licht naar binnen komt.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 01:24

Is het wellicht een optie om te kijken of je van de VvE een split unit airco mag plaatsen?

Ik had die ook in mijn appartement en dat werkt zo veel beter dan zo'n folie.

Nu wonen we ergens anders en hebben we rolluiken laten plaatsen en ook airco's (woonkamer en slaapkamer die de hele bovenverdieping kan koelen)

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 08:10

Airco zou absoluut onze voorkeur hebben, maar is helaas vanuit de VVE niet toegestaan zowel vanwege het gat in de buitenmuur als het geluidsniveau.

Waar ik nog een beetje mee zit (maar dat geldt voor zowel folie als andere zonwering) is dat mijn ramen aan één kant van het huis van boven naar beneden bijna 3 meter hoog zijn en zich ook nog eens op de 5e verdieping bevinden, dus dat het van binnen aanbrengen van zonwering al lastig zal zijn en van buiten echt onmogelijk.

Verder vroeg ik me nog af hoe het zit met planten. Ik heb er best wel veel in huis, en het zou jammer zijn als ze door de zonwering niet genoeg licht krijgen. Wat is jullie ervaring daarmee?

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:17

Er bestaan ook watergekoelde monoblock airco's die niet naar buiten hoeven, zijn alleen erg duur maar wellicht heb je er wat aan.

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:27

Mijn huis wordt niet zó warm als dat van TS gelukkig, waardoor ik airco niet per se noodzakelijk vind, daarnaast gaat mijn voorkeur uit naar een oplossing die minder belastend voor het milieu is. Een paar graden minder zou hier tijdens een hittegolf al het verschil maken tussen te warm en nog aangenaam, plus de spiegelende werking biedt privacy die ik op dit moment nogal mis. Aan de andere kant zal elke optie om meer privacy te creëren minder licht doorlaten dus misschien is dat ook gewoon niet anders. Maar ik vraag me inderdaad hetzelfde af wat betreft voldoende licht voor de planten en in hoeverre het echt donkerder wordt in huis, ook vooral in de winter. Ik kan behalve verkooppraatjes maar weinig concrete informatie vinden.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:18

Ik denk dat planten meer last hebben van de hitte achter de ramen dan van een iets verduisterde ruimte.
En over hoeveel dagen per jaar hebben we het nu helemaal...

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:24

Jessica_K schreef:
Hoi,

Nu de dagen weer warmer gaan worden wil ik toch eens op zoek naar wat ervaringen met zonwerend raamfolie. Wij wonen op de bovenste verdieping van een nieuwbouwcomplex met hele hoge ramen. Vorig jaar zomer werd het bij ons binnen wel 33 graden en dat is met thuiswerken geen pretje.

Een paar vragen die ik heb:
- Hoe veel scheelt het qua warmte in jullie ervaring?
- Hoe goed zichtbaar is het raamfolie, belemmert het echt je uitzicht of..?
- Is het aanbrengen iets dat je zelf makkelijk kunt doen of wordt het veel mooier/beter als je het laat doen door een professioneel bedrijf?
- Hebben jullie dit aan de binnen- of buitenzijde aangebracht?
- Kun je het folie in de winter ook laten zitten? En wat is ongeveer de levensduur van het folie?

_ zeker verschil van 5 graden
_ nee belemmert totaal niet
_ heel gemakkelijk aan te brengen
_ binnenzijde
_ wordt nu het tweede jaar en heeft in de winter er gewoon opgezeten

Dank alvast voor het delen van jullie ervaringen! :)

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:15

DubbelFun schreef:
Ik denk dat planten meer last hebben van de hitte achter de ramen dan van een iets verduisterde ruimte.
En over hoeveel dagen per jaar hebben we het nu helemaal...


In mijn geval zou het idee zijn dat de folie er permanent op blijft zitten, dus dan zou ook in de winter (wat voor kamerplanten al een lastige periode is) het licht beperkter zijn. Mijn planten staan overigens ook niet direct achter het raam in de zon te bakken ;)

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:42


Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 12:52

AaronYve bedankt voor je reactie, heel nuttig! Waar heb jij het raamfolie destijds besteld?

Neig nu toch naar eerst de goedkopere/makkelijke oplossing (raamfolie) eens proberen voordat ik iets duurders en meer permanents kies...