Ervaringen zonwerend raamfolie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:46

Jessica_K schreef:
AaronYve bedankt voor je reactie, heel nuttig! Waar heb jij het raamfolie destijds besteld?

Neig nu toch naar eerst de goedkopere/makkelijke oplossing (raamfolie) eens proberen voordat ik iets duurders en meer permanents kies...


Excuses het zit aan de buitenkant, wel belangrijk want als je HR ramen (meeste zijn kunststof) hebt dan ontploft je raam als je het aan de binnenkant doet.
Kijk eens voor zilver autofolie (heuts) zegt mijn vriend

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:23

Jessica_K schreef:
Airco zou absoluut onze voorkeur hebben, maar is helaas vanuit de VVE niet toegestaan zowel vanwege het gat in de buitenmuur als het geluidsniveau.

Waar ik nog een beetje mee zit (maar dat geldt voor zowel folie als andere zonwering) is dat mijn ramen aan één kant van het huis van boven naar beneden bijna 3 meter hoog zijn en zich ook nog eens op de 5e verdieping bevinden, dus dat het van binnen aanbrengen van zonwering al lastig zal zijn en van buiten echt onmogelijk.

Verder vroeg ik me nog af hoe het zit met planten. Ik heb er best wel veel in huis, en het zou jammer zijn als ze door de zonwering niet genoeg licht krijgen. Wat is jullie ervaring daarmee?



En als je een frame in je raam zet. Werkt ook.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:58

TS hier hetzelfde probleem. VvE en eea moest eerst in de vergadering. Nu zijn we 3 jaar verder en moet er nog een omgevingsvergunning komen, collectief. Dus straks 4 jaar verder om een vaste airco te plaatsen.

Mijn oplossing 8-) 2 mobiele airco's. Sinds gisteren 1 in de keuken en 1 in de woonkamer met resp 18000 en 14000 BTU. :wow:
Kattenluik in de deur van de keuken en woonkamer met de afvoerslang er doorheen. Alleen die van 18000 BTU draait vandaag af en toe met 1 gewone ventilator in de slaapkamer en het is flink koel hier binnen ondanks het vele glas rondom (Luxaflex binnen dicht, buiten 1 kant zonnescherm en 1 kant doek opgehangen van een partytent).
Bij langdurig hogere temperaturen gaat dus de 2e airco ook aan. Zo koelt toch het hele appartement met alle deuren binnen open. Temperatuur na uurtje airco aan nu 23 graden.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:36

Ik heb folie van de lidl aan de binnenkant van mijn ramen geplakt en qua hitte scheelt het echt heel veel. Beneden voor en achter alleen de bovenste helft, boven hele raam. Ik plakte het op een bloedhete dag(ik had het al een paar maanden liggen), met opmeten van de ramen had ik het snikheet, met de folie plakken voelde het al een stuk beter. De slaapkamer boven was eerst niet te doen als de zon er smiddags op stond, nu ook warm maar niet meer die brandende hitte.

Qua zicht merk ik wel heel veel verschil, de kleuren sprankelen echt minder, je kan slechter zien hoe stralend het weer buiten is dus verbaas mij nog wel eens als ik naar buiten stap. Inkijk naar binnen is een stuk minder, lijkt net aluminiumfolie van buiten.

Voor mn planten is het alleen maar beter denk ik, normaal had ik mijn verduisterende gordijnen veel dicht zitten, nu laat ik ze veel vaker open. Ze lijken er niet mee te zitten.

Verder qua warmte echt belangrijk om zodra het buiten kouder is ramen open te zetten en zodra het weer warmer wordt alles dicht te doen(liefst ook verduisterende (rol) gordijnen). Ik zet snachts ventilatoren aan, die heb ik in het raamkozijn staan zodat ze koele lucht van buiten naar binnen zuigen.

En als het buiten niet koeler wordt zet ik mn mobiele airco aan.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 12:25

Wat fijn dat het zo enorm scheelt! Ik heb net gisteren de offerte binnengekregen voor raamwerend folie laten plakken in heel het huis. We hebben flink wat ramen (en hoog ook) dus het is best een som geld, maar als het dan echt enorm scheelt en netjes wordt gedaan hebben we dat er zeker voor over!

Ik laat jullie weten wat mijn ervaringen zijn zodra het erop zit. :)

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 07:07

Door een pb werd ik eraan herinnerd dat ik nooit meer een update heb gegeven in dit topic. Met de aanhoudende warmte misschien toch wel fijn voor mensen die nog naar een oplossing zoeken.

Ik ben uiteindelijk niet gegaan voor folie. We hebben grote ramen en een prachtig uitzicht. Ik wil niet dat daar het hele jaar folie op zit. Bovendien zouden de kosten van het materiaal en het laten plakken meer dan 2000 euro zijn. Iets te gek!

We zijn nu gegaan voor zonneschermen van SunEclipse, die je met zuignappen op het raam plakt. Dankzij een tip die in dit topic gegeven was! Dit bevalt tot nu toe super! Het scheelt zeker een paar graden dus zeker een aanrader voor mensen die nog op zoek zijn.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:18

Vaste zonnewering aan de buitenkant is het meest efficient. Als huurder heb je daar waarschijnlijk weinig in te willen helaas, maar als iets van jezelf is, is dat echt de investering waard.
Bestaat er niet iets met zuignapjes of zo?

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:38

Wij hebben sinds kort zonwerende folie op de ramen van onze boot geplakt, als test. We hebben gekozen voor statische folie, dan kun je hem namelijk heel makkelijk in de winter eraf halen, en in de zomer weer erop doen. Gewoon van de Praxis. We waren zo'n 50 euro kwijt voor alle ramen rondom. Het glas is iets donkerder geworden, het is binnen dan ook iets donkerder, en je voelt duidelijk verschil in warmte.
Deze folie reflecteert niet, en hij houdt alleen de warme kleuren van het licht (rood/infrarood) tegen, waardoor het geen spiegel wordt van buiten en je van binnenuit nog heel goed naar buiten kan kijken.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 08:43

Sizzle schreef:
Vaste zonnewering aan de buitenkant is het meest efficient. Als huurder heb je daar waarschijnlijk weinig in te willen helaas, maar als iets van jezelf is, is dat echt de investering waard.
Bestaat er niet iets met zuignapjes of zo?


Had je mijn laatste reactie in het topic gelezen? ;) heb nu juist voor een oplossing met zuignappen gekozen.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 08:44

8nnemiek, dat klinkt ook als een mooie oplossing!

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:47

Jessica_K schreef:
Sizzle schreef:
Vaste zonnewering aan de buitenkant is het meest efficient. Als huurder heb je daar waarschijnlijk weinig in te willen helaas, maar als iets van jezelf is, is dat echt de investering waard.
Bestaat er niet iets met zuignapjes of zo?


Had je mijn laatste reactie in het topic gelezen? ;) heb nu juist voor een oplossing met zuignappen gekozen.


Dat had ik gemist. Maar dat bestaat dus :D
Dan zou ik zoiets eerder doen dan folie.

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:55

Ik heb een poosje geleden wel folie besteld, helaas alleen nog maar op het kleine raam kunnen plakken en daardoor nog geen idee van het effect op de temperatuur. Wel valt het me erg mee hoeveel donkerder het glas is, helaas valt het spiegelende effect tegen. Het ging mij niet alleen om de warmte maar ook om inkijk, ik hoopte op een win/win maar dan kun je toch beter voor andere folie kiezen (al zal het ook per type verschillen).

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:17

Elisa2 schreef:
Er bestaan ook watergekoelde monoblock airco's die niet naar buiten hoeven, zijn alleen erg duur maar wellicht heb je er wat aan.


Wij hebben er een in ons appartement in de woonkamer. Duur, maar zó zijn geld waard! We zitten pal op het zuiden en houden het heerlijk koel. Er zitten nu drie roosters in de buitenmuur (twee van de airco en een van onze Bora-afzuiging). Gelukkig heeft de VVE er nooit moeilijk over gedaan.

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:23

Ik heb nu aan de kant waar in de ochtend de zon op staat zilverfolie tegen de ramen geplakt, dat scheelt een graad op 5. Even het raam nat maken en de folie ertegenaan kleven. Gemakkelijk te verwijderen, kost geen drol en werkt als een tiet.
We zijn aan het kijken naar een meer permanente oplossing maar voor nu is dit even prima.

lucifertje

Berichten: 5611
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:43

Wat je ook nog kan overwegen zijn screens. Ik heb deze ook laten plaatsen in onze erker op het zuiden en het scheelt echt een paar graden. Ik heb hem aan de buitenkant geplaatst. Mijn moeder aan de binnenkant omdat ze van de VVE ook niks aan de buitenkant van het appartement mocht monteren.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 15:57

Kan die zilverfolie geen barsten in je ramen veroorzaken als je dubbel glas hebt. Dat hoor je nog wel eens bij gewone raamfolie.

Tallie1979
Berichten: 22758
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 15:59

SnuitjeLove schreef:
Geen ervaring mee, maar let erop wat voor ramen er in zitten!

Wij wonen in een sociale huur appartement met speciale ramen wat warmte werend zou moeten zijn (werkt helaas niet) en hier zit een speciaal soort gas tussen het glas.
Wanneer je het beplakt met iets is er de kans dat het glas in duizenden stukjes gaat barsten.


Dit! Ik heb het ervaren dat mijn ruit barstte met de folie erop.

En het hielp ook voor geen meter, wat het was nog even warm binnen.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 16:03

fjordjes schreef:
Kan die zilverfolie geen barsten in je ramen veroorzaken als je dubbel glas hebt. Dat hoor je nog wel eens bij gewone raamfolie.


Hier zit het er nog steeds op, geplakt natuurlijk aan de buitenkant zodat het raam niet barst. Houdt 70% zonlicht tegen. Ik ben er nog steeds super blij mee!

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 16:03

fjordjes schreef:
Kan die zilverfolie geen barsten in je ramen veroorzaken als je dubbel glas hebt. Dat hoor je nog wel eens bij gewone raamfolie.


Ja zeker, het effect is hetzelfde. Dus bij HR glas even aan de buitenkant plakken.
Het werkt perfect want het is binnen nu 7 graden koeler dan het normaal zou zijn.

Christiene
Berichten: 7731
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:05


fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:40

Christiene schreef:
manonutjuh schreef:

Dit werkt bij mij goed



Edit las net nog dat ts dit ook heeft gedaan


Heb je voor de buitenkant of binnenkant? Boven op de slaapkamer wordt bij ons aan de buitenkant erg lastig dus vroeg me af of het scheelt als het aan de binnenkant zit

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 19:40

Ik heb het in de slaapkamer ook aan de binnenkant. Daar was aan de buitenkant plaatsen niet mogelijk. Werkt prima hoor, misschien wat minder dan aan de buitenkant maar merk toch echt veel verschil.

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:42

Omdat de zilverfolie hier zo vreselijk effectief was heb ik spiegelende UV-werende folie besteld. Eerst even voor één raam om te testen.
Het is gisteren binnengekomen. Voor een ruit van ongeveer 160 bij 150 was ik €30 kwijt. We hebben hem gisterenavond meteen bevestigd toen de zon weg was. Het is goedkoop spul en zo ziet het er ook uit maar het is wel effectief. De folie houdt de hitte buiten het is alleen of je door mat glas kijkt. Maar goed voor die prijs mogen je verwachtingen ook niet hoog zijn. Na de zomer verwijder ik de folie, terug op de rol en dan in de schuur voor volgend jaar. Het is statisch dus makkelijk te verwijderen.
Omdat het zo effectief is heb ik zojuist voor alle andere ruiten dezelfde folie besteld.

Dit is de folie die ik besteld heb.
Super goedkoop, kwalitatief niet al te best maar wel zeer effectief.

Letsdunit

Berichten: 7792
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:27

Ik heb een EHBO folie deken voor het raam hangen, scheelt enorm en kost maar 2 euro, in dit geval zat er nog eentje in de EHBO kist.

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Ervaringen zonwerend raamfolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:27

Die wilde ik dus niet gebruiken. Je zult altijd zien dat je hem dan uitgerekt nu nodig hebt.