[VOLG] Een dijk van een klushuis!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 20:09

Dus.. die technische keuring he? Die begon al goed. Op de eerste (en hoogste) verdieping gestart. Dat de ramen ouderwets (geen ventilatie sleuf) dubbel glas had wisten we al. Maar het bleek een enkel glas raamkozijn te zijn waar dubbel glas in is gezet. Het raamkozijn is daar niet voor gemaakt met als resultaat dat het raam in het kozijn is gaan hangen en daardoor ietswat scheef is gaan hangen.
Resultaat is dat de ramen vervangen moeten worden. Gelukkig stond dit al op ons lijstje maar dat zal nu wat naar voren komen op het lijstje.

Als we daar dan toch zijn wilde we toch wel even zien hoe nuttig die zolder nu eigenlijk is. Dusss een luikje open geschroeft.


Afbeelding
Zoek het afwijkende paneel in het plafond. Dat is het zolder luikje. Bijna te klein om je schouders doorheen te krijgen.
Al konden we niet testen of onze schouders ertussendoor paste.. Bij het openen bleek het volgestopt te zijn met isolatiemateriaal.

Maar! De keuring ging verder. De keurder stond open voor al onze vragen, opmerkingen en ideeën erg prettig!
Er is niets anders uit het rapport gekomen dan dat we al in gedachte hadden. Oftewel niets stond ons nog in de weg om het huis te kopen!

Wat we wel nog vonden waren oude foto's!
Afbeelding
Onderin zie je een heel klein paadje het water oversteken. Tegenover het paadje staat het huis!
Afbeelding
Hier nog wat ingezoomd. Links van het lange gebouw, zijn 2 kleine dwarse gebouwen te zien.

Oke dus eenmaal thuis worden we gebeld door de aankoopmakelaar. De technische keuring met haar doorgesproken en eindelijk was het zover. Alle documentatie moet in orde gemaakt worden voor de koopovereenkomst!

Een weekje later is het dan zover. 25-05 is de dag. De dag dat het koopcontract getekend mag!
Helaas geen bijzonder moment of iets. Gewoon bij ons thuis aan tafel haha
Daarna alles nog besproken voor de verkoop van ons huidige huis en een rondje gemaakt om de waarde te bepalen van het huidige huis.

27-05 is taxatiedag. De taxateur is geweest bij het huis om de waarde te bepalen voor en na de verbouwing in verband met het akkoord van de hypotheek.
Wat blijkt, we hebben het huis onder de marktwaarde gekocht! Wie kan dat anno 2021 nog zeggen? (oké, daar krijg je dan wel een huis voor wat nog volledig op schop moet, maar toch :') )

Ondertussen opzoek naar een aannemer, bijkomend weer een technisch tekenaar, hier en daar alvast wat gereedschap aanschaffen. (mijn vriend zou eigenlijk aandelen in Milwaukee moeten nemen :') )

Al met al staan de kosten die tot nog toe zijn gemaakt op:
Bouwtechnische keuring: 319 euro.
Taxatie huis: +/- 600 euro.
Gereedschap: uuh.. wil ik dat weten? :P

En dan is het moment daar.. bellen naar de erfgenamen...! *cliffhanger :') *

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 20:23

Ik vind het huis veel potentie hebben en ik ben dus heel benieuwd hoe het gaat worden.
Hou er rekening mee dat verbouwen altijd duurder uitpakt. Dat is normaal := zegt de ervaringsdeskundige.

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 20:37

Ja, die moet ook x3 zeker? hahaha :') :') :')

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 20:45

Seni schreef:
Ja, die moet ook x3 zeker? hahaha :') :') :')


Nee hopelijk niet, maar er komt vaak een flinke onkostenpost bij, gaande weg de rit.
Het ligt eraan hoe je de verbouwing begroot. Wij begroten vaak vrij goed. Maar als je bv "ik vertrek" zoo (ons lievelingsprogramma), dan hebben mensen een krot gekocht, en denken dan met 35000 euro uit te komen. Daar kun je vaak een 0 bij zetten, want dat zijn totaal onrealistische bedragen.
Kijk onze gîte bv, daar had ik de electriciteit totaal vervangen bij gerekend. Diegene die zou verbouwen dacht dat het dus mee zou vallen. Die was dus teleurgesteld. Ik niet. Dus het ligt eraan wat je zelf begroot.

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 21:02

We hebben nu rekening gehouden met een bouwdepot voor als een aannemer alles zou doen. Echter gaan we een groot deel zelf doen, wat geld gaat besparen (oftewel, dat geld besparen is eigenlijk dat onkostenpotje wat jij bedoelt).
We denken een redelijke begroting te hebben gemaakt, beseffen ons maar al te goed dat er dingen tegen gaan vallen, mis gaan of kapot gaan. En hopelijk is dat nog steeds voldoende, maar zeker weten doen we het niet!
Het is onze eerste keer dat we zoiets gaan doen. Dus ik houd je graag op de hoogte gaan de weg of we een grove inschattingsfout hebben gemaakt of niet :P :P

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 21:03

Dat klinkt reëel en dus goed. Wij doen ook heel veel zelf en dat scheelt veel. Kijk, en als je de woonkamer, keuken, douche en 1 slaapkamer klaarhebt (beginnen met electriciteit vervangen, ramen en isolatie), dan kun je ook een pauze inlassen. Gaan jullie gelijk ih huisvwonen of in een caravan bv?

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 22:03

We hebben een overbruggingsperiode van bijna 3 maanden. Daarna moeten we erin. Het idee is dat we dan in ieder geval de badkamer afhebben die naar boven verplaatst wordt. Als de badkamer beneden weg is dan kan de wc afgemaakt worden en de muur verplaatst worden. Dan zou ook de keuken erin kunnen. Echter houden we er rekening mee dat we waarschijnlijk zodra we erin mogen nog moeten gaan improviseren in de keuken. Want of wij zijn nog niet klaar met de keuken of wellicht is nog niet alles geleverd van de keuken. Ik hoor dat daar nu ook giga levertijden op zitten.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 22:17

Dat geeft ook niets dat hoort erbij even camperen in je eigen huis. Dat hebben wij zelfs nog gedaan toen we naar Frankrijk waren verhuisd en
Pas na anderhalf jaar hadden we het zoals we wilden.
Over paar jaar heb je iets moois en daar heb je de rest van je leven profijt van

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 23:57

De meerkosten zitten hem toch ook vaak in toch besluiten nog een extra mooie keuze te maken, zo van weet je wat...de boel ligt nu nog open....kunnen we beter meteen een dakkapel / tuinkamer / zonnepanelen / muurtje uitbreken / extra mooie badkamer.... wat je dan eerst dacht dat kunnen we later eventueel wel een keer doen :=

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 07:01

:= dat hadden wij met het zwembad. Daar kwam manlief mee,onder het mom dan kun je hoger huur vragen en zitten we altijd vol. Toen moest daar nog een terras bij want anders werd het modderboel. _O- Dus dan is het gelijk 25000 euries extra aftikken, en die heb ik toen maar van manlief geleend. (Gîte was toen mijn toko). Maar nooit spijt van gehad en het pakte goed uit.

Maar dat klopt wel wat je schrijft.

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 09:11

pmarena schreef:
De meerkosten zitten hem toch ook vaak in toch besluiten nog een extra mooie keuze te maken, zo van weet je wat...de boel ligt nu nog open....kunnen we beter meteen een dakkapel / tuinkamer / zonnepanelen / muurtje uitbreken / extra mooie badkamer.... wat je dan eerst dacht dat kunnen we later eventueel wel een keer doen :=

Haha Ja waarschijnlijk gaan we daar vast ook tegenaan lopen :P
De zonnepanelen etc zitten er gelukkig al in begroot. Maar ik snap wat je bedoelt; ik verwacht namelijk zo’n scenario met de keuken :') mijn vriend staat graag in de keuken. Ik betwijfel of het dubbele van het budget wat we hadden voor de huidige keuken gaat volstaan. :')

Hmmm dat zwembad Pien; klinkt heel verleidelijk _/-\o_ :')

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 10:36

Ja de duizendjes vliegen je om de oren met een verbouwing :=

Maar toch is het wel verstandig hoor om echt even goed te kijken naar hoe je wilt dat het uiteindelijk wordt...en je daar ook meteen op te richten. Wij zitten nu al sinds 2009 in een verbouwing :=

Ook bepaalde dingen al 2 of 3 keer gedaan omdat we dan toch besloten om iets aan te pakken waarvan we eerst dachten dat het teveel werk / kosten zou zijn. (meterkast verplaatsen, gasmeter verplaatsen, toch de keuken aan de andere kant, een aanbouw maken - waardoor tuin dan ook weer anders moest en stuk van de nieuwe vloer er uit...)

Origineel zouden we alleen de witte kunststof lambrisering weghalen en de rest zo maar even laten :')

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 16:08

Hahaha ja dat vind ik nog wel spannend hoor! honderdjes denk ik nog okee okee, maar duizendjes.. oefphh dan vliegt het bouwdepot er straks doorheen. :=

Sinds 2009! Das al lang! maar wel grotendeels af/woonbaar?

Ja we zijn nu bezig met tekeningen maken zoals we het willen hebben. Maar mijn vriend wil vooral pas echt knopen doorhakken als we erin zitten omdat je dan pas echt weet wat de mogelijkheden zijn.

Hahaha van alleen lambrisering naar een hele verbouwing is wel een flink verschil! <<)

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 16:16

Ja hoor, we hebben er de hele tijd gewoond, vanaf het moment dat we de sleutel kregen :j

Op een gegeven moment hadden we alles gestript, verdiepingsvloer en zoldervloer er uit, muren kaal...je keek zo door naar de nok van het dak := Maar wel vrijwel de hele tijd een functionerende keuken en badkamer gehad, en een slaapplek. Dat is het belangrijkste :j En wordt nu ook echt wel heel erg mooi hoor :+:

Leuk wel hè de voorpret met allerlei ideeën en tekeningen +:)+

Maar mijn tip is dus (als jullie dat niet al doen) kijk er ook eens naar alsof je helemaal nergens aan vast zit qua indeling. Gewoon het huis en het perceel, net alsof er nog geen indeling is en je daar helemaal vrij in bent. Waar zou je dan het liefst de keuken, kamer, slaapkamers, trap willen?

Want wat overdreven / te duur en ingewikkeld lijkt om aan te pakken, kan zomaar ineens een oplossing blijken voor een heel aantal mindere punten die je zo in 1 keer mooi oplost waardoor het kostentechnisch dan eigenlijk nog wel meevalt gezien de voordelen die je er dan uithaalt :)

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 16:47

Hmmm ja daar heb je wel een punt. Ik vind de trap niet zo omdat die aan beide kanten ingebouwd is door muren. Alleen die muren weghalen is niet zo makkelijk omdat het dragende muren zijn. We gaan al een lange dragende muur weghalen dus weet nog niet in hoeverre we ongestraft nog meer dragende muren weg kunnen halen. Maar wel een goede tip!
Ga er nog eens met een open mind naar kijken!

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 16:54

Een aannemer gaat een dragende muur zeker vervangen door een balk of iets anders waardoor je toch weer dragend vermogen hebt. Dat soort kussen hebben wij altijd wit gedaan en door professionals want dan ben je verzekerd. Zo ook bv vervangen van electriciteit. Maar bv isoleren, gipsmuren plaatsen, ea werk dat deden we zelf en met vrienden. Zo ook bv verven ( is mijn taak).

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 16:59

De dragende muur wordt inderdaad wit door de aannemer gedaan. Die muur moet eruit om een uitbouw te realiseren wat we ook laten doen. We zouden het zelf kunnen maar willen het risico niet lopen.
Elektra kan mijn vriend zelf en mag zichzelf ook keuren. Al wil hij dat niet, dus er komt wel ter zijner dat nog iemand langs om het elektra te keuren.

En inderdaad de andere taken die je benoemd gaan we ook zelf doen. :D

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 17:17

Je kan ook kijken wat zoiets als het verplaatsen van de trap voor andere voordelen kan hebben. Bvb. een betere indeling boven, beneden meer mogelijkheden (voor keuken wellicht?) enzo :)

Wij hebben hier een raar draagmuurtje gebruikt om de trap tegenaan te maken, met een trapkast er onder. Super veel ruimte voor allerlei voorraadspul +:)+ Beter dan de oude trap, die was echt heel raar.

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 21:36

Hmmm goeie! Vind dat wel heftige beslissingen maar wel zeker het bekijken waard! Dankjewel!

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 21:49

Gaaf project!

Nog een klein extra tipje: wees vooral niet bang om plannen te wijzigen gedurende de verbouwing. Soms blijkt tijdens het werk dat dingen op een andere manier toch beter voelen.

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 20:47

Oke, ik moest even blokken nog voor de laatste examens maar het zit erop!

Dus ik geef jullie graag weer even een update.

We waren gebleven bij dat we de erfgenamen gingen bellen.
Ik heb zulke horrorverhalen gehoord over kopers en verkopers die elkaar treffen.
Dus als echte held op sokken heb ik mijn vriend laten bellen (op speaker)

Tuuuut....tuuuuuuut....tuuuuut..
"Hallo kopers!"... Vervolgens vertelde meneer dat hij er even bij ging zitten, hij had alvast op voorhand onze telefoonnummers opgeslagen dus dan wist hij dat het goed volk was wat er belde.

We zijn weinig aan het woord geweest, hij vertelde vooral een hoop! Hij wilde graag een rondje met ons maken door het huis om even te zien wat er eventueel nog achter kon blijven en wat meeging, niet om ons iets te verkopen (dat is ons meerdere malen op het hart gedrukt) maar het zou zonde zijn als het naar de vuilstort gaat als wij het nog konden gebruiken.
Zo gezegd zo gedaan. De afspraak stond ingepland voor een weekje later.

De week erna komen we eraan. Nog wat onwennig, mogen we zo de tuin inlopen? Moeten we mondkapje op? We praten wat tegen elkaar of we naar binnen mogen omdat de achterdeur open staat. En dan komen daar toch wel 2 hele lieve oudere mensen uit het huis.
We hebben wat lekkers meegenomen, de koffie wordt nog even gezet en voor we het weten zitten we alweer anderhalf uur verhalen uit te wisselen.

We wisten dat de oude eigenaar van het huis overleden was. Het blijkt dat, de eigenlijk tot op het laatste moment gezonde man, overleden is aan Corona.
Hoe dubbel is dat gevoel zeg!
We maken nog even een rondje door het huis besloten dat er enkele lampen blijven, de boekenkast, de tuinset, slijpsteen machine, werkbank en nog een aantal speren die de vorige bewoner heeft meegenomen toen hij is uitgezonden in de 2de wereldoorlog.
De vriezer die in de kelder staat moest er wel nog uit. Ze hebben deze al een keer geprobeerd eruit te halen maar ze kwamen daarin wat mankracht tekort. Aangeboden dat we natuurlijk kunnen helpen deze uit de kelder te tillen.

Afbeelding
De betreffende vriezer. Een paar dagen later met z'n alle een poging gewaagd om de vriezer eruit te halen en het lukte ook. Wat heeft die man nog kracht zeg! Samen met mijn vriend hebben ze hem boven hun hoofd getild en de kelder uit gekregen.
Ook nog geholpen met een lamp los te maken, we hadden net niet de goede spullen meegenomen maar de buurman had het juiste materiaal op de lamp los te krijgen.

Wat ben ik blij dat we zulke lieve mensen hebben getroffen! Ze onderhouden met regelmaat nog de tuin. Zo hebben ze hem vorige week nog helemaal onder handen genomen zodat alles wat uitgebloeid is eruit is gehaald en zodat we voorlopig nog niet naar de tuin om hoeven te kijken.

Het aftellen is nu eeecht begonnen! Over 2 weken moeten we s'ochtends om half 9 bij de notaris zijn om te tekenen. De vrijdag ervoor is de inspectie (normaliter is dit net voorafgaand aan het bezoek bij de notaris maar gezien het tijdstip is dit naar voren gehaald)

In de volgende update neem ik jullie mee door het plan van aanpak zodra we de sleutel hebben!

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:52

Wat een fijne update Seni. Leuk fijne mensen die ih huis hebben gewoond.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:23

Ha ik val net op tijd binnen :D Fijn dat je zo goed kunt met de verkopers en de buren.

Leuk altijd dit soort topics.

Idee voor als je nog niet precies weet wat voor keuken je wil en je geld een beetje op is, kijk op marktplaats. Daar zijn vaak hele prima keukens te koop voor leuke prijzen, moet je ze wel zelf halen (en neem dan echt de grootste vierkante verhuisbus, niet zo'n sprinter). Of kijk eens naar een showroom keuken. Ook op bva auctions staan vaak leuke (showroom) keukens maar let wel op want daar komt nog btw en veiling kosten bij. Zelfde geldt voor badkamer spullen.

In 3 maanden tijd kun je echt een hoop doen, maar bedenk wel dat veel aannemers en handige mannetjes ramvol zitten en dat dat je planning kan aantasten.

En houd bijv ook rekening met droogtijden van beton, stucwerk, afwerk vloer, kit, tegellijm, voegmiddel. Stucwerk en beton extra snel laten drogen is niet handig, dat is een beetje zoals een cake te heet bakken, dan krijg je scheuren.

Sweethome 3D is een gratis programma wat ik erg handig vind om een huis mee te tekenen. Dan wordt het ook visueel makkelijker om iets te zien.

Succes, ik ben erg benieuwd wat jullie ervan gaan maken.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 07:24

Wat fijn dat jullie zulk goed contact met de verkopers hebben. Ik blijf volgen.

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 19:52

Bedankt voor de handige tips Prairy!
Leuk al die volgers! :D