[VOLG] Een dijk van een klushuis!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 12:13

Ieee... ik neem aan dat ie het niet meer doet :)

Leuk ouderwets schoorsteensetje trouwens. Daar is vast nog wel animo voor :)

pien_2010

Berichten: 43445
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 12:16

DubbelFun schreef:
Ieee... ik neem aan dat ie het niet meer doet :)

Leuk ouderwets schoorsteensetje trouwens. Daar is vast nog wel animo voor :)


Die vind ik ook heel erg leuk! Misschien nog iets mee doen voor jezelf in het huis?

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 12:43

Haha Nee hij is niet meer in leven!

Net alle gordijnen er vanaf gehaald. Nu wachten op de makelaar die ons gaat bellen met de biedingen op ons huis!

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 23:09

Nou we hebben lekker doorgewerkt!
Dag 1:
Overal alle gordijnen eraf incl rails.
In de keuken vloerbedekking eruit en al het hout van de schouw af om te zien hoe die opgebouwd is erachter.
In de badkamer het zeil eruit en boven een kast weg.

We hadden oma mee en die heeft heel stoer geholpen met het sjouwen van alle spullen naar de woonkamer omdat de biggerbag pas de dag erna zou komen.
Foto’s van dag 1:
Afbeelding
De voorzet ruit eruit gehaald en de stukjes bevrijd die er stonden.

Afbeelding
De badkamer eerst

Afbeelding
De badkamer na een halve dag werk

Afbeelding
Keuken zoals hij was

Afbeelding
Keuken zoals hij is geworden

Afbeelding
Die bruine kast is eruit en een deel van het frame naast de dakkapel.

Afbeelding
Resultaat dag 1

Afbeelding
Afbeelding
Iemand nog gordijnen? Hahah


Meevaller: kruipruimtes gevonden, zit beton onder maar alles is kurkdroog, weinig spinnen.
Tegenvaller: naah tegenvaller valt ook wel weer mee maar we hadden gehoopt dat de schouw in de keuken niet zo massief was dicht gemaakt.

Plannen voor dag 2: verder eruit slopen van de badkamer. Al het afval in de biggerbag

pien_2010

Berichten: 43445
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 06:16

Stevig doorgewerkt. Leuk, de klus is begonnen.

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 06:24

Gaan jullie de kruipruimte isoleren? Ik neem aan dat je ook andere dingen nog gaat isoleren of verbeteren. Kijk even of je subsidie daarvoor kunt krijgen. Scheelt weer in je budget!

BelgenGek

Berichten: 2253
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 06:45

Die gordijnen op de 1e foto, crème met motief, die zijn prachtig!!!! En dat kleed ook <3

Ik zou nooit gordijnen weg gooien, heel handig om bijvoorbeeld om meubels te doen bij verhuizing

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 07:07

De kop is eraf! Gaat lekker zo.

Sting

Berichten: 12863
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 07:12

Gordijnen hebben wij ook bewaard en kwam regelmatig goed van pas! Inderdaad om iets af te dekken, mee te smeren...
Succes, ik volg!

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:16

Met schilderen komen gordijnen vaak nog wel van pas, om af te dekken. Maar liever pak ik oude dekbedovertrekken.

BelgenGek

Berichten: 2253
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:18

BelgenGek schreef:
Die gordijnen op de 1e foto, crème met motief, die zijn prachtig!!!! En dat kleed ook <3

Ik zou nooit gordijnen weg gooien, heel handig om bijvoorbeeld om meubels te doen bij verhuizing


Ts, mag ik die gordijnen overnemen tegen vergoeding vd verzendkosten?

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 00:42

Lekker bezig. Gaat hard zo.
Wat gaaf die schoorsteenset, nou weet ik waar naar op zoek kan voor mijn schoorsteen.
Zat me al af te vragen hoe ik dat mooi kan afwerken.
Mocht je hem weg willen doen hou ik me aanbevolen.

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 20:33

Prairy schreef:
Gaan jullie de kruipruimte isoleren? Ik neem aan dat je ook andere dingen nog gaat isoleren of verbeteren. Kijk even of je subsidie daarvoor kunt krijgen. Scheelt weer in je budget!


Subsidie krijg je voor zover ik kon vinden alleen als je het laat doen? Wij gaan het zelf doen, dus daarmee vervalt die optie helaas! 8)7 De houten vloer gaat eruit en komt een broodjesvloer in te liggen.

Hmm ik had misschien wat eerder de update van dag 1 moeten plaatsen... hihi de gordijnen zijn namelijk de dag erna naar de vuilstort gebracht :') Het kleed hebben we wel nog bewaard, ligt nu in de achterbak ter bescherming daarvan.
We hebben de afgelopen weken toevallig wel al een aantal dekens bewaard die we her en der hadden verzameld, vandaar dat we dachten dat deze wel weg konden. :+

Nuscaniels: bedoel je die plaat die ervoor hangt? Ik weet het nog niet helemaal zeker, maar ik ga er vanuit dat die weg gaat!

Oke ik zal even de update bijwerken! Komt hier zo achteraan!

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 21:05

Oke dus dag 2!

Zoals ik al zei is dag 2 het verder slopen van de "badkamer"

Onze prioriteit is namelijk eerst de badkamer boven in orde maken en tevens dus de toilet beneden. Dan is het huis namelijk weer bewoonbaar. Daarna de keuken en de rest kan op het gemakje.


Afbeelding
Dus na een hoop sloopwerk is het douche gedeelte eruit gesloopt (de toilet kant behouden we zo lang mogelijk ivm de enige toilet in het huis)

Daarna maar de vloerplanken eruit gehaald. En dan kom je een iets wat bijzondere constructie van een muurtje tegen. Een hoop van de stenen zaten niet eens vast. We zijn er alleen nog niet helemaal aan uit wat de reden van het muurtje is. Aan de andere kant van de muur zit de oude schouw, dus wellicht heeft het daarmee te maken?
Afbeelding

De badkamer zoals hij was bij oplevering:
Afbeelding

De badkamer na dag 2:
Afbeelding

En zoals jullie al voorspeld hadden zit de biggerbag toch wel snel vol na een dagje slopen!
Resultaat na 2 dagen, misschien nog niet helemaal praktisch gevuld, dus daar valt nog wat aan te verbeteren. Maar het gaat eigenlijk vrij makkelijk om hem binnen te zetten als we hem niet nodig hebben of als het regent. De aanhangwagen heeft op alle hoeken hoge palen dus daar konden we de zak mooi aan vastmaken met de lussen.
Afbeelding

En we hebben geprobeerd om een beetje het oud-huis lucht kwijt te raken, dus alvast de vloerbedekking eruit gehaald in de woonkamer (tevens om ook hier even de kruipluiken te vinden)
Afbeelding

Dit was de woonkamer bij oplevering:
Afbeelding

Langs de oprit hebben we nog wat boompjes/struiken weg gehaald zodat het erop rijden met de auto wat makkelijker gaat.

En toen zat dag 2 er alweer op!

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:39

Wat een ontzettend leuk huisje !
Heel veel succes met klussen :D
Met jullie eerste sleutel zou ik echt iets doen, ik hou van zulke dingen en het hoort zo bij het huis

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 21:50

En dooooooor naar dag 3! Dit is een kort dagje geworden.

Maar wel met wat leuke vondsten!

We zijn namelijk de tegels van de muur gaan halen en daar kwamen naast de witte tegels ook nog blauwe tegels tevoorschijn!
Afbeelding

We hebben de wasbak eraf gehaald en verhuiskaartjes gemaakt en dat was eigenlijk alles al voor dag 3.
Afbeelding



Dus door naar dag 4. Die begon wat minder leuk. Die nacht heeft het namelijk erg hard geregend en gewaaid. Wat ons al opviel bij deze boom:
Afbeelding

Al wat hars aan het verliezen was, echt een heel spoor.
Maar helaas na de wat stormachtige dag was dit het resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

De buren vertelde dat de boom al zeker 50! jaar oud was. Erg jammer dat hij het dus niet overleefd heeft :(

Maar we hebben niet te lang stil gestaan bij het verlies van dit boompje. Want er moest gewerkt worden!
We zijn namelijk boven aan de slag gegaan om te bekijken hoe en waar de badkamer precies gaat komen. Oorspronkelijk wilde we de badkamer in de aanbouw, maar we bedachten ons dat het waarschijnlijk praktischer is om het in het bestaande deel te bouwen. Daarnaast is het uitzicht leuker om vanuit een kamer op de tuin uit te kijken ipv vanuit de badkamer. Dus zou het kleine kamertje de badkamer worden, maar gezien de beluchtingsbuis er ook nog moet komen was het praktischer om deze te doen boven de bestaande toilet (waar de nieuwe toilet ook komt).
Dus het werd tijd om met de spullen naar boven te verkassen en eens te gaan kijken wat we daar allemaal hebben. Daar kwamen we dan ook vrij snel de eerste tegenvaller tegen.
We hebben het plafond eruit gehaald (kijk even hoe laag deze is!) (en al het isolatiemateriaal wat erin gelegd is ook eruit gehaald, dit was niet zo heel nuttig zoals het nu lag). Alsook de gangkasten zijn eruit gehaald. Alleen 1 kast is van beton gemaakt, waarom? Geen idee!
Afbeelding
Er bungelen wat benen uit het plafond!


Afbeelding
Zo was het

Afbeelding
Zo is het nu

Afbeelding
Hier nog een voor foto

Afbeelding
En een nafoto. De kast links is dus van beton gemaakt.

En de tegenvaller die we tegenkwamen:
Afbeelding

De balk rechts van de schoorsteen is helemaal rot. Maar de overige nabij de schoorsteen zijn ook niet zo best meer. Deze moeten dus vervangen worden. De schoorsteen moest toch al weggehaald worden want die is ook echt slecht. Dus het verbaast ons niet meteen dat deze balken rot zijn geworden, maar toch even jammer.

Liefst willen we het dak gelijk helemaal vervangen alleen we willen zowel van buitenaf als van binnen isoleren en dat is wat onhandig als het dak aan 1 kant grotendeels weggaat zodra de aanbouw gebouwd gaat worden. Dus waarschijnlijk gaan we het nu even tijdelijk oplossen.

Higgins: Dankjewel! Ik denk dat deze sleutel mooi ingelijst gaat worden zodra de sloten vervangen zijn. Te leuk om er niets mee te doen toch!

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 22:10

Als je het hele dak wil vervangen kun je misschien beter kijken naar sandwich panelen. Sneller klaar en beter geïsoleerd. Je hebt ze ook waar de tengels al op zitten, kun je gelijk door met pannen leggen. In aanschaf misschien iets duurder maar veel minder werk. Kan wel zijn dat je, omdat je isolatie pakket beter en ook dikker is, iets zult moeten opmetselen.

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 22:47

Dat is hetgeen waar we naar gaan kijken inderdaad!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 01:01

Bedoelde inderdaad de plaat die voor de schouw zat. Hier zit de originele schouw nog alleen geen plaat meer voor.

Verrassingen altijd met een oud huis.
Zo dacht ik hier verleden week de wc aan te pakken, echter het koude water naar de badkamer gaat via de stortbak ( zo een ouderwetse hoge met touwtje) met een leiding door het plafond van het halletje naar de badkamer.
Kan dus pas de wc aanpakken als de leidingen vervangen zijn, nu aan het bekijken hoe ik dat voor elkaar krijg zonder dat ik gelijk heel de badkamer hoef aan te pakken.
Maar zo is tot nu toe alles met het huis. Ik kan het ene pas doen als eerst het andere wordt gedaan maar daarvoor moet ik dan ook weer eerst wat anders doen, dus mijn idee van ruimte voor ruimte aanpakken gaat niet op helaas.

Hoop dat jullie verdere vervelende verrassingen bespaard blijven, die oude blauwe tegels vinden is dan weer wel leuk.
Zo kwam ik hier op de muren kranten tegen van 1967. Zo leuk om die te lezen.
Vorige bewoners hebben hier van 1966 tot 2019 gewoond. In de jaren 70 overal schrootjes geplaatst en sindsdien niks meer veranderd.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 07:09

Zo dan, weer veel gedaan zeg! Tip: als het toilet eruit moet … toiletjehuren.nl is een aanrader. Komen wekelijks het toilet schoonmaken en de kosten zijn niet schokkend.
Ik heb ervaring :+
Afbeelding

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 14:27

Nuscaniels: hahah ja ik hoop nog dat we het ruimte voor ruimte kunnen doen. Vooralsnog lijkt dat redelijk te lukken maar zou me niets verbazen als het bij ons ook zo gaat haha

Ceetje_bokt: bedankt voor de tip! Ik hoop dat we de toilet tot op de laatste dag kunnen bewaren totdat de toilet boven aangesloten kan worden en dan daarna de toilet beneden in orde maken en daarna door naar de keuken!

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-21 22:46

Oke de vakantie is voorbij. De eerste week werken zit er alweer op! Toch best pittig, ik had 5 nachtdiensten. Dus s'ochtends slapen, halverwege de middag naar het huis daar weer verder gaan tot een uur of 9 en dan naar huis om spullen te pakken en een nacht te werken.

Om jullie even mee te updaten hoe het er nu voor staat:

Het kostte aardig wat tijd om de schoorsteen en koof weg te halen (en af te voeren). Maar het lastigste was nog het dicht krijgen van het dak. Tevens zijn er enkele bakstenen die vorstschade hadden opgelopen en een deel vergruist waren. Deze hebben we uitgebikt om vervolgens nieuwe stenen weer in te metselen.

Stukje voor stukje breken we de schoorsteen af.
Afbeelding
Eerst dit deel eraf. Hij zat NIET vast, kon zo eraf gepakt worden. (een soort oude rioolbuis?)
Daarna steen voor steen eraf gehaald, ook deze stenen zaten niet vast. Alleen de onderste 2 rijen zaten wel vast.
Afbeelding
Schoorsteen weg en het eerste daglicht komt al door het dak.
Afbeelding
De rest van de schouw weg en er komt steeds meer daglicht naar binnen.

We dachten dat het het handig was om alle stenen van de schouw naar beneden te gooien en door het gat in de keuken eruit te halen. We hadden alleen even niet nagedacht over de hoeveelheid stof die daarbij mee naar beneden gaat oeps...

Afbeelding

Afbeelding

En een stel heeft over mijn laptop gelopen ahahah bustes.
Afbeelding

Van buiten het proces:

Afbeelding
vooraf

Afbeelding
schoorsteen weg

Afbeelding
en weer dicht!

En van binnen:
Afbeelding

en daarna:
Afbeelding

Close up van de stenen die eruit zijn gehaald omdat ze niet meer deugde:
Afbeelding

In de kelder zijn er ook enkele van die vergruisde stenen, dat zag er zo uit:
Afbeelding

Ook de tuinverlichting weer aan de praat gekregen. De buurvrouw vertelde dat ze in de 13 jaar dat ze er wonen ze nog nooit gewerkt/aangestaan hebben.
Afbeelding

En ook de toilet staat er goed bij :') :') :')
Afbeelding

Afbeelding


Maar ik heb ook jullie hulp nodig!
We zitten enorm te dubben met het formaat en indeling van de badkamer.
Afbeelding

Dit is het formaat wat we in gedachte hebben.
Rechts onderin is een schuin dak wat op zijn laagste punt nog maar 60cm is. Vandaar dat we eigenijk niet anders kunnen dan het bad daar neerzetten, waar hij opzicht prima staat.
Er kunnen nog muren verplaatst worden, en de deur ook maar we komen er gewoon niet echt aan uit. We hoeven geen giga badkamer maar ook zeker niet te klein.
Er moet een goede volwaardige douche in kunnen, een bad, een meubel met 2 wasbakken/kommen. En de toilet.
We dachten zelf om tegen de maar van de overloop de wasbak te doen. Dan heb je nog net genoeg sta ruimte voordat je tegen het schuin dak aankomt. De douche rechts bovenin, maar waar laat je dan de toilet?
Of de toilet rechts bovenin maar dan komt hij zo verstopt in een donker gat als de douche daar nog voor komt.

Dus Bokt! Laat eens zien wat jullie in gedachte hebben!
Als er meer info of betere foto's nodig zijn hoor ik het graag!
Afbeelding
Grootste gedeelte van de badkamer. Die "kast" is er inmiddels al uit.

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 22:56

Wat een supergaaf project! Inderdaad een heel leuk huis, ik zie de potentie! Jullie gaan hard ook zeg.
Wij hebben zelf ruim twee jaar een vakantiehuisje gekocht. Was echt een bouwval, ook volledig verbouwd. Zoveel eer van je werk zullen jullie ook gaan merken. Toi toi! Ik volg! :D

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een dijk van een klushuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 23:04

Heb je een betere plattegrond van de hele verdieping?

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 23:07

Is er mogelijkheid voor een apart toilet boven?