Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Voetafdruk plavuizen - hoe te dweilen?

 
Profiel   

Goedemiddag Bokkers,

Wij hebben op de gehele benedenverdieping grijze betonlook tegels en dat is echt heel mooi, maar er is één nadeel en heb voor mijn idee het e.e.a. al gepeobeerd.

We lopen thuis vaak op blote voeten en hierdoor zie je de voeten als soort vetlaag op de tegels terugkomen. Als de zon er op schijnt zie je dus overal (voornamelijk) de hak van je voet en dat op het gehele oppervlak.

Na heel wat dweilen gaat dit niet weg. Heb het al geprobeerd met afwasmiddel (want, is vetvrij zou je denken), allesreiniger en ook met schoonmaakazijn. Ook heel nat dweilen, maar ook de dweil flink uitwringen biedt met bovenstaande schoonmaakmiddeltjes geen succes.

Wie o wie heeft de tip om af te komen van die "vette" voetjes op de tegels en herkent dit probleem? _/-\o_
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 12:24 



 
Profiel   

Is dit al vanaf het begin zo? Of later ontstaan? Als het al vanaf het leggen is dan kan het zijn dat de cementsluier na het liggen niet voldoende verwijderd is. Er blijft dan een soort vetlaagje achter. Je krijgt de tegels nooit goed schoon en elke voetstap blijf je zien. Dit kan je verwijderen met een cementsluierverwijderaar.

En waarmee heb je de vloer altijd gedweild? Je moet nooit een middel gebruiken waar zeep of olie in zit. Dus bijv geen groene zeep of allesreiniger. Deze laten een vettig laagje achter op de vloer waardoor je alle voetstappen blijft zien. Vuil blijft eraan plakken enz.
Dat laagje/die waas krijg je er ook niet zomaar vanaf. Heb je vaak een speciale intensieve reiniger voor nodig die dat laagje verwijderd en een beschermend laagje over de tegels legt. Ik zou het eens navragen bij het bedrijf waar je tegels vandaan komen. Die hebben vaak wel specua spul te koop. En anders eens kijken voor spul van HG.
Ik heb keramische tegels en die worden alleen gereinigd met heet water, soms met wat schoonmaakazijn. Of met de stoomreiniger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 12:41 



 
Profiel   

Dasty :o

Werkt bij ons heel goed op de tegels, ik ken de voetafdrukken!

Allesreiniger helpt bij ons ook niet tegen de voetafdrukken.
Warm water + dasty werkt wel.

Dasty vind ik persoonlijk sowieso een fijn product om mee schoon te maken !

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 12:59 



 
Profiel   

Het is vanaf het begin al zo, naar mijn weten heeft het niets te maken met eventuele cementsluier. Het is echt gekomen door het dweilen met producten als Dreft, allesreiniger en gisteren voor het eerst maar uit wanhoop schoonmaakazijn.

Er zit wat in dat het uiteraard zorgt voor een vetlaagje en je daardoor alle afdrukken goed ziet. HG vind ik al snel ''aggresief'' klinken en durf ik ook niet zo goed. Onvetter (waar ook aanrechten mee ontvet kunnen worden) zou ik nog wel durven, maar is een hoop gedoe op mijn knietjes het gehele oppervlak afgaan :D

@ _Charlot : welke versie heb jij van de Dasty variant? Ik vraag me af of dit niet inbijt in de tegels? Dat zou mijn grootste angst zijn :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 13:48 



 
Profiel   

herkenbaar helaas :+ ben benieuwd of het tegels van het merk Mosa zijn? heb die tegels in de badkamer, drama dingen zijn het, dure tegels ook nog, ik kwam op internet ook veel klachten tegen, heb zelf ook al van alles geprobeerd, maar nog geen oplossing gevonden, Dasty klink interessant :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 13:54 



 
Profiel   

CairnTerrier schreef
Het is vanaf het begin al zo, naar mijn weten heeft het niets te maken met eventuele cementsluier. Het is echt gekomen door het dweilen met producten als Dreft, allesreiniger en gisteren voor het eerst maar uit wanhoop schoonmaakazijn.

Er zit wat in dat het uiteraard zorgt voor een vetlaagje en je daardoor alle afdrukken goed ziet. HG vind ik al snel ''aggresief'' klinken en durf ik ook niet zo goed. Onvetter (waar ook aanrechten mee ontvet kunnen worden) zou ik nog wel durven, maar is een hoop gedoe op mijn knietjes het gehele oppervlak afgaan :D

@ _Charlot : welke versie heb jij van de Dasty variant? Ik vraag me af of dit niet inbijt in de tegels? Dat zou mijn grootste angst zijn :o


Ik heb de gele dasty, de ontvetter. Bij ons op de tegels gebeurd er niks mee!
Ik denk ook niet dat dit agressief is.

Maar ik maak ook de badkamer etc er allemaal mee schoon.

Ik spuit het nergens rechtstreeks op, ik doe het net als met andere schoonmaakmiddelen etc, gewoon in een emmer water.
Ik gebruik nooit allesreiniger voor de vloer, hier komt snel een (vettig) laagje van op de vloer!


1x in de zoveel tijd doe ik ook een scheutje dasty in de wasmachine, dan is ook deze weer vetvrij!

Edit;
Misschien voor de zekerheid een klein stukje proberen voordat je de hele vloer doet. :+


Laatst bijgewerkt door _Charlot op 21-06-21 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 14:01 



 
Profiel   

Ik herken het, in onze oude woning hadden we ook zo´n drama vloer.

Tenminste de oorzaak was hetzelfde, namelijk met verkeerde producten de vloer dweilen.
In ons geval dweilde de vorige bewoner altijd met een allesreiniger, dat laat een laagje achter.
Daarnaast vonden ze de vloer niet glimmend genoeg en zette deze in de was.
Reken dat met het dweilen met allesreiniger.

Schoonmaak azijn
HG Kracht reiniger
Niets hielp. Vlekken op de tegels, voegen die viezigheid lostieten.
2 Verschillende speciaal zaken erbij gehad, die speciale reiniging producten hadden ( wat ook niet werkte).

Toen geboend met Eco Gard en echt toen pas kregen we pas echt alle resten eraf.
Geen vlekken meer op de plavuizen, schone voegen.
Was dit niet gelukt hadden we de vloer eruit gehaald.

Sindsdien altijd enkel gedweild met Eco Gard, schoonmaakazijn en nooit geen probleem meer gehad ermee.

https://www.daisypaardenshop.nl/a-36634 ... escription


Ook voor de tegels in de badkamer is dit super!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 14:05 



 
Profiel   

Bedankt voor je reactie @ _Charlot! Al denk ik wel dat hier ook in theorie een vetlaagje in zit. Als ik mijn Boretti schoonmaak en ik boen het niet goed uit, dan zie ik ook ''vetvegen'' van de ontvetter. Lastig, lastig...

@ Kiki : Dat is een goede tip! Ik ga eens overleggen met de heer des huizes (:D) of we dat gaan bestellen. Is dat dan echt niet bijtend op de tegels? Ik ben als de dood dat dadelijk de tegels worden aangetast. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 14:20 



 
Profiel   

Als er (alles)eriniger achterblijft op tegels zie daar afdrukken op.
Het is niet het vet van de voeten, maar de afdruk in de allesreiniger.

Probeer eens een paar x achterelkaar alleen te dweilen met warm water en als laatste met koud water.
Dan zijn alle reinigers sporen wel verdwenen.
Ook je dweil enkele keren vervangen met een schone want daar blijven ook schoonmaakresten inzitten.

Als dat helpt, de volgende x dweilen met heeeeel weinig schoonmaakmiddel en als het wel een x nodig is, altijd met schoon water (zonder reiniger) nadweilen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 14:27 



 
Profiel   

CairnTerrier schreef
Bedankt voor je reactie @ _Charlot! Al denk ik wel dat hier ook in theorie een vetlaagje in zit. Als ik mijn Boretti schoonmaak en ik boen het niet goed uit, dan zie ik ook ''vetvegen'' van de ontvetter. Lastig, lastig...

@ Kiki : Dat is een goede tip! Ik ga eens overleggen met de heer des huizes (:D) of we dat gaan bestellen. Is dat dan echt niet bijtend op de tegels? Ik ben als de dood dat dadelijk de tegels worden aangetast. :+

Op gewone plavuizen-tegels kan dit gewoon veilig. Natuursteen zou ik dan weer niet doen.
Maar als je er echt bang voor ben dan kan je natuurlijk ook eerst testen op een onzichtbaar plekje

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 15:54 



 
Profiel   

Heb ondertussen al het e.e.a. geprobeerd maar wist niet dat die tegels me zo aan het werk zouden zetten :+ Vanmorgen met héél heet water (gok zo'n tachtig graden) de vloeren gedweild om het vettige los te weken. Zag inderdaad af en toe wat 'sop' los komen, dus dat was nog van de vorige keer. Probeer vanaf nu alleen nog maar met heet water te dweilen, dat al de schoonmaakmiddeltjes losweken.

Andere schoonmaakmiddeltjes heb ik nog niet durven te kopen, omdat ik erg bang ben voor onze tegels (leuk een nieuw huis; ben je met alles nog zo voorzichtig...) :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-21 12:28 



 
Profiel   

Herkenbaar, de vorige bewoners waren hier ook iets te ruim met schoonmaakmiddelen. :') Ik heb zelf dit gebruikt;

https://www.werkenmetmerken.nl/nl/moell ... _BwE#84847 (even random site) Kreeg een fles van de aannemer bij verbouwing. Ik heb zelf wel natuursteen dus wilde geen heftige dingen gebruiken. Maar het werkt top en veilig. En wat er vanaf kwam, zwart water := Ik gebruik het nu nog maar eens aan 2x p jaar met grote schoonmaak. Om schoon te maken allesreinger van marcels green soap. Naast dat ik de geuren prettig vind, niet zo chemisch, heb ik het idee dat dat toch minder resten achter laat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-21 12:40 



 
Profiel   

Eens een keer een stoomreiniger proberen, zonder schoonmaakmiddel erin. En nog een tip , op het moment dat je heet water gebruikt voor vloeren droogt het veel te snel op waardoor het schoonmaakmiddel dog opdroogt. Ik dweil nu met lauw water en klopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-21 12:57 



 
Profiel   

Gebruik zo min mogelijk schoonmaakmiddel (zeker geen dreft oid) en niet met heet water dweilen. Vond ik in het begin ook wat raar, maar hoe warmer het water, hoe eerder het verdampt, hoe geconcentreerde het schoonmaakmiddel en dan blijven er zeepresten achter. De resten zorgen dat de vloer gaat plakken en je strepen krijgt.

En schoonmaakazijn ontkalkt ipv ontvet, daarvoor kun je beter een beetje soda gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-21 13:13 



 
Profiel   

Ik wilde inderdaad net zeggen, een stoomreiniger al geprobeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-21 13:26 



 
Profiel   

Als je Dasty wil gaan gebruiken wel uitkijken dat het niet in anraking komt met geverfde oppervlakken, plinten/keukenplinten. Hier vloog de verf er zo af...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-21 13:43 



 
Profiel   

Bi je mij op het werk (laboratorium) gebruiken we Ultra vloeibaar om de restanten van schoonmaakmiddelen/desinfectans te verwijderen. Het haalt de laag schoonmaakmiddel weg en laat geen restjes achter. Geen idee of het kan met jouw vloer, maar misschien iets om te proberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-21 14:37 



 
Profiel   

Misschien een keer op je knieën met een schuursponsje en een vaatdoek en alle, vet-verwijderende ,middelen hierboven genoemd proberen?
Het wordt nooit superschoon met een zwabber.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-21 17:18 



 

Wij hebben een hele oude plavuizen vloer en inderdaad hetzelfde probleem als er een zeeplaag achter blijft. Ik dweil één keer met wat en vloerreiniger en daarna met gewoon koud water er achter aan wat ik elke paar meter goed uit spoel. Dat maakte na de eerste paar keer duidelijk veel verschil nu dar laagje zeep niet achter blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-21 17:35 



 
Profiel   

O ik lees ook even mee voor de tips! Wij hebben een marmeren vloer dus daar kan ik de eco card dus niet op gebruiken zo te lezen helaas..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-21 18:14 



 
Profiel   

Wij hadden dit probleem ook. Heb hier net nog vorige week Lithofin diepreiniger voor gebruikt. Aanbrengen, flink schuren met schuurborstel en daarna flink met water erover naspoelen. Even een werkje maar mooi resultaat. Hier gebruikt op een keramische tegel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-21 18:54 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties!

De stoomreiniger is volgens deze website sterk af te raden (https://stomenenzuigen.nl/plavuizen-met ... hoonmaken/), dus laat ik dit dan ook maar niet proberen :=

De andere schoonmaakmiddelen ga ik zeker eens Googlen of het wat kan zijn voor onze vloer. Vind het er nu zo onverzorgd uitzien, terwijl ik heel vaak dweil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 09:52 



 
Profiel   

wat mijn tip is: droogdweilen. Dus na het nat dweilen nadoen met een droge doek. Doe je met je keukenwerkbank ook (als het goed is haha) en op die manier blijft er dus minder schoonmaakmiddel achter

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 09:59 



 
Profiel   

Dweilen met sopje van soda( op de tegels bij mij gaat dat prima doe dat 1x per maand of zo rest gewoon dweilen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 10:28 



 
Profiel   

MissJeanny schreef
O ik lees ook even mee voor de tips! Wij hebben een marmeren vloer dus daar kan ik de eco card dus niet op gebruiken zo te lezen helaas..

Nee helaas mag de Eco Gard idd niet op natuursteen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 10:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen