Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:36

Josien_ schreef:
CairnTerrier schreef:
Wat ook nog een tip is voor een schoon (ruikend) huis is een aroma diffuser of een Airwick stopcontactgeur kopen. Een huis wat schoon is is één, maar een schoon/lekker ruikend huis is twee en voelt daardoor nog ''schoner'' aan. Ik krijg altijd zo veel complimenten als mensen ons huis binnenkomen; ik ben verknocht aan lekkere geurtjes! <3


Wij hebben altijd die dingen van Rituals staan, sinds een paar dagen zo'n Ambi pur ding met 3 geurtjes voor in het stopcontact maar de geur die er bij zit is verschrikkelijk chemisch. Gaan nog andere geurtjes uitproberen, maar dit is echt te sterk voor ons.


Een diffuser met etherische oliën. De oliën hebben verschillende functies en geuren.

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:50

Samantha89 schreef:
Handig topic! Heeft 1 van jullie misschien ook ervaring met een stofzuiger en dweil in 1? Ik zat te kijken naar de Kärcher fc7 of een Philips pro max met dweilfunctie. Op internet bij revieuws lees ik veel positieve verhalen, maar ook wel wat negatieve en dan voornamelijk dat het een onding is en niet goed zuigt en strepen achter laat. Maar vind het best lastig om er 1 te kopen in de hoop dat het goed zijn werk doet.

Ik heb er 1 van Bisell gehad. Ideaal ding vond ik. Helaas ook afgebroken bij het handvat.

Wat voor vloeren hebben jullie dat je zoveel kan dweilen? Ik heb 25 jaar oud laminaat liggen en dat mag ik alleen in geval van nood (kattenkots oid) nat maken.

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:55

Morrie schreef:
Samantha89 schreef:
Handig topic! Heeft 1 van jullie misschien ook ervaring met een stofzuiger en dweil in 1? Ik zat te kijken naar de Kärcher fc7 of een Philips pro max met dweilfunctie. Op internet bij revieuws lees ik veel positieve verhalen, maar ook wel wat negatieve en dan voornamelijk dat het een onding is en niet goed zuigt en strepen achter laat. Maar vind het best lastig om er 1 te kopen in de hoop dat het goed zijn werk doet.

Ik heb er 1 van Bisell gehad. Ideaal ding vond ik. Helaas ook afgebroken bij het handvat.

Wat voor vloeren hebben jullie dat je zoveel kan dweilen? Ik heb 25 jaar oud laminaat liggen en dat mag ik alleen in geval van nood (kattenkots oid) nat maken.


Dat is wel echt heel vervelend.
Heb boven super goedkoop laminaat liggen sinds paar jaar. Aankomend jaar wordt de gehele bovenverdieping gerenoveerd.
Ik dweil dat spul iedere week. Geen centje pijn.

Beneden tegels. (Super handig ook, antraciet…)
Daar gaan we ook renoveren aankomend voorjaar en dan komt er pvc vloer.

Ik dweil iedere week en als je het niet super nat doet kan dat op laminaat ook prima.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:06

Hier wordt laminaat ook elke week gedweild. Anders zou het echt te vies zijn ook. Niet te nat dweilen en ik kwam erachter dat allesreiniger eigenlijk niet handig is :+

Het enige stuk waar het lelijk is is een stuk wat ik nooit dweil. Achter de bank tegen buitenmuur waar helaas alweer vocht doorheen komt. Daar heeft laminaat wel schade.

CairnTerrier

Berichten: 990
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:09

Josien_ schreef:
CairnTerrier schreef:
Wat ook nog een tip is voor een schoon (ruikend) huis is een aroma diffuser of een Airwick stopcontactgeur kopen. Een huis wat schoon is is één, maar een schoon/lekker ruikend huis is twee en voelt daardoor nog ''schoner'' aan. Ik krijg altijd zo veel complimenten als mensen ons huis binnenkomen; ik ben verknocht aan lekkere geurtjes! <3


Wij hebben altijd die dingen van Rituals staan, sinds een paar dagen zo'n Ambi pur ding met 3 geurtjes voor in het stopcontact maar de geur die er bij zit is verschrikkelijk chemisch. Gaan nog andere geurtjes uitproberen, maar dit is echt te sterk voor ons.


Oh, getsie! Nee, daar houd ik ook niet van. Ik heb onderstaand van Air Wick en deze geur is bijvoorbeeld heerlijk zoet en zacht! <3 Het is uiteraard natuurlijk maar net waar je van houdt.
Afbeelding

_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:15

Laminaat dweil ik vaak niet eens met een sopje, maar maal de dweil nat (goed uitwringen) en spuit er dan wat reiniger op. Zelf gebruik ik de alleskönner van Prowin, maar kan met veel producten die niet agressief zijn.

Voor mijn tegelvloer gebruik ik een stoomreiniger.

AnnemiekvM

Berichten: 8255
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 10:32

Die geurtjes van bijvoorbeeld Airwick. Is dat niet vervelend of te scherp voor huisdieren?
Ik houd van lekkere geurtjes, maar vraag mij af of mijn katen er blij van worden. Zij ruiken een stuk beter dan de mens.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:51

Ik heb nog geen 1 gevonden die ik lekker vind en waar de hond tegen kan. Ik gebruik dus waxmelts als ik een lekker ruikend huis wil, maar niks continu. Kreeg er zelf ook hoofdpijn van

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:06

mijn buurman verkoopt parket en laminaat en volgens hem is laminaat dweilen vloeken in de kerk. Ik heb het wel gedaan toen mijn vorige kat nog leefde (die had kattenziekte en niesde alles onder) en je ziet het op een aantal plekken gewoon krom getrokken.
Een nieuwe vloer ga ik er niet in leggen, we kunnen hier toch niet lang meer blijven wonen, we moeten naar gelijkvloers.

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:18

Oeh een schoon en netjes huis, daar ga ik goed op :')

Geen idee of het al genoemd is, maar de beste tip vind ik: ontspullen!

Zorg er gewoon voor dat je niet te veel (onnodige) rommel in huis hebt en haalt. Scheelt ook nog eens ontzettend veel impulsaankopen :j En niet alleen kleine spullen, maar ook 'grote' spullen zoals meubels. En hé, als je minder rommel hebt heb je ook minder kastruimte nodig toch? :')

Door minder spullen in huis te hebben lijkt je huis netter en overzichtelijker vind ik. Ik heb een hekel aan woningen waarbij tegen elk stukje bruikbaar muur een kast of dressoir is gedrukt :')

Ik ruim dagelijks spullen op, ik heb een hekel aan rondslingerend goed. Kleding gaat meteen bij de was, enz. Keuken wordt dagelijks schoongemaakt. Enkele keren per week wordt de wc schoongemaakt en de vloer geswifferd (duurzamer, minder energieverbruik en kost minder tijd) of gezogen. Als ik iets zie wat vies is, maak ik het meteen schoon (bijvoorbeeld stof afnemen o.i.d.). 1x per week doe ik uitgebreid het hele huis afstoffen en/of (als ik minder tijd heb één van beide) soppen, stofzuigen en dweilen. Ook bed wordt 1x per week verschoond, matras zuig ik dan met de stofzuiger af.

De wasmachine en vaatwasser draaien zo vaak als nodig is, meestal maar 1x in de 2 à 3 dagen :)

Verder op z'n tijd dingetjes als de dekentjes en kussentjes van de bank in de was gooien, gordijnen uitwassen, klamboe gaat aan het eind van de zomer in de was. Dekbedden gaan aan het begin van de zomer als te warm wordt een keer in de was en tussendoor wanneer nodig. Zo blijft alles schoon en fris en is het ook weer klaar voor een nieuw seizoen :j

Als je alles bijhoudt neemt het weinig tijd vind ik.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:29

Morrie schreef:
mijn buurman verkoopt parket en laminaat en volgens hem is laminaat dweilen vloeken in de kerk. Ik heb het wel gedaan toen mijn vorige kat nog leefde (die had kattenziekte en niesde alles onder) en je ziet het op een aantal plekken gewoon krom getrokken.
Een nieuwe vloer ga ik er niet in leggen, we kunnen hier toch niet lang meer blijven wonen, we moeten naar gelijkvloers.



Ik woonde 33 jaar geleden al op een boerderij met laminaat in de woonkamer en de drukgebruikte keuken. Ik dweilde twee keer per dag! Het enige wat versleten was, waren de plekken onder mijn stoelpoten in de keuken, omdat ik altijd achter kinderen aan moest, koffie in moest schenken, kookte voor man, medewerker en kinderen en noem maar op.

Suzanne F.

Berichten: 49401
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:35

Ik doe de laminaatvloer af en toe met nat. Ik denk eens per 2 weken. Verder stofzuigen en droog met de swiffer. En dan ook niet zeiknat natuurlijk. Gewoon met een vloerwisser.

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:38

Morrie schreef:
mijn buurman verkoopt parket en laminaat en volgens hem is laminaat dweilen vloeken in de kerk. Ik heb het wel gedaan toen mijn vorige kat nog leefde (die had kattenziekte en niesde alles onder) en je ziet het op een aantal plekken gewoon krom getrokken.
Een nieuwe vloer ga ik er niet in leggen, we kunnen hier toch niet lang meer blijven wonen, we moeten naar gelijkvloers.


Maar dan zegt hij eigenlijk dat laminaat vloeren niet geschikt zijn om op te wonen?
Het is toch super vies als je een vloer niet vochtig kunt reinigen als je er heel de dag overheen loopt?

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:51

Morrie schreef:
mijn buurman verkoopt parket en laminaat en volgens hem is laminaat dweilen vloeken in de kerk. Ik heb het wel gedaan toen mijn vorige kat nog leefde (die had kattenziekte en niesde alles onder) en je ziet het op een aantal plekken gewoon krom getrokken.
Een nieuwe vloer ga ik er niet in leggen, we kunnen hier toch niet lang meer blijven wonen, we moeten naar gelijkvloers.

Ik haal graag eens de dweil door het huis heen. Wel net zo fris met honden in huis. Anders zie je overal afdrukken van hondenpoten. En laminaat kan er prima tegen.

Heeft zelfs lekkage van aquarium overleefd.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:08

Precies, gewoon met een uitgewrongen doek, ik gebruik altijd die vloerdoeken van Leifheit. Ik wrong ze wel met de hand uit, met zo’n emmer ben ik niet zo handig.

In Spanje heb ik tegenwoordig de Roborock S6 robot met dweil. Ideaal op hele gladde tegelvloeren en hij hopt zo over het lage vloerkleed, met dweiltje en al. Laat hem eerst een rondje zuigen en daarna de dweil eronder. De keuken doet hij soms wel drie keer per dag.

Ons huis is wel volledig gelijkvloers.

petra8
Berichten: 1142
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:12

Ik heb mij spraymop van Leifheit net binnen, al een stukje op het laminaat geprobeerd, wat een superding! Ik ga extra dweilen bijbestellen want denk dat ik hier ook heel gemakkelijk oa de vloer in de wc en badkamer mee schoon kan houden. (Wij krijgen volgend jaar een nieuwe vloer dus ik hoef niet zuinig voorzichtig te zijn op het laminaat :) )

Geurtjes in huis vindt ik ook altijd lastig om de juiste te kiezen, ik heb die van Rituals maar de een ruik je beter dan de ander.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:15

PSvanLot schreef:
Morrie schreef:
mijn buurman verkoopt parket en laminaat en volgens hem is laminaat dweilen vloeken in de kerk. Ik heb het wel gedaan toen mijn vorige kat nog leefde (die had kattenziekte en niesde alles onder) en je ziet het op een aantal plekken gewoon krom getrokken.
Een nieuwe vloer ga ik er niet in leggen, we kunnen hier toch niet lang meer blijven wonen, we moeten naar gelijkvloers.


Maar dan zegt hij eigenlijk dat laminaat vloeren niet geschikt zijn om op te wonen?
Het is toch super vies als je een vloer niet vochtig kunt reinigen als je er heel de dag overheen loopt?

Vochtig reinigen kan prima. Je moet er alleen niet met kletsnatte moppen op staan schrobben, het blijft hout.

CairnTerrier

Berichten: 990
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:31

AnnemiekvM schreef:
Die geurtjes van bijvoorbeeld Airwick. Is dat niet vervelend of te scherp voor huisdieren?
Ik houd van lekkere geurtjes, maar vraag mij af of mijn katen er blij van worden. Zij ruiken een stuk beter dan de mens.


Ja, geen idee. Ik houd daar eigenlijk nooit zo'n rekening mee :P Je kan ze wel op diverse standen zetten - één t/m zes zes maar, dus zo komt er ook meer geur uit.

Onze plavuizen dweilen deed ik eerst altijd met wat en allesreiniger, maar wat ben ik daarmee de mist in gegaan!!! Overal vetvlekken à la voetjes op de plavuizen en je zag het zo goed zitten ;( Nu de tip om met speciale tegelreiniger de plavuizen te soppen en dan de dweil goed uitwringen. Werkt veel beter!

Laminaat is daarentegen veel makkelijker te dweilen. Plavuizen zie je alles op... -O-

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:58

op mijn laminaat moet ik uren poetsen als het vochtig geweest is: het is na al die jaren nog steeds hoogglans.
Goede leer voor een evt. volgend appartement: meteen een andere vloer erin als er weer zo'n oude rotvloer in ligt.
wij lopen altijd op pantoffels en de poes loopt nooit buiten, dus vuil van buiten hebben we niet op de vloer, ieder vlekje wordt meteen weggepoetst, maar nat(tig) dweilen, begin ik niet meer aan

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:02

Dagahra schreef:
Morrie schreef:
mijn buurman verkoopt parket en laminaat en volgens hem is laminaat dweilen vloeken in de kerk. Ik heb het wel gedaan toen mijn vorige kat nog leefde (die had kattenziekte en niesde alles onder) en je ziet het op een aantal plekken gewoon krom getrokken.
Een nieuwe vloer ga ik er niet in leggen, we kunnen hier toch niet lang meer blijven wonen, we moeten naar gelijkvloers.

Ik haal graag eens de dweil door het huis heen. Wel net zo fris met honden in huis. Anders zie je overal afdrukken van hondenpoten. En laminaat kan er prima tegen.

Heeft zelfs lekkage van aquarium overleefd.

ik zie sowieso pootafdrukken, met 1 hond en 2 katten..
De hond gaat er 4x per dag uit en pootjes afvegen heeft serieus weinig zin. De katten lopen de de kamer in en uit (in onze tuin)..
Dweilen is echt zo demotiverend! Binnen een uur heb ik alweer poten.

overigens gebruik ik een stoommop. Gaat toch nog toe prima op ons laminaat.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:04

Ik drop deze tip even hier: dweilen met koud water geeft minder/geen strepen!

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:08

Giolli schreef:
Ik drop deze tip even hier: dweilen met koud water geeft minder/geen strepen!


Met warm water en wasverzachter ook niet :-)

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:10

Dat is grappig, normaal plakt wasverzachter toch best wel?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:28

Olympia96 schreef:
Giolli schreef:
Ik drop deze tip even hier: dweilen met koud water geeft minder/geen strepen!


Met warm water en wasverzachter ook niet :-)

Wordt dat niet een grote plakbende?

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:46

overigens ligt bij mij op de slaapverdiepeing (beneden in ons geval) ander laminaat, daar kan ik wel gewoon de stoomreiniger op zetten, daar gebeurt niets mee, is ook geen hoogglans. Volgens de buurman is dat een restpartijtje dat de vorige bewoner van hem heeft gekregen ooit. In ieder kamertje/gang ligt ook iets anders.