Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
L_iek
Berichten: 9714
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:18

Gouden tip, nodig visite uit. Dan ga ik altijd als een speer om alles netjes te krijgen :+

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:22

Bij voedselbereiding met olie en vet altijd de olie of vet eerst met een keukenpapier weghalen. Scheelt weer een ontstopper bellen rond kerst :+

chanicha

Berichten: 12173
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:37

Je kan ook aluminiumfolie op je fornuis leggen als je gaat bakken, gooide erna zo weg.
Leg het ook onder in mijn oven.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 15:11

Leuk topic. Ik heb sinds een paar maanden (en TikTok filmpjes) ineens heel veel plezier in het schoonmaken van mijn huis, ik weet niet waarom, dat is zo ineens omgeslagen. Ik las laatst ergens "don’t put it down, put it away" en dat werkt best goed in het dagelijks leven om rommel te voorkomen. Ik besefte me eigenlijk niet hoe veel rommel voorkomen had kunnen worden door het
direct weg te leggen op de plek waar het moet.

Meer tips… Lenor waskorrels in een plantenspray doen zorgt voor een langdurige en heerlijke geur in je huis. (Niet te dichtbij je meubels spuiten) en je plinten afnemen met een beetje wasverzachter ook.
Wist je dat je met 2 vaatwastabletten heel goed je wasmachine kan reinigen op een 90 graden programma (en verder leeg)? Je kunt er ook je bubbelbad mee schoon krijgen.

Ik heb nog wel een verlanglijstje aan spullen die ik graag wil, o.a de Fabulosa desinfectant lijn die mega lekker ruikt, maar ook de Amerikaanse scrub daddy/mommy en natuurlijk The Pink Stuff. En bij de Lidl zijn vanaf morgen weer de WC-schuim bussen te koop. :):)

Nou ja, mochten er echte schoonmaak-gekkies zijn in dit topic dan weet je me te vinden. :')

Josien_

Berichten: 9031
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 15:16

Giolli schreef:
Leuk topic. Ik heb sinds een paar maanden (en TikTok filmpjes) ineens heel veel plezier in het schoonmaken van mijn huis, ik weet niet waarom, dat is zo ineens omgeslagen. Ik las laatst ergens "don’t put it down, put it away" en dat werkt best goed in het dagelijks leven om rommel te voorkomen. Ik besefte me eigenlijk niet hoe veel rommel voorkomen had kunnen worden door het
direct weg te leggen op de plek waar het moet.

Meer tips… Lenor waskorrels in een plantenspray doen zorgt voor een langdurige en heerlijke geur in je huis. (Niet te dichtbij je meubels spuiten) en je plinten afnemen met een beetje wasverzachter ook.
Wist je dat je met 2 vaatwastabletten heel goed je wasmachine kan reinigen op een 90 graden programma (en verder leeg)? Je kunt er ook je bubbelbad mee schoon krijgen.

Ik heb nog wel een verlanglijstje aan spullen die ik graag wil, o.a de Fabulosa desinfectant lijn die mega lekker ruikt, maar ook de Amerikaanse scrub daddy/mommy en natuurlijk The Pink Stuff. En bij de Lidl zijn vanaf morgen weer de WC-schuim bussen te koop. :):)

Nou ja, mochten er echte schoonmaak-gekkies zijn in dit topic dan weet je me te vinden. :')


Ik kan hier ook enorm van genieten op Tiktok, maar meer dan die vaatwastabletten in de wasmachine heb ik nog niet uitgeprobeerd. :Y) .

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 17:13

Ik heb dat gedaan vaatwastabletten in de wasmachine maar niks geen vuil water hoor :') ik was zeer regelmatig op 60 graden en gebruik alleen poeder dus ik denk dat het daarom niet vuil was.

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 17:21

L_iek schreef:
Gouden tip, nodig visite uit. Dan ga ik altijd als een speer om alles netjes te krijgen :+


Werkt hier ook perfect _O-

AnnemiekvM

Berichten: 8253
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 20:48

Wc schuimbus lijkt mij heel fijn schoonmaken. Zag ik ook op een filmpje.
Ik doe wel af en toe een vaatwastablet in het toilet. Even een nachtje laten weken en dan doorspoelen.

Jindai

Berichten: 1897
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:14

Giolli schreef:
Leuk topic. Ik heb sinds een paar maanden (en TikTok filmpjes) ineens heel veel plezier in het schoonmaken van mijn huis, ik weet niet waarom, dat is zo ineens omgeslagen. Ik las laatst ergens "don’t put it down, put it away" en dat werkt best goed in het dagelijks leven om rommel te voorkomen. Ik besefte me eigenlijk niet hoe veel rommel voorkomen had kunnen worden door het
direct weg te leggen op de plek waar het moet.

Meer tips… Lenor waskorrels in een plantenspray doen zorgt voor een langdurige en heerlijke geur in je huis. (Niet te dichtbij je meubels spuiten) en je plinten afnemen met een beetje wasverzachter ook.
Wist je dat je met 2 vaatwastabletten heel goed je wasmachine kan reinigen op een 90 graden programma (en verder leeg)? Je kunt er ook je bubbelbad mee schoon krijgen.

Ik heb nog wel een verlanglijstje aan spullen die ik graag wil, o.a de Fabulosa desinfectant lijn die mega lekker ruikt, maar ook de Amerikaanse scrub daddy/mommy en natuurlijk The Pink Stuff. En bij de Lidl zijn vanaf morgen weer de WC-schuim bussen te koop. :):)

Nou ja, mochten er echte schoonmaak-gekkies zijn in dit topic dan weet je me te vinden. :')


Jaaaa, #cleantok! :)) Laundryrefill is ook zo satisfying! :')

Het is jammer dat Fabulosa zo slecht te verkrijgen is hier in NL. Ik heb nu een flesje Zoflora staan, dat is hetzelfde principe. Ruikt ook super lekker! <3

Jolien87

Berichten: 17477
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:17

Ooh, een topic naar mijn hart!
Ik kan sinds kort ook heel enthousiast worden van schoonmaak- en opruimfilmpjes op Tiktok. Vooral van die filmpjes waarin alles netjes geordend wordt. Hoewel ik sommigen wel heel erg vind doorslaan maar het maakt wel dat ik ook steeds meer bezig ben om alles netjes op te bergen in bakjes enzo. De action is mijn bakjes walhalla.
Aan het eind van de dag probeer ik sowieso om de woonkamer netjes te maken zodat het 's ochtends lekkerder is om beneden te komen.

Mijn vriend en ik werken allebei fulltime en toen we nog niet samenwoonden, waren we in de weekenden bij mekaar en dan is het huishouden toch echt niet de grootste prioriteit.
Nu wij samenwonen scheelt het dat we het huishouden samen kunnen doen en dat maakt dat het veel makkelijker is om het tussendoor bij te houden.

De Swiffer vind ik een uitkomst, zowel de natte doekjes voor de vloer als de duster om even over de kastjes en planken te gaan. Het is natuurlijk lang niet zo effectief als de natte dweil of een sopemmer maar voor tussendoor is het ideaal.

Dettol Power & fresh spray en Dasty ontvetter zijn mijn heilige graal. Vooral de blauwe dettol vind ik zo lekker ruiken _/-\o_

Voor de bank gebruik ik de Kruidvat Refresh textielverfrisser, wekelijks na het stofzuigen over de bank heen sprayen en het is weer lekker fris.

Tegen kook- en eetluchten vind ik Lampe berger superfijn. Even aanzetten na het koken om het weer lekker te laten ruiken. Ik vind het vooral fijn dat je niet direct je huis blauw hebt staan van de parfumlucht. Het heeft meer een neutraliserende werking, ondanks dat het wel geparfumeerd is. Dit ruik je heel subtiel zodra hij aan staat maar als de dop er weer op zit, ruik je het niet meer.

Vorige week had ik nog een mooie schoonmaakblunder. Ik had de WC schoongemaakt en wilde nog een laatste keer een scheut (paarse) wc-eend door de pot halen. Ik had alleen de bril omlaag en binnen 2 tellen was de buitenkant van de pot paars: ik had onder de verkeerde rand staan spuiten met die fles waardoor ik dus weer opnieuw kon beginnen 8)7

Spoiler:
Afbeelding

AnnemiekvM

Berichten: 8253
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 21:22

Oeps, wel extra schoon daarna.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:23

Donderdag a.s. Zijn een hoop schoonmaakproducten in de aanbieding bij de lidl, zo ook die schuim die ze in het toilet gebruiken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:30

Die textiel verfrisser ga ik eens proberen!

Ik ben trouwens nog op zoek naar iets wat mijn lichte vloerbedekking kan opfrissen. Die van Vanish is maar slecht te verkrijgen overal, prijzig en ik weet niet of hij zijn werk goed doet.

Oeps Jolien87, ik heb dat toevallig net gehad maar dan met dat WC eend spul. Dat is zo’n soort stift waar je een gel bloem mee kunt zetten in je pot. 4€ voor 6 x gebruiken. Ik wist niet hoe hij werkte dus heb dat hele ding in een keer leeg gespoten. :')

Is hier iemand lid van Luxplus?
Daar kun je voor 8€ in de maand een abonnement nemen, zodat je voor best wel grote kortingen spullen kunt kopen. De website biedt duizenden artikelen aan, maar voor schoonmaak gekkies staat daar veel leuks op. Ik heb gehoord dat het het waard is, ik twijfel alleen nog.

https://www.luxplus.nl/categorie/wassen-en-schoonmaken

AnnemiekvM

Berichten: 8253
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-21 22:42

fjordjes schreef:
Donderdag a.s. Zijn een hoop schoonmaakproducten in de aanbieding bij de lidl, zo ook die schuim die ze in het toilet gebruiken.



Is dat schuim niet eigenlijk voor 'de grote boodschap'?
Zodat je niks ruikt? Volgens mij had ik dat ergens gelezen _O-

Tieme
Berichten: 4963
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 23:55

Ik probeer het dagelijks bij te houden. Zo is het altijd toonbaar en stapelt het zich niet op. waardoor het me veel meer tijd gaat kosten.

Ik heb dagelijks een vaste routine:
- even snel stofzuigen
- kattenbak
- doekje over de wc
- doekje over wastafel badkamer
- aanrecht/kookplaat/gootsteen schoon na koken.
- 5 min opruimen voordat ik naar bed ga.
- doekje over de tafel.

En dan 1x in de week
- iets uitgebreider stofzuigen + bank en trap
- dweilen met stoomreiniger. Binnen 10 min klaar.
- wc

- tijdens koken haal ik vaak even een doekje over de keukenkastjes.
- voordat de grote boodschappen komen/wanneer de koelkast leeg is gaat er een doekje doorheen. (Wel nodig met kinderen die zelf dingen pakken). Echt 5 min werk.
- bij een nieuwe stofzuigerzak zuig ik.altijd een beetje waspoeder op. Zo heb je een lekkere geur als je stofzuigt
- wekelijks haal ik de stoomreiniger over het vloerkleed. Ik doe dan een wasverzachter op de doek. Kleed ruikt dan een tijdje heerlijk. (Fijn met honden)
- beetje wasverzachter oplossen in een plantenspuit en dit op stoffen meubels en/of gordijnen sprayen. Heerlijke geur
- strijken doe ik niet aan
- ramen doe ik pas wanneer het licht niet meer mn huis binnen kan komen :o
- probeer zoveel mogelijk meteen te doen. Spullen weer terug op z'n plek, vaatwasser zelfde dag weer uitruimen, was meteen opvouwen en opruimen, keuken na koken meteen opruimen/doekjes erover
- geen wasverzachter voor wasmachine gebruiken maar een scheut azijn. Was wordt beter beschermd tegen doorlopen van kleuren, het is een natuurlijke wasverzachter en het azijn is goed voor de wasmachine . Tegen o.a. kalk en vetluis

Tancreda4

Berichten: 24065
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 00:06

L_iek schreef:
Gouden tip, nodig visite uit. Dan ga ik altijd als een speer om alles netjes te krijgen :+


Haha dat werkt bij mij ook het beste!!
Eigenlijk zouden ze af en toe on aangekondigd langs moeten komen... Dat zou helemaal schelen, want dan moet het elke dag opgeruimd en schoon zijn haha.

Ik lees even mee verder. Ik ben echt slecjt in huishouden. Laatst wel alle lasten opgeruimd en in mandjes gedaan, wat voelde dat goed! En het in het juiste mandje doen gaat aardig al kan het beter.

Opruimen en schoonmaken, pfff. Probeer mu wel direct de afwas te doen maar dat is ook wel een dingetje.

En vaatwastablet in de wc? Die kende ik nog niet. Wel in de wasmachine.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 16:52

Mijn beste tip is een schoonmaakster.
Avond van tevoren ruim ik dan wat dingen op, zodat zij kan schoonmaken en vervolgens ga ik met een opgeruimd en schoon huis het weekend in :)

Tip 2: robotstofzuiger

Matheno

Berichten: 7945
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:38

Tiggs schreef:
Mijn beste tip is een schoonmaakster.
Avond van tevoren ruim ik dan wat dingen op, zodat zij kan schoonmaken en vervolgens ga ik met een opgeruimd en schoon huis het weekend in :)

Tip 2: robotstofzuiger


Hier komt ze ook elke vrijdag. Héérlijk het weekend in :-D

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:41

L_iek schreef:
Gouden tip, nodig visite uit. Dan ga ik altijd als een speer om alles netjes te krijgen :+


Werkt hier ook nog het beste. :j

:')

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:53

Tip 1: robotstofzuiger. Ik zet dat ding overal in huis aan
Tip 2: steelstofzuiger, om ff snel Kattengrit op te zuigen of kruimels rondom de tafel
Tip 3: glazenwasser nemen. Scheelt zoveel werk met een huis met heel veel ramen
Tip 4: iedere avond na het eten even 10-15 minuten opruimen. Doekje aanrecht en tafel en het ziet er gelijk al schoon en opgeruimd uit.
Tip 5: ik hou niet van wegwerp en kies normaal voor duurzame producten. Maar even snel zo’n wegwerpdoekje over de deurklinken en wc, is toch wel heel handig.

Voor de rest ben ik vrij makkelijk met mijn huishouden, maar met bovenstaande tips ziet het er altijd redelijk netjes en schoon uit.

Ik zou nooit zo’n abonnement nemen voor €8,95 per maand. Wat moet je met al die schoonmaakmiddelen? Ik doe echt lang met mijn producten.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:11

Man, ik word al moe als ik sommige routines lees.
Waar halen jullie de tijd vandaag?
Ik werk meer dan 40 uur in de week, en mn vriend werk zo'n 50 tot 60 uur in de week.
Huishouden schiet er gewoon echt bij in. Toen we samen gingen wonen hebben we de taken verdeelt, maar bij beide komt er weinig tot niks van terecht. Ik heb dan nog het geluk dat ik vanwege corona om de week thuis werk, en tussendoor wassen draai en een keer de badkamer uit probeer te soppen tussendoor.
We zijn nu aan het kijken om toch maar een interieurverzorgster in huis te gaan halen + robotstofzuiger.
Ene week 3 en andere week 4 uur op vrijdag zodat we gewoon relaxed het weekend in kunnen ipv weer al dat werk te zien liggen en daardoor geen rust te kunnen krijgen.
Vooral de ene kat verhaart altijd zo erg dat als je alles spik en span heb, je 3 uur later je al weer ergert aan de haren die tie verliest.

_Lorette_

Berichten: 12105
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:14

Voor de mensen die fulltime (of meer) werken... Als het financieel uit kan, dan zou ik echt een interieurverzorgster overwegen. Ik zou dan ook écht geen zin hebben om de schaarse tijd naast werk en slapen te besteden aan schoonmaken.

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:15

Robotstofzuiger en inderdaad bezoek uitnodigen. :+ Al moet ik eerlijk zeggen dat ik soms nog te lui ben om de robotstofzuiger aan te zetten.

Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:31

Mijn nummer 1 tip; een schoonmaakster :D
Die van ons komt elke vrijdag, ene week beneden + toilet en wastafel boven en nog een grotere klus (heb een lijstje van 10 van die klussen en die gaat ze dus elke 10 weken opnieuw af), andere week boven + beneden stofzuigen, dweilen en dus een grotere klus.

Het enige wat ik nog moet doen is het bijhouden. Ik heb een dyson steelstofzuiger, die pak je heel snel en hij doet het geweldig. Even 10 minuten de kamer door.
Verder hebben mijn man en ik de afspraak dat als de ene kookt de ander afruimt en de keuken weer netjes maakt

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:37

Mijn gouden tip: een steelstofzuiger. Je pakt m zo, is makkelijk, licht, even 5 minuten oppervlakkig stofzuigen en een keer in de week wat uitgebreider en het ziet er weer prima uit.

Verder ben ik van mezelf heel erg opgeruimd dus de meeste dingen gaan prima, alleen de 'grote klusjes' zoals ramen lappen heb ik wat moeite mee en ik haat de was strijken. Dat doe ik dus ook niet en we hebben zo'n Philips Steam & Go om de dag zelf de ergste kreuken er uit te halen. Als wij groter gaan wonen (nu een appartement, dus dat scheelt natuurlijk ook in huishouden) willen we wel een schoonmaakster.