Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 13 [ 324 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Opruimen/ontspullen tips & tricks.

 
Profiel   

Omdat we allemaal teveel zooi hebben hier een inspiratie/tips/stok achter de deur topic.

Ontstaan vanuit het schoonmaaktopic want met een opgeruimd huis gaat dat gewoon makkelijker.

Wat werkt voor jou?

Marie Condo
1 kastje per dag
Of 1 van de andere 1000 methodes?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 13:09 



 
Profiel   

Ik ben zelf al jaren bezig met opruimen :')

Ik kom alleen te vaak bij de kringloop en heb altijd prachtige knutsel en klusplannen dus het is dweilen met de kraan open.

Ohja en 4 kinderen...

Ik vind het vaak ook zonde om goede spullen weg te doen. Vaak is het nog wel iets waard of denk ik het later nog een keer te kunnen gebruiken.

Nu toch behoorlijk wat op Marktplaats gezet en verkocht wat er al heel lang lag(een stel motorlaarzen die ik al 8 jaar niet meer pas bijvoorbeeld).

Met droog weer zet ik een kratje aan de stoep met gratis erbij en doe daar kleine dingetjes in die normaal naar de kringloop zouden gaan. Wat overblijft gaat alsnog naar de kringloop of stop het in de container vlak voordat ie geleegd is en er is nog plek.

De opluchting van de minder troep is altijd meer waard dan het bewaren omdat het nog waarde heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 13:17 



 
Profiel   

Oke dit is een supertopic.

Tja wat werkt voor mij, daar moet ik zelf nog even achterkomen.

Laatst de zolder opgeruimt en heel wat onnodige dingen naar de stort gebracht.

De kledingkasten uitgeruimt en kleding die ik niet meer draag in een zak en in de legerdes heils container gedaan.

Dus ja valt nog een hoop te doen dus tips en tricks zijn zeker welkom :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 13:20 



 
Profiel   

nuttig topic!

hier ook te veel troep en te veel kinderen, die worden steeds maar weer jarig en krijgen nog meer troep... pfff. kasten puilen uit overal, maar ja, weggooien is zonde.

Ik heb inmiddels wel Vinted ontdekt voor kleding, maar ja, daar kopen is ook wel aantrekkelijk, dus qua saldo troep/kleding schiet het nog niet echt op.

de knop moet ergens om. mn jongste wordt binnenkort 7, dus misschien dat we de houten treintjes en duplo inmiddels wel kunnen laten verdwijnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 13:22 



 
Profiel   

yes, het topic is er!
Ik ben, dankzij mijn buurvrouw waar het übernetjes in huis is, begonnen met mijn kledingkasten opruimen volgens de Marie Kondo methode.
Hier geen kinderen, maar 2 slordige volwassenen, die heel veel zooi weg moeten gaan doen!

Ik "kon niet opvouwen" en mikte de schone kleding altijd lukraak in een kast, maar nu zit alles in mandjes en bakken en heb ik ruimte over!
De keukenkastjes zijn ook al uitgemest en opnieuw ingedeeld.

Mijn echtgenoot is aangestoken en is ook aan het ontspullen en opruimen gegaan volgens zijn eigen methode (iets naar de garage brengen: het tussenstation voor de stort en het dan vervolgens weer mee naar binnen nemen :') )

Als het niet meer zo warm is in huis, ga ik de rest van het huis onder handen nemen.
Kan niet wachten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 13:24 



 
Profiel   

mijn kledingkast puilt ook uit met kleding vanaf maat 40 t/m maat 50 :oo
ik hoop de kleinere maten ooit weer te gaan passen, dus dan is wegdoen ook zonde.

maar goed, sommige dingen zijn wel meer dan 10+ jaar oud.. dus misschien toch maar eens rigoureus te werk gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 13:28 



 
Profiel   

juval schreef
mijn kledingkast puilt ook uit met kleding vanaf maat 40 t/m maat 50 :oo
ik hoop de kleinere maten ooit weer te gaan passen, dus dan is wegdoen ook zonde.

maar goed, sommige dingen zijn wel meer dan 10+ jaar oud.. dus misschien toch maar eens rigoureus te werk gaan.

Ik heb alles wat ik niet meer pas, weggedaan. Tegen de tijd dat ik het wel weer pas, als die tijd ooit komt, is het toch hopeloos verouderd.

Mijn man is nog niet zo ver, hij heeft nog kleding van 40 jaar geleden in zijn kast hangen. Hij dreigt regelmatig om te gaan opruimen, maar dat gebeurt dus echt nooit. Die kast gaat eigenlijk nooit open, want de airco staat ervoor :') dus de inhoud kan gewoon integraal weg (volgens de regels van Marie K)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 13:30 



 
Profiel   

@ Juval, ik had ook nog een paar broeken van voor mijn eerste zwangerschap bewaard in de hoop er ooit weer in te passen. Uiteindelijk heb ik het voor elkaar gekregen en paste ze weer. Inmiddels was de mode en mijn stijl zo veranderd dat ik ze daarna gelijk weggedaan heb.

Ik heb nu 1 bak met kleding die iets te klein is maar ik wel heel mooi nog steeds vind, verwacht er wel echt binnen een half jaar of ietsjes langer weer in te passen.

Ik zou zeggen bewaar de kleding die je het mooiste vind van een realistisch bereikbare maat. Als je toch weer nog kleiner past is het misschien leuker om weer nieuwe kleding te kopenl(kringloop/vinted desnoods).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 13:35 



 
Profiel   

Marjo @ [HTT] Ontspullen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 13:38 



 
Profiel   

Als je aanhoud 1 ding erin is 1 ding eruit ga je ook bewuster nadenken of je het wel echt wil hebben. Kijk ook eens naar dingen die je al 3 jaar hebt liggen, leg ze in zicht en na 3 maanden nog niet gebruikt en ligt het in de weg? Dan kan het wel weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 13:41 



 
Profiel   

Ik heb idd een tijdje met mezelf afgesproken dat ik alleen naar de kringloop mocht als ik eerst een big shopper vol daar in zou leveren.

Werkte opzich wel maar wegbrengen is tegenwoordig zo'n gedoe omdat ze teveel rommel binnen kregen willen ze nu eerst kijken wat je hebt met kans dat je de helft weer mee terug mag nemen.

Het gratis kratje werkt wel fijn vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 13:50 



 
Profiel   

Zoek the minimal mom op YouTube eens op. Zij stelt juist de vraag hoeveel stuff wil je managen? Heel verhelderend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 19:23 



 
Profiel   

nog wat opruimtips op internet gevonden

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 19:46 



 
Profiel   

Ik bemerk de laatste jaren steeds meer blij te worden van "ontspullen".
Groot vinted liefhebber ook maar ik mag alleen wat kopen uit mijn vinted portemonnee, dat scheelt ontzettend.
Daarnaast hang ik kleding op 1 januari en 1 juli binnenstebuiten op de hanger/vouw ik het binnenstebuiten op. Heb ik het in 6 maanden niet gebruikt dan gaat het weg(en ik schrik altijd weer hoeveel dat is).
Ben van 50 paar schoenen naar 30 paar gegaan, van ruim 400 boeken naar 150 en heb inmiddels 1 servies en 6 wijnglazen :D
Kringlopen blijft favoriet maar ik moet van mezelf altijd goed nadenken of ik het echt koop.
Ik merk ook dat ik inmiddels liever investeer in wat betere kwaliteit; zo heeft paardlief inmiddels een 50,100,200,300 gram deken van Shires.
Perfecte pasvorm en geen 101 dekens meer! Ik hou mijn kast op stal ook altijd opgeruimd en netjes, oude halsters gaan weg of naar een opvang en ik poets door mijn clean kast policy mijn tuig ook vaker!
Sowieso werkt ordenen in bakjes, mappen etc heel fijn.

Opruimen geeft lucht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 20:09 



 
Profiel   

Dit is echt een topic naar mijn hart :D

Ik ben een redelijk verzamelaar die het altijd lastig vindt om dingen weg te doen. Bij mezelf ben ik eens nagegaan hoe dit komt: aangeleerd gedrag. Mijn ouders zijn ook zo, vroeger werd alles bewaard omdat het wellicht nog eens van pas zou kunnen komen (bleek inderdaad ook vaak zo te zijn haha). Wij woonden met drie kinderen + ouders in een rijtjeshuis, dus bij ons was het altijd gezellig-chaotisch en alles in huis stond vol. Sinds ik op mezelf woon merk ik steeds meer dat ik het juist vind om minder prikkels om me heen te hebben. Een jaar of twee (misschien drie?) was er een topic op bokt dat over ontspullen ging; dit heeft me toen enorm geholpen om bv. eet- en woonkamer beter op orde te krijgen. Het bijhouden daarna ging juist heel goed!

Ik heb in mijn huis nog twee 'rommelkamers'. In beiden heb ik een begin gemaakt met ontspullen en opruimen. Mijn doel is om hier op kortere termijn weer mee verder te gaan. Mijn doel is om 1 uur per week hieraan te besteden, dit kan 4x een kwartier zijn, maar ook 2x een half uur.

Tegenwoordig zit mijn grootste probleem erin dat ik veel werk (zo'n 50u/per week) en een eigen paard heb. Er is dus relatief weinig tijd voor huishouden (en dus ook opruimen). Ik werk vanuit thuis wat er voor zorgt dat ik kleine huishoudelijke taken goed tussen mijn werkzaamheden door of in mijn pauzes kan oppakken. Voor het ontspullen blijft er dan alsnog te weinig tijd over.

Wat ik tot nu toe doe:
- 1x per half jaar mijn kleding kast helemaal leeg ruimen en twee zakken klaar zetten. Eentje voor vieze/kapotte kleding (die de container in gaat) en eentje met kleding die ik niet meer draag/pas die ik weggeef aan vriendinnen. Vaak maak ik dan ook een rondje door mijn schoenen/sieraden/verzorgingsproducten/make up.
- voordat ik naar een winkel zoals bv. action of blokker (maar ook kledingwinkels) ga, maar ik een lijstje met de dingen die ik écht nodig heb.
- 'shop my stash' --> voordat ik iets nieuws aanschaf (kleding/make up/decoratie) ga ik kijken wat ik nog in huis heb en rouleer zo tussen mijn spullen.
- dingen die ik zelden gebruik, probeer ik te lenen. Ook leen ik wel eens mijn spullen uit aan een ander. Dit is trouwens wel wat tricky, altijd kans dat iets beschadigd raakt ofzo. Om even een voorbeeld te geven: ik heb geen tijd om het onkruid in mijn tuin weg te halen, mijn tegenover buurman heeft een soort bosmaaier die hier uitermate geschikt voor is. De buurman komt eens per 2 maanden een uurtje mijn achtertuin doen, zodat ik zelf zo'n ding niet hoeft aan te schaffen. Wbt ander gereedschap, dit leen ik bij mijn ouders/familie.

Wat trouwens ook perfect werkte was een kitten aanschaffen :') die heeft zo ongeveer alle prullaria gesloopt die ik minder leuk vond, maar toch geen afstand van kon doen ('oh, dit heb ik van die en die gekregen/ ooh misschien heb ik dit nog wel eens nodig!').

Helaas heb ik ook een aantal guilty pleasures: ik lees graag, ik verzorg mezelf graag (make up, cremes etc.) en ik heb een paard. Ik probeer hier erop te letten dat ik pas producten koop, als iets anders kapot/leeg is. Wbt de boeken: mijn moeder en zus lezen ook veel. Wij leggen geld bij elkaar, kopen hiervan een aantal boeken en rouleren deze dan ook. De boeken eindigen dan weer terug bij mijn zus (zij koopt ook de meeste) die ze óf weer doorverkoopt, of weer aan haar (aangetrouwde) familie uitleent. Ik heb een aantal klassiekers/toppers die ik graag wilt houden, die staan dan ook gewoon in mijn boekenkast.


Ik ben van plan om binnenkort een grote declutter/opruiming te doen waarbij je op dag 1 één product weg doet, dag 2 twee producten etc. Misschien mensen die interesse hebben om mee te doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 09:29 



 
Profiel   

Ik moet ook weer aan de gang... Mn hele hal en woonkamer waren helemaal netjes maar staat nu weer allemaal spul "waar iets mee moet".

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 11:04 



 
Profiel   

Jawel! Ik doe mee! :D

Ik ga in februari verhuizen en heb 13 jaar aan troep in mijn huis verzameld :') Ik ben dus inmiddels begonnen met alle muk weg doen.

Wist ik niet meer dat ik het had? Dan heb ik het ook niet gemist, hoppekee, weg ermee :')

Iedere dag een beetje zooi weggooien of op marktplaats smakken. :D En niks nieuws kopen, dat vooral. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 11:22 



 
Profiel   

Dat laatste gaat t bij mij steeds fout...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 12:43 



 
Profiel   

corinep schreef
Dat laatste gaat t bij mij steeds fout...

Bedenk wat/waarom het fout gaat.
Winkel je uit verveling of frustratie?
Kun je 'koopjes' niet weerstaan, ook al zul je de spullen nooit gebruiken/opmaken?
Ga je voor de bijl omdat je jezelf toestaat online te winkelen?
Betaal je met Afterpay of met een creditcard, waardoor je altijd 'geld over lijkt te hebben'?
Is er een winkel waar je 'altijd wel wat leuks vind' (wat vervolgens stof staat te vangen)?
Heb je een budget elke maand bij wijze van zakgeld? Zo ja, waarom geef je t uit aan spullen die je niet nodig hebt (als dat t geval is he?) en niet aan belevenissen of aan grotere projecten/bezittingen waar je wellicht meer genoegen uit zou halen?
Geef je vaak meer uit dan het vooraf vastgestelde zakgeld-budget?

Als je iets leuks vind, kun je besluiten om het pas te kopen als je er morgen/volgende week/volgende maand nog aan denkt en het nog steeds leuk vind. Dat doe ik en het voorkomt 'oh shiney!' aankopen. Want je brengt/stuurt een gekocht product toch niet zo snel ook terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 12:53 



 
Profiel   

corinep schreef
Dat laatste gaat t bij mij steeds fout...


:D :D :D

Het is ook niet makkelijk om niet nog meer zooi te verzamelen, komt mij bekend voor! :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 13:56 



 
Profiel   

Ik ben ook aan het opruimen geslagen, er stonden nog een paar dozen met spullen bij mijn moeder vandaan. Ondertussen woon ik bijna 3 jaar op mezelf & is het dus nog nooit de doos uit geweest. Net al mn knutselspullen uitgezocht & 1 krat gemaakt voor iemand die een oproepje had geplaatst op de buurtapp, die komt vanavond kijken of het wat is voor haar!
En een bak die mee moet naar mn werk, dat komt na mn vakantie

Verder ga ik vandaag of morgen mijn boeken uitzoeken en de boeken die ik heb gelezen & niet meer ga lezen, ga ik verzamelen en daar verschillende mini-biebjes in de buurt blij mee maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 16:07 



 
Profiel   

Gaby schreef
corinep schreef
Dat laatste gaat t bij mij steeds fout...

Bedenk wat/waarom het fout gaat.
Winkel je uit verveling of frustratie?
Kun je 'koopjes' niet weerstaan, ook al zul je de spullen nooit gebruiken/opmaken?
Ga je voor de bijl omdat je jezelf toestaat online te winkelen?
Betaal je met Afterpay of met een creditcard, waardoor je altijd 'geld over lijkt te hebben'?
Is er een winkel waar je 'altijd wel wat leuks vind' (wat vervolgens stof staat te vangen)?
Heb je een budget elke maand bij wijze van zakgeld? Zo ja, waarom geef je t uit aan spullen die je niet nodig hebt (als dat t geval is he?) en niet aan belevenissen of aan grotere projecten/bezittingen waar je wellicht meer genoegen uit zou halen?
Geef je vaak meer uit dan het vooraf vastgestelde zakgeld-budget?

Als je iets leuks vind, kun je besluiten om het pas te kopen als je er morgen/volgende week/volgende maand nog aan denkt en het nog steeds leuk vind. Dat doe ik en het voorkomt 'oh shiney!' aankopen. Want je brengt/stuurt een gekocht product toch niet zo snel ook terug.


Goeie vragen maar allemaal niet van toepassing. Eigenlijk is alles wat er binnenkomt wel nuttig en nodig enzo, ik moet er dan altijd nog wat mee en daar gaat het fout. Nieuw dekbedovertrek kan weken lang in de verpakking op tafel liggen omdat ik die nog uit moet pakken en wassen bijvoorbeeld. En zo zijn er nog veel meer dingen, ik pas best op wat erin komt maar vervolgens stapelen de dingen zich op voordat ik actie onderneem. Ipv het gelijk uit te pakken en een goede plek te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 19:05 



 
Profiel   

Deze blijft leuk trouwens, zo waar:

https://youtu.be/O8Sf5-YqbJA

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 15:15 



 
Profiel   

Ik heb even wat afleveringen van obsessive compulsive cleaners opgezocht. Daarnaar kijken geeft me wel altijd een boost in opruimen.

Niet dat het hier zo erg is maar kan wel een beetje minder spullen gebruiken, al moet ik zeggen dat ik de laatste tijd al best goed bezig ben maar mag nog wel even een beetje doorzetten. Heb ook weer wat spulletjes verkocht. Heb best wel moeite met dingen wegdoen die nog geld waard zijn dus probeer zo veel mogelijk toch maar te koop te zetten.

Vandaag hele badkamer leeggetrokken, schoongemaakt en alleen teruggezet wat erin moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 16:10 



 
Profiel   

Mijn vriend en ik hebben toen we zijn gaan samenwonen flink ontspult. Vooral omdat wij in ons hoofd de vrijheid willen hebben om altijd wanneer we willen weg te kunnen gaan op reis of waar we heen willen en dan zelfs de mogelijkheid willen hebben om het huis te verlaten en spullen ergens onder te brengen. Daarom hebben wij eigenlijk vrijwel niets van veel waarde en is ons huis redelijk leeg. Wij hebben sfeer aangebracht met hele kleien subtiele dingen die ook makkelijk mee te nemen zijn of ergens anders ondergebracht kunnen worden.

Alles wat we weg hebben gedaan is naar een plek gegaan waar het nog wel bruikbaar was de kringloop of vrienden.

Hoe wij dat hebben gedaan is gewoon bij alles denken verrijkt dit mijn leven of is het puur uit materialistisch oogpunt dat het er nog is. Zo kom je heel snel van je 'zooi' af :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 16:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 13 [ 324 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen