Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 8 [ 182 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Manieren om te besparen op verwarmingskosten

 
Profiel   

De meeste mensen zullen inmiddels wel weten dat de prijzen voor energie snel de pan uit zullen rijzen.
Nu is het zo dat wij in een HUUR appartement wonen met aluminium kozijnen.
We kunnen dus niks echt vervangen of aanpassen maar willen dus wel zo veel mogelijk ons gasverbruik beperken.
Nu koken we gelukkig al niet op gas, dus dat is al iets.
Maar ik ben vooral op zoek naar 'alternatieven' voor de centrale verwarming. En manieren om het warmteverlies van de aluminium kozijnen zo veel mogelijk te verminderen.
Wie heeft er ideeën voor andere verwarming? Elektrische kacheltjes? Is dat wat? Hebben mensen daar goede of slechte ervaringen mee?
We gaan zowiezo gordijnen kopen voor onze ramen in de woonkamer, daar hangen nu alleen rolgordijnen.
Maar heeft iemand daar verder nog opties voor bijvoorbeeld overdag het warmte verlies zo veel mogelijk te beperken?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 16:11 



 
Profiel   

Infrarood verwarming misschien?

Wij wonen in een relatief oud huis wat nog niet goed is geïsoleerd, en hebben allebei op onze werkkamer een infraroodpaneel. Zo hoeft de rest van het huis niet onnodig gestookt te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 16:12 



 
Profiel   

Elektrische kachel kan. Maar meestal zijn die duurder dan je gasverbruik.

Gordijnen dicht maakt zeker een verschil.
En trui aan en onder een gezellig dekentje op de bank.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 16:14 



 
Profiel   

Matheno schreef
Infrarood verwarming misschien?

Wij wonen in een relatief oud huis wat nog niet goed is geïsoleerd, en hebben allebei op onze werkkamer een infraroodpaneel. Zo hoeft de rest van het huis niet onnodig gestookt te worden.


Werken die panelen fijn voor wat grotere kamers of alleen kleiner? En
zijn die het waard qua stroom verbruik?

Ik wil die misschien ook aan gaan schaffen! Wij hebben een oude boerderij en het is nu al 18 graden... Hou mijn hart vast voor de winter qua stookkosten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 16:15 



 
Profiel   

Nymbous schreef
Matheno schreef
Infrarood verwarming misschien?

Wij wonen in een relatief oud huis wat nog niet goed is geïsoleerd, en hebben allebei op onze werkkamer een infraroodpaneel. Zo hoeft de rest van het huis niet onnodig gestookt te worden.


Werken die panelen fijn voor wat grotere kamers of alleen kleiner? En zijn die het waard qua stroom verbruik?

Ik wil die misschien ook aan gaan schaffen! Wij hebben een oude boerderij en het is nu al 18 graden... Hou mijn hart vast voor de winter qua stookkosten...


Ik hou me niet echt bezig met stroomverbruik (wij hebben geen kosten aan electra door windmolens) maar aldus mijn man kost het niet veel stroom.
Wij hebben beide alleen een klein paneel onder ons bureau tegen de wand. De kamers zijn allebei ongeveer 3x5 en het paneel verwarmt de hele kamer.

Ik ken je probleem. Hier was de temperatuur in huis ook al flink gezakt. (verwarming slaat aan bij 17 graden en die is dus net aangeslagen)
Die keiharde westenwind zal niet meehelpen. ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 16:17 



 
Profiel   

Warmtekussen en warmtedekens kunnen ook fijn zijn (stoov). Dan hoeft de omgevingstemperatuur niet heel hoog te zijn om lekker op de bank te kruipen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 16:24 



 
Profiel   

Heb je al gekeken naar je vloer? Ik heb hier en daar kleedjes liggen, dat scheelt al koude voeten. Bij mij is de keukenvloer bijvoorbeeld echt heel koud, waardoor ik het zelf ook koud krijg als ik daar langer sta. Vorig jaar heb ik daar een keukenloper neergelegd en sindsdien heb ik het daar niet meer zo snel koud (lees, geen reden om daar de verwarming aan te zetten).
Ik verwarm zelf ook alleen de woonkamer en de slaapkamer, die deuren hou ik dicht zodat de warmte ook in de woonkamer en slaapkamer blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 16:24 



 
Profiel   

Dikke gordijnen, die tot net op de verwarming hangen.
Vloerkleden inderdaad, geeft net een wat behaaglijker gevoel.
Dekentje op de bank, dat soort dingen.

En inderdaad IR paneel, wij hebben die op de badkamer, in voor- en najaar heel fijn.
Hier staat de CV nog even helemaal uit, de rest van het huis wordt momenteel verwarmd met airco, moest dat nodig zijn.

Zonnepanelen, dus verbruik heb ik daar ook niet echt aan...

Aluminium kozijnen zijn vaak koudebruggen, wij hebben ooit in een huis gewoond waar die ook waren, ellende. Tochtbeesten ervoor leggen misschien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 16:25 



 
Profiel   

We hebben een simpele laminaatvloer, niet zelf gelegd maar door de vorige bewoners.
Deze gaan we niet vervangen want we willen binnen een jaar waarschijnlijk weer verhuizen.

verder is het maar een klein appartement. ongeveer 50m2.
Maar de woonkamer heeft 1 wand volledig raam, dat is ongever 4,4 meter ramen met aluminium kozijnen... Dat is een hele hoop kou die niet met een tochtvanger is te stoppen ofzo...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 16:46 



 
Profiel   

Verhuisdeken tussen 2 laagjes dunne gordijnen in leuk om naar te kijken kleurtje naaien, goede gordijnroede om hem aan te hangen dicht op het raam. Helpt een stuk qua isolatie en kost de wereld niet. Ook met het leuke kleurtje zijn ze vervolgens nog goed in te zetten voor de geplande verhuizing ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 16:50 



 
Profiel   

Infraroodpaneel is er hier weer uitgevlogen. Vraagt veel stroom en je moet er al recht voor zitten wil het iets verwarmen. Blijkt ook helemaal niet zo efficiënt in verwarmen te zijn als de reclame ons wil doen geloven.

Heb je radiatoren? Dan kun je achter de radiatoren folie doen. Dat weerkaatst de warmte die anders via de muur naar buiten gaat. Dit is een goedkope oplossing, zeker als je over een jaar weer wil verhuizen. Je zou de folie dan zelfs mee kunnen verhuizen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 16:58 



 
Profiel   

Nymbous schreef
Matheno schreef
Infrarood verwarming misschien?

Wij wonen in een relatief oud huis wat nog niet goed is geïsoleerd, en hebben allebei op onze werkkamer een infraroodpaneel. Zo hoeft de rest van het huis niet onnodig gestookt te worden.


Werken die panelen fijn voor wat grotere kamers of alleen kleiner? En
zijn die het waard qua stroom verbruik?

Ik wil die misschien ook aan gaan schaffen! Wij hebben een oude boerderij en het is nu al 18 graden... Hou mijn hart vast voor de winter qua stookkosten...

Voor het plaatselijk verwarmen zijn ze super chill (en ben ik beste vrienden met die naast het bed..) maar qua kosten in stroom zijn ze goed duur. Mijn vriend heeft geen centrale verwarming (oud huis) en deze panelen van groot naar klein in de woonkamer, keuken, badkamer en slaapkamer. Hij zet ze niet aan voor de hele ruimte, maar echt plaatselijk. (Bijvoorbeeld boven de bank, of naast het bed..) Maar ze vreten echt aardig wat stroom weg om je warm te houden.

Hij heeft afgelopen jaar bijvoorbeeld een palletkachel erbij aangeschaft en daar bespaarde hij zo'n 350 euro mee vergeleken met de infraroodpanelen.. Alleen al de winter, terwijl die winter toen goed aanwezig was. Als hij mocht kiezen, had hij het nooit gedaan. :') We zijn aan het kijken voor wat anders, dus ik zal nog even meelezen. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 17:01 



 
Profiel   

Als je nog enkel glas ramen hebt, kan isolatiefolie voor het raam nog ietsje helpen: https://www.bol.com/nl/nl/p/tesa-tesamo ... 073373812/
We hebben het op 1 raam en eigenlijk zie je het amper zitten.

En radiatorfolie achter de verwarmingen. Kost ook bijna niks en scheelt weer een klein beetje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 17:16 



 
Profiel   

Wij hadden dat in ons vorige huis ook, TS, en kregen toen deze tip. Het werkte wel degelijk, maar je moest er wel bij blijven. En natuurlijk moeten katten en kinderen er niet bij kunnen komen.

https://www.bekijkdezevideo.nl/video/30 ... ag-het-kan

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 17:21 



 
Profiel   

Dispar_Vulgo schreef
Als je nog enkel glas ramen hebt, kan isolatiefolie voor het raam nog ietsje helpen: https://www.bol.com/nl/nl/p/tesa-tesamo ... 073373812/
We hebben het op 1 raam en eigenlijk zie je het amper zitten.

En radiatorfolie achter de verwarmingen. Kost ook bijna niks en scheelt weer een klein beetje.


Is het een beetje te doen met aanbrengen? Ik heb boven enkel glas en nog niet genoeg spaargeld om het te laten vervangen.

Verder dikke gordijnen, kleden op de vloer of eens zien of je onder je laminaat kan isoleren. Dikke kleding aan, sokken en inderdaad iso folie achter je radiatoren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 17:37 



 
Profiel   

Kozijnen isoleren? Kolf er om heen met isolatie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 17:37 



 
Profiel   

karuna schreef
Dispar_Vulgo schreef
Als je nog enkel glas ramen hebt, kan isolatiefolie voor het raam nog ietsje helpen: https://www.bol.com/nl/nl/p/tesa-tesamo ... 073373812/
We hebben het op 1 raam en eigenlijk zie je het amper zitten.

En radiatorfolie achter de verwarmingen. Kost ook bijna niks en scheelt weer een klein beetje.


Is het een beetje te doen met aanbrengen? Ik heb boven enkel glas en nog niet genoeg spaargeld om het te laten vervangen.

Verder dikke gordijnen, kleden op de vloer of eens zien of je onder je laminaat kan isoleren. Dikke kleding aan, sokken en inderdaad iso folie achter je radiatoren.


Ja heel makkelijk! Hier zit het al zeker 2 jaar op een kozijn geplakt. De plakstrip laat niet los en het folie blijft strak.
Je plakt dus eerst de strips rondom je kozijn en daar dat folie op en daarna verwarm je het folie met een fohn, waardoor het folie krimpt en echt goed strak gaat staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 17:43 



 
Profiel   

Ok. Ik heb als ik die rolmaat zie 1 rol per raam nodig. Helaas zijn er boven twee enorme ramen. Wel een twee persoons klus denk ik. Heb je een foto van hoe het er uit ziet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 17:46 



 
Profiel   

Ik zou ook beginnen met dikke gordijnen, liefst die precies tot op de vensterbank komen zodat je achter het gordijn een ruimte met stilstaande lucht hebt, en dat is de beste isolatie. Ik heb ook wel eens gezien dat mensen de nis waar de raam in zit dichtplakken met transparante folie. Heeft natuurlijk veel nadelen; je kan de raam niet meer openen en geen plantjes op je vensterbank zetten, en je kan er minder doorheen zien, maar het is wel een goede manier om super goedkoop te isoleren.

Verder een elektrische deken in bed, en de verwarming uit op de slaapkamer.
Op de badkamer schijnen infrarood panelen fijn te zijn, als je daar wil verwarmen.

In de rest van het huis zou ik sowieso de winter in gaan met een dikke trui en lekker warme sokken, en langzaam wennen aan een wat kouder huis. Als je het gewend bent dan valt het echt mee.. Als ik hoor dat veel mensen hun verwarming standaard op 20 graden hebben staan dan denk ik, dat lijkt me juist te warm := Aangezien ik al jaren 17 tot 18 graden gewend ben :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 21:00 



 
Profiel   

karuna schreef
Ok. Ik heb als ik die rolmaat zie 1 rol per raam nodig. Helaas zijn er boven twee enorme ramen. Wel een twee persoons klus denk ik. Heb je een foto van hoe het er uit ziet?


Ik zal morgen even proberen het zichtbaar op de foto te krijgen.
Ons raam is niet zo groot dus had het volgens mij alleen gedaan. Maar extra paar handen is zeker makkelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 21:37 



 
Profiel   

Goh TS, woon je in mijn huis :') Ik heb het 'geluk' dat ik in een appartement woon op de tweede verdieping met een onderbuurvrouw die het snel koud heeft. Dus ik krijg restwarmte van de onderbuurvrouw mee. Ik heb wel dubbel glas, maar mijn hele woonkamer heeft over de lengte hoge en brede ramen (3 stuks a 180x180). Mijn verwarming slaat pas aan bij 16 graden :o , maar ik ben heel warmbloedig en stijg echt op als ik in een huis zit waar de kachel op 21 graden staat. Ondanks dat heb ik veel schapenvachtjes liggen op de bank en leg ik een (wollen) deken over mijn benen heen als ik daar zit. Daarintegen slaap ik onder een heule grote gevilte schapenvacht waar een laken onder ligt. That's it. Als het echt heel koud is zet ik wel eens een elektrisch dekentje aan voordat ik in bed stap, maar ik heb nog nooit zo lekker warm gelegen 's nachts :D

Ik zie dat mensen hier radiatorfolie aanraden, wil dat een beetje? Merken jullie daar verschil mee? Ik heb ook geen gordijnen hangen, alleen vitrage, dus dat is stap 1 denk ik nog wel..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 22:43 



 
Profiel   

Ik heb aan de voorkant radiatorfolie ( op de kop getikt bij de kringloop vorig jaar) achter de verwarming. De gordijnen leg ik altijd op de verwarming :o
Achter heb ik tuindeuren, hier zitten tochtstrips op. Heb ik vorig jaar ook gordijnen neergehangen, en er liggen tochtrollen onder tegen de deur. Ook de deur naar de gang heeft aan beide zijde een tochtrol.
Boven heb ik altijd de raam op een kier, lekker diep onder de deken ( of 3 dekens :x )

Ohja, en een kersenpit kussen op de voeten :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 23:27 



 
Profiel   

Is het alleen bij de kozijnen, of zijn de muren ook niet goed geisoleerd?

Wij hebben een oud huis, zijn aan het verbouwen, dus half geisoleerd nu en half nog niet. We hebben cv en die staat al een paar dagen aan.

Onze slaapkamer heeft nog geen nieuwe verwarming en raam staat overdag open, maar ik vind kou ook altijd wat vochtig gaan aanvoelen. Daarom zou ik zelf wel stoken.

Ik zou het maandbedrag omhoog doen sowieso, zodat je niet een groot bedrag in 1 keer moet bijbetalen straks.
Verder een kleed en gordijnen. Maar wel kijken of je die dan evt kan meenemen. Een flinke raampartij gordijnen voor 1 jaar, is anders misschien net zo duur als de bijbetaling.

Er zijn nu ook van die radiator ventilatoren, dat de verwarming de ruimte in wordt gestuurd als het ware.

Als uiterlijk je niet boeit en het is maar voor 1 jaar, zou ik misschien kijken wat je met isolatie kan doen op en rond de kozijnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 01:22 



 
Profiel   

Wij leven in een huis zonder centrale verwarming. Enige waar we een elektrische kachel hebben is in de woonkamer.

Keuken blijft vaak wel warm door gebruik van de oven etc. En in de douche gebruiken we 's winters een straalkacheltje. Dus even zomaar onder de douche springen, zit er niet bij. Tenzij je een stoombad wilt creëeren. Je moet altijd half uur van te voren, kachel aanzetten.

Slaapkamers hebben geen verwarming. Half uurtje voor het slapen eventueel elektrische deken aan :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 06:00 



 
Profiel   

Slaapkamer wordt hier niet verwarmd en elektrische deken hebben we ook niet.
Balkondeur gaat zelfs altijd open, zelfs als het flink vriest.
Lekker warm isolerend dekbed is voor ons genoeg.

Vrienden van ons hadden eens een winter helemaal geen isolatie aan de onderkant van hun huis, doordat de winkel waar zij boven woonde werd verbouwd en ongeveer tot hun vloer was weggebroken in een periode dat het flink vroor.
Dat konden ze zelf niet eens bij verwarmen, kregen van de verhuurder (eigenaar van de winkel) wel een extra bouwkachel en verder brandden zij in die tijd heel veel kaarsen.
Stuk of 20 tegelijk, dat geeft zpwel sfeer als warmte.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 06:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 8 [ 182 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen