Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 01:07

Katten *\o/*
Eentje houdt altijd mijn voeten warm.

Verder dikke molton, hoeslaken, zelf een flanellen pyama (voor de echt koude nachten fleece) met eventueel een shirtje eronder, sokken. Kruik ging mee.
2 seizoenen dekbed en reservedeken naast het bed in geval van nood. En gemerkt dat ik het warmer heb als ik op mijn buik lig.

Ergste vind ik het 's ochtends aan moeten kleden. De kleren die aangaan zijn zo koud en vooral de beugels in de bh. Liefste trek ik die even onder de dekens tijdens het wakker worden zodat de ergste kou eraf is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41720
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 06:20

Telpeva schreef:
Als ik de verwarming niet aan zet in de slaapkamer dan word ik midden in de nacht wakker van de kou, als ik jullie verhalen lees dan moet daar ook verbetering haalbaar zijn neem ik aan. Ik heb zo'n 4 seizoenen dekbed (synthetisch gok ik), deze bestaat uit 2 dekbedden (een iets dikkere en iets dunnere) die je aan elkaar vast kunt maken, jullie snappen vast wat ik bedoel. Wat hebben jullie, gebruiken jullie ook zoiets of hebben jullie iets anders? Ander materiaal misschien, zo ja wat?

Wij hebben een winterdekbed, dus geen 4 seizoenen, en als het echt koud wordt, fleecedeken en/of schapenvachten erbij over. Maar dat is pas een of twee keer gebeurd.

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:04

Hier een 4-seizoenen (zomer + herfstdeel voor ‘s winters) en eigenlijk is dat al voldoende. Als het echt heel koud is dan doe ik nog een pyjama aan, maar meestal niet. Wel hebben we een elektrische deken <3 en als ik ‘s nachts echt wakker wordt en het koud heb dan wil ik die nog wel eens op de laagste stand aan zetten.
Koude kleding in de ochtend wil ik nog wel eens opwarmen met de föhn :))

MyWishMax

Berichten: 25395
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:36

Hier of 4 seizoenen dekbed of winterdekbed. En pyjama en als het echt koud is fleece deken erover en van te voren elektrische deken aan.

Ik heb nooit de verwarming aan op slaapkamer, maar trek mijn flesje onesie aan en neem kleding mee naar beneden waar verwarming wel aan staat en kleed me pas op laatste moment om.

DuoPenotti

Berichten: 29830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:15

De douche is hier nog ouderwets beneden. Daar gaat de verwarming wel aan voor de leidingen.
De bovenverdieping is geen verwarming aan.
In de slaapkamer staat de raam ook altijd open of het moet echt flink vriezen.
Heerlijk als het er koud is en diep onder het dekbed te kruipen.

MyWishMax

Berichten: 25395
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:19

Hier de badkamer ook beneden, maar geen verwarming in de badkamer... Op de hele benedenverdieping zijn er maar 3. Waarvan 1 grote in de gang, die 1 bij 1 is :+ dan 1 in woonkamer en 1 in eetkamer/keuken. Die in de woonkamer is groter dan die 2e, maar de eetkamer/keuken is 2 keer zo groot en zit de badkamer ook :')

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:24

Hier liggen we 's winters onder lading dekens. Hebben matrashoes van fleece. En dekbedovertrekken van fleece.

Elektrische dekentje gaat half uur van te voren aan. Raam gaat hier 's winters niet gauw dicht. En moet je naar de wc 's nachts, dan gewoon goed je dekbed dichtslaan. Blijft de warmte bewaart.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:38

MyWishMax, dat lijkt me weinig, maar hangt er ook vanaf hoe groot je huis is denk ik?

Ik heb eens alle verwarmingen hier in huis geteld...15 (!) radiatoren.
Nu is het wel een groot huis, maar toch, op de gang 2, woonkamer 2, keuken 2, zelfs op de zolder 2.
Nog net niet in de garage ;(
Dan is wel duidelijk waarom wij een evohome systeem gebruiken, en op zolder bijvoorbeeld thermostaatknoppen hebben die op vorst-stand staan. Anders ga je failliet aan je gasrekening.
Heb ik het nog niet over mileu.

De vorige bewoners kregen het blijkbaar niet warm genoeg in huis, en hebben er radiatoren bij laten plaatsen, net als de elektrische vloerverwarming op de badkamer (die overigens een enorme energievreter is, en wij dus uitgeschakeld hebben, ik gebruik het IR paneel zolang de CV nog niet aanstaat)

Wij hebben dus op de badkamer een radiator hangen, vloerverwarming én een infrarood paneel, geen verwarming op de badkamer had ik 15 jaar lang, dat hoef ik nooit meer :o

Dekbedovertrekken van fleece gebruiken wij ook in de winter, heerlijk :j

MyWishMax

Berichten: 25395
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:46

Huurwoning hier waar later cv in geplaatst is. Het is erg weinig ja, maar vooral ook onlogisch. Zo'n grote in kleine hal en grote in elke slaapkamer (met enkel glas) en dan zo weinig beneden. Woonkamer is 4 bij 5 ofzo en het eetkamer, badkamer, keuken stuk 6 bij 8 of 9? In totaal het hele huis iets van 85m2 maar boven is 3 meter korter ivm uitbouw beneden.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:24

Inderdaad geen logica, wat heb je nu aan een hele grote radiator in een kleine hal?
Terwijl je die in de keuken waarschijnlijk beter kon gebruiken, tenzij er daar geen plaats is voor een grotere.
Schiet mij maar lek.

Ik snap nu wel steeds beter waarom mensen straks echt in de problemen gaan komen met hun energie rekening in (deels) slecht onderhouden huurwoningen.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:06

Ik heb een electrisch blaaskacheltje in de badkamer. In een stekker met een afstandbediening. Vanuit m'n bed zet ik dat ding 10 minuten van te voren aan. M'n kleren liggen in de badkamer, dus ook gelijk opgewarmd als ik de badkamer in kom.

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:20

De verwarming zit boven dicht, alleen in de douche staat die aan, ik vertik het om in een koude douche te douchen. Ramen staan boven op een kiertje.
Ik slaap nu onder een 4 seizoenen dekbed, en als het erg koud wordt nog een eenpersoons verendekbed en dan op een fleecedeken.
Gelukkig wordt het bijna nooit zo koud. :')

CairnTerrier

Berichten: 989
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:29

Hier is de CV nog niet aan geweest en ook nog niet nodig. Ons huis is erg goed geïsoleerd, ondanks het een groot huis is, is het nog nergens koud geweest en wil het ook nog even uitstellen om de CV aan te zetten.

Zo'n weekend als deze (met veel zon) laat ik de zon dan ook lekker zijn werk doen en het huis opwarmen. Waar ik normaal in de zomer alle rolluiken en zonneschermen dicht/naar beneden doe (om meubels en verfwerk niet te laten verkleuren), laat ik alles nu openstaan (zon is toch niet meer zo fel. Einde van de dag is het hier dan gerust zo'n twee graden warmer (gratis warmte!). Dan 's avonds wat kaarsjes aan en wij liggen altijd graag onder een kleedje op de bank.

Wat betreft slapen - raam staat altijd open en een lekker dekbed. Met zijn tweeën is het ook al warmer in bed dan alleen, dus hier gelukkig geen kou :) Verder doen wij niet aan bezuinigen en zal bij echte kou de verwarming in het gehele huis lekker aangaan. Ik vind niets armoediger dan een koud huis in de winter en zelf in dikke kleren te moeten lopen om de kosten te drukken... Soms kom ik wel eens bij mensen in de winter thuis en dan is het zó koud... :brr: Ik vind het knap om zo (bewust) te leven.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:42

Hier een oude boerderij die nog wat te wensen overlaat qua isolatie. Er komen nieuwe deuren en ramen aan gelukkig, want daar lekt de meeste warmte weg. Tot die tijd overal dubbele gordijnen. Ook het trapgat heeft een dik gordijn gekregen.

Tot gisteren alleen keuken en woonkamer verwarmd met de houtkachel en de zon, maar toen het vanochtend weer erop leek dat de zon niet door de mist heen zou komen, toch de vloerverwarming maar aangezet, alleen in keuken en woonkamer. Bijverwarmen doen we s avonds wel met de houtkachel. Bos in de achtertuin, vorig veel achterstallig onderhoud gesnoeid, dus hout genoeg op voorraad. Pijp van de kachel loopt door de wand van de badkamer en verwarmt die direct mee, kan de verwarming daar nog even uit blijven.

Inmiddels schijnt dan toch het zonnetje >;)

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:50

Even gekeken, huis heeft officieel B label, maar naar mijn gevoel koelt het redelijk rap af al weer 's nachts (en minder in de zomerhitte al duurt het wel even voor het zo heet blijft binnen). Zit te denken om toch iets van luiken te maken binnen tegen de ramen ipv de gordijnen. Maar goed ik heb enkel 's morgens zon in huis en dat geeft niet zoveel warmte 's winters.

Telpeva

Berichten: 14766
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:08

CairnTerrier schreef:
Ik vind niets armoediger dan een koud huis in de winter en zelf in dikke kleren te moeten lopen om de kosten te drukken... Soms kom ik wel eens bij mensen in de winter thuis en dan is het zó koud... :brr: Ik vind het knap om zo (bewust) te leven.

Lief compliment wat betreft bewust leven maar er is eigenlijk weinig tot niks knaps aan, het zal voor veel mensen noodzaak zijn omdat ze geen andere keus hebben. Ik kan alleen voor mijzelf spreken natuurlijk maar ik kan het domweg niet betalen als mijn maandelijkse lasten met een paar tientjes omhoog gaan, geld wat je niet hebt kan je niet uitgeven.

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:09

Hier doet de zon goed zijn werk <3
In de tuinkamer is het nu al ruim 27 graden, en het is nog geen middag :))
In huis warmt het dan al gauw op tot zo’n 24 graden. Als het te warm wordt dan gooi ik wat ramen open.
Midden in de winter dan wordt het op zonnige dagen zo’n 20 tot 25 graden in de tuinkamer, en bij vorst stook ik ‘s nachts wat bij met de houtkachel om de vorst eruit de houden. Het huis zelf is zo goed geïsoleerd dat het er eigenlijk nooit onder de 15 á 16 graden komt als we niks stoken. Ideaal
Jammer dat ik geen warmte door kan geven, ik had jullie graag een deel kado gedaan :))
Afbeelding

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:13

Ik ben geen rijke stinkerd, maar de verwarming gaat hier nooit onder de 20*, dit ook omdat mijn honden in de kamer slapen.
Een koud huis is ook voor mij een verschrikking, ik probeer door dingen aan te passen ervoor te zorgen dat de warmte zolang mogelijk “binnen” blijft.
Dikke gordijnen zijn geplaatst bij het voorraam.
Morgen komen de dikke gordijnen aan de achterkant en de strips aan de deuren. En gordijnen voor de voor- en achterdeur.
Voor volgende maand staat de trap op de agenda.

CairnTerrier

Berichten: 989
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:30

Telpeva schreef:
CairnTerrier schreef:
Ik vind niets armoediger dan een koud huis in de winter en zelf in dikke kleren te moeten lopen om de kosten te drukken... Soms kom ik wel eens bij mensen in de winter thuis en dan is het zó koud... :brr: Ik vind het knap om zo (bewust) te leven.

Lief compliment wat betreft bewust leven maar er is eigenlijk weinig tot niks knaps aan, het zal voor veel mensen noodzaak zijn omdat ze geen andere keus hebben. Ik kan alleen voor mijzelf spreken natuurlijk maar ik kan het domweg niet betalen als mijn maandelijkse lasten met een paar tientjes omhoog gaan, geld wat je niet hebt kan je niet uitgeven.


Dat is ook zeker een vervelende situatie en wens je niemand toe. Daarom vind ik het oprecht ook knap, of vervelend of iets in die richting - ook al interpreteer jij de context wellicht anders.

DuoPenotti

Berichten: 29830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:44

Maar sommige mensen hebben het ook niet snel koud.
Kijk ik naar een schoonzusje en schoonmoeder, daar ga ik altijd met extra dik vest heen.
Maar die hebben het zelf echt niet koud en zitten dan in een dun bloesje.
Zeker mijn schoonzusje kan het echt wel betalen en over milieu heb ik ze nog nooit gehoord. Maar die hebben het gewoon niet koud wanneer ik dat wel zo ervaar.

CairnTerrier

Berichten: 989
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:01

Ook dat is inderdaad verschillend van persoon tot persoon :j Bij zulke situaties neem ik daarom ook altijd een extra vest(je)/trui mee.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:06

DuoPenotti schreef:
Maar sommige mensen hebben het ook niet snel koud.
Kijk ik naar een schoonzusje en schoonmoeder, daar ga ik altijd met extra dik vest heen.
Maar die hebben het zelf echt niet koud en zitten dan in een dun bloesje.
Zeker mijn schoonzusje kan het echt wel betalen en over milieu heb ik ze nog nooit gehoord. Maar die hebben het gewoon niet koud wanneer ik dat wel zo ervaar.


Ik vind 18 graden ook warm, terwijl mijn schoonmoeder dan met 3 truien aan en een deken om op de bank zit. Warmbloedigheid is met de huidige gasprijzen best handig :') (met opwarming van de aarde dan weer niet)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:40

Vroeger vond ik in ene koud bed stappen ook echt lekker. Sliep ook veel zonder dekbed.

Maar tegenwoordig doe ik einde van de middag raam dicht en straks wil ik dan wel een beetje de kamer verwarmen.

Voor ik naar bed ga zet ik het raam op ventilatie stand, want met een dicht raam slapen, vind ik ook niet fijn. Maar gooi over mn dekbed een fleece deken. Mn dekbed is warm zat, maar als ik er koud in ga, warm ik soms slecht op en val ik niet in slaap.
Maar ik vind fleece over een dekbed wel ideaal daarvoor.

Bij mn oude dekbed deed ik wel een slaapzak open erover in de winter.

Fitzroy

Berichten: 25144
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:25

Ik ben nu ook rigoureus aan het wennen aan lagere temperaturen om kosten uit te sparen. De thermostaat mag niet hoger dan 18 graden. Voor iemand die altijd 21 graden stookte is dat best een overgang. Maar warme kleren, een warm dekentje, warme sloffen en de kat op schoot doet een hoop :D

Marije_jiplover

Berichten: 25341
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:30

Hier slapen we altijd met de balkondeur open (behalve als het een hittegolf is, dan balkondeur dicht en airco aan).
Maar of het 10 graden boven of onder nul is, als we naar bed gaan gaat de deur naar buiten open.
We stoken de slaapkamer nooit.
We hebben de radiator verwijderd toen we de airco installeerden en ik geval van nood kunnen we de airco ook laten verwarmen, maar in de praktijk is dat nog nooit nodig gehad.
Ik lig jaarrond onder t zelfde dekbed, van dons, en in de winter wil ik wel eens sokken aan houden als ik in bed stap, maar die trap ik s nachts in m'n slaap altijd uit.
Verder dus in de slaapkamer geen extra isolatie oid, de spouwmuur is wel geïsoleerd en overdag sluiten we de buitendeur wel, en de deur naar de overloop is altijd wel gesloten om geen warmte naar de slaapkamer te laten weglekken.