Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 18:51

Hoe zit het met die petroleum kacheltjes. Van bijvoorbeeld qlima. Die zijn voor binnenshuis maar hoe werkt dat met verbrandingsgassen afvoer, geur enz? En is het veilig voor mens en dier?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 19:22

karuna schreef:
Hoe zit het met die petroleum kacheltjes. Van bijvoorbeeld qlima. Die zijn voor binnenshuis maar hoe werkt dat met verbrandingsgassen afvoer, geur enz? En is het veilig voor mens en dier?

Helemaal veilig. Wel een co-melder ophangen en zorgen voor een goede ventilatie, natuurlijk absoluut niet aan laten staan wanneer je niet thuis bent, zorg dat dieren ze niet aanraken, want loeiheet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 19:48

Zijn ze ookstroomloos te gebruiken? Ik zou er een willen voor echt koude dagen. Voorheen had ik een heerlijke houtkachel maar hier alleen cv en twee electrische kachels. Maar geen stroom is geen warmte

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 19:51

karuna schreef:
Zijn ze ookstroomloos te gebruiken? Ik zou er een willen voor echt koude dagen. Voorheen had ik een heerlijke houtkachel maar hier alleen cv en twee electrische kachels. Maar geen stroom is geen warmte

Onze zibro kachel is zonder electriciteit aan te zetten (met een vuurtje). Er zijn vast petroleum kachels waar dat ook mee kan.

Anoniem

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 19:57

Kijk ook even goed naar de afstelling van je CV-ketel. Wij hebben hem op een lagere ketel-temperatuur gezet en op een eco programma in plaats van het normale programma.
Het duurt nu iets langer voor we warm water hebben in de douche/keuken (denk een tiental seconden) maar verder merken we er niks van. Het is even warm binnen, maar we besparen toch flink qua kosten.

Zie oa; https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel ... e-cv-ketel

Daarnaast scheelt een waterbesparende douchekop ook veel gas (water dat je niet gebruikt hoeft ook niet opgewarmd te worden) en de moderne varianten doen qua comfort niks onder voor een gewone.

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 19:58


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:04

Zet je een pannetje er op dan?ik gebruikte mijn houtkachel vaak ook om te koken of iets in te bakken (zat minioventje bij en een plek om een pannetje op te zetten? Petroleum is goed te verkrijgen ook? Hij ziet er wel uit als handzaam en praktisch en geen sta in de weg.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:10

Ik vind die petroleum/zibro kachels vaak zo stinken :=

Wij hebben deze: KLIK
Dus een maatje groter dan die van tamary.. Maar ik krijg er hoofdpijn van als we hem een nacht aan hebben gehad, en hij staat dan niet eens in de buurt van de slaapkamer.

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:13

karuna schreef:
Zet je een pannetje er op dan?ik gebruikte mijn houtkachel vaak ook om te koken of iets in te bakken (zat minioventje bij en een plek om een pannetje op te zetten? Petroleum is goed te verkrijgen ook? Hij ziet er wel uit als handzaam en praktisch en geen sta in de weg.

Ja gewoon er boven op. Kan gewoon qlima of lampolie in (laatste stinkt wat minder trouwens, prijs per liter kan ook lager zijn soms, even goed kijken). Heb beide, qlima is ellende om tankje uit vol te gieten, omdat dat meteen 20L is om mee te worstelen, dan is een 1L fles veel makkelijker.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:16

Wij hadden vroeger een zibro, vond die ook stinken, en als je kijkt naar verbruik en kosten brandstof vond ik dat ook wel tegenvallen. Wel lekker warm, dat dan weer wel.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:20

Ik heb met stage maanden een grote vaste petroleum kachel als enige warmtebron gehad met zo n mega tank buiten. Beviel altijd best. Ik zal hem vooral bij extreme kou gebruiken in de avonden. Om de cv ketel niet nog verder op te jagen. Bij stroomuitval voor verwarming en koken. Voor nood in de camper als de accu leeg is enz.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:52

Ik heb zelf geen problemen met de lucht van zibro/petroleum kachels, maar ik kan me voorstellen dat een ander dat wel heeft. Die van ons ruikt alleen even als je m aanzet, daarna niet meer.

Onze zibro een paar uur aanzetten is iig goedkoper dan de verwarming 2 graden hoger zetten, helemaal met de huidige gasprijzen :=. Het wordt sneller warm en het blijft langer warm, want meer hitte en de kachel zelf straalt na uitzetten ook nog een poosje warmte uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:54

karuna schreef:
Ik heb met stage maanden een grote vaste petroleum kachel als enige warmtebron gehad met zo n mega tank buiten. Beviel altijd best. Ik zal hem vooral bij extreme kou gebruiken in de avonden. Om de cv ketel niet nog verder op te jagen. Bij stroomuitval voor verwarming en koken. Voor nood in de camper als de accu leeg is enz.

Wij hebben m ook idd voor als het echt heel koud is. In principe moet de pelletkachel het allemaal aan kunnen qua warmhouden.

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:14

wij hebben in de kamer onder de radiatoren ventilatoren zitten. Deze bevestig je met magneten en een thermostaat aan de verwarmingsbuis. Wanneer de temperatuur in de buis stijgt, gaan de ventilatoren draaien en blazen de warme lucht tussen de bladen van de radiator uit naar boven. Daarmee kun je tot 20% energie besparen. Je hoort ze niet, ze gebruiken weinig stroom en het werkt echt. De warmte komt sneller naar je toe.

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:24

De meeste denken met besparen aan de verwarming/gas. Houden jullie ook rekening met douchen?
Dat verbruikt natuurlijk ook veel gas en is iets waar je flink op kan besparen door er niet te lang onder te gaan staan.

Hier is het meestal 18 graden. In de winter, als het vriest dan staat de verwarming meestal op 19 en uiterst 20. Een enkele keer.
Alleen wanneer we meerdere uren thuis zijn. Men adviseerd vaak om hem snachts en als je weg bent op een constante temperatuur te zetten zodat hij niet te koud wordt. Hij zou dan veel gas nodig hebben om alles weer te verwarmen.tja, ik vind het doodzonde dat de CV snachts aan staat terwijl we warm in ons bed onder de dekens liggen... En zonde dat hij overdag aan staat terwijl we weg zijn.
ALS ik ik aan staat dan komt hij dus alleen aan wanneer we overdag thuis zijn of wanneer we terug komen uit werk/school. En dan tot een uur of 21.30/22 uur. Daarna uit.warmte blijft wel hangen.

Voorlopig komt hij nog niet aan. Eerst warme sokken/sloffen, trui/vest en savonds lekker onder een deken op de bank

- overdag tijd de ramen open. Vochtige lucht eruit. Vochtige lucht doet er langer over om op te warmen.
- radiator folie achter de radiatoren
- op zolder isolatie buizen om de buizen heen.
- gordijn bij de voordeur
- tochtstrips met van die borsteltjes onder de deuren
- koken op gas: deksels erop en als het al een tijdje kookt dan zette ik het gas uit en gaarde het zo nog even verder zonder gasverbruik
- met een brandend waxinelichtje kan je makkelijk zien of het ergens tocht.

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:27

Overdag zorg ik ervoor dat de zon door de ramen kan schijnen zodat het binnen opwarmt.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 00:51

Wat denken jullie,
Vaak wordt gezegd alleen de ruimtes te verwarmen waar je ook komt of zit zoals wc, keuken, woonkamer.
Ik heb zoals eerder aangegeven een ongeisoleerd huis met enkelsteens muur, mij lijkt het voor mijn huis qua vocht en koudebruggen juist verstandiger overal de kachel aan maar op welke stand is dan het handigste.
Ik heb nu woonkamer en keuken op 4, wc, badkamer en halletje achter op 2
(Badkamer is zo koud in de winter dat mijn shampoo bevriest anders), mijn slaapkamer op 2/3 en overige kamers op 1.
Thermostaat zit in de woonkamer.

Hier al wel de kachel aangehad. Vanavond toen ik thuiskwam om 19 uur was het 15.5 graad binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 07:11

Wij hebben beneden de hal en dan bovenaan de open trap de keuken. Links slaapkamers, badkamer, rechts woonkamer. In begin hadden we de verwarming beneden en in de slaapkamers niet aan. Dan was het in de keuken standaard maar 16 graden. En sloeg de verwarming (thermostaat hangt in de woonkamer) heel vaak aan om het daar 20 graden te houden. Toen hebben we alles opengedraaid. Werkt in ons huis met enkel glas en veel tocht veel beter.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 08:34

nuscaniels schreef:
Wat denken jullie,
Vaak wordt gezegd alleen de ruimtes te verwarmen waar je ook komt of zit zoals wc, keuken, woonkamer.
Ik heb zoals eerder aangegeven een ongeisoleerd huis met enkelsteens muur, mij lijkt het voor mijn huis qua vocht en koudebruggen juist verstandiger overal de kachel aan maar op welke stand is dan het handigste.
Ik heb nu woonkamer en keuken op 4, wc, badkamer en halletje achter op 2
(Badkamer is zo koud in de winter dat mijn shampoo bevriest anders), mijn slaapkamer op 2/3 en overige kamers op 1.
Thermostaat zit in de woonkamer.

Hier al wel de kachel aangehad. Vanavond toen ik thuiskwam om 19 uur was het 15.5 graad binnen.


Kan je niet beter van binnenuit je huis isoleren ?
Je stookt je blut met enkelsteens muren

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:07

Google eens op fleecedeken met mouwen, ik heb een hele dikke en sloffen. De kachel doe ik dan veel minder aan!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 10:49

belle_boef schreef:
nuscaniels schreef:
Wat denken jullie,
Vaak wordt gezegd alleen de ruimtes te verwarmen waar je ook komt of zit zoals wc, keuken, woonkamer.
Ik heb zoals eerder aangegeven een ongeisoleerd huis met enkelsteens muur, mij lijkt het voor mijn huis qua vocht en koudebruggen juist verstandiger overal de kachel aan maar op welke stand is dan het handigste.
Ik heb nu woonkamer en keuken op 4, wc, badkamer en halletje achter op 2
(Badkamer is zo koud in de winter dat mijn shampoo bevriest anders), mijn slaapkamer op 2/3 en overige kamers op 1.
Thermostaat zit in de woonkamer.


Hier al wel de kachel aangehad. Vanavond toen ik thuiskwam om 19 uur was het 15.5 graad binnen.


Kan je niet beter van binnenuit je huis isoleren ?
Je stookt je blut met enkelsteens muren


Inderdaad stook je je dan rot, ben bezig met isoleren maar het is een behoorlijk klushuis en ik moet het alleen op 1 salaris doen. Gaat helaas niet zo snel als ik zou willen.

Lastige is dat ik kamer voor kamer wilde doen, maar dan kom je weer van alles tegen wat ook prioriteit heeft en het ene kan je niet doen zonder gelijk het andere aan te pakken dus sparen we eerst maar weer even door.

Ter idee, ik wilde de wc isoleren en nieuwe plaatsen, mijn koude water in de badkamer komt echter via de wc (leiding naar de stortbak en 1 gesplitst welke via het plafond naar de badkamer loopt. )
Leidingen moeten dus vervangen worden maar dan moet ik wel het plafond in de badkamer openbreken, en gezien het de bedoeling is dat de wastafel van plek wisselt eigenlijk gelijk ook dan maar de hele badkamer slopen, isoleren en opnieuw opbouwen

beenjesshar

Berichten: 1220
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:05

Moderatoropmerking:
Adverteren is niet toegestaan op het forum

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:15

Toilet is denk ik de meest ongeisoleerde ruimte van een huis,

Nuscaniels, kamer voor kamer moeten doen is herkenbaar. Mijn eerste prioriteit was achter beneden een onverwarmde ongeisoleerde fietsberging omtoveren tot een comfortabele slaapkamer met verwarming. Dat is nu klaar. Volgende stap of zolderisolatie of dubbelglas. Ik denk de zolder eerst. Dat is zelf te doen en niet zo peperduur. De extra isolatie matten die ik beneden heb gebruikt zijn fijn in gebruik.

https://www.isolatiefolie.nl/toepassingen/wandisolatie/

Ik heb nu de sf 19 + Inmiddels zie ik dat ze een nog hogere waarde hebben ook. Die was toen nog in ontwikkeling. Een heel grote aanrader. Werkt fijn, geen kans op allergische reacties door glas of steenwol. Schimmelongevoelig ook. En heel simpel te verwerken. Kost vooral tijd en veel rollen speciale tape. :+ voordat de wand ervoor af was merkte ik al dat alleen de folie ervoor de enkelsteens muur niks meer aan kou afstraalde. *\o/*

Ik heb elke variatie gehad. Stage huisjes met een brakke gaskachel. Een cv met gasmoederhaard. De petroleumkachel. Een huis waar er alleen een gaskachel in de woonkamer zat de rest was onverwarmd. Toilet was vaak bijna diepvries. Daar wel zelf cv aangelegd.

Een huis met stadswarmte(drama en peperduur ook nog voor een energie 0 woning -O- ) en daarna cv meteen houtkachel. Daar stonden de ongebruikte ruimtes boven op vorstvrij. De rest alles open en kamer op 17,5/18 graden.

Op vakanties electrische kachels ook bij -18. Daar zette je open in de ruimte waar je was, de rest op 10/15 graden of vorstvrij.

Nu nog even uitvissen hier hoe het werkt. Kwa warm houden. Afgelopen winter was het gasverbruik me te hoog. -O- 1100 m3 wat het dubbele is van eerdere huizen. Al staat er gemiddeld voor deze huizen 1600 m3 gerekend. Dus wel lager dan gemiddeld maar voor mij te veel.

Een grote open ruimte in de hal naar een ongeisoleerde zolder. Open trap ook de bovenste dus de warmte kan er vrolijk weg. Ik heb nu de hal half opengedraaid. Dik gordijn naar de zoldertrap. Ik wil de open trap boven gaan voorzien van een onderdoek die de openheid iets weghaald. En zoderisolatie staat op het programma :j

Beneden kamer (17,5/18 graden) en keuken, eerste berging (badkamer in wording met een hoge radiator) en slaapkamer daarachter (deur eruit dus die pikt wat warmte mee vanuit de eerste berging) daar zit aan de andere zijde een electrische radiator plaat die ik op 15 graden houdt. Die ruimte is nu heel goed geisoleerd op de deur na. Daar zit nu die deurfolie op en een heel dik gordijn. Op de gang na staat alles vol open. En de zonwering achter is in de winter weg zodat er maximale zon binnen kan komen in de keuken.

Boven zijn alle deuren dicht ivm enkel glas. Daar wil ik het rond de 10 graden houden. De douche zonder verwarming warm ik voor met een kleine ventilator kachel. Dat is meer dan afdoende.

Vandaag arriveert als het goed is het eerder genoemde parafine kacheltje. :j Die gaat een driedubbele functie krijgen. Backup voor hier, camper als noodverwarming en voor mijn bus mocht het nodig zijn.

Houtkachel/pelletkachel zou ik heel graag willen, maar gezien de enorme hoogte wordt de aanleg zo duur en de pijp kan niet fatsoenlijk door ruimtes heen. Ik zou eerder vor zonneboiler/zonnewarmte gaan mocht de cv ketel het begeven. Of nog meer panelen en alles electrisch verwarmen,

LaPluche

Berichten: 1982
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:51

Hier gaat idd de trap ook “dicht”, nu is de ga g en de trap een geheel en vliegt de warmte naar boven. Zonde al zeg ik het zelf.
Het enige is dat ik mijn was op de overloop hang( just like in the old days) en bang ben dat deze nu slechter droogt en daardoor muf wordt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:53

Hier hangt het beneden in de bijna badkamer. Heb daar een waslijntje gespannen. En het wasrek past precies in het bad. :D