Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 110 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Leuk eerste autootje

 
Profiel   

Aangezien ik binnenkort normaal gezien mijn rijbewijs zou moeten hebben ben ik alvast aan het kijken voor een leuk tweedehands autootje :) . Ik ken echter totaal niets van auto's en automerken, dus heb geen idee van het aanbod :+ . Uiteraard hangt het ook af van wat er op dat moment beschikbaar is. Ik ben op zoek naar een niet al te groot, sportief autootje. Manueel of automaat maakt niet uit, wel liefst niet hybride/elektrisch. Zo'n mini Fiatje vind ik een ongelooflijk schattig autootje maar dat lijkt me dan weer niet erg veilig. Uiteraard ook liefst een merk dat wel bekend staat degelijke auto's af te leveren. Tips zijn welkom! :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 17:37 



 
Profiel   

Wellicht slim om een budget eraan vast te plakken.
Zelf zweer ik bij Seat. Seat Leon of Seat Ibiza zou ik aanraden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 17:38 



 
Profiel   

Wat is je budget?

Ik ben begonnen in een fiat panda, na 5 jaar rij ik er nog in :+ Zijn met een wat minder hoog budget goed te krijgen. Mijne is niet stuk te krijgen, zeg al 3 jaar dat ik hem oprij.... Mijne is wel altijd heel goed onderhouden en dat doe ik ook nog steeds.

Wel rij ik 60 km op een dag en ben ondertussen toch aan het sparen voor iets groters ;)

Schoonzusje heeft een Hyundai, een kleine. Ook hele fijne auto's!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 17:43 



 
Profiel   

Dankjewel voor de tips al! Qua budget heb ik nog niet echt iets in mijn hoofd. Als ik iets leuks tegenkom bekijk ik of ik dat bedrag eraan wil en kan geven of niet. Ik heb ook geen idee voor welk bedrag je een degelijk tweedehandsje kan krijgen, of ja, wat normaal is zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 17:47 



 
Profiel   

MoppieFilou schreef
Dankjewel voor de tips al! Qua budget heb ik nog niet echt iets in mijn hoofd. Als ik iets leuks tegenkom bekijk ik of ik dat bedrag eraan wil en kan geven of niet. Ik heb ook geen idee voor welk bedrag je een degelijk tweedehandsje kan krijgen, of ja, wat normaal is zeg maar.


Mn fiat panda was +- 5 jaar terug 4500 euro, stond toen 28.000 km op de teller (was een boodschappen autootje), komt uit 2008. Ik vond het fijn dat er een boekje bij was waar alles in bijgehouden was. Ook al was er weinig in gereden, kreeg elk jaar een onderhoudsbeurt. Er staat nu ongeveer 80.000 op de teller denk ik.

Toen ik hem kocht keek ik eerst naar budget (om teleurstelling te voorkomen, als ik iets moois zag maar geen geld daarvoor had), km stand, jaartal en dan pas eigenlijk het type auto (groot, klein 3 of 5 deurs etc.)

Franse merken werd mij toen afgeraden, kosten meer in onderhoud begreep ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 18:02 



 
Profiel   

En wat is zoal doenbaar qua kilometerstand? Ook geen idee van haha. Hij moet wel nog een hele tijd meegaan natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 18:06 



 
Profiel   

Gaspedaal.nl voor ideeën op te doen.
Mijn vriend wil bv geen Franse auto.

Ford fiesta is ook een leuke auto.
Die heeft hij als lease wagen, ik heb zijn grote broer de kuga
Prima compleet autootje voor zijn geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 18:09 



 
Profiel   

MoppieFilou schreef
En wat is zoal doenbaar qua kilometerstand? Ook geen idee van haha. Hij moet wel nog een hele tijd meegaan natuurlijk.


Heb niet heel veel ervaring daarin, maar verschilt per merk denk ik.

Bijv een Volkswagen kan wel tot 3 ton (die van m'n moeder). Dus dan weet je dat als er 180 op staat je nog wel ff mee kan! Een ouder autootje wat iets verder heeft gereden al, zijn vaak al wel lekker ingereden. Je ziet minder kleine autootjes die een hoge km stand hebben (uitzonderingen zijn er wel denk hahaha)

Ook een beetje je doel van je autootje. Voor werk en lange stukken is een auto met wat grotere motor wel lekker (niet m'n fiatje met een 1.2 :') ) Ik heb hem gekocht met doel naar stal als het regent, vrijheid te hebben als ik een keer ergens heen wil etc (en niet met ov willen). Dus daar is een kleiner autootje prima voor :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 18:11 



 
Profiel   

Budget is wel handig, want het scheelt wel of je 1000 euro, 5000 euro of 10000 euro te besteden hebt :')
Wat ik je wel wil aanraden, is wanneer je niet bij een officiele dealer bent maar bij een handelaar, altijd even de reviews checken op internet. Er zitten genoeg onbetrouwbare sukkels tussen :+ Wanneer je een budget hebt van €5000 of meer zou ik sowieso bij een dealer kopen, dat is toch echt het meest betrouwbare en word je gewoon zeker weten niet bedonderd :P

En qua kilometerstand geldt het helemaal ook wat je budget is ;) Hoe lager hoe beter. Dus kom eerst maar eens met een doel van je budget. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 18:13 



 
Profiel   

Opel Corsa, daar zijn we hier allemaal mee begonnen (en sommigen rijden er nog steeds in). Mijn ervaring is dat het fijne, betrouwbare, zuinige en betaalbare auto's zijn. Het is dat ik uiteindelijk een auto met laadruimte nodig had (ook Opel), anders had ik nog in mijn Corsa gereden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 18:18 



 
Profiel   

Is er een betrouwbare garage in de buurt waar je ook je auto in onderhoud gaat brengen? Kijk eens wat deze te koop heeft staan. wanneer je aangeeft dat je ook de onderhoud bij hen gaat doen, zullen ze je echt geen kat in de zak verkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 18:20 



 
Profiel   

Ik had als eerste auto een Peugeot 206, was 20 jaar oud en 200.000 op de teller maar motorisch niet stuk te krijgen, is onlangs weer doorverkocht want ding was nog lang niet rijp voor de sloop. Nu rijd ik rond in een Peugeot 108. Citroen C1 en Toyota Aygo zijn ongeveer dezelfde autootjes als de 108 en ook erg leuk. Ik ben er helemaal fan van. Zijn wel echt de kleinste autootjes qua segment dus je moet niet snel gezinsuitbreiding voor ogen hebben of regelmatig met 2+ man grote afstanden willen rijden.

Hoe klein mag de auto zijn en wat is je rijdoel? Woon-werkverkeer, wil je met de auto veel kilometers maken op autovakanties, rij je veel in de stad etc. Een beetje een richtlijn qua budget is wel handig om te hebben denk ik, wil je echt een oudere afgetrapte auto met een astronomische kilometerstand onder de 1000 euro of mag het wel wat jonger zijn? Auto's t/m 100.000 km stand zijn nog wel goed te doen, daarboven ga je vaak snel en regelmatig reparatiekosten maken afhankelijk van het type auto, hoe die daarvoor onderhouden is en hoeveel geluk je hebt. En regel iemand die een beetje kijk heeft op auto's om met je mee te gaan kijken als je wat gaat kopen, er wordt helaas ook ontzettend veel troep aangeboden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 18:23 



 
Profiel   

Qua budget mag het wel boven de 5000 gaan. Ik ga hem vooral gebruiken om naar mijn kot en terug te rijden, maar ook zoals hierboven gezegd werd een stukje vrijheid, dus als ik eens een keertje ergens spontaan naartoe wil bv. Een stadsautootje moet het dus niet echt zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 18:37 



 
Profiel   

Ik heb een hyundai i10 uit 2016 , super zuinige niet al te grote auto. 4 deurs en best wel wat ruimte in de kofferbak. Hij rijd 1 op 19, met de stijgende benzine prijzen ook wel prettig. Hiervoor een hyundai Getz, vw lupo en vw polo gehad. De hyundais bevallen me toch 100 x beter als de vw's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 18:42 



 
Profiel   

Mijn Twingo 1.5 diesel was 2 toen ik hem kocht, nog geen 45.000km op de teller. Ik heb er €7000 voor betaald.
Vandaag precies 6 jaar in bezit en ruim 180.000 op de teller nu. Nog steeds erg blij mee en rijdt erg zuinig, gemiddeld toch zeker 1:27

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 18:51 



 
Profiel   

Ik heb onlangs mijn eerste auto'tje gekocht en had een aantal dingetjes op mijn lijstje staan. Ook dingen die ik als tip van bevriende mechaniekers had gekregen.
Geen franse merken (renault, peugeot, ...)
Onder 100.000km
Kijken of auto een distrubutieriem of distributieketting heeft. Een riem heeft vervanging nodig, een ketting vaak niet (uitzonderingen daar gelaten uiteraard)
Een goed ingevuld onderhoudsboekje
Gekeurd met carpass (geldt voor België dan)
En dan had ik nog wat persoonlijke wensen zoals airco, cruise control, een "grote" koffer en een leuk kleurtje.
Ik ben gekomen bij een Hyundai I20 van 2016 en ben er super blij mee!

Oh en mijn garagist zegt dat hij aan duitse merken vaak veel werk heeft en aan japanse en koreaanse merken bijna geen

Edit: Wat ook belangrijk is aangezien je over een kot spreekt. Kijk goed naar de Euronorm in verband met de LEZ rond Gent en Antwerpen. Het is echt handig als je daar gewoon probleemloos binnen kan


Laatst bijgewerkt door Luca03 op 17-10-21 19:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 18:59 



 
Profiel   

Als je er eentje met lakschade wil (niet mega mega opvallend dat je direct alle schade ziet ) heb ik nog een auto voor je te koop :D Zeeblauwe volkswagen polo haha ;)


Ik zou al je eisen gewoon eens op een rijtje zetten. Qua km stand zou kan je met een degelijk merk zoals volkswagen wel eventjes vooruit. Zou wel eentje met max 170.000 kopen, niet daarboven sowieso. Krijg je toch al snel kosten. Als het je verder niet uitmaakt zou ik gewoon eens budget en km stand invullen op marktplaats en dan kijken wat er naar boven komt. Of langs een
goede autogarage in de buurt en kijken wat daar staat wat je leuk vind. Ik vind km stand zelf altijd het belangrijkste omdat je met 2 ton gewoon vaak kosten gaat krijgen. En het jaartal. Meestal zit je boven de 2008 en onder de 175000 wel redelijk safe. En kijken naar een distributieriem of ketting. Een riem moet ongeveer tussen 80.000 en 140000 km vervangen worden en kost je een hoop geld. Dus dan moet je even kijken of hij al vervangen is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 19:00 



 
Profiel   

MoppieFilou schreef
Qua budget mag het wel boven de 5000 gaan. Ik ga hem vooral gebruiken om naar mijn kot en terug te rijden, maar ook zoals hierboven gezegd werd een stukje vrijheid, dus als ik eens een keertje ergens spontaan naartoe wil bv. Een stadsautootje moet het dus niet echt zijn.

Ik zou dan kijken voor een hatchback, bijv een VW polo, Renault Clio, Skoda Fabia, Hiundai i20, Seat Ibiza, Opel Corsa, etc. Dan zou ik kijken voor een auto van maximaal 2015, tot 100.000 km op de teller. En bij dealer gaan rond kijken. Dan is het vooral welke auto je leuk vindt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 19:01 



 
Profiel   

Suzuki Alto! Suzuki komt als zeer degelijk uit de testen, staat erom bekend goede auto's af te leveren.

Ik heb mijne bijna een jaar gereden en nooit iets mee gehad, lekker zuinig en in mijn ogen een prima beginnersauto. Ze staan ook best veel op marktplaats.

Ik heb nu de nieuwe Renault Twingo, puur omdat ik die mooier vond :')
Die is iets minder zuinig maar ik vind hem zo leuk! Zou sowieso voor een 5 deurs gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 19:16 



 
Profiel   

Ik begon met een Toyota Aygo uit 2010. Inmiddels al 6 jaar in mijn bezit met ruim 222.000 op de teller en ik ben nog niet van plan hem weg te doen.
Alles erop en eraan, airco, 5-deurs en zelfs cruise control erop!
Zuinig, goedkoop en niet kapot te krijgen. Rolt zonder moeite door elke keuring en heeft mij nog nooit laten staan. Ik kan niet zonder m’n Aygo’tje hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 19:28 



 
Profiel   

Lekker een fordje fiesta nemen van jaar tussen 2006 en 2008. Die vind je wel onder de 2000 euro. De 1.3 versies hebben een distributie ketting, dat is onderhoudsvrij. Anders moet je elke 80.000km distributieriem gaan vervangen en dat is geen goedkoop geintje. Fiesta is een sterk wagentje, niet stuk te krijgen. Ik zou wat zoeken tot ongeveer 200.000km op de teller. 220 kan ook nog wel maar hoger moet je niet gaan hoor. Ik heb een 3 deurs en ben heel tevreden. Die is van 2007, heb m bijna 2 jaar en al 20k gereden zonder gedonder. Aygo ed is wel echt een koekblikje, fiesta is net meer auto en leuker in de prijs.
Zuinig in verbruik, belasting en verzekering. Onderdelen zijn ook goedkoop (onderhoud). Als eerste auto zou ik ook niet te nieuw nemen want er komt echt nog wel een krassie op. Lekker een jaartje daarmee rijden, daarna inruilen op wat nieuwers. Dat zou ik doen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 19:32 



 
Profiel   

Ik heb nog wel een BMW 1 serie uit 2005 staan die weg mag? :))

Geintje. Ik ben begonnen in een Nissan Micra uit 2003. Heel fijn autootje, maar als je 5000 te besteden hebt kan je wel wat meer onder je kont krijgen. Ik heb dus nu een oudere bmw, mega fijne, sportieve auto. Maar ik rijd er wat teveel kilometers voor. Zelf vind ik een Volkswagen up, nieuwere Opel Corsa’s en een Alfa Romeo Mito wel leuk. Dus misschien vind jij dat ook wat. Niet te groot, maar wel wat leuks, en betaalbaar in de maand.

Qua km heb ik voor mezelf gezegd dat ik bij benzine altijd onder de 175000 wil blijven. Maar ik rij vrij veel, dus het telt hier flink op.

Edit: zoek wat je leuk vind, en ga proefritten maken. Ik had laatste een spiksplinternieuwe Kia Picanto mee als leenauto: wat een prutsding om in te rijden. Het is een beetje wat je gewend bent, maar ook wat je fijn vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 19:41 



 
Profiel   

Nog steeds in love met mijn volkswagen polo (6r) ^&+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 19:45 



 
Profiel   

Ik zou persoonlijk een eisen lijstje maken en naar een goed bekendstaande handelaar of dealer gaan met je lijst. Wij hebben een goed bekend staande handelaar in de buurt, heeft een heel breed segment auto's altijd (is helaas niet bij jou in de buurt). Japanners en Koreanen staan bekend als erg betrouwbaar, Franse en Italiaanse minder (wij hebben in Nederland het wegenwacht programma van de ANWB op tv, ik denk dat je voor een aflevering zonder Peugeot goed moet zoeken :') ) Verder is Skoda ook een fijn en betrouwbaar merk, waar je voor je geld tenminste een beetje auto krijgt.
En als ik je een tip mag geven, neem een autokenner mee. Maakt het net even wat makkelijker als je iemand hebt die weet waar je op moet letten bij het kopen van een auto :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 19:51 



 
Profiel   

Dankjewel voor de vele tips!! Ik ga denk ik als eerste eens kijken bij de dealer die hier in de buurt zit :) . En iemand meenemen die er iets van kent is een goed idee inderdaad.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 22:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 110 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen