Kleine banken met betaalpas en cc

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 15:21

carika schreef:
wat een bijzonder voorstel. Dan gaat toch iedereen die iets te verbergen heeft overstappen naar een kleine bank...

Iedereen heeft iets te verbergen en om goede redenen.
Hele boek:
https://decorrespondent.nl/nietsteverbergen
Artikel hier over ook ivm wetgeving en privacy van overheidscontrole kan ik even niet terugvinden (zelfde site), maar kort gezegd : wat vandaag legaal is, is dat morgen misschien niet meer, kan dat terug gezocht worden, kan er als nog straf/consequentie aan vast zitten voor iets wat toen het gedaan werd dus legaal was (andersom krijgen we na afloop nog gratie/excuus voor misschien). Zaken als abortus en homofilie bv waar de wetten nog wel eens heen en weer zwieren van illegaal naar legaal en terug.

Edit : gevonden :
Artikel : nee, je hebt wel iets te verbergen :
https://decorrespondent.nl/209/nee-je-h ... 4-ab2d5fc2

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 15:34

Ik zit momenteel bij ASN en SNS. Ik had voorheen ook bij Triodos een rekening, maar nadat die tarieven schandalig hoog zijn geworden ben ik overgestapt. Ik kwam er daarna ook achter dat ASN zelfs beter te boek staat dan Triodos op de onderwerpen die ik belangrijk vind.

Verder vind ik het overigens geen probleem dat de politie dit zou kunnen. De Nederlandse wet kennende kunnen ze dat niet zomaar, en ik heb hierin niets te verbergen. Ook niet na het lezen van het artikel van De Correspondent. Daarbij, denk ik zo dat er al een heleboel bekend is van mij, aangezien je tegenwoordig overal inlogt met Facebook en Social Media/Google toch al alles weet...

Overigens, is bv ASN gewoon onderdeel van SNS. Dus ik vraag me af in hoeverre het zin heeft om naar een kleine bank over te stappen en of de SNS dan niet gewoon ook van ASN die gegevens op kan vragen als dat nodig is :) .

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kleine banken met betaalpas en cc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 15:49

Het gaat niet alleen om wat een overheidsinstantie van je weet, maar (zoals ook in een voorbeeld aangehaald werd), wat voor conclusies ze daar uit trekken. En dan moet je maar net de verkeerde buren hebben ... Iets waar je 0 invloed op hebt, maar je wel ernstig in de problemen kan brengen bv door iets als een sleepwet. Of de gene met het volgende/vorige rekeningnummer (cijfer lager/hoger dus) heeft iets gedaan om in dit scenario te blijven. Het gaat om hoe moeilijk tot onmogelijk het vervolgens is om je onschuld te bewijzen tegenover een computersysteem en hoe veel ellende dat oplevert.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 15:59

Juist FB is nogal een dingetje vooral als iedereen iets roept over privacy, regeltjes, controle en meer van die ongein.
Voor dit soort zaken ga ik geen andere bank zoeken, is berg gezeur en levert niets op.



Verkeerde vorige huurder geeft ook genoeg ellende hoor.

miereneter

Berichten: 2528
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 16:25

Fitzroy schreef:
Dus de creditcard heb je bv. rechtstreeks bij VISA/Amex/MasterCard?
Staat het geld ook direct op je rekening? Ik heb bv bij Argenta een spaarrekening maar als ik dan van Rabo naar Argenta overboek zit er altijd een halve dag vertraging tussen.


Ja, via ICS. Creditcard is gekoppeld aan mijn spaarrekening zodat het geld dat ik via de creditcard betaal, meteen van mijn bankrekening wordt afgeschreven. Zo betaal ik geen rente op uitgaven via de creditcard. Andersom (van creditcard naar bankrekening) doe ik nooit, dus weet niet hoe lang dat duurt.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-21 17:01

Morganlefay schreef:
Juist FB is nogal een dingetje vooral als iedereen iets roept over privacy, regeltjes, controle en meer van die ongein.
Voor dit soort zaken ga ik geen andere bank zoeken, is berg gezeur en levert niets op.

.


Ik zit ook niet op FB, LinkedIn of Insta. ;)
Google mijn naam en ik kom niet tevoorschijn :P

Politie vind ik ook geen probleem, maar CJIB, Belastingdienst e.d. gaat me te ver. Stel, ik heb eergisteren een paard op de markt in Zuidlaren gekocht voor 1700,- Dan zien ze een kasopname van 2 X 1.000,- . Nee, ik voel me er niet prettig bij.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 17:52

Fitzroy schreef:
Morganlefay schreef:
Juist FB is nogal een dingetje vooral als iedereen iets roept over privacy, regeltjes, controle en meer van die ongein.
Voor dit soort zaken ga ik geen andere bank zoeken, is berg gezeur en levert niets op.

.


Ik zit ook niet op FB, LinkedIn of Insta. ;)
Google mijn naam en ik kom niet tevoorschijn :P

Politie vind ik ook geen probleem, maar CJIB, Belastingdienst e.d. gaat me te ver. Stel, ik heb eergisteren een paard op de markt in Zuidlaren gekocht voor 1700,- Dan zien ze een kasopname van 2 X 1.000,- . Nee, ik voel me er niet prettig bij.


Dat kunnen ze al hoor, heb te maken met mensen met een uitkering en die gaan toch helemaal door de molen soms wel 3 jaar terug.
https://www.inlichtingenbureau.nl/Belei ... dscontrole

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 19:05

Chubby schreef:
Ik bankier bij Triodos. Hun bankieren-app vind ik een grote chaos. Data kloppen niet, zit vaak vertraging in. Bij ideal vaak foutmeldingen. Maar het duurzame, ethische aspect spreekt me erg aan. En daar is de Triodos beter in dan de ASN.


Deze pik ik er even uit, ik heb juist voor ASN gekozen omdat ASN net wat beter scoorde op meerdere punten:

https://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/banken/

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Kleine banken met betaalpas en cc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 19:23

Dat is dan misschien veranderd tov een paar jaar terug? Maar is de Volksbank dan ook zo groen, duurzaam, fair? Of alleen de 'poot' ASN?