Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Enorm veel vocht in huis

 
Profiel   

Het kan ook aan je buitenmuur liggen, zitten er scheuren in of geen goede verf? Is er isolatie, een warm/ koudte brug?
Ik zou iemand die in de huizenbouw werkt laten meekijken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 12:11 



 
Profiel   

Gianti: ja, maar dat vocht wat uiteindelijk condenseert moet ook ergens vandaan komen.

Shenavallie: ja, water ontstaat ook bij koken. Je verbrandt gas, voor het grootste deel methaan, dat bestaat uit koolstof- en waterstofatomen. Dat wordt met de zuurstof uit de lucht omgezet in kooldioxide en water(damp.) Het is die chemische reactie die de warmte geeft waar je op kunt koken.


Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 23-10-21 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 12:12 



 
Profiel   

Heb je misschien kantelkiepramen? Want die hebben vaak ook een winter of ventilatiestand.
Je moet alleen even weten hoe dit moet instellen.

Heb je die niet, dan eens kijken hoe je wel effectief ‘s nachts kan ventileren. Want meestal stijgt dan de luchtvochtigheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 12:12 



 
Profiel   

Tja, bij een huis kopen hoort nou eenmaal ook dit soort onderhoud. Je bent echt niet onbeleefd, onredelijk of ondankbaar als je dit bij je familielid aankaart. Vocht en schimmel is echt ongezond, en de woning wordt er ook alleen maar slechter van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 12:13 



 
Profiel   

Shenavallie schreef
Las ook iets over water dat vrijkomt bij stoken op gas. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wordt er niet waterstof bedoeld? Gas is gas, niets meer en niet minder.


Bij het verbranden van koolWATERstoffen (wat gas uiteindelijk ook is) komt er CO2 (uit de KOOL) en water (-damp) vrij. Geen waterstof (dan zou je huis ontploffen). Die waterstof is er wel, maar die zit vastgelegd in het water: dat heet niet voor niets H2 (waterstof) O (halve zuurstof)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 12:15 



 
Profiel   

Heeft je douche een afzuiging of komt dit in de woning? Hoe warm is het in de woning? Even makkelijk gezegd 86% vochtigheid bij 16 graden is geen 86% vochtigheid bij 20 graden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 12:16 



 
Profiel   

Gianti schreef
“Helaas” is een andere huurwoning geen optie, deze woning is ook speciaal voor mij gekocht zodat ik dat kon huren (als student zijnde is het r gewoon weinig mogelijk :( ) Vandaar dat het ook echt lastig aanvoelt :) maar idd 86% is echt te bizar voor worden en net wat frustratie omdat er zelfs schimmel op mijn ritual geurstokjes groeit :(

Ik ben aan kijken naar experts, maar zie bijna alleen maar experts die gelijk met opties komen van speciale ventilatie mogelijkheden door de gevel heen of meer voor doorslaand /optrekkend vocht. Dit heeft echt alle kenmerken van condensatie.


Ga nou eerst eens op zoek naar de oorzaak. Bel je verzekering maandag, kijk of zij iets kunnen betekenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 12:20 



 
Profiel   

Is er nageisoleerd dmv spouwmuurisolatie en daarna geïmpregneerd?
Bij ons pas gekochte huis was er ook sprake van vocht, en dat kwam door spouwmuurisolatie maar er was niet geïmpregneerd. Dan verzadigd het isolatiemateriaal en krijg je op den duur vocht binnen. Nu nergens meer last van na voegherstel en impregnatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 12:36 



 
Profiel   

uitstoot van je kachel dicht? bij mij was ie losgeschoten dus ip dat alles naar buiten werd geblazen kwam alles binnen op zolder, was daar een aardige sauna

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 12:54 



 
Profiel   

Wij hebben hetzelfde probleem met vocht in huis en hebben sinds afgelopen woensdag een luchtontvochtiger en dat werkt echt boven verwachting goed. Je hebt het aankoopbedrag van je ontvochtiger echt zo terugverdient in je stookkosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 13:00 



 
Profiel   

Dus je ouders kopen een appartement, om jou goedkoop te laten studeren. Dan zou ik ze is aan de jas trekken dat je energieverbruik twee keer zo hoog is dan normaal. En vraag eens bij je naaste buren of zij ook dit probleem hebben. Daarnaast, met z'n luchtvochtigheid blijf je stoken dus je zit in een cirkel die veel geld kost. Ga eens kijken of er iets aan isolatie van de buitenmuren gedaan kan worden, de ijskoude muren , daarop condenseert de warme lucht en heb je vocht. Goede luchtontvochtiger is de goedkoopste oplossing en daar kun je ook voor bij je ouders ( of wie het ook gekocht heeft) aankloppen. Scheelt je zo 100 per maand aan kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 13:03 



 
Profiel   

Ik zou eerst een een hele dag ventileren. Koud? Dat geloof ik direct, maar dan kan je met de meter zien hoeveel het vocht is gedaald. Als je dan ‘s avonds alles dicht doet en noteert wat de meter aangeeft dan kan je de volgende ochtend kijken hoeveel het weer gestegen is. Als dat echt enorm is, dan zal er zeker een groter probleem zijn en weet je dat je er echt een expert bij moet halen. Als het redelijk stabiel blijft of wat stijft snachts (wat logisch is als je niet ventileert) dan is de oplossing toch meer ventileren. Ik weet nog van m’n appartement dat ik echt wel dagelijks de ramen een paar uur open moest hebben…

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 13:54 



 
Profiel   

Langer ventileren 10 minuten per dag is echt te kort. Vochtige lucht kost veel gas om op te warmen.
Zonder ventilatie roosters moet je sowieso dag en nacht wel 1 klepraampje open laten staan om te ventileren. En daarnaast nog meerdere uren per dag de ramen open om door te luchten.
Heb je het ventilatiesysteem op de hoogste stand staan?
Na douchen douche droogmaken, koken met afzuigkap aan en deksel op de pan. Als je de vloer dweilt dan deze daarna meteen drogen.
Geen natte was in huis ophangen. Zirgt voor nog meer vocht.
Ik zou echt bij die huurbaas melding maken. Familie of niet. Om hier te wonen is niet gezond en het sloopt je spullen EN op den duur het huis ook.

En 240 euro aan stoken is echt bizar hoog en zeker voor appartementje waar waarschijnlijk rondom nog buren stoken.
Ik hoefde bij m'n vorige appartement de verwarming nauwelijks aan te zetten omdat de buren naast en onder me lekker stookten.
Nu een eengezinswoning en betaal 90 euro per maand voor gas EN elektra. En krijg steeds geld terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 14:16 



 
Profiel   

Heb je s'nachts met slapen ook een raam open? Scheelt ook veel vocht.
Wij hebben enkelvoudig glas in de slaapkamer en met het raam dicht zitten de gootjes soms vol s'ochtends , dus raam open s' nachts helpt mss ook al is het maar een kier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 15:21 



 
Profiel   

Ventilatie door de muur zou zomaar eens de oplossing kunnen zijn. Zo kan het echt niet verder hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 16:33 



 
Profiel   

Ramen open op het warmste gedeelte van de dag scheelt al aan warmte verlies.Is het misschien een idee om maar een ruimte te verwarmen en in de rest meer te luchten ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 18:30 



 
Profiel   

Hier hebben we een hele vochtige slaapkamer, zo erg dat er schimmel aan de muur kwam en de kleding begon te stinken (ook een huurhuis). Onze oplossing was een mobiele airco met ontvochtigingsstand. Daarnaast zetten we regelmatig het raam open, maar dat helpt helaas niet altijd voldoende. Waar het voorheen ook rond de 80% was, zitten we nu rond de 60% :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 18:43 



 
Profiel   

BaileyMix schreef
Tja, bij een huis kopen hoort nou eenmaal ook dit soort onderhoud. Je bent echt niet onbeleefd, onredelijk of ondankbaar als je dit bij je familielid aankaart. Vocht en schimmel is echt ongezond, en de woning wordt er ook alleen maar slechter van.

Dit inderdaad, waarde huis zakt rap met vocht problemen. En mocht er nog een hypotheek op zitten, dan gaat de bank er ook flink van stuiteren als die er achter komt (iets met niet goed zorgen voor onderpand lening). Zeker dus je huurbaas bellen en zorgen dat die actie onderneemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 19:37 



 
Profiel   

Ik woon nu nog in een huis van ruim 100 jaar oud en zijn hier ook geen spouwmuren en heb een houten vloer die ook niet is geïsoleerd, wel hebben we sinds een paar jaar dubbele beglazing maar ik heb nooit last van vocht.
Heb altijd een raam boven open en lucht iedere dag, ook droog ik geen was alleen een paar fijne dingen.
Zou er echt wel achteraan gaan want dit is ongezond!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 21:06 



 
Profiel   

ik heb hier smorgens ook wel wat vocht op het raam.
maar heb ook 3 aquarium in de woonkamer staan.
wel elke dag even luchten en je hoeft je raam niet wagenwijd open te zetten, een kiertje is al genoeg.
dan word het ook niet koud
volgens mij raden ze een kwartier per ruimte per dag aan.

ik heb ook een appartement van 70 vierkante meter,maar die is van 1953.
ik betaal 80 per maand.gas en licht
heb je overal de verwarming aan?
in elke ruimte?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 21:13 



 
Profiel   

De meeste warmte in huis zit niet in de lucht maar in de meubels/muren/vloeren etc. Als je een kwartier tot een half uur lucht dan raak je niet enorm veel warmte kwijt omdat je interieur niet zo snel afkoelt en de lucht weer heel snel opwarmt zodra de ramen weer dicht zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 21:36 



 
Profiel   

Ik had deze link in een verkeerd topic geplaatst, maar hier dan alsnog :)

https://www.ad.nl/wonen/de-onafhankelij ... ~ab446e10/

Omdat ik bij het zien van dit artikel aan de ts moest denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 11:17 



 
Profiel   

Ik denk dat een deel van jouw probleem ligt in het feit dat je dubbel glas hebt maar dat de muren onvoldoende geisoleerd zijn. Bij enkel glas is het glas de koudste plek, dus het vocht condenseert daarop. Bij dubbel glas kan het zijn dat het glas niet kouder is dan de muur, dan condenseert het vocht zowel op het glas als op de muur en dan krijg je schimmelmuren.
Nu is het wel de lastigste tijd van het jaar. Zelfs als je verlucht is de nieuwe lucht die van buiten komt ook vochtig. Eens het kouder wordt is de lucht die van buiten komt kouder en kan dus minder vocht bevatten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 11:50 



 
Profiel   

Wat ook helpt, en het is poedersuiker, is de douche na het douchen droogmaken. En, als het kan, met het raam open/op een flinke kier douchen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 11:53 



 
Profiel   

Ik heb ook geen isolatie in de muren, dak en vloer maar wel dubbele beglazing en heb geen last van vocht.
Heb wel een goede afzuiging in de douche die nog een kwartier doorgaat als het licht uit is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 12:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen