Ervaringen keramiek/composiet werkblad keuken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valanee

Berichten: 829
Geregistreerd: 30-01-08
Woonplaats: Bussum

Ervaringen keramiek/composiet werkblad keuken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-21 09:36

Hoi!

Afgelopen lente hebben mijn vriend en ik een huis gekocht. Na iets meer dan 3 maanden verbouwen zijn we bij de keuken beland. Het laatste hoofdstuk en dan kunnen we zeggen dat de verbouwing erop zit. Eerste puzzel was de vloer met hout vs pvc. Waar we uiteindelijk voor een hele mooie pvc vloer hebben gekozen.

Bij de keuken hebben we nu de uitdaging, welk type aanrechtblad. Composiet of keramiek?

Mijn vriend is verliefd op de exotische en levendige ‘tekeningen’ van keramiek. Ik ben alleen heel huiverig voor de eigenschap van chipgevoeligheid. Ik ben gewoon een beetje onhandig zeg maar xD

Composiet vind ik wat rustiger kwa prints, maar wel stuk robuuster. Wel vlekgevoeliger.

Het zou gaan om een lichte kleur aanrechtblad.

Nu zou ik graag ervaringen horen over een keramiek werkblad:
- hoe is de chipgevoeligheid in praktijk of kan het wel tegen een stootje?
- wat is je ervaring met een keramiek werkblad in het algemeen?
- zou je volgende keer weer een keramiek werkblad nemen?
- nog belangrijke punten?


Voor degene met een composiet werkblad:
- wat is jou ervaringen met composiet werkblad?
- hoe is de vlekgevoeligheid met betrekking tot rode sauzen/rode wijn etc
- zou je de volgende keer weer een composiet werkblad nemen?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ervaringen keramiek/composiet werkblad keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:11

Ik heb allebei gehad.

Keramiek is keihard en kan alles hebben. Kan je hete pannen opzetten, stoot je nooit een stukje van af. Wij hebben lichte kleur en dat is wel wat gevoelig voor vlekken, maar krijg je er altijd weer af.
Composiet is wat gevoeliger, maar ook heel sterk. Kan wel alle vlekken hebben. Wij hadden wel hoogglans en dat is lastiger met schoonmaken, moet je ook nadroegen anders droogt het vlekkerig. Maar krijg je wel altijd weer schoon.

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Ervaringen keramiek/composiet werkblad keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:26

Mijn eerste vragen:
Krijgt je keuken boven kastjes?
Heb je een raam achter je blad waar je alleen bij komt door op je blad te gaan zitten / staan?
Heb je kinderen of een wens voor de toekomst?

Valanee

Berichten: 829
Geregistreerd: 30-01-08
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-21 11:38

Dank voor jullie antwoorden! Heel fijn om de ervaringen zo te horen.

Blue_flower schreef:
Mijn eerste vragen:
Krijgt je keuken boven kastjes?
Heb je een raam achter je blad waar je alleen bij komt door op je blad te gaan zitten / staan?
Heb je kinderen of een wens voor de toekomst?


- keuken heeft 4 bovenkastjes. Deze worden gebruikt voor spullen die we nauwelijks gebruiken.
- er is geen raam die open kan
- kinderwens voor in toekomst


Bijgevoegd tekening van de keuken.
Het hout wordt eikenhout doorgetrokken tot de bovenkastjes

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Ervaringen keramiek/composiet werkblad keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 12:26

Het gevaarlijkste bij Keramiek is een pan uit een bovenkastje laten vallen of uit je hand.

Als je niet veel boven kastjes hebt en de inhoud weinig gebruikt is de kans al een stuk kleiner.

Met kinderen is de plek rondom de kraan het meest gevoelig. Kinderen klimmen graag en pakken zich dan bijv. Vast aan de kraan.

Niqui

Berichten: 2165
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 12:44

Wij hebben een paar jaar geleden (met enige twijfels) gekozen voor wit composiet. Het bevalt super! Af en toe een vlek omdat we deze te lang hebben laten zitten. Maar dat is gemakkelijk weer te verwijderen. We hebben voor composiet gekozen omdat het witter van kleur was dan de keramiek bladen die er toen waren.

Overigens kregen wij het advies te gaan voor glans en niet voor mat omdat dat lastiger te reinigen is.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 12:48

Mijn aanrecht heeft een kunststof/composiet blad. Ik heb geen idee wat voor materiaal precies, ik heb de keuken 21 jaar geleden 2e hands overgenomen.
Er kunnen in elk geval wel hete pannen op gezet worden.
Dat doe ik overigens bijna nooit, ik schuif er meestal toch een onderzetter of snijplank onder.

Mijn blad ziet er na 25-30 jaar dienst nog steeds netjes uit, zonder vlekken. Wat ik ook fijn vind is dat ik zonder nadenken een wat sterker reinigingsmiddel kan gebruiken. Om vettigheid of kalkaanslag te verwijderen of na snijden van rauw vlees te ontsmetten.

Wat ik heel vervelend vind aan mijn blad is de opstaande rand. Als ik iets moet snijden wat moeilijk gaat loop ik met handen en/of mes vast op die rand. Ik ben niet zo groot en moet dan op mijn tenen gaan staan. Dat wil ik dus niet weer.

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:25

Roodvos schreef:
Mijn aanrecht heeft een kunststof/composiet blad. Ik heb geen idee wat voor materiaal precies, ik heb de keuken 21 jaar geleden 2e hands overgenomen.
Er kunnen in elk geval wel hete pannen op gezet worden.
Dat doe ik overigens bijna nooit, ik schuif er meestal toch een onderzetter of snijplank onder.

Mijn blad ziet er na 25-30 jaar dienst nog steeds netjes uit, zonder vlekken. Wat ik ook fijn vind is dat ik zonder nadenken een wat sterker reinigingsmiddel kan gebruiken. Om vettigheid of kalkaanslag te verwijderen of na snijden van rauw vlees te ontsmetten.

Wat ik heel vervelend vind aan mijn blad is de opstaande rand. Als ik iets moet snijden wat moeilijk gaat loop ik met handen en/of mes vast op die rand. Ik ben niet zo groot en moet dan op mijn tenen gaan staan. Dat wil ik dus niet weer.


Als je een pan erop kan zetten is het absoluut geen kunststof. Maar heeft je blad een ronde rand, dan is het weer geen composiet. Een hoekig opstaande rand kan wel in composiet.

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Ervaringen keramiek/composiet werkblad keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:27

Wij hebben composiet gehad wat ongelofelijk vlekte. Maakte niet uit hoe voorzichtig we waren of hoe snel we iets weg poetsten, altijd nieuwe plekken en vlekken.
Wij vonden het ontzettend mooi maar zullen hier niet meer voor kiezen.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:35

Hier betonlook composiet, mat grijs. Heel blij mee, soms zit er een kring of een vlek op maar met een speciaal schoonmaakmiddeltje poets je die er zo weer af.
Hier onze keuken (let niet op de rommeltjes):
Afbeelding

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 15:01

Wij hebben een wit composiet aanrechtblad, en het bevalt super goed. Het is onderhoudsvriendelijk en prachtig om te zien. Ik moet er wel eerlijk bijzeggen dat je vlekken beter zo snel mogelijk weg kan halen. Anders willen ze er wel eens intrekken, en dan moet je harder poetsen, en soms blijf je er dan een vaag schijnsel van zien. Maar ik zou het de volgende keer zo weer nemen!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 21:32

Mloes schreef:
Hier betonlook composiet, mat grijs. Heel blij mee, soms zit er een kring of een vlek op maar met een speciaal schoonmaakmiddeltje poets je die er zo weer af.
Hier onze keuken (let niet op de rommeltjes):
[ [url=m/NSurWN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben een vergelijkbaar werkblad. Wel van een relatief duur merk.

Nooit vlekken, we poetsen alles er super makkelijk af.

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen keramiek/composiet werkblad keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 21:52

Ik volg eens mee. Want wil ook wel de verschillende kanten weten.. wij starten straks ook aan een keuken.