Welke prullenbak heb jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Welke prullenbak heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 10:20

Ik heb vorig jaar een nieuwe prullenbak gekocht, maar het ding heeft de geest al gegeven. :x
Het was er een met 2 bakken, die gebruikte ik voor plastic en rest. Ik had er dan een 5 liter prullenbakje naast staan voor groen, maar dat werkte echt maar onhandig en werd daardoor dus nooit gebruikt.

Nu wil het zo zijn dat onze gemeente vanaf nu alle containers heeft gechipt en we gaan betalen per ophaalbeurt, je bepaald dus zelf wanneer je je container aan de weg zet. Volgens mij was restafval het duurste om op te laten halen.

Wij moeten dus beter gaan scheiden, maar dat begint natuurlijk bij een handige prullenbak. Eigenlijk wil ik er een met 4 of 3 bakken zodat ik alles kan scheiden, maar degene die ik vind zijn wel weinig qua liters. (Hoe meer bakken je in 1 prullenbak hebt, hoe minder liters natuurlijk) ik heb nu een 2x30 liter en ik moet hem om de anderhalve dag legen. Als je beter gaat scheiden wordt dat natuurlijk wel minder, maar een kleine en lage prullenbak staat ook niet zo mooi tegen de muur waar ik hem neer wil zetten. :=

Dus, welke prullenbak heb jij en ben je daar tevreden over?

Mijn budget is ongeveer 120€ en het hoeft geen A merk te zijn.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Welke prullenbak heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:22

Wij hebben een brabantia.

Bij ons in de gemeente is in Augustus de chip voor restafval ingegaan. Het kost ons nu welgeteld 9 euro per jaar meer. Die 9 euro mogen ze van mij hebben :')

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 10:23

Hier gaat het volgens mij 10€ per ophaal, ik heb nog niet berekend hoeveel dat zou schelen maar goed, beter scheiden kan nooit kwaad natuurlijk. :D

Evelyne79

Berichten: 3993
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:26


Sastaic

Berichten: 1199
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Welke prullenbak heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:29


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37234
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:32

Ik heb een kleintje voor plastic zonder eten en een groenbakje. Rest is meteen naar buiten lopen en weggooien in de kliko. Voor stinkend afval is dat een probleem wel. Ik kan ook met een pasje doen. Dat wat in de zomer kan gaan rotten heb ik een ouderwetse metalen bak met vuilniszak buiten staan ook.

Al die gecombineerde bakken gaan toch kapot.mijn oude combibak is nu een lege flessenbak geworden.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:32

Ik heb om exact dezelfde redenen een aantal jaar geleden een mooie prullenbak van Simple Human gekocht. Bij ons is het ophalen van groen en plastic gelukkig nog wel gratis, maar voor restafval moet je per keer dat je de bak aan de straat zet betalen.

Mijn Simple Human heeft 2 bakken van 30 liter, ik leeg deze ongeveer 1 keer per week. Helemaal omdat we ook groen/etensresten zijn gaan scheiden in een klein prullenbakje van 5 liter scheelt dat echt in restafval. Plastic stamp ik altijd flink aan, daardoor kunnen we ongeveer een week doen met 1 zak/bak.

Wij hebben een twee persoons huishouden. Ik weet niet wat jouw gezinssamenstelling is, maar 30 liter is hier echt voldoende.

Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:33

Wij hebben er eentje lijkend op deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/ceruzo-prul ... oductImage

De tip die ik toen las was losse kleppen nemen per bak, dan heb je met openen minder stank overlast.
3x15L is voor ons 2 persoons huishouden prima. De rest afval doen we makkelijk 3 weken mee, deze gaat eerder weg vanwege stank dan dat hij vol zit. PMD gaat het snelste, zo'n 1x per week moeten we deze 15L bak legen denk ik.
Groen hebben we niet in de 15L bakken, omdat dit te snel rot/stinkt/vliegjes aantrekt dan dat hij vol zit.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:40

Hier een simpele Brabantia voor restafval. De rest scheiden we direct en gaat rechtstreeks de kliko in. Denk dat er 1 zakje in de week uit de prullenbak komt :')

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Welke prullenbak heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:44

Wij hadden een binbang afvalbak om te scheiden. Was nog best netjes alleen de vakken zijn niet mega groot. Maar onze gemeente is weer gestopt met afvalscheiding dus een paar maanden terug verkocht

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:46

Wij hebben een Joseph & Joseph prullenbak met 3 compartimenten. Niet goedkoop, maar ben er wel tevreden over. De filter gaat nare geurtjes ook echt goed tegen en ik vind het heel fijn dat de zakjes voor GFT biodegradable zijn.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Welke prullenbak heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:53

ik heb een simple human met 2 bakken er in, een van 20liter en eentje 35 liter.
De grote is voor het PMD, de kleine voor het restafval. GFT gooi ik gelijk in de bak vanwege fruitvliegjes.
Het is wel opvallend hoeveel volume PMD inneemt, qua gewicht valt het wel mee.

Wij hebben sinds begin dit jaar afvalscheiding in de gemeente, GFT en PMD gratis en restafval kost geld.
Ik scheid redelijk goed en heb amper nog restafval.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:04

Heb thuis een dubbele vuilnisbak voor rest en pmd, groenafval gaat via klein afvalbakje in de keuken naar de groene kliko buiten.
Het is de "big double master' van Wesco, 2x20L. We zijn op deze uitgekomen omdat hij ergens tussen moest passen in de keuken, voetpedaal aan korte zijde. Toen ie flink in de aanbieding was gekocht. Ik gebruik daarin 2 verschillende kleuren vuilniszakken voor de duidelijkheid van bezoek en hulp.
De "Big Double Boy" is vergelijkbaar, maar die heeft pedaal aan lange zijde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:09

Wij hadden ook de Bin Bang, althans hebben hem nog maar gebruiken hem nu als gewone kast om spullen in de schuur in op te bergen. vond hem erg prettig! Hadden 4 vakken, alleen je moet wel echt grote zakken hebben anders passen ze niet lekker. En zorg dat je bijvoorbeeld plastic goed klein maakt / in elkaar drukt dan hoef je ook niet super vaak te legen.

Wij hebben nu van IKEA kleinere bakjes in de lade van de nieuwe keuken, die legen we elke 2 dagen in de kliko's. Geen chips hier.

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Welke prullenbak heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:12

Wij hebben gewoon een Brabants voor plastic afval. Voor groen hebben we zo’n klein bakje die we bijna dagelijks wel legen in de kliko. Als je dit goed scheidt, houd je eigenlijk nagenoeg geen restafval over. Dus daarvoor lopen we gewoon naar de kliko toe als het nodig is.

Bellex

Berichten: 9296
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:13

Mijne is wel boven je budget, maar ik heb een Joseph Joseph met 4 compartimenten (of 3 als je het tussenschot weghaalt) en nog een los groenbakje. Ben er echt heel tevreden mee en maakt het scheiden 10x makkelijker! Kan hem van harte aanraden

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:15

Overgegaan op een ouderwetse zinken afvalemmer wegens muizen in de voorraadkast tig jaar geleden. Inmiddels ook 4 kliko's bij huis, rest gaat dus in de zinken emmer, papier in een tas aan de stoel tot die in de kliko geleegd wordt, gft meestal op de eigen composthoop (anders vliegen in die kliko in de zomer), pmd ergens tussendoor de kliko in.
Rest moet hier ook voor betaald worden inmiddels. Voor de andere kliko bestemmingen hangt plek in de keuken af van wat het is. Alles bij elkaar is geen goede ruimte voor in mijn keuken en 4 kliko's op een rij is wegens enige geschikte plek ook lastig aan het worden (iets met schuurdeur makkelijk bereikbaar), dus ook die gaan nu aan schuif qua practisch per kliko.

Sure_lee

Berichten: 10386
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Welke prullenbak heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:30


Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 11:47

Sastaic schreef:
https://www.blokker.nl/curver-click-it- ... 09217.html

Heb gewoon 2 van deze naast elkaar.
2x 50 liter voor 34 euries samen


Aargh, dat kriebelt wel heel erg. Lekker makkelijk en kan heel veel in! Ik vind 2 losse alleen niet zo heel mooi, maar heb er nog wel even over getwijfeld inderdaad.


karuna schreef:
Ik heb een kleintje voor plastic zonder eten en een groenbakje. Rest is meteen naar buiten lopen en weggooien in de kliko. Voor stinkend afval is dat een probleem wel. Ik kan ook met een pasje doen. Dat wat in de zomer kan gaan rotten heb ik een ouderwetse metalen bak met vuilniszak buiten staan ook.

Al die gecombineerde bakken gaan toch kapot.mijn oude combibak is nu een lege flessenbak geworden.


Dat zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten, dan zou ik voor elk papiertje naar buiten moeten lopen of het moeten ‘bewaren’ ergens in tot einde van de dag?


EvaC schreef:
Ik heb om exact dezelfde redenen een aantal jaar geleden een mooie prullenbak van Simple Human gekocht. Bij ons is het ophalen van groen en plastic gelukkig nog wel gratis, maar voor restafval moet je per keer dat je de bak aan de straat zet betalen.

Mijn Simple Human heeft 2 bakken van 30 liter, ik leeg deze ongeveer 1 keer per week. Helemaal omdat we ook groen/etensresten zijn gaan scheiden in een klein prullenbakje van 5 liter scheelt dat echt in restafval. Plastic stamp ik altijd flink aan, daardoor kunnen we ongeveer een week doen met 1 zak/bak.

Wij hebben een twee persoons huishouden. Ik weet niet wat jouw gezinssamenstelling is, maar 30 liter is hier echt voldoende.


:oo Jeetje, dan doe ik toch wat verkeerd. Mijn plastic bak van 30L zit om de anderhalve dag toch wel vol. Etensverpakkingen, etcetera. Wij zijn met 2 en 1 kindje. Ik moet er wel bij vertellen dat mijn man scheiden niet zo serieus neemt dus er verdwijnt ook wat rest in.

Ik heb nu ook 2x30 liter en hoewel dat opzich prima was zag ik 3 bakken eigenlijk ook wel zitten.


knabbelgirl schreef:
Mijne is wel boven je budget, maar ik heb een Joseph Joseph met 4 compartimenten (of 3 als je het tussenschot weghaalt) en nog een los groenbakje. Ben er echt heel tevreden mee en maakt het scheiden 10x makkelijker! Kan hem van harte aanraden


Die heb ik gezien! Dat leek mij ook wel wat maar vond hem inderdaad wat prijzig.

Elise_K schreef:
Wij hebben er eentje lijkend op deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/ceruzo-prul ... oductImage

De tip die ik toen las was losse kleppen nemen per bak, dan heb je met openen minder stank overlast.
3x15L is voor ons 2 persoons huishouden prima. De rest afval doen we makkelijk 3 weken mee, deze gaat eerder weg vanwege stank dan dat hij vol zit. PMD gaat het snelste, zo'n 1x per week moeten we deze 15L bak legen denk ik.
Groen hebben we niet in de 15L bakken, omdat dit te snel rot/stinkt/vliegjes aantrekt dan dat hij vol zit.



Hier heb ik inderdaad naar gekeken en dit zou anders mijn keuze zijn geworden! Ik twijfelde alleen over de inhoud, ik vroeg me af of dat goed te doen was. Bedankt!

Bedankt allemaal voor de tips, ik ga ze eens nalopen. :D

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 12:40

Giolli schreef:
EvaC schreef:
Ik heb om exact dezelfde redenen een aantal jaar geleden een mooie prullenbak van Simple Human gekocht. Bij ons is het ophalen van groen en plastic gelukkig nog wel gratis, maar voor restafval moet je per keer dat je de bak aan de straat zet betalen.

Mijn Simple Human heeft 2 bakken van 30 liter, ik leeg deze ongeveer 1 keer per week. Helemaal omdat we ook groen/etensresten zijn gaan scheiden in een klein prullenbakje van 5 liter scheelt dat echt in restafval. Plastic stamp ik altijd flink aan, daardoor kunnen we ongeveer een week doen met 1 zak/bak.

Wij hebben een twee persoons huishouden. Ik weet niet wat jouw gezinssamenstelling is, maar 30 liter is hier echt voldoende.


:oo Jeetje, dan doe ik toch wat verkeerd. Mijn plastic bak van 30L zit om de anderhalve dag toch wel vol. Etensverpakkingen, etcetera. Wij zijn met 2 en 1 kindje. Ik moet er wel bij vertellen dat mijn man scheiden niet zo serieus neemt dus er verdwijnt ook wat rest in.

Ik heb nu ook 2x30 liter en hoewel dat opzich prima was zag ik 3 bakken eigenlijk ook wel zitten.



Aah mannen :+ Zo eentje heb ik er ook, van de week vond ik nog de verpakking van het aluminiumfolie bij het restafval. Ik ben dan wel zo'n doos die de verpakking er dus uithaalt en bij het oud papier legt. Tenzij het natuurlijk gewoon echt heel vies is.

Ik heb, geloof ik, afgelopen vrijdag de zak van het plastic vervangen en deze zit nu idd al wel weer "vol". Gewoon even flink aandrukken en dan kan hij echt nog zeker tot donderdag mee. Het is meer lucht dan daadwerkelijk volume.

Drie bakken lijkt me ook heel mooi, maar voor GFT eigenlijk wel een beetje vies i.v.m. rotting, nare luchtjes en vliegen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Welke prullenbak heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 12:42

Ja, dat dacht ik ook. GFT wil je toch elke dag legen dus dan gebruik je niet de volle liters, wat eigenlijk zonde is.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Welke prullenbak heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:42


8nnemiek

Berichten: 43381
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke prullenbak heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:40

Afbeelding
De kleintjes voor restafval, gft en papier, en de grote voor pmd.

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:57

Wij hebben 1 prullenbak in huis staan, een Curver van 40 liter geloof ik.

Gft gooien we gelijk buiten in de groene kliko, want daar komen altijd zoveel vliegen op af in de zomer en het stinkt ook enorm.
Papier gaat meteen naar de schuur en plastic gaat ook meteen naar de schuur.
Dan blijft er enkel rest over en daarvoor hebben we 1 prullenbak in huis.

Het is een Curver met een platte achterkant, waardoor hij gewoon goed tegen de muur aan kan staan.
Een klik deksel voor het gemak (zo'n pedaal vind ik echt voor geen meter werken) en dat werkt eigenlijk super. Wij hebben ongeveer 1 vuilniszak per week, met een huishouden van 4 personen.

Het is deze:

Afbeelding

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 17:53

Iets meer dan een jaar geleden heb ik ook zo'n topic geopend. Uiteindelijk heb ik deze gekocht: https://www.fonq.nl/product/homra-nexo- ... er/400026/
Bovenin heb ik groen afval en plastic en in de la restfval en papier en dat bevalt echt heel goed.

Plastic is altijd het snelste vol en het bakje voor het groen is klein genoeg zodat je het weggooit voor het begint te stinken.