Ervaringen met e-chopper?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Ervaringen met e-chopper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 19:14

Sinds mijn verhuizing naar Vriezenveen trek ik regelmatig uit naar omliggende dorpen voor de nodige voorzieningen. Ik pak dan eigenlijk altijd de auto omdat ik het met de fiets dan net te ver vind. Echter vind ik het vaak ook zonde om voor dat soort ritjes te auto te pakken en ik heb dan ook al een paar keer overwogen om een brommertje aan te schaffen. Alleen dat is nooit verder gekomen dan slechts een idee. Ik had ook nog nooit op iets als een brommer of scooter gereden dus wist ook niet of dat wel zo'n goed plan was. :')

Maar...nadat ik vanmiddag de eerste 15 minuten met knikkende knieëen en strakke schouders had rondgereden, begon ik de lol steeds meer in te zien van het rijden op een e-chopper tijdens een teamuitje. Na een paar uur door de Achterhoek knotsen kriebelde het me om eens te kijken wat het kost om zo'n ding aan te schaffen en die prijs viel me niet tegen.

Ik kan ook weinig nadelen erover vinden, behalve dan eventueel de aanschafprijs, het gebrek aan geluid waardoor medeweggebruikers je niet altijd aan horen komen en de relatief lage actieradius. Hoewel ik die laatste al kan ontkrachtigen omdat ik hem in principe alleen gebruik voor ritjes van hooguit 15 km.

Ik ben dan ook benieuwd of er Bokkers zijn die hier al meer ervaring mee hebben en deze zouden willen delen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132044
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Ervaringen met e-chopper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:37

Hier verschillende tweewielers, zowel in benzine- als electrische variant :)

Zo'n e-chopper is vooral een speeltje. Een leuk speeltje, dat dan wel! Echt heel praktisch zijn ze niet. Door die brede banden zijn ze niet erg wendbaar. Bij nat wegdek is het niet fijn te rijden. Voor boodschappen heb je eigenlijk net te weinig opbergruimte. En nog een nadeel: vanaf volgend jaar moet je ook met een snorversie een helm op (die je vervolgens weer ergens moet laten als je even een boodschapje wilt doen).

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Ervaringen met e-chopper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 20:31

Vraag me af waar je je boodschappen gaat laten. Ik heb een scooter dus kan de boodschappen tussen de benen zetten.

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 20:55

Voor grote boodschappen nemen we sowieso de auto maar met een rugzak kom ik altijd al ver voor een paar dagen. Tussen je benen heb je wel wat ruimte maar inderdaad niet zoveel als bij een scooter.

Oscar: wat maakt dat het met nat weer niet fijn rijden is?

De helm wetgeving heb ik inderdaad gezien, die gaat voor zover bekend per 2023 in maar dat vind ik dan weer niet echt iets om me druk om te maken. Ik had het er vanmiddag tijdens het rijden nog over dat een helm helemaal niet verkeerd zou zijn want zelfs met 30 km/u lig je er echt niet mooi bij als het misgaat.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Ervaringen met e-chopper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 21:03

Mijn man heeft voor woon-werk een elektrische scooter. Bevalt hem goed, ik vind het irritant dat ik hem niet aan hoor komen. :+

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Ervaringen met e-chopper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 21:21

Ik vind t niks, hebben een e cruiser, met die dikke banden, kan veel opmee, maar ik vind t niks.. en wij hebben hem weer te koop staan.. Ik kan er niet mee overweg, hoewel hij erg gaaf is om te zin..

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 21:23

Yavanna schreef:
Ik vind t niks, hebben een e cruiser, met die dikke banden, kan veel opmee, maar ik vind t niks.. en wij hebben hem weer te koop staan.. Ik kan er niet mee overweg, hoewel hij erg gaaf is om te zin..


Nu ben ik wel benieuwd waar dat door komt.
Ik moet zeggen dat ik de dikke banden en het sturen in het begin best wennen vond maar uiteindelijk had ik er geen enkel probleem meer mee.
Ik hoef er ook geen die megahard kan. Ik heb ze ook gezien die 50 of harder kunnen maar 25 á 30 km/u vind ik echt hard zat.

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 21:25

tones schreef:
Mijn man heeft voor woon-werk een elektrische scooter. Bevalt hem goed, ik vind het irritant dat ik hem niet aan hoor komen. :+


Haha ja ze zijn wel heel stil :')
Hoe ver rijdt je man?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 21:26

Koop die van Yavana zou ik zeggen :D

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 21:27

cissy schreef:
Koop die van Yavana zou ik zeggen :D


Haha wie weet. Ik wil er toch eerst nog een paar nachtjes over slapen :=

Edit: ik kreeg deze 'actiefoto' net nog van een collega. Het staat wel heel kek *D

Afbeelding

Gothico

Berichten: 1342
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 21:44

Ik ben bevooroordeeld. Maar vanuit mijn werk verhuren wij ook die e-choppers. Heel eerlijk vind ik het niks. Ze zijn inderdaad heel erg leuk om een keertje op te rijden en even wennen. Maar ik zou persoonlijk nog eerder een gewone e-scooter aanschaffen. Al is er ook altijd wel werk aan.(we hebben ook 16 gewone e-scooters voor verhuur.)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132044
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 21:52

Het zijn zeker leuke en hippe dingen!

Zolang je rechtuit rijdt (en op een redelijk droog wegdek) is de wegligging prima. Het nadeel van zulke brede banden en vooral de (inch)maat van de wielen is dat ze niet lekker op de weg liggen bij nat weer, of wanneer je probeert te wenden. Dat is bijv. ook in mindere mate ook al bij een scooter. In zo'n geval is een brommer (bijv. zo'n Tomos-model met smalle banden in combinatie met grote wielen) in het voordeel. Maar oke: dat ziet er minder hip uit.

En misschien valt het ook wel mee als je er eenmaal aan gewend bent. Wij hebben hier nogal veel tweewielers in allerlei soorten en maten en dan vallen sommige dingen nu eenmaal sneller op. Misschien is dat ook anders wanneer je maar 1 voertuig hebt en niet telkens wisselt.

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Ervaringen met e-chopper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 22:06

Waarom geen elektrische fiets?

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 22:21

Jolien87 schreef:
Yavanna schreef:
Ik vind t niks, hebben een e cruiser, met die dikke banden, kan veel opmee, maar ik vind t niks.. en wij hebben hem weer te koop staan.. Ik kan er niet mee overweg, hoewel hij erg gaaf is om te zin..


Nu ben ik wel benieuwd waar dat door komt.
Ik moet zeggen dat ik de dikke banden en het sturen in het begin best wennen vond maar uiteindelijk had ik er geen enkel probleem meer mee.
Ik hoef er ook geen die megahard kan. Ik heb ze ook gezien die 50 of harder kunnen maar 25 á 30 km/u vind ik echt hard zat.



Ik fiets liever :') ik vind het gas geven en remmen met je handen niks.. en ik kan er ook niet aan wennen. Ik heb ook nooit brommer of scooter gereden en dacht deze wel even te gaan rijden, niet dus :')

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 22:40

Jolien87 schreef:
tones schreef:
Mijn man heeft voor woon-werk een elektrische scooter. Bevalt hem goed, ik vind het irritant dat ik hem niet aan hoor komen. :+


Haha ja ze zijn wel heel stil :')
Hoe ver rijdt je man?


Ik denk zo’n 15/20 km per werkdag.

Ik durfde nooit op dat ding, maar sinds kort neem ik m mee als ik ergens slecht mijn auto kan parkeren. Tot nu toe ben ik nog heel.

Merlen

Berichten: 1592
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 23:03

Door dit topic ontdek ik net dat er geen benzine Tomos brommers meer gemaakt worden.Alles is elektrisch tegenwoordig en met kleinere wielen dan 16 inch.
Nadelen;niet tanken aan de pomp,korter bereik,slechtere wegligging,te licht van gewicht bij snelheid van 45km/u,
(voor mij persoonlijk) onaangename zithouding doordat je met je knieën voor je zit.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132044
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 09:29

Merlen schreef:
Door dit topic ontdek ik net dat er geen benzine Tomos brommers meer gemaakt worden.Alles is elektrisch tegenwoordig en met kleinere wielen dan 16 inch.
Nadelen;niet tanken aan de pomp,korter bereik,slechtere wegligging,te licht van gewicht bij snelheid van 45km/u,
(voor mij persoonlijk) onaangename zithouding doordat je met je knieën voor je zit.


Er is tegenwoordig een electrische (replica) Tomos, nl. een AGM Goccia. Wij hebben er ook eentje voor bij de camper. Super tevreden over!

Gothico

Berichten: 1342
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:25

Merlen schreef:
Door dit topic ontdek ik net dat er geen benzine Tomos brommers meer gemaakt worden.Alles is elektrisch tegenwoordig en met kleinere wielen dan 16 inch.
Nadelen;niet tanken aan de pomp,korter bereik,slechtere wegligging,te licht van gewicht bij snelheid van 45km/u,
(voor mij persoonlijk) onaangename zithouding doordat je met je knieën voor je zit.


Ik weet het. Maar ik ben ligfietser en heb geen motor of ondersteuning nodig om 40km/u te halen.(of sneller) En een ligfiets is zeer comfortabel omdat het juist je lichaam ondersteund zonder je knieën is je nek te hoeven leggen.

Maar zoals gezegd hebben wij de e-choppers en e-scooters op het werk. Ik vind ook dat ze te snel stuk gaan. Een gewone fiets(of ligfiets) is veel meer te vertrouwen voordat er iets mee is. En is goedkoper te repareren. Wij hebben ook al twee accu's zien roken en moeten vervangen. (gelukkig op tijd buiten kunnen zetten.) En een beste kosten post per accu voor de e-scooters.

(ik ben wat dat betreft tegen elektrificatie van voertuigen. Maar ieder zijn eigen keuze. Ik begrijp ook wel dat het juist voor sommige mensen handiger of beter is.)