Welkom energie (failliet?)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 02:19

Ceetje_bokt schreef:
Gezien al jouw reacties: welke (economische) belangen heb jij bij de energietransitie of ben je gewoon heel slecht ingelicht?

Ik heb dezelfde belangen als dat jij hebt: het voortbestaan van de mensheid en de aarde.

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 07:40

Ik had nog nooit van Welkom Energie gehoord, maar wat ontzettend vervelend TS. Een (klein) voordeel: bij Eneco kun je er wel van opaan dat ze volgend jaar nog bestaan.

Ik heb 9 jaar variabel bij Eneco gezeten en ben vorig jaar overgestapt naar Oxxio. Ik moet in januari verlengen/overstappen, dus ik ben dik aan het duimen dat de prijzen rond die tijd nog wat zakken. Anders maar even variabel en afsluiten wanneer de prijzen weer naar beneden gaan. Ik betaal nu al 130€ per maand in mijn eentje (jaren 30 laagbouw, niet overal even goed geisoleerd), met af en toe een doucher extra. Volgens de berekeningen met de huidige tarieven ga ik gewoon 100€ per maand omhoog, dat zou betekenen dat ik dus ruim over de 200 euro per maand moet ophoesten. Gelukkig start in januari ook de nieuwe rente van mijn hypotheekverlenging, anders zou ik echt serieus even niet weten hoe ik dat op zou moeten brengen... Bizar gewoon. Gelukkig zijn de benzineprijzen lekker laag en de kosten van levensonderhoud ook :').

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:01

Kimbers schreef:
Ik heb de laatste maand laten storneren. Krijg waarschijnlijk toch geld terug dus of ze verrekenen het daar maar mee of betaal het later alsnog. Maar met het idee van, van een kale kip kan je niet plukken en geen idee of ze nog wel overmaken wat ik van ze tegoed heb.. nu sta ik iig niet met lege handen.

Eneco neemt het automatisch over van welkom energie bij mij per november. Is 100 euro duurder. Helaas.


Per maand duurder? Balen zeg....

Ik vraag me idd hard af hoe mensen dit kunnen gaan betalen... Wat super pony al zegt, mensen die al van weinig moeten rondkomen of schuldsanering zitten...

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:03

er komt toch ook een belastingvoordeel aan? dat compenseert iig een gedeelte

Ramiro

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 10:26

hier ook klant bij welkom energie, net in het voorjaar mijn contract verlengd met drie jaar. Ook de laatste maand laten storneren, maar dat weegt niet op tegen de voorschotten die we betaald hebben (125 euro) en verbruik afgelopen maanden van nog geen 50 euro.

Vanavond maar de moed bijelkaar rapen om te kijken wat we kwijt gaan zijn met een nieuw contract met de huidige prijzen. Pff komt financieel gezien nu wel heel slecht uit.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 11:45

fokfanaat schreef:
er komt toch ook een belastingvoordeel aan? dat compenseert iig een gedeelte


Een klein gedeelte maar. Ik ga (ik woon alleen) 90 euro per maand meer betalen. Dat is bijna het dubbele van wat ik eerst betaalde.... het belastingvoordeel is eenmalig 400 euro. Dat compenseert voor net iets meer dan 4 maanden. De rest moet ik nog steeds zelf betalen, en dat gaat nu nog net...

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 12:18

Hier iemand die in de energie werkt. De gedupeerden zullen nu eerst overgenomen worden door Eneco idd, dit zal dan wel een variabel contract zijn tegen de hoge tarieven van nu. Hierbij is de verwachting dat je per 1 januari boven de 2 euro voor een kuub gas zal betalen en rond de €0,50 per KwH. Variabele tarieven gaan namelijk mee met hoe de prijzen zich in de markt verhouden, hier ga je dan dus ook naar betalen.

Als je bent overgenomen door Eneco kun je daarna zonder boete weg, dit is eigenlijk het enige voordeel aan een variabel contract nu. Ik werk zelf voor Essent en vanaf 8 novemeber kunnen wij weer een vaste prijs aanbieden, in tegenstelling tot wat de meeste energiemaatschappijen doen. Dit is een contract waarbij je elk jaar mee daalt, daarbij ga je dan de komende winter niet de hoofdprijs betalen maar valt het nog te overzien.

Mijn tip is ook sowieso niet bij de kleine energiemaatschappijen je aan te sluiten nu, de grote spelers blijven in ieder geval overeind staan.

Als er vragen zijn mag je rustig een pb sturen, ik begrijp goed dat het namelijk niet meer te overzien is zo!

Ladygiroc

Berichten: 5086
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 12:25

Rozemarin, de verwachting is dus dat de prijs nòg verder omhoog gaat?

Ik ben alleenstaande moeder en betaal nu 150 euro en zou bij verlenging 276 moeten betalen.
Ik zou werkelijkwaar niet weten waar ik dat vandaan moet halen.

Ik heb de pech dat ik nog een jaar of 2 in een oud gammel huis zit wat op de sloop nominatie staat..

Bizar dat je je de tandjes werkt en er straks geen hobby op na kan houden met al die stijgende prijzen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 12:26

ik dacht dat nu rusland en noorwegen extra gaan leveren de prijzen binnenkort wel weer gaan dalen

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 12:30

de verwachting is dat het in het 2e kwartaal van 2022, april dus, weer iets naar beneden zullen gaan. Maar de prijzen zoals we ze van vroeger kennen, daar gaan we niet meer naar terug.

elk halfjaar wordt de prijs van variabele contracten namelijk opnieuw geïndexeerd, dit is op 1 juli en 1 jan. Hierdoor gaat het op 1 januari dus nog iets omhoog zodat de energiemaatschappijen zichzelf kunnen indekken. Bij een vast contract geldt dat natuurlijk niet.

@ladygiroc ja het is echt verschrikkelijk, alsof iedereen die extra uitgave kan missen :n
Laatst bijgewerkt door Rosemarin op 29-10-21 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Berichten: 5725
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 12:33

fokfanaat schreef:
ik dacht dat nu rusland en noorwegen extra gaan leveren de prijzen binnenkort wel weer gaan dalen


Dat had ik óók wel verwacht.

Maar Rusland heeft een week of 2 geleden óókal geroepen dat ze meer zouden leveren en een week later werd dat alweer ontkracht.....

Ik denk dat het in het geval van Rusland en gas leveren éérst zien, dan geloven gaat zijn.

Daarnaast zijn de voorraden érg laag en gaat het zn 70 dagen duren voordat de voorraden weer vol zijn. (NOS, nu.nl geloof ik)

En zoals altijd: stijgen de inkoop prijzen, gaat de consument direct óók meer betalen, dalen de inkoop prijzen, zakt de prijs voor de consument niet direct mee.....

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 12:42

Dat belastingvoordeel is voor de meesten nog niet voldoende. En ze vinden het teveel werk om per huishouden uit te zoeken, maar er zijn ook mensen die het aankomend jaar nog niet nodig hebben en toch krijgen we hetzelfde.

Rusland roept dat ze kunnen leveren, maar daar zullen wel wat voorwaarden aan hangen, waar niet iedereen aan mee wil werken.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 12:47

Ik ga in ieder geval vol inzetten op besparen. Warme kleren, thermo ondergoed, onder dekentjes kruipen, rond de 18 stoken ipv 20,5. Moet nog even achter raam en radiator folie aan.

Op die manier zou ik het toch wel voor elkaar moeten krijgen om een stuk minder te verbruiken.

Tot nog toe de verwarming nog niet aan gehad en gaat best ok.

Twijfel ook nog steeds tussen een jaar vast zetten of variabel laten. Ik bedoel, de verwachtte prijsstijging in januari zit vast al ingecalculeerd in mijn huidige verleng aanbod voor een jaar. Dus of het nou echt verschil zou maken. ‍♀️

Anoniem

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 13:18

Ik denk dat ik mijn thermostaat maar van 16 naar 14 zet, lager kan hij niet :( ik kan een hoger bedrag echt niet betalen, ik ben student en door ziekte kan ik niet werken of in een studentenhuis wonen (vanwege de drukte) dus ik ben al extra duur uit...

Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 13:41

Ze zijn nu ook failliet verklaard door de rechtbank Lelystad -O-

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 13:56

Wat ik raar vind is dat er wel in het nieuws geschreeuwd werd over de hoge gasprijzen ( 160 euro voor inkoop ) maar dat er nergens gemeld wordt dat de gasprijs inmiddels alweer gezakt is naar rond de 90 euro inkoop ..
Dus dan zou het aannemelijk moeten zijn dat de gasprijs voor de huishoudens ook zouden moeten zakken toch ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 14:03

fokfanaat schreef:
ik dacht dat nu rusland en noorwegen extra gaan leveren de prijzen binnenkort wel weer gaan dalen

Klopt, maar dat gas is niet meteen morgen beschikbaar. Sowieso moet het eerst naar hier en dan moet het nog geschikt gemaakt worden voor de Nederlandse markt.

mvdende

Berichten: 5725
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 14:43

N4N4 schreef:
Wat ik raar vind is dat er wel in het nieuws geschreeuwd werd over de hoge gasprijzen ( 160 euro voor inkoop ) maar dat er nergens gemeld wordt dat de gasprijs inmiddels alweer gezakt is naar rond de 90 euro inkoop ..
Dus dan zou het aannemelijk moeten zijn dat de gasprijs voor de huishoudens ook zouden moeten zakken toch ?


Ja én nee, de gasprijs is inderdaad gezakt van €160 (wat het kortstondig enkele uren is geweest) naar €80 op het moment geloof ik.

Maar vorig jaar april lag de gasprijs op €20 per m3 inkoop.

Vorig jaar deze tijd rond de €35

Nu dus rond de €80 en dát verschil geeft nu de hoge consumenten prijs....

maessie

Berichten: 5758
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 15:06

Blij dat wij ook gestorneerd hebben.. -O- Bij de Acm kun je geloof ik bezwaarformulieren vinden, wel goed om daar nog even achteraan te gaan, ik moet me nog even inlezen hoe of wat precies. Mijn ouders zitten bedrijfsmatig bij Dgb, dus dat is ook spannend. Die hebben nog niks gehoord, maar collega's hadden ook al een opzegging daarvan..

https://www.google.com/amp/s/www.nu.nl/ ... klaard.amp

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 15:09

maessie schreef:
Blij dat wij ook gestorneerd hebben.. -O- Bij de Acm kun je geloof ik bezwaarformulieren vinden, wel goed om daar nog even achteraan te gaan, ik moet me nog even inlezen hoe of wat precies. Mijn ouders zitten bedrijfsmatig bij Dgb, dus dat is ook spannend. Die hebben nog niks gehoord, maar collega's hadden ook al een opzegging daarvan..

https://www.google.com/amp/s/www.nu.nl/ ... klaard.amp


Ik heb inderdaad ook gelukkig 1 maandbedrag kunnen storneren, mijn jaarcontract was bijna ten einde. Dus ben van bijna een jaar dan het restant van de voorschotten kwijt + welkomstbonus. Had net bij ze verlengd.

maessie

Berichten: 5758
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 16:27

Dat scheelt! Wij zitten er vanaf februari bij, dus alleen de zomer betaald zeg maar, echt zonde geld.. Nou ja, we hoeven gelukkig niet in de kou te zitten!

purny

Berichten: 27518
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 16:37

maessie schreef:
Dat scheelt! Wij zitten er vanaf februari bij, dus alleen de zomer betaald zeg maar, echt zonde geld.. Nou ja, we hoeven gelukkig niet in de kou te zitten!

Maar je betaald sowieso de zomer meer dus dat geld ben je hoe dan ook kwijt toch?

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 16:46


Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 20:07

Dat is toch niet te geloven, enig idee voor hoeveel geld de vorige keer al mensen de boot in zijn gegaan?

maessie

Berichten: 5758
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 20:48

Purny, als je een heel jaar al betaald hebt dan heb je ook voor een winterperiode waarin je in verhouding veel verbruikt betaald. In de winter verbruik je veel, in de zomer bijna niks. Maandbedragen zijn gebaseerd op een gemiddeld jaarverbruik. Zomers betaal je veel voor weinig, en bouw je vast buffer op voor de winter met je voorschotten. Dus al betaald voor meer dan je verbruikt hebt. En daar zien we nu niks van terug. Plus dat we nu de hoge verbruiksperiode véél meer gaan betalen, dus dit kost aan 2 kanten flink geld. (Nog los van die bonus die je nu ook niet meer krijgt) Dus als je er een jaar bij zit, heb je gemiddeld genomen betaald voor wat je hebt afgenomen.