Jullie gasverbruik

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:52

Het is gewoon 20 graden in huis hoor. Anders gaan de katten en hond zeuren.

Ik ga wel een elektrisch kacheltje erbij nemen, want de mijne staat nu in de hobby kamer bij mama kat met kittens. Zeker ook omdat ik betreffende verbruik elektrisch al een poosje onder verbruik van vorig jaar zat. Anders krijg ik ook wel weer erg veel terug. Dan beter blokverwarming wat lager zetten.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:59

Nou hier went het niet hoor -O-

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:09

Bij ons staat hij op 15 graden overdag en in de nacht.

We hebben nu nog een goed contract, twee jaar geleden afgesloten. Het is niet dat het zo laag moet, maar gewoon milieubewust. Eind volgend jaar loopt ons contract af.

Rond het avondeten als we het koud hebben, gaat de verwarming naar 17/18 graden (mijn vriend komt dan thuis). Ik vind het snel heel warm worden in huis, omdat het normaal 15 graden is. Wij hebben ook wel allebei een dekentrui, dus dat scheelt ook een hele hoop en zitten met een dekentje op de bank. Ik ben een enorme koukleum, maar echt die dekentrui is zooo warm. We lijden geen kou, als we het koud hebben gaat de verwarming gewoon aan, alleen we hebben het al snel warm bij 17/18 graden, anders zouden we hem hoger zetten.

Wanneer visite komt, zetten wij de verwarming wel aan. Ik vind niet dat ik die in een huis van 15 graden kan zetten.

In de maand november 48m3 verbruikt

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:11

Vraagje voor de 14-17 graders: Hoe droogt jullie was? Mijn was droogt echt niet me die temperaturen. Ja, na een dag of 3 en eigenlijk ruikt het dan zo muf dat ik het eigenlijk gewoon weer moet wassen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:14

Winged schreef:
Vraagje voor de 14-17 graders: Hoe droogt jullie was? Mijn was droogt echt niet me die temperaturen. Ja, na een dag of 3 en eigenlijk ruikt het dan zo muf dat ik het eigenlijk gewoon weer moet wassen.


Verder topic niet gelezen, maar ik gebruik een luchtontvochtiger, ook al voordat ik mn kachel omlaag heb gezet.

Ik heb het overdag tussen de 15 en 17 graden. Persoonlijk vind ik dat prima te doen, ik werk buiten, draag dan al een legging onder mn broek, en shirt met lange mouwen+trui/vest en ski-sokken.
In huis dan soms nog huissokken er over en met een plaid op de bank...
Als ik bij mn ouders ben dan moet ik wel altijd vooraf bedenken dat die legging uit moet, anders is echt té warm..

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:15

Winged schreef:
Vraagje voor de 14-17 graders: Hoe droogt jullie was? Mijn was droogt echt niet me die temperaturen. Ja, na een dag of 3 en eigenlijk ruikt het dan zo muf dat ik het eigenlijk gewoon weer moet wassen.


Wij hebben geen droger en ik moet idd wel zeggen dat de was lang doet over drogen. Het wordt hier niet muf, maar het heeft ongeveer anderhalf dag nodig om te drogen.
Laatst bijgewerkt door maria500 op 09-12-22 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:16

Winged schreef:
Vraagje voor de 14-17 graders: Hoe droogt jullie was? Mijn was droogt echt niet me die temperaturen. Ja, na een dag of 3 en eigenlijk ruikt het dan zo muf dat ik het eigenlijk gewoon weer moet wassen.

Veel mensen hebben een droger of combi :D ik gebruik sowieso in de winter de droger.

Telpeva

Berichten: 14724
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:19

Mijn huisdieren zijn in oktober overleden, en ik heb momenteel even helemaal geen huisdieren, zodra het prijsplafond er is ga ik weer kijken. De diertjes die ik altijd heb die hebben een temperatuur nodig van pakweg 18 tot 21 graden en dat kan ik ze nu niet bieden. Nog even wachten... :)

Mijn kleding doet er ook langer over om te drogen, met ophangen probeer ik het zo ruim mogelijk op te hangen zodat niks elkaar raakt. Maar o.a. de bovenkantjes van broeken daar waar je riem zeg maar altijd zit, dat droogt wel waardeloos.

gaucho

Berichten: 9526
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:26

Hier wel een warmtepomp droger, maar die gebruik ik eigenlijk alleen voor handdoeken en beddengoed. Kleding droogt bij mij op zolder op het wasrek. Daar zal het niet warmer dan 15 graden zijn. Ik zet het rek onder het kantelraam en het kantelraam op een kier. Dan is het binnen 24 uur droog, hooguit dat een spijkerbroek bij de knijpers nog wat vochtig is. Ook wel eens in de woonkamer geprobeerd maar dat droogde niet sneller.

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:33

Droger idd, beddengoed/handdoeken droog ik compleet. Kleding met slecht droogweer soms even een boost.

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:39

Hier ook een warmtepompdroger. Gooi daar nooit kleding in (zonde), alleen beddengoed en handdoeken. Broeken en truien hebben aan de normale lijn inderdaad wat langer de tijd nodig om te drogen, maar dat is logisch in de winter :) En geen muffe geur. Wellicht toch het advies om dan te ventileren!

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:07

Winged schreef:
Vraagje voor de 14-17 graders: Hoe droogt jullie was? Mijn was droogt echt niet me die temperaturen. Ja, na een dag of 3 en eigenlijk ruikt het dan zo muf dat ik het eigenlijk gewoon weer moet wassen.

Ik probeer de was af te stemmen met het weer.
Heb ook nog een droger staan maar die moet ik nog aansluiten (overgenomen van mijn oom die verzorging in moest)

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:15

Zelfs met 20 graden droog het nu niet geweldig in huis. Heb een was/droog combi, maar dingen die geen haast hebben die ik gewoon op een rekje ophangen.

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:16

Wat ook wel wil helpen is een ventilator op je was laten blazen, heb je toch luchtverplaatsing.

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:24

listiglistje schreef:
Ik snap werkelijk niet dat mensen kunnen leven/functioneren onder de 17 graden :brr:

Oké sommigen zullen financieel moeten,
Maar is toch geen doen.... derde wereld land zijn we geworden.
De helft van Nederland durft de verwarming niet aan of hoger te zetten.
Is toch te gek voor woorden.


Inderdaad, en vind het ook nog zorgelijk dat een categorie mensen het normaal vinden.
Niet normaal maken, wat niet normaal is

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:34

Wij drogen het gedeeltelijk met de droger, maar die doet het niet zo goed. en kleding doen we gewoon op het wasrek op zolder. Duurt inderdaad wel eens een week maar het wordt niet muf. Wel ventileren we de zolder regelmatig.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:40

Ik vroeg mezelf gisteravond af of die mensen ook geen was meer doen en andere apparatuur uitzetten?

Hier is het 22 graden en ik ga niet in de kou zitten. Bij iemand waar het 18 graden is ga ik niet op visite. Dan komen ze maar naar mij!

Ik kan niet functioneren en ben daar niet voor gemaakt.

gaucho

Berichten: 9526
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:42

Bij stil zitten zet ik de houtkachel of een klein elektrisch kacheltje aan, verder vind ik het verbazingwekkend hoe snel 15 graden went met een paar dikke sokken en een vest. Maar ik ben gelukkig ook redelijk gezond.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:44

Zonnetje81 schreef:
Ik vroeg mezelf gisteravond af of die mensen ook geen was meer doen en andere apparatuur uitzetten?

Hier is het 22 graden en ik ga niet in de kou zitten. Bij iemand waar het 18 graden is ga ik niet op visite. Dan komen ze maar naar mij!

Ik kan niet functioneren en ben daar niet voor gemaakt.

Dan kwam ik inderdaad naar jou toe of dan zette ik speciaal voor jou de kachel op 20 ofzo.

En wij hebben niet echt apparaten die je uit kan zetten behalve de wasmachine en de droger. Die doen we alleen aan als de zonnepanelen stroom kunnen leveren. Dus overdag.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:44

OleJon schreef:
listiglistje schreef:
Ik snap werkelijk niet dat mensen kunnen leven/functioneren onder de 17 graden :brr:

Oké sommigen zullen financieel moeten,
Maar is toch geen doen.... derde wereld land zijn we geworden.
De helft van Nederland durft de verwarming niet aan of hoger te zetten.
Is toch te gek voor woorden.


Inderdaad, en vind het ook nog zorgelijk dat een categorie mensen het normaal vinden.
Niet normaal maken, wat niet normaal is


Dat een groep mensen het niet normaal vinden is prima. Dat het niet normaal IS klopt niet.
Ik vind het persoonlijk (al jaren) een behoorlijk luxeprobleem dat mensen het altijd maar 18-20 graden in huis willen hebben. Met alle respect, maar er bestaan nou eenmaal seizoenen. In de winter is het kouder, in de zomer is het warmer, dus gedraagt de binnentemperatuur in huis zich daar ook naar.
Dat iemand daar tegenaan wil stoken moet diegene zelf weten(!!), maar voor sommigen is het wél normaal dat het in de winter maximaal 15 graden in huis is, en in de zomer 28.
Wat vind je er 'zorgelijk' aan? Moet ik me zorgen maken als ik het prima vind als het 15 graden in huis is? Waarbij ik me goed voel en prima functioneer? Of als het 30 graden in de slaapkamer is en ik daar prima in slaap? Waarom maak je je druk om wat andere mensen normaal vinden?

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:46

MarlindeRooz schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik vroeg mezelf gisteravond af of die mensen ook geen was meer doen en andere apparatuur uitzetten?

Hier is het 22 graden en ik ga niet in de kou zitten. Bij iemand waar het 18 graden is ga ik niet op visite. Dan komen ze maar naar mij!

Ik kan niet functioneren en ben daar niet voor gemaakt.

Dan kwam ik inderdaad naar jou toe of dan zette ik speciaal voor jou de kachel op 20 ofzo.

En wij hebben niet echt apparaten die je uit kan zetten behalve de wasmachine en de droger. Die doen we alleen aan als de zonnepanelen stroom kunnen leveren. Dus overdag.


Dat is ook lief! Zat mensen die hier zeggen ik ga niet stoken voor een ander. Beetje hetzelfde als dat ik drinken en eten haal voor anderen eat ze lekker vinden.

Dat is slim alleen laten draaien als de zonnepanelen werken.

Ik zag van de week dat mijn thermostaat schermpje aangeeft hoeveel watt je op dat moment gebruikt. Nou als je de oven aanzet schiet ie omhoog. :+

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:50

Vind het wel een aanname dat als iemand de kachel laag heeft deze ook niet hoger wordt gezet als er visite komt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:51

Ja wij zeggen altijd doe een dikke trui aan. Maar mijn ouders hebben het bijvoorbeeld vaak 23 graden of warmer in huis. Dit ivm hun houtkachel. Ja sorry maar ik ga niet voor hun (ze zijn gezond) stoken tot 23. Alleen maar omdat ze dat gewend zijn. Je kan best een dikke trui aan doen en het met 19 of 20 overleven. :P

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:55

MarlindeRooz schreef:
Ja wij zeggen altijd doe een dikke trui aan. Maar mijn ouders hebben het bijvoorbeeld vaak 23 graden of warmer in huis. Dit ivm hun houtkachel. Ja sorry maar ik ga niet voor hun (ze zijn gezond) stoken tot 23. Alleen maar omdat ze dat gewend zijn. Je kan best een dikke trui aan doen en het met 19 of 20 overleven. :P


Houtkachel is ook andere warmte.
Cv staat hier standaard op 17 graden wat ik een prima temperatuur vind. Maar met de houtkachel is het zo 21 graden. Als ik het met de cv op 21 zou zetten zou ik wegsmoren en echt niet fijn vinden.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:57

Dan ken jij mijn vader nog niet, die zit met 4 lagen kleding op 2 meter van de houtkachel en vind het dan "wel aangenaam". :') Die heeft het altijd koud haha.