Jullie gasverbruik

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 20:58

Vanavond op pad dat scheelt weer gas ;)
En vandaag op pad geweest voor een houtkachel.



Afbeelding

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 21:57

Ik heb het water van mijn ketel weer omhoog gezet hij duurde super lang voordat mijn huis werd. Hoop dat nu het iets sneller gaat hij ook minder hoeft aan te slaan.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 22:08

Aaa das ook een idee. Zou dat beter zijn? Staat nu op de ecostand

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:39


Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:42


Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:49

Als toeving op deze :
Citaat:
Wanneer krijg je dan wel het maximale aantal kuub en kilowattuur dat is beloofd gesubsidieerd? Alleen als je zowel voor als ná je jaarafrekening méér verbruikt dan wat het rekenmodel voorschrijft óf als je precies gemiddeld bent.


Toch ook 'als je sowieso minder verbruikt' ?

En deze zin:
Citaat:
moet het alsnog de 247 kuub die niet zijn gebruikt voor de jaarnota kwam tegen het markttarief aftikken

is heel verwarrend, vond ik.. het lijkt nu net alsof je moet betalen voor als je niet verbruikt hebt.. (maar die 247 heb je dan verbruikt later in het jaar, waardoor je in bepaalde maanden boven het gemiddelde verbruik pm zit.. heel gek eigenlijk)

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:10

Cer schreef:
Als toeving op deze :
Citaat:
Wanneer krijg je dan wel het maximale aantal kuub en kilowattuur dat is beloofd gesubsidieerd? Alleen als je zowel voor als ná je jaarafrekening méér verbruikt dan wat het rekenmodel voorschrijft óf als je precies gemiddeld bent.


Toch ook 'als je sowieso minder verbruikt' ?

Nee dus. Er wordt echt per periode gekeken of je al dan niet onder het model blijft. Die 1200m3 wordt niet gelijk over het jaar verdeeld, in de wintermaanden wordt verwacht dat je veel meer m3 verbruikt dan in de zomermaanden.
Als je je verbruik gelijk over het jaar uitsmeert zal je in de wintermaanden onder het plafond van die periode blijven, maar in de zomermaanden zal je er bovenuit komen. Voor die zomermaanden zal je voor het verbruik boven het periode plafond dus het dan geldende tarief moeten betalen.


Cer schreef:
En deze zin:
Citaat:
moet het alsnog de 247 kuub die niet zijn gebruikt voor de jaarnota kwam tegen het markttarief aftikken

is heel verwarrend, vond ik.. het lijkt nu net alsof je moet betalen voor als je niet verbruikt hebt.. (maar die 247 heb je dan verbruikt later in het jaar, waardoor je in bepaalde maanden boven het gemiddelde verbruik pm zit.. heel gek eigenlijk)

Zie hierboven.
Laatst bijgewerkt door Dorus op 14-12-22 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:14

Dorus schreef:
Nee dus. Er wordt echt per periode gekeken of je al dan niet onder het model blijft. Die 800m3 wordt niet gelijk over het jaar verdeeld, in de wintermaanden wordt verwacht dat je veel meer m3 verbruikt dan in de zomermaanden.
Als je je verbruik gelijk over het jaar uitsmeert zal je in de wintermaanden onder het plafond van die periode blijven, maar in de zomermaanden zal je er bovenuit komen. Voor die zomermaanden zal je voor het verbruik boven het periode plafond dus het dan geldende tarief moeten betalen.


Die verdeling staat toch gewoon genoemd?
Dan kan je toch zien of je maandelijks onder of boven dat plafond zit? ALs je standaard per maand onder het plafond zit, dan zit je eronder.. toch?

Waarom zal je er in de zomermaanden bovenuit komen?

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:17

Als je per maand er onder blijft is er niks aan de hand nee. Maar alles wat je ''over hebt'' mag je na de jaarafrekening niet meenemen.

Dus voor een groot deel van de mensen zal het alsnog passen en meten zijn zeker als de strenge winter aanhoudt dan kan het dus maar zo zijn als je afrekening al in maart komt dat je flink bij betalen mag.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:21

ja precies want dan heb je alleen jan / maart waar ze mee rekenen.

Aan de andere kant, mijn afrekening loopt van jul tot jun. Dus vwb mijn rekening zit ik van jul 22 tm dec 22 aan de huidige prijzen vast, en dan vanaf jan tm jun met het plafond en dat op 1 rekening.

De volgende rekening is dan weer voor de helft met het plafond en dan vanaf jan 2024 weet niemand het nog.. :+

Als ik het allemaal goed begrepen heb.

Nou ja zuinig doen als dat kan, is dan altijd het goedkoopste.. -O-

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:22

Cer schreef:
Dorus schreef:
Nee dus. Er wordt echt per periode gekeken of je al dan niet onder het model blijft. Die 1200m3 wordt niet gelijk over het jaar verdeeld, in de wintermaanden wordt verwacht dat je veel meer m3 verbruikt dan in de zomermaanden.
Als je je verbruik gelijk over het jaar uitsmeert zal je in de wintermaanden onder het plafond van die periode blijven, maar in de zomermaanden zal je er bovenuit komen. Voor die zomermaanden zal je voor het verbruik boven het periode plafond dus het dan geldende tarief moeten betalen.


Die verdeling staat toch gewoon genoemd?
Dan kan je toch zien of je maandelijks onder of boven dat plafond zit? ALs je standaard per maand onder het plafond zit, dan zit je eronder.. toch?

Waarom zal je er in de zomermaanden bovenuit komen?

Omdat het plafond in de zomermaanden lager is dan in de wintermaanden.
Er wordt geen jaarplafond vastgesteld, maar die 1200 wordt verdeeld over de 12 maanden. Waarbij de wintermaanden een hoger plafond krijgen dan de zomermaanden, omdat de meesten mensen in de winter nu eemaal met gas hun huis warm moeten stoken en in de zomer gas enkel nodig is voor koken en douchen.
Hoe die 1200 precies over de 12 maanden verdeeld wordt is niet genoemd, er worden enkel rekenvoorbeelden genoemd.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:26

Jawel toch? Althans, ik heb m van Eneco ontvangen en die is hetzelfde als hier een paar pagina's terug..

Het zomerplafond staat lager dan het winterplafond, maar dat is niet heel raar, toch? Als je in de winter 10m3 stookt en in de zomer 100m3 per maand, ben je een buitenbad aan het verwarmen ofzo... ? :P

Edit: niet hier, dan denk in een ander topic.. even kijken..

Deze toch:
Afbeelding

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 17:09

Het is eigenlijk geen energie plafond, maar een energie budget :j

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 17:23

Maar hoe gaan ze dat doen bij mensen zonder slimme meters? Wij voeren ons verbruik niet iedere maand in.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 17:45

Ipsilonka schreef:
Maar hoe gaan ze dat doen bij mensen zonder slimme meters? Wij voeren ons verbruik niet iedere maand in.

daar ben ik ook wel benieuwd naar. voor gas hebben wij dat niet

Rintah

Berichten: 2923
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 17:46

Ipsilonka schreef:
Maar hoe gaan ze dat doen bij mensen zonder slimme meters? Wij voeren ons verbruik niet iedere maand in.

Maar je geeft wel je meterstanden door bij de jaar afrekening ;)
De 1 januari standen zullen ze gaan schatten, tenzij je die zelf doorgeeft. Of misschien vragen ze dit en volgend jaar ook wel om de meterstanden van 1 Jan door te geven.

Het is wel wat fraudegevoeliger (want, vertrouwen ze op wat jij roept, of willen ze foto's zien? En als je afrekening in juni is, wie zegt dat je dan niet wat hogere meterstanden doorgeeft zodat je voor de rest van het jaar net een paar kuub meer speling hebt qua verbruik voor de rest van het jaar? ), maar wel te doen.

Ik zou 1 januari zeker zelf de standen opnemen(met foto!) voor het geval ze de meterstanden op 1 Januari te laag inschatten (waardoor je direct al wat kuubs kwijt bent. Overigens, als je toch ruim onder het verbruik plafond blijft, kan dat juist ook weer voordelig zijn om dat niet door te geven ;) :+ )

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 17:58

Ik schrok er ook even van. Ons contract loopt 8 januari af. Dus ik zag dat voorbeeld inh het artikel en schrok van: ze gaan toch niet verwachten dat wij 600m3 in 8 dagen doen!!!

Maar in feite gaan ze afhankelijk van de datum het gewoon opsplitsen in twee brokken. Alles wat je over hebt voor je jaarrekening mag je niet meenemen naar het tweede deel.

Voor ons valt het dus best wel makkelijk aangezien ons contract 8 januari afloopt.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 18:01

Shilo, begin of eind van het jaar de jaarnota is alleen maar voordeling denk ik.
Ik krijg hem ook halverwege januari, dan kan ik de rest van het dure voorjaar meenemen naar het najaar.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 18:18

Inderdaad. Maakt het minder complex. Dat eerste weekje even opletten. En daarna hoeven we ons niet druk te maken. Ook fijn, want in het voorjaar worden bij ons kozijnen vervangen met triple glas en wordt ook spouwmuur geïsoleerd. Dus ons verbruik zal eind volgend jaar een stuk lager liggen. Meevaller dat de jaarrekening dan op 8 januari valt. Want het gros van het dure voorjaar zit dan gewoon in dezelfde grote pot als het najaar.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 18:41


Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 19:18

Ach, dat wordt weer met regelmaat meekijken met moeders...
Hoe ouderen die alleen zijn, dat gaan doen, is de vraag. Ben benieuwd of ze telefonisch goed bereikbaar zijn..

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 19:52

Zoals het nu lijkt, zijn de mensen die dit jaar het heel zuinig aan zijn gaan doen omdat ze het nu niet kunnen betalen (ook) de klos. Dit omdat zij nu dus een laag verbruik zullen hebben. Niet omdat ze nu comfortabel leven, maar omdat ze nu in de kou zitten in de hoop daarmee geld uit te sparen. Dat wordt dan het uitgangspunt voor het gebruik in het nieuwe jaar.
Het blijft een ingewikkelde puzzel om het goed te doen voor iedereen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 19:53

Maar dan spaar je toch alsnog geld?
ik zit nu ook zuinig te doen.. mijn huidige prijs is 2,70 per M3.. Dus hoe minder ik stook, hoe goedkoper.. Of denk ik verkeerd?

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:09

Cer schreef:
Maar dan spaar je toch alsnog geld?
ik zit nu ook zuinig te doen.. mijn huidige prijs is 2,70 per M3.. Dus hoe minder ik stook, hoe goedkoper.. Of denk ik verkeerd?

Er zit een grens aan besparen, dus als de gemiddelden omlaag gaan door het besparen nu, dan kan het zijn dat prijsplafond zakt tot valt niet onder te blijven.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:14

tamary schreef:
Cer schreef:
Maar dan spaar je toch alsnog geld?
ik zit nu ook zuinig te doen.. mijn huidige prijs is 2,70 per M3.. Dus hoe minder ik stook, hoe goedkoper.. Of denk ik verkeerd?

Er zit een grens aan besparen, dus als de gemiddelden omlaag gaan door het besparen nu, dan kan het zijn dat prijsplafond zakt tot valt niet onder te blijven.


Ze gaan het prijsplafond echt niet meer lager maken dan beloofd.