Jullie gasverbruik

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:51

Charaz schreef:
De spouw is geïsoleerd en behalve de badkamer en voordeur is alles dubbel glas, zit even te denken waar ik nog meer warmte verlies, maar dat zal het dak dan zijn.

Of de vloer/kruipruimte :)*

Fitzroy

Berichten: 25149
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:55

Ik kan alleen verleden jaar zien, toen was het 90 m3. Ik ben alleen en moet thuiswerken. Een vrijstaand huis van 134 m2. Ik heb hoge verwachtingen van dit jaar oktober :+ , ipv op 21 graden staat de thermostaat nu op 18 graden. September was het 11 m3.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 01-11-21 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:57

Oktober 2020 hebben we 123 m3 verbruikt. Vrijstaande woning/boerderij van 1900. Koken op gas, gaan elke dag in een vol bad (2 personen). CV staat dag en nacht op 19 graden.
Laatst bijgewerkt door Tierania_ op 01-11-21 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Themba

Berichten: 1467
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:59

51 kuub hoekwoning naast een open veld. Koken ketel op gas.
Hebben het geluk dat wij een houtkachel hebben. Scheelt zeker in de stookkosten kwa gas.

Mando

Berichten: 15703
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:02

Ik heb een homewizard besteld kan je al je verbruik op aflezen.
Echt ideaal.
Plaats je gewoon op je slimme meter en kan je iedere minuut aflezen



Afbeelding

zonnebloem18

Berichten: 24853
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:05

Dat ziet er handig uit Mando, helemaal niet zo duur ook. Via de essent app kan ik het wel per dag uitlezen, maar ik houd van gadgets en alles uitpluizen.

Mando

Berichten: 15703
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:07

Was toen op tv en vent zei, dat is handig vooral omdat we best genoeg van alles verbruiken.

Aansluiten is goed te doen zelf mij lukte het.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:06

ClaudiaHS schreef:
37 m3 voor een vrijstaand huis van 186m2.
Wij zijn met 5 personen.
Kids 14,11 en 9 jaar.
.


Hoe dan? Dit gebruiken wij alleen al voor douchen van 4P.


Wij hebben 158m3 gebruikt in oktober voor een grote 2onder1 kap. Verwarming op 19,5graad.

Electra63

Berichten: 17859
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:16

Charaz schreef:
Het valt me op dat mensen echt maar heel weinig verbruiken, voel me echt een energie verspiller nu.

Wij stoken en koken op gas, verwarming staat standaard op 18 en zet hem s ochtends en s avonds wel naar 19 toe.



Ik ook.
Maar hier staat de thermostaat op 20 en 's avonds op 21 graden.
Ik zit heel de dag stil achter mijn PC en kou is slecht voor mijn gewrichten.
Vorig jaar oktober 218 verbruikt en nu 158, dus ik was tevreden :D
Mijn man werkte toen ook thuis en nu niet meer.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:23

Wij hebben in oktober 16m3 verbruikt.

Twee onder één kap, wonen samen in een huis uit de jaren ‘50. We hebben de kachel één keer aangehad voor visite. Douchen beide vrij kort, koken wel op gas. We hebben een quooker, dus warm water gaat elektrisch.

beert
Berichten: 2435
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:26

Ik ben ook even aan het kijken en wij zitten op 98m3. Vrijstaand huis uit 1938 met twee kinderen.

Wij hebben sinds juli een slimme meter en ik zat even naar het verbruik te kijken. We zetten elke ochtend tussen 7 en 8 uur de thermostaat aan en ik zie nu rond die tijd een enorme piek:
Afbeelding

Hebben jullie dat ook zo? De rest van de dag blijft het redelijk laag, maar in de ochtend stookt ie flink.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:28

Maar dat is toch logisch? Hou kouder het is geworden hoe meer er voor nodig is om het binnen afzienbare tijd warm te hebben. Dus er moet meer water door de radiatoren om het huis op te warmen...

beert
Berichten: 2435
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:35

Janine1990 schreef:
Maar dat is toch logisch? Hou kouder het is geworden hoe meer er voor nodig is om het binnen afzienbare tijd warm te hebben. Dus er moet meer water door de radiatoren om het huis op te warmen...

Ja het is ook wel logisch, maar ik had er nog nooit zo bij stil gestaan. Vroeg me af of het dan beter is om je huis langzaam op te warmen of zoiets, maar dat zal wel niet :-)

Ik bedoel, bij de eco-stand van de wasmachine of vaatwasser is hij 2x zo lang bezig, omdat hij langzamer opwarmt. Maar hij verbruikt dan minder stroom (is mij verteld). Ik moest daar aan denken.

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:40

6m2, voor een 2 onder 1 kap, op de westkant op de open vlakte, koken electrisch.
Op dit moment geïsoleerd om te huilen, we hebben nog geen kozijnen _O-.
Hebben ook een week zonde CV gezeten omdat die stuk was. En een badkamer hebben we op het moment ook niet :') (douche op stal met een 10 liter boilertje of bij m'n moeder). Dus niet echt een reëel beeld voor nu ;) .

2 jaar geleden in oktober 46m3,toen stookte we echt goed op gas, net na het stookseizoen toen naar dit huis verhuist. Vorig jaar 15m3, toen hadden we het stoken van de houtkachel goed door.

Electra63

Berichten: 17859
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:49

Ik kan wel op mijn slimme meter goed zien, als ik een dagje op kantoor werk of een dag weg ben.
Qua gas-, maar ook qua electraverbruik (verlichting, 2 PC's aan, koffieapparaat, TV aan op de achtergrond.
In september was ik een week op vakantie en mijn man was gewoon op zijn werk en weinig thuis. Die had amper gas en electra verbruikt.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:50

beert schreef:
Janine1990 schreef:
Maar dat is toch logisch? Hou kouder het is geworden hoe meer er voor nodig is om het binnen afzienbare tijd warm te hebben. Dus er moet meer water door de radiatoren om het huis op te warmen...

Ja het is ook wel logisch, maar ik had er nog nooit zo bij stil gestaan. Vroeg me af of het dan beter is om je huis langzaam op te warmen of zoiets, maar dat zal wel niet :-)

Ik bedoel, bij de eco-stand van de wasmachine of vaatwasser is hij 2x zo lang bezig, omdat hij langzamer opwarmt. Maar hij verbruikt dan minder stroom (is mij verteld). Ik moest daar aan denken.


Hangt er vanaf of je vloerverwarming hebt... Het schijnt dan dat je het verschil niet te groot moet maken.

Bij de reguliere vorm van verwarming schijnt dit (wat je nu doet) weer zuiniger te zijn...

Wellicht met een elektrische boiler dat het zo zou werken als met een wasmachine? Want volgens mij is het met electra zo dat je gewoon een hogere piek in het 'netwerk' krijgt (meer belasting), terwijl je bij gas gewoon meer gas verbruikt? Maar dat het 'vermogen' constant hetzelfde is als het ware.

beert
Berichten: 2435
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:04

Wij hebben alleen in de keuken vloerverwarming, dus een deel van het huis. Maar de keuken is wel weer het hart van het huis (met relatief kleine ramen), dus die koelt minder af in de nacht. Ik ga dat nog eens uitzoeken, dank voor de tip!

Overigens hou ik al jaren in een Excel sheet ons verbruik bij en het is wel leuk om te zien dat isoleren helpt. Mijn vriend woonde hier ooit alleen en kwam amper boven, maar verbruikte iets meer gas dan nu we met vier man het hele huis gebruiken en verwarmen.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:15

beert schreef:
Wij hebben alleen in de keuken vloerverwarming, dus een deel van het huis. Maar de keuken is wel weer het hart van het huis (met relatief kleine ramen), dus die koelt minder af in de nacht. Ik ga dat nog eens uitzoeken, dank voor de tip!

Overigens hou ik al jaren in een Excel sheet ons verbruik bij en het is wel leuk om te zien dat isoleren helpt. Mijn vriend woonde hier ooit alleen en kwam amper boven, maar verbruikte iets meer gas dan nu we met vier man het hele huis gebruiken en verwarmen.


Mijn logica is de kamer aanhouden waar de thermostaat zich bevindt... Als dat vloerverwarming is zou ik weinig verschil aanhouden.

Dat heeft de meeste impact op het verbruik want dat is de basisruimte...

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:21

Wat een enorme verschillen trouwens! Ik gebruik dus blijkbaar niet veel, maar ik vind het elke maand al zo duur! Ik heb dan wel Greenchoice, niet de goedkoopste, maar duurzaamheid vind ik heel erg belangrijk.

Tigress

Berichten: 8946
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:23

Ik zit op 11 m³, voor een bovenwoning van 70 m² (ruime woning met 3 slaapkamers, maar goeie isolatie, ik noem het vaak ook liefkozend mijn kleine tussenwoning). Afgelopen paar maanden deed ik met 5 m³ per maand, dus zegmaar voor het stoken alleen is daar zo'n 6 m³ bij gekomen. Ik zit tot dusver steeds ruim onder het gemiddelde verbruik :)

Ik ben een thuiswerker, dus de kachel gaat om kwart over 7 al naar 18, en dat blijft 'ie ook tot een uur of 10 's avonds.

moonsparkle
Berichten: 21763
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:30

In september 12m3, dat van oktober krijg ik later en mail over. Tussenwoning van 115m2 met zijn 2en.

Dusja1

Berichten: 368
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:35

35m3 in oktober en vorig jaar 52m3 in oktober voor 1 persoon. Heb een goed geïsoleerde tussenwoning van 111m2 en 10 jaar oud.

Verwarming staat standaard op 19 graden (vloerverwarming over de hele beneden verdieping). Zodra ik thuis ben en het huis niet meer uit hoef gaat de pyama en badjas aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 00:23

Ik heb gelijk even gekeken.
Augustus 6m3 gas september 7m3 gas oktober 8m3 gas. Er heeft nog geen verwarming aangestaan. Afgelopen maand had ik wat logees dus zal het verbruik dmv douchen en uitgebreider koken wat hoger zijn geweest.

Ik ben heel weinig thuis savonds en snachts lig ik toch in bed dus geen verwarming aan. Overdag met werken ben ik of naar klanten of thuis aan het werk maar ik loop nogal vaak heen en weer met telefoontjes etc dus nog niet koud gehad ook.

Mijn stroom is trouwens 49 KWH per maand, en dan schoot ik afgelopen maand naar 56 :')

Ik heb een appartement van 80m2. Werk thuis maar veel tussendoor weg ook. Mijn ene buurvrouw is nu in Spanje de komende maanden en stookt niet, mijn andere buurman stookt ook amper. Althans denk ik aangezien hij binnen met 10 truien loopt :')

Ik doe alles op gas. Douch vaak twee keer per dag waarvan 1x echt kort.

8nnemiek

Berichten: 43435
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 05:50

Ik krijg toch het idee dat wij ergens een lek hebben :=
Zelfs in de zomer als we drie weken op vakantie zijn en de laatste week hooguit om de dag kort douchen staat het verbruik hier op pakweg 6 tot 7 kuub..

simongek

Berichten: 5344
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 07:12

8nnemiek schreef:
Ik krijg toch het idee dat wij ergens een lek hebben :=
Zelfs in de zomer als we drie weken op vakantie zijn en de laatste week hooguit om de dag kort douchen staat het verbruik hier op pakweg 6 tot 7 kuub..


Ik lees ook vol verbazing het verbruik hier van diverse mensen.

Zelfs in de zomer zonder kachel aan verbruiken wij meer als diverse mensen in oktober.

Wij koken niet op gas. Vloerverwarming, 2 volw en 2 kids. We douchen allemaal iedere dag. Vind ik wel zo fris. Let er wel op dat kids geen half uur blijven staan :j

We hebben in het voorjaar de vloer laten isoleren want alle warmte hing in kruipruimte.