Permacultuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7568
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 12:17

Op die plekken begin je de successie alleen wel weer helemaal opnieuw. Dus als dat je doel is, dan is het nuttig.

JudithO

Berichten: 7058
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 12:43

Wat het geval is als je dus grasland naar moestuin wilt omzetten.
In mijn weiland zou ik er niet blij mee zijn.

Malenka

Berichten: 7568
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 12:59

Wel met het risico dat je bijvoorbeeld verstuiving creëert en erg veel 'onkruid' krijgt. bovendien zijn er andere methodes. Maar als je grond snel geschikt moet zijn voor eenjarige gewassen dan is het inderdaad vaak de beste optie. Ik heb het hier zelf ook wel gedaan op stukken waar met zware machines is gereden tijdens de bouw. Ik had niet het geduld om eerst Luzerne oid te zaaien (slow solutions). Ik wilde gewoon direct moestuinbedden. Dus voor het eerste jaar heb ik gespit. Dat gebeurt daarna echter niet meer. Wel is het zo dat mijn moestuinbedden straks plaats maken voor hoge bakken voor de paardenmest. Daarop ga ik dan mijn eenjarigen telen. Die bakken gaan dan wel elke paar jaar leeg.

In de rest van de tuin voeg ik alleen maar organisch materiaal toe.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:18

Ik denk ook gewoon dat het erg afhankelijk is van waar je woont (bodemkwaliteit, bodemsoort, licht, water, ..) en wat je doelen zijn.
Geen enkel boek of filmpje of mens kan je zeggen wat preciés goed is voor jou stukje tuin. Ook veranderd alles elk jaar, dus wat het ene jaar werkt, daarom het andere niet ..

Tuinieren/moestuinieren, op welke manier dan ook, is een constante ontwikkeling, waar je zelf je eigen weg in moet vinden. Eigenlijk net zo als een connectie zoeken met je paard.
Met veel geduld, leren kijken, anticiperen, ingrijpen waar nodig, .. kan je véél bereiken. Je tuin zegt vaak al zelf wel wat er nodig is. Dat zie je ook door de jaren heen en aan hoe je "onkruiden" veranderen.
Zo groeien er in een beginnende tuin vaak brandnetels en andere diepwortelende gewassen. Maar brandnetels brengen veel wijsheid aan de bodem en zijn ultra gezond bvb. Na een aantal jaar verdwijnen ze meestal vanzelf weer als je evenwicht in de bodem zich weer herstelt.

En dat is, wat zo mooi is aan natuurlijk tuin/moestuinieren. Je ziét de verandering. Vooruitgang.

JudithO

Berichten: 7058
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:54

Dat vind ik inderdaad ook het mooie eraan Billy. Dat je het spul gewoon ziet veranderen.
Net zo met goed snoeien van bomen. Dat is echt een vak apart, mensen doen er onbedoeld vaker kwaad mee dan goed. En als je dat kunt herstellen, ga je dat op termijn echt zien. Heerlijk vind ik dat.

Malenka

Berichten: 7568
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 14:16

Absoluut waar Billy. Goed kijken naar de locatie is ook echt de basis. Daarna kijk je naar waar jouw wensen het beste passen en hoe je locatie en wensen kunt laten samenwerken.

Hier groeide de distels op een bepaalde plek in de tuin fantastisch. Echt een distel eiland. Op die plek heb ik kardoen geplant omdat het familie van de distel is. Ter vergelijking heb ik hem op andere plekken ook gezet. Maar de plek van de distels is echt de grote winnaar. Hij is daar echt enorm geworden.

Om een idee te geven: hier hebben we paarden 1 blad van de kardoen gekregen.

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 14:20

pien_2010 schreef:
Sizzle schreef:
Ik heb vroeger van een hovenier geleerd dat de oppervlakte loshalen in moestuinen voorkomt dat je in de zomer de grond te veel uitdroogd omdat je met losmaken de cappilaire werking naar de oppervlakte onderbreekt.
In hoeverre is dat nog steeds zo of juist verouderde informatie?


Deze informatie blijkt juist niet te kloppen volgens de permacultuur idee, maar is wel altijd gangbaar geweest.

jeetje77 schreef:
Welke 2 video's heb je zitten kijken Pien? Ik ben nieuwsgierig. Heb sinds gisteren mijn kipjes de groentetuin ook maar weer eens gegeven. Kunnen zij ook weer wat helpen bemesten.


Jeetje je kunt je aanmelden bij Yggdrasil en dat is gratis. Dan heb je toegang tot de video's die een soort nieuwsbrieven zijn en de geschreven nieuwsbrieven. Ik geloof niet dat het de bedoeling is dat ik links van die video's hier ga plaatsen. De inschrijfprocedure gaat snel. Dan krijg je een link in je mailbox (bij mij in de spambox!) en dan kun je alles bekijken. Ik vind het fijn want is in mijn eigen taal. Ik praat zoveel Engels en Frans, dat ik het gewoon fijn vind ook wat in mijn eigen taal te doen.


Ibbel schreef:
Met loshalen droogt je grond juist meer uit, en je wilt juist wel capillaire werking vanaf onderen, want daar komt het water vandaan. Dus dat klinkt als onlogisch imo.

Plus, dat je heel je bodemleven naar zijn gallemiezen werkt. Er komt een enorme verstoring van je schimmels etc. Het omwerken van de grond horen juist je regenwormen te doen.

tamary schreef:
De wormen willen ondiep en voeding zoals bladeren als de mest op is. Dus Karton - aarde - mest - bladeren. In bv een bos liggen de bladeren ook boven op, daar is het bodemleven op ingesteld : nieuwe voeding komt van boven.

Dan k je klinkt logisch. Dus dan wordt het karton, aarde, bladeren, mouton mest en daarop weer de houten snippers (het is hier zeer droog).

De paadjes gaan we dan ook van de houten snippers maken. Zouden jullie dan het karton en de grond ook doen waar je gaat lopen, of is het dan slimmer om de delen te pakken met grond, mest , bladeren en dan op het gras gewoon het karton doen en gelijk de houtsnippers. Of zeg ik nu iets heel raars? Ik probeer het allemaal voor me te zien voordat we de indeling gaan maken.

Fijn jullie antwoorden! <3


Ik heb in de vorige tuin de houtsnippers op worteldoek gedaan. De keuze daar zonder was geen succes omdat je het erin liep en het alsnog modderig werd. Hier ben ik aan het experimenteren op twee plekken. Zandgrond dus het reageert anders. Ik heb een minigrasveldje en twee stukken die meer belopen worden en waar mijn scootmobiel overheen moet. Daar heb ik de houtsnippers (schredspul uit het bos in de buurt) er gewoon opgegooid.

Langzaam aan komt daar gras weer door maar heeft het wel een stevige niet wegzakkende ondergrond. Voor komend jaar moet ik even zien of het nodig is er nog een keer een dikke laag snipper op te gooien of dat ik het zo kan laten.

Ik worstel alleen met een ander "probleem" ik heb een gruwelijke hekel aan stoeptegels maar een verhard pad is wel hard nodig. Alleen geen geld en geen zin om dat te laten vervangen. De stoeptegels die er nu liggen zijn niet echt vlak en de voegen zit best wat groen begroeid tussen. Maar niet overal. Ik maai er nu gewoon overheen

Is er een charmante maar praktische manier om dat groener te krijgen of een betere manier om wel verharding maar geen tegels te doen? Houtsnipper optie werkt op dit pad niet. :n

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 14:40

Grasdallen gebruiken misschien om stevigheid te verkrijgen? Of stapstenen tussen gras (of zoiets als kruiptijm). Wij hebben grasdallen gebruikt om een parkeerplaats te maken. Hoe minder steen, hoe minder onderhoud. Gras maaien kost minder tijd dan onkruid tussen stenen wegpeuteren.

Ik hou van kardoen :+: Vind ze niet lekker maar ze maken prachtige bloemen.

Ibbel

Berichten: 49162
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 15:45

Wij hebben hier halfverharding van geklopt puin. Is vast niet correct-in-de-leer, maar in ieder geval een lokaal afvalproduct - dus geen grind, schelpen (zee wordt al leeggevist) of lava (uit verwegistan). Dun laagje grond erover, inzaaien met gras en je hebt een in alle seizoenen beloopbaar en berijdbaar oppervlak.

pien_2010

Berichten: 43341
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 16:32

Heel fijn al jullie informatie. Ik ga voor de snippers als paadjes en 10 cm en ik ga proberen zoveel mogelijk voor de perma cultuur te gaan. Wij hebben wilgen maar ook bv dennenbomen waarvan er nog wat weggehaald moeten worden. Die takken kan ik ook snipperen voor de paden. Voor de tuin wil ik dennebomen niet gebruiken om te snippderen want dat lijkt me niet zo goed.

Wel ga ik ook de andere tips van leesvoer zoals Charles Dowding opvolgen.
Ik vind het nl heerlijk voor mijn rug als ik niet hoef te spitten of te freezen. Dat trisico op onkruid las ik ook, hetgeen Malenka schrijft.

Karuna, die stapstenen vind ik wel een goede voor bij jullie.

Sizzle

Berichten: 35698
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:08

Heeft iemand van jullie Mahonie staan?
Hoe bevalt dat?

pien_2010

Berichten: 43341
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 10:20


Ibbel

Berichten: 49162
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:29

Ik heb hier en daar Mahonie staan ja. Gemakkelijke struik, maar niet echt bijzonder imo. Maakt worteluitlopers, maar wandelt niet heel irritant je tuin door.
Ik had ook ooit een grootbladige, die is een keer in een late vorst gesneuveld. Het blad daarvan is wel gruwelijk scherp, ik ben er eigenlijk niet heel erg rouwig om dat-ie weg is.

Sizzle

Berichten: 35698
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:49

Ik wil graag een heg uit meerdere verschillende struiken, we hebben nu zo‘n lelijke coniferen heg.
Ik dacht aan een combinatie uit verschillende groen blijvers die wat sneller groeien en vroeg me af of dan tussendoor op het lagere niveau de Mahoniestruik wellicht een leuke afwisseling is. Er moet dan sowieso wat hogers bij aangezien ze anders te veel zon krijgen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 12-12-21 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49162
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:59

Oh dat zal best kunnen.
Ik zou er dan ook wat wilde rozen tussen doen (weliswaar niet groenblijvend, maar wel lekker geur en kleur in de zomer), en bv Viburnum tinus (lager en groenblijvend) en Viburnum bodnantense (bloeit van november t/m februari, niet groenblijvend) en niet te vergeten struikkamperfoelie, Lonicera fragratissima (halfwintergroen, bloeit januari-maart, goed voor de vroege insekten, en je hele tuin geurt dan)

(Ik neem aan dat hulst, schijnhulst (Osmanthus burkwoodii) en Prunus laurocerasus al op je lijstje staan)

Sizzle

Berichten: 35698
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:03

Rozen komen sowieso maar niet in de heg, dat vind ik echt een hel met snoeien.

Ja schijnhulst heb ik op de lijst.
We moeten eerst nog een goede plan van aanpak hebben aangezien die conifeer staat er al zeker 15 jaar als niet langer en op die grond eronder groeit dus niets mee, zelfs klimop trekt het niet zag ik (er lag een armzalig klimop takje op de grond zag ik met snoeien.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 12-12-21 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49162
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:05

Wilde rozen (Rosa glauca bv) hoef je niet te snoeien, hooguit 1x in de 3-4 jaar de oudste takken er uit om te verjongen. En die oudste takken zaag je dan gewoon bij de grond af. 's Winters laat je de bottels er lekker aan zitten voor de vogels.

Sizzle

Berichten: 35698
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:07

Dan moet ik nog eens goed kijken. We hadden in de vorige tuin een wilde roos die als een maloot woekerde en ook niet mooi was. Die moest ik 4x per jaar terug knippen.

Ibbel

Berichten: 49162
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:09

Die bekende Rosa rugosa moet je idd niet in je tuin willen hebben. Alleen leuk voor gemeenteplantsoenen, niet dood te krijgen (en maakt ook worteluitlopers, maar dan op een irritante manier), en lelijk blad. Wel wintergroei trouwens :))

Ibbel

Berichten: 49162
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:15

Oh, en wat ook nog een leuke struik is voor in zo'n gemengde heg is Chimonanthes praecox. Ook al zo'n vroege bloeier, februari/maart zo'n beetje, je hele tuin geurt hier ook van. Semi-wintergroen.
Gagel pensylvanica zou ik dan weer niet doen. Wel wintergroen, maar ook een woekeraar met overal worteluitlopers.

Sizzle

Berichten: 35698
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:25

Bedankt voor de tips +:)+

Ik weet niet wat voor roos het was, was een huurhuis en de eigenaar was er nogal aan gehecht.
Het waren wel echt struiken met heel licht roze rozen met maar weinig blaadjes die binnen een week weer dood waren. Ze groeide echt een halve meter per maand.
Vorig jaar kon ik voor het eerst de rodebottels laten staan omdat ik toen op tijd weer tot op de stam weggeknipt had en de rozen daarmee niet 2 meter weg van de stam stonden :+
Hij maakte ook veel wortel schieters en was ontzettend scherp.

Malenka

Berichten: 7568
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:29

Ibbel schreef:
Die bekende Rosa rugosa moet je idd niet in je tuin willen hebben. Alleen leuk voor gemeenteplantsoenen, niet dood te krijgen (en maakt ook worteluitlopers, maar dan op een irritante manier), en lelijk blad. Wel wintergroei trouwens :))


:o hier ben ik het niet mee eens. Ik houd van Rugosa's. Bij mij staan ze achter in een border langs het pad van de paarden.

Ik denk overigens dat het hier om hondsroos of Egelantier gaat. Die twee zijn wel inheems, groeien als een gek en hebben enorm scherpe doorns. Ze bloeien met enkele kleine bloemen en geven kleine bottels. Ik heb ze hier wel in de haag staan. Maar we hebben er ook de ruimte voor.

pien_2010

Berichten: 43341
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 17:45

Ons nieuwe speeltje is in elkaar gezet en doet het geweldig

spotless

Berichten: 421
Geregistreerd: 12-09-02
Woonplaats: Bispgården, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:02

Oh bedoel je zo'n apparaat :o? :)*
Die hebben wij ook, alleen een maatje groter. Aangeschaft samen met een con-collega :j

Volgens mij is die van jullie handiger - die van ons is oud en degelijk en dus ZWAAR en voor mij niet te bedienen... _O- Hij lust wel graag dikke takken en stammen, dat dan weer wel. Dit voorjaar deze meneer maar eens lief aankijken ;)

Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49162
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:08

Een versnipperaar, in 't Nederlands. Wij hebben hier een oudje staan die m'n ouders ooit gekocht hebben. Doet het prima, maar raakt soms oververhit en dan slaat-ie af en vertikt het de eerste uren tot-ie voldoende is afgekoeld.