Permacultuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 13:50

Vanochtend bezig geweest met karton leggen, aarde erop, en zaaimix zelf gemaakt gezaaid. Dit in de hoop dat het goed aanslaat en veel bijen en insecten de weg weten te vinden naar al die bloemen.
Volgende week andere stuk.
Het betreft een stuk grond dat ik altijd moet bosmaaien en dat is zo onhandig en veel werk. Dat ik hoop dat het nu lekker mooi wild wordt en ik maar een keer per jaar de boel moet bosmaaien.

Afbeelding
Afbeelding

Van Sizzle is ook nog zaaigoed onderweg. Dus heel leuk allemaal.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:38

Behalve als de douane het confisqueert :P
Ongecontrollerd zaadgoed van buiten de EU naar de EU is niet perse toegestaan geloof ik :=
Heb het als „kruiden“ gedeclareerd.

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 14:39

We gaan het meemaken of niet. Hahahaha

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:49

Soort van gerelateerd aan permacultuur, denk ik :P

Ik wil/moet weer gaan reïntegreren en ik wil niet meer in dienst bij een baas. Ik heb altijd als secretaresse/management assistent gewerkt maar mijn hoofd kan multitasken of stress niet meer handelen, dan gaat de boel op slot en is denkvermogen gewoon ineens weg. Eind vorig jaar heb ik de diagnose ADHD gekregen, waarschijnlijk icm wat autisme en daarnaast is er nog iets met mijn hoofd gebeurd waardoor het soms ineens niet meer wil.

Ik zit momenteel in de Wia en wil iets gaan doen wat ik leuk vind, me weinig stress geeft en waarbij ik ook een dag (of 2-3) niets kan moeten doen omdat het gewoon niet gaat. Ivm nog steeds emigratie plannen op de middellange termijn 5-15 jaar zou ik ook deels online willen ondernemen.

Het hoeft geen mega bedragen op te leveren, mijn man is hoofdkostwinner en alles kan daarvan betaald worden, maar ergens tussen de 20-40k omzet per jaar zou leuk zijn. Maximaal 20-24u per week.

Ik was benieuwd wat jullie van mijn ideeën vinden of dat je leuke toevoegingen hebt, of juist zegt, dat is misschien niet het beste idee ooit. Ik wil sowieso een aantal dingen combineren omdat ik me vrij snel verveel anders denk ik.

Ik heb deze en volgende week een kennismakingsgesprek met reïntegratie bureaus, gericht op zelfstandig ondernemen.

Waar ik nu zelf aan zit te denken:

Voor de korte termijn:
Freelance korte administratieve opdrachten online > relatief makkelijk geld verdienen op korte termijn

Workshops laten geven door andere mensen die het beter weten dan ik bijv enten

Rondleidingen geven door het voedselbos > nadeel als ik een slechte dag heb dan moet het toch doorgaan en kost het me 2-4 dagen om ervan bij te komen

Dineren in het voedselbos met evt kookworkshop (de vader van mijn zwager heeft altijd les gegeven op een horeca school en is nu met pensioen, die arme man kan wel wat te doen gebruiken :+)

Verkoop digitale producten zoals een planner voor moestuin/voedselbos

Oogst en jonge verkopen aan de weg / vaste ochtend in de week



Voor de langere termijn, duurt even voor je hier wat mee kunt gaan verdienen:

Een blog over voedselbos/moestuin, oogst verwerken en onze projectjes op het terrein. Uitbreiding met Affiliate Marketing.

Zelfde met een YouTube kanaal (dan zit ik er alleen wat mee dat door de ADHD commentaar niet altijd lekker binnen komt en dat blijft hangen)

Kleine hobby kwekerij, zowel enten als stekken > kost wel veel tijd en weinig opbrengst plus regels eraan qua wat mag je wel vermeerderen en verkopen en wat niet en mag je het dan ook versturen of alleen thuis verkopen

Terrein/accommodaties verhuren voor bijv workshops, massages, kleinschalige evenementen, retraites, bruiloften > nadeel, ik wil geen kinderen op mijn terrein ivm de jonge aanplant en omdat ik er niks mee heb, dus bruiloften is wellicht wat lastig. De accommodaties zijn nog steeds in aanbouw + vergunning gemeente nodig

Tzt online cursussen maken mbt vermeerderen, oogst verwerken en bewaren

Kookboek in het Nederlands maken met producten uit de moestuin/voedselbos/pantry


Voordeel en nadeel van ADHD, honderd goede ideeën en dan vastlopen op de uitvoering :+

Benieuwd wat jullie ideeën zijn.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:10

Lange termijn als blog kost idd tijd vanaf start om er wat mee te verdienen. Ik zou er dus meteen mee beginnen als je er ooit wat uit wil krijgen. Voordeel ook nog eens is dat je dat als inkomen mee kan nemen naar buitenland. YT idem. Beginnen en kijken waar het uit komt. Online cursus : kijk eens naar of dat optie is om aan te bieden via een platform als skillshare.

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:17

Heeel erg herkenbaar Prairy. Precies waar ik ook mee bezig ben en tegenaan loop.

Ik heb besloten om in ieder geval met 1 van mijn ideeën aan de slag te gaan. En dan zie ik wel waar het naartoe groeit. En om mijn enorme perfectionisme los te laten... Lastig maar echt noodzakelijk. Het gevolg?

Http://www.groenjuf.nl

JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 18:11

Ik kan je vertellen dat een Youtube kanaal wel potentie heeft, maar het echt een hele lange adem en hard werken is. Ik ben zelf nu net weer begonnen om onze Homestead channel opnieuw op te pakken. Maar je hebt heeeeel veel concurrentie, want iedere gek kan een filmpje uploaden. Je moet dus een zekere kwaliteit bieden en je somehow zien te differentiëren van de rest van de wereld. Bedenk ook dat de taal beperkend kan zijn als je alleen in het Nederlands wilt gaan publiceren. Dat publiek is gewoon heel klein. Daarom doen wij alle channels in het Engels.
En om echt goed te verdienen uit een YouTube channel is een ongelooflijke opgave! Wij zitten nu voor het channel van de website in mijn onderschrift, op 80-130 euro per maand. En dan hebben wij bijna 8000 abonnees en momenteel voor 90 euro bijna 39.000 kijkers in de afgelopen maand. Dan heb je een klein beetje een idee waar je naartoe moet werken qua aantallen. Betaald krijg je pas vanaf 1000 abonnees en 4000 kijkuren binnen een jaar (365 dagen).

De rest zijn ook echt leuke ideeën! Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit gaat komen.

Malenka, dat ziet er ook al aardig uit! Heb je het logo zelf ontworpen/getekend?

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:07

Ik heb AI gebruikt om me te helpen op deze korte termijn. En dat ging verbazend goed. Zo veel mogelijk direct uit de weg ruimen inplaats van alles perfect willen doen. Eerder zou ik alles met de hand hebben getekend en zou ik weer maanden verder zijn.

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 19:09

Ik vind het mooi gedaan Malenka. Het is een leuke duidelijke website.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:46

Wat leuk Malenka!

Judith, er zit wel een enorm verschil in aantal views per video zeg. Analyseer je dat ook?

Hoeveel tijd kost het je om een video te maken en te monteren etc?

Ik had met AI ook een logo gemaakt, vind ik echt leuk om te doen haha. Lijkt wel op die van Malenka :+


Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43506
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 19:50

Nee vind ik niet. Ik vind jullie beiden logo's mooi maar wel totaal verschillend.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:55

Ik bedoelde die op haar 'over mij' pagina :)

Die op de homepage is inderdaad heel anders en ook leuk.

JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:57

Prairy, ja analyseren moet je wel mee bezig zijn. Oude filmpjes remaken etc. Maar het blijft Youtube, dat algoritme is echt geen touw aan vast te knopen, wat sommige YouTubers ook beweren. We hebben filmpjes die geremaked zijn met exact hetzelfde spul die hele andere statistieken laten zien.
Het is heel wisselend hoe lang je met een filmpje bezig bent, maar reken al gauw op een uur, vaker 2 per filmpje. Duur van het filmpje kan dan wisselen tussen anderhalve minuut en 20 minuten. Er gaat ook veel tijd zitten in het maken van de thumbnail, met het filmpje alleen ben je er niet.


Mooi logo ook!

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:46

Hihi het is wel typisch AI hoor, die zwart-wit afbeelding van die vrouw met die tuinbroek met 3 schouderbanden en wat random geplaatste objecten. Maar wel mooi qua sfeer +:)+

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:04

pmarena schreef:
Hihi het is wel typisch AI hoor, die zwart-wit afbeelding van die vrouw met die tuinbroek met 3 schouderbanden en wat random geplaatste objecten. Maar wel mooi qua sfeer +:)+

Ik heb meerdere gemaakt, vond het vooral grappig als de vrouw het hoofd 180 graden gedraaid op de romp had staan :')

Tekst schijnt ook lastig te zijn om het gewoon over te nemen. Homestead werd standaard iets van Homestaede of homestad, in ieder geval niet het woord dat ik wilde :P

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 14:10

Apart hè die "glitches" in zo'n systeem. Vaak ook dat er ineens een extra of halve arm / been / whatever in een plaatje zitten. Of ledemaat dat ineens heel raar ophoudt of in onmogelijke hoek staat inderdaad. Op het eerste gezicht is het heel leuk / mooi maar als je dan goed gaat kijken.... :=

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 14:57

Zeker. Inmiddels ben ik ook beter met prompts geworden. Maar ik vind het prima voor nu. Ze voldoen en de stijl werkt goed voor mij. Ik heb ook heel bewust die zwart witte niet als logo gebruikt.

Ik had dit jaar Tayberry stekken die ik te ruil heb aangeboden. Zo ontzettend leuk! Ik heb allemaal potjes met ingemaakte groente en fruit gekregen, een gojibes en vandaag twee plantjes eeuwig moes. :D En als bonus heb je dus allemaal leuke gesprekken en kennis uitwisseling.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:31

Aardbeien bed in de kas opgeruimd, grootste deel eruit gehaald, paar laten staan voor een hopelijk vroege oogst. De rest komt in de nieuwe voedselbos bakken.

Ik had een druk weekend afgelopen weekend overigens, vrijdag de eerste dag van de 3 daagse reeks planten vermeerderen, met Martijn Aalbrecht en zaterdag nog een korte ent cursus van Monique van Op goede grond (ook een redelijk bekende).

Ik heb nu 5 ent cursussen/workshops (3 dit jaar) gedaan en nog elke keer weer wat bijgeleerd.

Ik had nog niet echt zin om zelf echt te gaan enten, maar op de een of andere manier staan er wel al 28 geënte boompjes in mijn kas :') En ik moet nog voor 'het echie' beginnen. Ik ga wel een groot deel van de onderstammen die ik besteld heb laten staan voor het oculeren in de zomer.


Afbeelding


Op deze onderstam heb ik 2 soorten geënt, gewoon voor de lol :P

Ruilen is inderdaad heel leuk Malenka!

4 mei is er weer een ruil ochtend van mijn groei en bloei afdeling, ik ben al druk bezig :D
Laatst bijgewerkt door Prairy op 05-03-24 15:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:33

Hier is alles al flink aan het uitlopen. Dus het lijkt me wat laat om nog te gaan enten? Of is het bij jou nog niet zo ver?

Wel leuk om zo een netwerk en je kennis uit te breiden.
Laatst bijgewerkt door Malenka op 05-03-24 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:33

Dat is zo tof prairy! Ik heb hier inmiddels wel een locatie gevonden die dat ook organiseert, misschien dat ik dat volgend jaar ga doen. We hebben alleen niet veel ruimte voor bomen, maar het is wel een skill die ik erg graag wil leren.

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:35

Judith, heb je al aan leivormen gedacht? Oversteps kunnen bijvoorbeeld prima langs paden en zijn heel laag. Je moet dan wel de juiste onderstam kiezen natuurlijk.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:36

Malenka schreef:
Hier is alles al flink aan het uitlopen. Dus het lijkt me wat laat om nog te gaan enten? Of is het bij jou nog niet zo ver?

Jawel en waarschijnlijk al verder als bij jou omdat het hier warmer is.

De berichten zijn nogal tegenstrijdig :+

De ene zegt vanaf half februari en de ander ent rustig in april nog...

Uitlopen is op zich niet erg, dat betekent sap stroom > snellere hechting, als het enthout maar koel gehouden wordt en niet in bloei komt. Dan is het wel te laat.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:37

JudithO schreef:
Dat is zo tof prairy! Ik heb hier inmiddels wel een locatie gevonden die dat ook organiseert, misschien dat ik dat volgend jaar ga doen. We hebben alleen niet veel ruimte voor bomen, maar het is wel een skill die ik erg graag wil leren.

En naast lei vormen dus verschillende rassen op 1 boompje zou ook kunnen. Ook handig met bestuiving

JudithO

Berichten: 7066
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:38

Jazeker! Alleen ik durf er niet goed aan juist omdat ze laag zijn. En dat ik inmiddels weet dat de gemeente elke zoveel jaar gewoon de bomen langs de weg snoeit, ook op priveterrein. Dus dat plan heb ik helaas moeten laten gaan.

Verschillende rassen op 1 boom zou dan inderdaad een betere optie zijn.

Marcella

Berichten: 36778
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 17:53

Prairy verkoop je ook bomen.