Permacultuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36799
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 00:26

De knoflook eet ik niet.

pien_2010

Berichten: 43587
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 09:33

Marcella schreef:
De knoflook eet ik niet.


Is ďat moeilijk knoflook planten? Je brengt me nl op een ideen, want ik gebruik het veel.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 09:43

Nee, dat is echt doodsimpel. Teentje in de grond en hij doet het :D
Het oogsten is net zo simpel, net als uien.

pien_2010

Berichten: 43587
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 10:17

Teentje in de grond van knoflook uit de super? En komt daar dan een hele plant it? Anyway ik ga het ook eens googelen. Sorry hoor ik ben 63 jaar en veel gedaan in mijn leven maar daar hoort tuinieren niet bij.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 10:25

Ja dat werk ook :j
Maar om ze te oogsten is het beter om kweek knoflook te kopen, dan krijg je mooiere en grotere tenen. De eigen geoogste tenen kun je ook gewoon weer terugplaatsen.
Als je de bloemen eruit knipt worden ze ook groter en voller maar dat vind ik dan weer zonde :P

Er zijn ook oudere/wilde rassen zoals bijv. Allium lusitanicum die je dan als zaad kan kopen.

Voor schaduw is Daslook natuurlijk ook super voor in de keuken.

Marcella

Berichten: 36799
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:06

Moet je wel geloof ik de biologische nemen, want die andere willen ze nog wel eens bespuiten met iets zodat ze niet uitlopen.

Knoflook en aardbeien zou een super combinatie zijn.

pien_2010

Berichten: 43587
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 12:11

Dank jullie wel. Ik heb net ook gegoogeld en voor knoflook zijn we eigenlijk al te laat, want moet in de winter. In het voorjaar kan ook maar dan is de opbrengst wat lager. Ik ga eens kijken of ik hier biologische knoflook kan krijgen of kan bestellen (ik moet nog bestellen).

Marcella

Berichten: 36799
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:12

Opbrengst zou voor mij niet van belang zijn, maar natuurlijke plaagbestrijding.

Century

Berichten: 5999
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:20

Spoiler:
Het is nog winter toch? Maar vaak wordt het iets eerder gepland inderdaad. Ze zitten bij mij al een tijdje in de grond. Vorig jaar was ik rijkelijk te laat en die knoflook is niet echt iets geworden.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:23

Je kan ze wel nog planten om loof te eten of idd om later te oogsten. Maar zoals dit jaar als ik te laat ben. Zet ik ze vaak toch nog en dan gaat het loof door de salade of op een toast kaas of ...

Iemand het ultieme alternatief voor paardenmest?
Ik heb zelf geen paarden meer en onze zelf gemaakte gouden grond (compost), helaas vorig jaar opgebruikt.
Nu dacht ik om compost aan te kopen, eventueel in kuubszakken, gezien ik een deel "nieuwe" moestuin wil maken en op erg zware klei/leem zit. Maarja .. misschien iemand met een beter idee?
Er is nu al (boom)blad opgegaan, smeerwortelblad en wat gemulchte mosterdzaad ed. Maar wil eigenlijk liefst direct al goede grond. Nu heb ik vorig jaar hugelbedden geprobeerd maar ik ben niet 100% fan. Ik zie dit wel goed werken over een jaartje of 4 bvb. Maar ik wil dus echt relatief snel, luchtige bedden creëren. Ik wil dit stuk bewust niet spitten oid want daarvan word de grond alleen slechter (ervaring en het zien van de moestuin buren hebben mij dat geleerd :') )

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:54

Mest halen bij een buur met paarden of schapen? Hier meng ik de kippenmest met groenafval uit huis en tuin op de composthoop, levert prachtige zwarte grond op.

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:45

@Billy, ik zit zelf te kijken naar champost, ik heb straks +/-30m2 moestuin en heb idd geen zin om te wachten. Het zal niet perse de goedkoopste oplossing zijn, maar dan kan ik straks wel met plezier aan de slag :)

@Pien, ik heb afgelopen seizoen de knoflook in februari 2021 gezet en in augustus geoogst. Het worden inderdaad niet hele grote bollen, maar nog steeds groot genoeg om er prima van te kunnen eten. :j

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:49

Vorig jaar heb ik mijn moestuin opnieuw aangelegd na verhuizing, toen ben ik begonnen met big bags tuinaarde en bemesting van https://www.bio-kultura.nl/ Idd niet de goedkoopste oplossing, maar wat groeide alles goed.

Prairy
Berichten: 9133
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:25

Ligt eraan wat je wil planten, maar zoek eens op de Ruth stout methode (volgens mij heet het zo). Dan gooi je een dikke laag hooi op de grond en plant je daar in/net onder. Het vergaat best goed en ik heb nu een half jaar later best ok grind geloof ik (ik moet de aardappelen er nog steeds uit halen :x )

prompter

Berichten: 11207
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:31

Oh wat leuk, een topic over permacultuur! Ik ben mezelf hierover steeds meer aan het inlezen. Ik heb nu nog een kleine moestuin van de gemeente waar ik niks zelf met de grond mag, maar ik sta ingeschreven voor een grote moestuin (200 vierkante meter) waar ik wel los kan :D. Op www.moestuinadvies.nl vind je podcasts over moestuinen en voedselbossen, ook eentje speciaal over permacultuur :)

pien_2010

Berichten: 43587
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 17:05

Leuk, ga ik ook beluisteren.
En ik heb zonet 3 bollen bio knoflook gekocht, een filmpje gekeken hoe te planten en ze in een grote bak gepland als voorschot op de tuin. We zien wel of deze uit de winkel het gaat doen. HEt tuincentrum had ze niet en omdat ik niet langer wil wachten neem ik de gok nu.
Welkom prompter.

Marcella

Berichten: 36799
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:36

Bij ons op het complex komt er gewoon een boer lading koeien/paarden mest lossen voor het hek.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:15

Idd kijken of je het bij iemand kunt halen, mest. Ik neem voor mijn moeder verse paardenmest mee, dat doe ik in oude mayonaise-emmers (met deksel, anders meurt het zo in de auto). Begin van de zomer wilde ze graag veel mest, toen heb ik vier emmers leeggekiept in dubbele vuilniszakken (die ik eerst in de auto had gezet, dan was het nog te tillen) en die goed dichtgeknoopt. Mijn moeder maakt er dan met blad, wat gemaaid gras en keukenafval compost van.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 07:37

Ik kan idd ook wel met winkeltassen of emmers wat mest verzamelen van mensen in de straat (heb geen aanhanger en ken helaas ook niemand, de paardenmensen die ik ken hebben helaas ook geen trailer oid. Anders zou ik al zeggen, ik kom de trailer eens volscheppen in een kuubszak oid.
Het is gewoon dat ik behoorlijk veel kan gebruiken en dan bijna dagelijks een ritje zou moeten doen om op het eind van het jaar voldoende compost te hebben voor volgende jaar :+
Vandaar dat ik dus dacht om nu mss compost te bestellen.

Probleem is ook, achteraan heb ik dan wel 1ha grond. Vooraan heb ik een rijtjeshuis zonder oprit. Ik moet door de garage, op een trap, door de gang en dan weer een trap af := ik kan wel kuubszakken laten leveren voor de deur, maar hoe krijg ik dat dan allemaal vanachter :=
Langs de tuin is helaas onze grond niet bereikbaar.
Achter ligt wel een stukje privéweg, dat langs het weiland uitkomt, maar die eigenaar wil niet dat er langs daar een truck komt oid met levering. (Weggetje is idd al in vrij slechte staat, ze kunnen niet draaien of het weiland zelf bereiken en dan ligt de compost letterlijk even OP die weg tot ik alles kan wegscheppen, met kuubszakken kunnen ze deze wel aan de kant zetten, maar die willen daar niet leveren ivm stabiliteit :+ )

De tip van de championcompost is idd een goede! Moet ik dus alleen even kijken over hoe ze dat kunnen leveren.

Marcella

Berichten: 36799
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 08:57

Zag trouwens in de zaden lijst ook zomer knoflook staan. Ga beide gewoon bestellen.

Als ik paarden mest wil kan ik het ook vragen aan vriendin en krijg het dan in vuilniszakken. Paardenmest is wel snelle mest.

Gebruik trouwens stukje lage bak voor broeikaseffect en zo heb ik een licht verwarmde bak. Combinatie mest, groente afval, bladeren en dit in laagjes. Heb ook nog mijn eigen stro liggen.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 09:08

Niet alle planten willen een goed bemeste grond.
Bij een onbereikbaar stukje land kun je ook de focus zetten op pioniers (planten die de bodem voorbereiden voor andere planten) bijvoorbeeld. Je kunt het land geschikt maken voor insecten en kleine diertjes met evtl een vijver, takken laten liggen eb steenmuurtjes zetten.
Ik weet niet of je iets van dieren hebt lopen, maar van mijn 2 konijntjes en snoeiafval krijg ik al wel een flinke ton vol per jaar en dan breng ik ook nog veel weg.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:50

Als je in je moestuin werkt met vakken en wisselteelt, kun je de gewassen zo achter elkaar plannen dat je een vak bemest en daar het eerste jaar planten zet die graag veel mest willen, dan het jaar erop planten die niet zoveel willen, maar wel een beetje en zo steeds planten die minder behoefte hebben aan mest. Daarna bemest je weer en kies je weer iets wat graag mest wil. Zo hoef je niet de hele tuin elk jaar volledig te bemesten, maar alleen de vakken waar je planten met een grote behoefte aan mest zet.

Marcella

Berichten: 36799
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:17

Heb het grote stuk opgedeeld in 3 vakken. 1 vak aardappelen en 2 voor de rest (inclusief stuk tarwe).

Malenka

Berichten: 7598
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:26

Hoewel ik moestuinieren in het algemeen interessant vind verwacht ik in dit topic wel de verbinding met permacultuur terug te zien en die mis ik een beetje in de laatste berichten. Mijn verzoek is dan ook of die verbinding bewust aangelegd kan worden zodat dit topic niet een tweede moestuin topic zal worden.

Uiteraard is het een persoonlijk verzoek en heb ik er verder niks over te zeggen. :o

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:01

Combinatieteelt en gildes zijn in permacultuur uitgangspunten, maar voor de meeste moetuinierders ook.

Het moestuintopic: [VT] de eetbare tuin vervolg