Permacultuur

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43727
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 14:46

Ik heb dyslexie en toen ik stopte met werken hoefde ik van mezelf geen Engels, Duits of Frans meer te lezen. Enkel de whattsapp berichten van vrienden en dat wat ik echt MOET lezen doe ik nog. Scheelt heel veel hoofdpijn . Alleen Nederlands en Vlaams (grapje) lees ik nog.

Malenka

Berichten: 7614
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:51

In het kort zijn de aandachtspunten bij karton dat je wil voorkomen dat het als een ondoordringbare laag gaat dienen die de ondergrond en toplaag scheid. Dan worden water en lucht namelijk tegengehouden en dat komt niet ten goede van het bodemleven. Het is daarom belangrijk om het karton goed nat te maken bij het aanbrengen (het mag eigenlijk nooit uitdrogen) en in niet te dikke lagen te werken.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:55

Voor twee of meerjarige planten werkt karton niet begreep ik (?).
Ik heb een border die totaal overwoekerd is door diverse permanente bodembedekkers. Daar moeten o.a. rozen komen dus daar ga ik toch maar gewoon heel intensief de bodem loshalen en de wortels weghalen.

pien_2010

Berichten: 43727
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 16:31

Wij hebben 2-3 mm karton waar ik zoo de aarde op ga gooien want als ik het van te voren nat maak dan is het al opgelost voor er aarde op komt. Voor ons is het echt even tijdelijk de grond opbouwen (6-10 cm tuinaarde erop), dan de mest en snippers en dat gaan bijhouden zodat het een mooie mulch grond kan worden en we niet gelijk de strijd tegen het onkruid verliezen.

En ik had de indruk dat de knoflookjes beginnen te wortelen in de bakken. Zo leuk!

Symke
Berichten: 825
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:53

Iemand een idee voor een bodembedekker die snel groeit maar niet schadelijk v paarden?

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:55

Bij ons deden bosviooltjes het altijd erg goed! Die breidden zichzelf ook enorm uit, prachtig gezicht! En het mooiste was nog dat ik ze er niet neer heb gezet, het begon met een paar en in 2 jaar stonden ze werkelijk overal waar het nog kaal was.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:29

Symke schreef:
Iemand een idee voor een bodembedekker die snel groeit maar niet schadelijk v paarden?


Bosaardbijen

Symke
Berichten: 825
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:36

JudithO schreef:
Bij ons deden bosviooltjes het altijd erg goed! Die breidden zichzelf ook enorm uit, prachtig gezicht! En het mooiste was nog dat ik ze er niet neer heb gezet, het begon met een paar en in 2 jaar stonden ze werkelijk overal waar het nog kaal was.


Goed idee! Heb ze in bloementuin zomers wel, kan vast paar verplaatsen

Sizzle, er staat wel iets van aardbeien maar ben bang dat het van die nep aardbeien zijn. Zie het verschil aan blad zo niet maar dan zomers zie je een rood iets en dat is dan géén aardbei
Geen idee wat het wel is

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:14

Schijnaardbeien wellicht.
Als ze gele bloempjes hebben is hij invasief dacht ik.
Die met de witte bloempjes is welliswaar ook een nepaardbei maar die kun je op zich prima laten staan, die zijn niet giftig.

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:17

Symke schreef:
Iemand een idee voor een bodembedekker die snel groeit maar niet schadelijk v paarden?


Aardbei (en bosaardbei) soorten inderdaad, zit ook leuke variatie in kwa vrucht maar ook bloemkleur (ik heb sinds kort een roze bloeiende die goed uitbreid <3 ).
Gele dovenetel groeit hier ook erg goed en bijna totaal bodem bedekkend en is ook eetbaar voor mens en paard (en de bloei is ook leuk voor insecten). Poolbraampjes zijn ook leuk maar hebben meer last van concurrentie. Aardbei-framboos wordt ongeveer 40/50 cm hoog en breid zich ook goed uit. Jonge toppen zijn eetbaar voor de paarden en produceert eetbare vruchten (maar mogelijk is hij iets te sterk kwa uitbreiden, hij maakt ondergrondse uitlopers, ben er zelf nog niet over uit wat ik ervan vind.)

Je kan ook denken aan kruidachtige, oregano is leuk (maar heb je relatief meer aanplant materiaal nodig, breid zich bij mij in ieder geval niet mega sterk uit.) Citroenmelisse (niet puur bodemplant vind ik omdat hij in de zomer wel wat hoger kan worden, dus hangt af van je plaatsing en hoe laag je hem wil houden), munt soorten die meer (of in ieder geval een deel van het jaar) kruipend groeien (ik heb zelf chocolademunt en sinasappel munt en die blijven een redelijke tijd relatief laag, veel lager dan oa appelmunt etc.)

Symke
Berichten: 825
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 00:06

Wat een.leuke suggesties!

Vanavond ook even op paard en plant site gekeken en daar kwam voor eerst ook die aardbei framboos tegen die je hier noemt.
Lijkt me wel wat!
Op dat stuk heb ik geen bezwaar tegen ondergrondse uitlopers
Dat doen de brandnetels ook, maar nog erger; hondsdraf!

pien_2010

Berichten: 43727
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 18:13

Leuk om de suggesties ye lezen.

Vraagje ik heb droge instant gist 500 gram die teveel over de datum is. Is het een goed of slecht idee om het in de compistbak te mikken?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 07:25

https://www.paardenplant.nl/kwekerij-arborealis/
Leuke link van bedrijfje die eetbare planten kweekt voor paarden en ook losse planten of paketten aanbied voor bvb eetbare borders en ..

Qua bodem afdekken;;

Ik gebruik nu kokosvezeldoek ipv gewone worteldoek. Is wel behoorlijk prijzig, maar dan heb je ook wat.
Die paden liggen nu al 4jaar en zijn hartstikke netjes.
En geen uitrafelende randjes meer die omhoog komen en ook wel eens in mijn grasmaaier of bosmaaier blijven hangen haha.

Karton kan je vaak ook gratis ophalen bij een logistieke dienstverlener moet je dan vaak wel nog even de tape vanaf halen ofzo. Maar ik ben tich jaren terug bij een magazijn karton wezen ophalen.
Die hadden van die dikke kartonnen platen die onderaan de pallet lagen van 1m20x80cm. Ideaal! Dit is ook steviger karton dan gewone dozen.
En een soort van giga dozen die om een volledige pallet kunnen, als je die opensnijd had ik gelijk een stuk van 4m op 1m20. Hun hergebruiken die vaak niet en gaan zo de container in.
Kan dan best wel zijn dat deze verlijmd zijn oid en zowieso zit er in karton wel meer zooi die je mss niet wil hebben? Maar was hier echt ideaal ook voor de start van de moestuin.

Symke
Berichten: 825
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 07:56

Ik heb gisteren drie kilo aardperen geplant, ben heel benieuwd!

Wel die met grillige vormen, zie ze me nog niet klaarmaken voor het eten zo....
Maar kan het mooi even proberen zo op goedkope manier en wie weet dan een volgende keer een andere soort met rondere vorm.

Vind ze wel heel perma, kunnen blijven zitten, je graaft op wat je op wilt eten.
Gaat me ook om de bloemen voor mooi en bloemen voor de paarden

Billy ja dat is goed idee om aan karton te komen, grote stukken idd

Maar heb j di.kokos nu op de paden? Of ernaast b doel je?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 08:06

Symke schreef:
Billy ja dat is goed idee om aan karton te komen, grote stukken idd

Maar heb j di.kokos nu op de paden? Of ernaast b doel je?


Ik heb het kokosvezeldoek onder de paden en daar dan houtsnipper (wilg) bovenop. Ik zit op klei/leemgrond en anders loop je het er zo in. Naast het pad is gewoon gras/border/moestuinbed. Het oude stuk pad is in de tijd met gewone "plastic" worteldoek gelegd. Ligt ook goed maar die randen beginnen dus nu uit te rafelen en verspreiden zich ook langzaam door de tuin nu :+

Symke
Berichten: 825
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 08:13

BillyJ schreef:
Symke schreef:
Billy ja dat is goed idee om aan karton te komen, grote stukken idd

Maar heb j di.kokos nu op de paden? Of ernaast b doel je?


Ik heb het kokosvezeldoek onder de paden en daar dan houtsnipper (wilg) bovenop. Ik zit op klei/leemgrond en anders loop je het er zo in. Naast het pad is gewoon gras/border/moestuinbed. Het oude stuk pad is in de tijd met gewone "plastic" worteldoek gelegd. Ligt ook goed maar die randen beginnen dus nu uit te rafelen en verspreiden zich ook langzaam door de tuin nu :+


Ah ja nu snap ik het
En die kokos verteert dus niet snel?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:53

Symke schreef:
Ah ja nu snap ik het
En die kokos verteert dus niet snel?


Ligt hier nu toch al 4 jaar ondertussen. Ziet er nog goed uit.

pien_2010

Berichten: 43727
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 17:28

Vandaag heel veel gesnoeid en 0,0 op de afvalhoop. Ik heb alles klein gemaakt gelijk gemulchd onder de roos bv en achter het huis, of gesnipperd als het takken betrof en in grote bakken gedaan.
Ik ben eigenlijk verbaasd hoe snel nieuwe gewoontes al normaal zijn.
Tevens hoop ik spoedig een mailtje te krijgen dat ik kan komen kijken naar compost. Daar is geen mest of niets aan toegevoegd maar dat is voor de groentetuin en alles van hout etc is super klein gemaakt waardoor het aarde lijkt. Volgens de verkoper ideaal voor de permacultuur want hier moet ik goede grond laten komen uit Bordeaux en dat is erg duur en dat bedrijf rijdt niet voor 8 kuub natuurlijk. Dus ik hoop dat we binnenkort met de compost uit de voeten kunnen want het bedrijf weet dat we zsm daarover alle mest willen doen van de composthoop met al die wormen van de schapenboerderij. Dan kan dat nog even rusten voordat de plantjes groot genoeg zijn.
Tevens zijn we vandaag bezig geweest met een tunnel op te zetten om alles in te planten voordat het de grond in gaat. Dus leuk bezig geweest terwijl het rete koud was maar wel zonnig en helder.

MathenoJarig

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:34

pien_2010 schreef:
Vandaag heel veel gesnoeid en 0,0 op de afvalhoop. Ik heb alles klein gemaakt gelijk gemulchd onder de roos bv en achter het huis, of gesnipperd als het takken betrof en in grote bakken gedaan.
Ik ben eigenlijk verbaasd hoe snel nieuwe gewoontes al normaal zijn.
Tevens hoop ik spoedig een mailtje te krijgen dat ik kan komen kijken naar compost. Daar is geen mest of niets aan toegevoegd maar dat is voor de groentetuin en alles van hout etc is super klein gemaakt waardoor het aarde lijkt. Volgens de verkoper ideaal voor de permacultuur want hier moet ik goede grond laten komen uit Bordeaux en dat is erg duur en dat bedrijf rijdt niet voor 8 kuub natuurlijk. Dus ik hoop dat we binnenkort met de compost uit de voeten kunnen want het bedrijf weet dat we zsm daarover alle mest willen doen van de composthoop met al die wormen van de schapenboerderij. Dan kan dat nog even rusten voordat de plantjes groot genoeg zijn.
Tevens zijn we vandaag bezig geweest met een tunnel op te zetten om alles in te planten voordat het de grond in gaat. Dus leuk bezig geweest terwijl het rete koud was maar wel zonnig en helder.


Leuke projecten dus!

Malenka

Berichten: 7614
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:23

Super zeg!

Ik kon vorige week tuinpaaltjes over nemen van iemand in de wijk. Niet het mooie kastanje dat we verder hebben, maar ik heb helaas geen oneindig budget. Ze zijn bedoeld om de terras bedden tegen de heuvel mee te gaan maken. Ik hoop echt dat we daar nog aan toe komen voor het nieuwe groeiseizoen.

Afbeelding

Verder wil ik heel graag eenden houden in de tuin. De wilde eenden hebben de vijver goedgekeurd. :D

Afbeelding

Heeft er hier iemand ervaring met eenden houden?

pien_2010

Berichten: 43727
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 18:28

Ik heb geen ervaring met eenden, maar vind het er wel gaaf uitzien je foto's.

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:40

Gave vijver Malenka! Ik wil heel graag een paar loopeendjes (omdat ze goed slakken zouden eten). Lijkt me heel gezellig om eens met zoveel tijd met ze een rondje door de tuinen te lopen op slakkenjacht. Helaas nu te druk met studie, ik hoop dat ik ze kan nemen als ik klaar ben!

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:15

Wij hadden eerder altijd 2 eenden. Een mandarijneend en een Peking-eend. Wat wil je weten?
De Pekingeend heette Trump. Beest was erg groot, strontirritant en tja een duck-face ;)
Ze legde overigens prima eieren, die echt enorm groot waren. Voor zo los eten vond ik ze niet zo lekker, maar voor pannenkoeken, cake, eiersalade, etc waren ze erg geschikt.

Water is verplicht. We hadden op een gegeven moment de vijver lek, dat heeft even geduurd voor die weer gerepareerd was want we wilden het dan gelijk goed doen. Het was midden in de winter en dus was de grond bevroren. Toen er uiteindelijk weer een vijver was, was Trump echt zielsgelukkig. Dat beeld vergeet ik nooit meer, ze heeft toen wel bewezen hoeveel water voor zo'n dier betekent.
De mandarijneend is overigens gejat door waarschijnlijk de marter, en Trump hebben we op een gegeven moment afgemaakt omdat haar gewrichten (poten) zo zwaar ontstoken waren dat ze niet meer kon lopen (en onmerkbaar al graatmager was geworden). Trump kwam overigens van de lokale eendenboer, die op pro-schaal eenden fokt voor het vlees. Waarschijnlijk was dat ook de reden van de ontstoken gewrichten.

Beide eenden waren onderdeel van de inboedel.

In de toekomst willen we ook weer eenden, maar niet meer van die joekels als Trump. Beest was zo groot dat buitenstaanders dachten dat het een gans was ;)

tamary

Berichten: 29230
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:34

Eendenpoep zou slakken aantrekken (eendjes gratis ontbijt op bed), daarom houden mensen ze wel naast de moestuin. Als je ze in de moestuin loslaat, blijf er bij! net als kippen zullen ze eerst een rondje doen voor het rijkste voedsel, nl insecten, daarna beginnen ze rap aan je groen (zaailingen bv) en ander lekkers als aardbeien. Afhankelijk van hoe groot de moestuin is, hoeveel eenden, hoe groot ze zijn is het advies meestal zo'n 30 minuten voor het insectenrondje en dan weer naar eigen plekje terug.

Malenka

Berichten: 7614
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:13

Onze vijver heeft altijd water. Hij is bijna drie meter diep en heeft een doorsnede van zo'n 11 meter. Hij staat in verbinding met het grondwater en dat zakt nooit verder dan tot 1,5 meter onder het maaiveld. Waarschijnlijk gaat zelfs dat nooit gebeuren. De stand fluctueert dus wel maar dat maakt niet uit lijkt me. De tuin rondom de vijver bestaat voornamelijk uit vaste planten. Ik heb goede hoop dat ze daar grotendeels vanaf blijven (in tegenstelling tot de kippen). Kan dat kloppen of vergis ik me daar verschrikkelijk in?

De moestuin gaan we afscheiden met een hek. Gaas of zo'n leuk kastanje schapenhek. Aan de buitenkant tegen de omheining van de paarden. Dus dat wordt zo'n 120cm hoog.

Ik wil graag weten wat voor eisen eenden stellen aan een nachthok. Ik denk er ook over om een drijvend plateau in de vijver te maken zodat ze veilig kunnen zitten als er een vos aankomt. En verder natuurlijk alle ervaringen waar ik rekening mee moet houden.

Qua eenden denk ik aan kwakers. Maar er is me al verteld dat die waarschijnlijk op den duur meegaan met wilde eenden. Dat zou jammer zijn. Ik wil in ieder geval geen hele grote eenden (te veel ontlasting) en wil er ook niet zo veel. Een stelletje zou ik al heel leuk vinden.