Permacultuur

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:20

Sizzle schreef:
Ja, 550 klinkt inderdaad behoorlijk astronomisch, bijna een regenwoud :=


Vorig jaar zaten we op zo'n 3000... Jaar ervoor zo'n 1000 haha.

En weet je wat het ergste is? Het zijn allemaal sprietjes dus je ziet er helemaal niks van, echt 0,0 eer van je werk -O-

Pas over een jaar of 5 ga je er echt iets van zien, en tegen die tijd doen we het gewoon lekker nog een keer, in Frankrijk :+
Laatst bijgewerkt door Prairy op 03-02-22 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 23:21

Prairy schreef:
Sizzle schreef:
Ja, 550 klinkt inderdaad behoorlijk astronomisch, bijna een regenwoud :=


Vorig jaar zaten we op zo'n 3000...

En weet je wat het ergste is? Het zijn allemaal sprietjes dus je ziet er helemaal niks van, echt 0,0 eer van je werk -O-

Pas over een jaar of 5 ga je er echt iets van zien, en tegen die tijd doen we het gewoon lekker nog een keer, in Frankrijk :+


Maar hoeveel grond heb je dan?

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:24

Nu nog 2,25 hectare, straks komt er nog een kleine 3000m2 bij. Ik denk dat van het huidige perceel ongeveer 1,3ha al bestaand productie bos is met vooral den, eik en wat berk en robinia. De rest is wei/voedselbos en een klein stukje voor het huis en garage.

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 23:25

OK, want dat is echt groot.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:00

Waaw wat gaaf Prairy!

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:15

Ik dacht dat jullie dat wel al wisten dat het hier niet zo klein was :')

En alsnog vinden we het niet groot genoeg, ik hoop echt over een paar jaar naar Frankrijk te kunnen gaan voor een 25+ hectare. Zijn er dan ook over aan het denken om dan een jonge boer de kans te geven om een permaculture boerderij te runnen, samen met vrijwilligers of daklozen bijv. Er zit een heel plan achter.

Bedenken, tekenen, verbouwen en opzetten vinden we heel erg leuk maar dagelijkse dingen beginnen snel te vervelen. Dan zoeken we al rap naar een nieuw project haha.

Malenka

Berichten: 7613
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:00

Herkenbaar prairy. En prachtige plannen. Ik zou willen dat ik de vier hectare hierachter kon kopen. Maar daar willen ze een miljoen voor hebben geloof ik. Dat heb ik helaas niet op mijn bankrekening staan. :o

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:25

Tja, als het aan bebouwing ligt dan is het al snel vast houden en hopen dat je het als (aanstaande) bouwgrond kunt verkopen. Kun je het ook niet pachten voor bijv 5 jaar?

Malenka

Berichten: 7613
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:07

Pachten is misschien een optie. Maar als je bomen wil planten is zo'n korte periode niet gunstig. Het is een grote archeologische vindplaats. Dus bouwen mag er niet.

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 13:45

Klinkt heel erg goed Prairy je plannen en ja er zijn nog gebieden in Frankrijk waar wel degelijk voor redelijk weinig geld zowel boerderijen als land te kopen is. Daar kunnen we in Nederland alleen maar van dromen.
Malenka een miljoen is bizar duur voor 4 hectare. Agrarische grond voor 4 hectare is nog geen € 20.000 euro.

Ik heb een beetje de juh in. Vorige week gesmeekt dat de compost gebracht zou worden, want de ondergrond was zo bevroren. Nee, nee dat kon dus niet (we zijn al zolang bezig om die compost hier te krijgen→ en helaas dat is ook Frankrijk en als je het monopolie hebt, dan kun je dus je klanten laten wachten).
Dus vanochtend kwam de vrachtwagen twee keer met elk 5 kuub compost. De 1ste ging perfect in de bak, de tweede zat de vrachtwagen vast want tja alles is ontdooid en veel regen zorgt voor een te zachte ondergrond en is dus op het zeil op het gras gestort. Dus dat wordt scheppen op de hand (heb geen tractor) en kruien met de kruiwagen, de vrachtwagen is door buuf eruit getrokken met een oude tractor, dus mijn hele tuin zit onder de diepe sporen en manlief kan dit fysiek echt niet aan (reuma), dus Pientje is (weer) de Sjaak. :+

Enfin, zonet nog even gauw een zuurdesembrood een behandeling gegeven zodat die morgen gebakken kan worden en dat wordt dus Le Boulot (stevig werk) weer. Mijn rug voelt gelukkig sterk aan, dus met verstand en beleid verwacht ik wel dat die goed blijft. Dat is al vanaf mijn 12de jaar een aandachtspunt (familiair belast met een prut rug die bij iedereen van mijn familie als er weer eens foto's gemaakt worden zeer geschokte reacties opleveren).
Neemt niet weg dat ik toch de juh in heb maar voilà, lekker wat eten dan gaan we er weer voor.
De hoop hieronder ligt in de bak→ dus dat scheelt heel veel, de andere ligt op een zeil erbuiten. Snik→ daar zit dus het werk want wordt vullen kruiwagen en kruien. Ik mis de spierballen smiley van whattsapp.

Zo klaagmodus uit. :o
Afbeelding

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:52

Pien is er niet iets van een lokale vrijwilligers site? Of work away of woofers? Het verbaasde mij ook maar er zijn best wat mensen die het leuk vinden om relatief zwaar werk te doen als vrijwilliger. Bij mij kwamen ze jonge bomen en bramen uittrekken en later die jonge boompjes weer planten.

Is er geen vraag en aanbod bord ergens bij de Mairie of supermarkt waar je wat op zou kunnen hangen?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:18

Er werd hier gevraagd naar de "compensatie" voor de harde weersomstandigheden hier in IJsland.
De belangrijkste is hoe we hier kunnen wonen; we hebben een boerderij met land aan zee, we hebben gee buren in zichtwijdte.
Omheind zo'n 50 ha, in totaal, met de zg 'afréttur' 2600 ha. Het niet omheinde deel is uitgestrekte natuur, heuvelachtig, met beekjes en een rivier, en twee hooglandmeertjes waar forellen in zitten (omdat het ons land is mogen wij daar netten leggen).
Hoewel het van ons is mag je niets doen met zulke afréttur zonder vergunning, onze en andere schapen grazen er over de zomer, en we krijgen jaarlijks een bedrag van de rendierjagers.
Dus ja, daar verdraag ik graag een paar sneeuwstormen voor...

Ik volg dit topic voor inspiratie wat we nog meer zoude kunnen doen met het omheinde land buiten het huidige hooi en graasdoel. De vorige eigenaar heeft een paar wilgenboomwallen gepland.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:34

Ik snap wel dat het een goede compensatie is, zoveel ruimte is natuurlijk geniaal :)
Toch zou het niets voor mij zijn, zo‘n klimaat overleef ik niet :o Zweden zou ik ook niet overwegen vanwege de korte dagen in de winter.

Zitten er reptielen in ijsland? Die doe je heel veel plezier met van die steenmuurtjes.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:35

Sizzle schreef:
Ik snap wel dat het een goede compensatie is, zoveel ruimte is natuurlijk geniaal :)
Toch zou het niets voor mij zijn, zo‘n klimaat overleef ik niet :o Zweden zou ik ook niet overwegen vanwege de korte dagen in de winter.

Maar de zomerdagen zijn héél lang ;)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:36

Dat is waar _O-
Wanneer komen de sneeuwklokjes op bij jullie?

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 16:23

Klinkt ontzettend gaaf Kuggur en je keuzes volstrekt logisch.

Er zijn mogelijkheden en filmmateriaal om in een koud land toch veel groente te kweken middels perma cultuur. Maar dan kom je uit op kassen, tunnels, en middels muren bv waar je de kas tegen aan zet krijg je bv 's nachts dat de warmte weerkaatst wordt waardoor mensen in bv Mongolië gewoon tomaten, courgettes en andere groentes verbouwden die je hier ook in Zuid Frankrijk ook ziet (maar hier dan in de blote lucht) op heel eenvoudige en goed kope manier.
In de openingspost staat een link van een film over permacultuur en wellicht kun je die bij jullie ook kijken. Je kunt dan de voor jou interessante (koude) gebieden eruit halen.
Maar ik weet niet of je bv op zoek bent naar een perma groente tuin idee voor bij jullie?

Vrijwilligerswerk doe ik normaal zelf maar is niet zo simpel hier. Ik ga er eens over na denken, ik weet misschien iemand.

Te moe maar zeer voldaan. Karton is bedekt met compost en morgen de rest, en de sporen in de tuin voor de helft weggewerkt.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 04-02-22 16:35, in het totaal 2 keer bewerkt

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:24

pien_2010 schreef:
Klinkt heel erg goed Prairy je plannen en ja er zijn nog gebieden in Frankrijk waar wel degelijk voor redelijk weinig geld zowel boerderijen als land te kopen is. Daar kunnen we in Nederland alleen maar van dromen.
Malenka een miljoen is bizar duur voor 4 hectare. Agrarische grond voor 4 hectare is nog geen € 20.000 euro.

Geen idee in welke regio dat zou zijn maar hier (Noord-Holland) is het per hectare rond de 40.000 Euro.

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 16:34

Met 5000 euro zit ik al hoog per ha.
Wouw wat een verschil. Ik zag dat we gelijk gepost hebben.

Malenka

Berichten: 7613
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:58

De prijs die jij noemt (Pien) is meer de prijs van bosgrond. Al ligt die op veel plekken in Nederland ook al hoger. Landbouwgrond in deze omgeving ligt volgens mij rond de €100.000,- per hectare. Dus inderdaad, deze grond is flink overprijst. Maar ook vier ton kunnen we niet neerleggen.

Ik denk er wel over een bosperceel ergens in Nederland te kopen als er geld overblijft van de erfenis van mijn vader. Dat vind ik wel een mooie gedachte namelijk. Dat we een stukje aarde kopen van zijn geld. Waar we dan veel biodiversiteit bevorderen. Zodat hij iets waardevols achterlaat voor de toekomst. Maar goed... Eerst maar eens zien of er iets overblijft.

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 19:35

Dat is zeker een mooie gedachte Malenka!

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:51

@ malenka, ik zet meestal glazen potjes over de tuinbonen etc. Een soort mini serretje heb je dan :+

En oh ja veel grond .. ik ben al redelijk gezegend met 1.5 ha .. maar toch wil ik ook graag meer.
Zagen laatst hier in BE richting de kust een prachtige hoeve met 16.5ha voor maar 150.000 :wow: :wow:
Binnen en buitenpiste, stalgebouw, ..... zou zo naar de bank durven lopen := maar eerst hier renoveren en ... en dan kijken we wel weer over een paar jaar.

De droom is toch echt om én zo volledig mogelijk zelfvoorzienend te gaan leven én een zelfplukboerderij + medicinale kruiden/bloementuin om dan theemengsels, zeepjes, .... te gaan produceren. Gezien ik biologisch-dynamisch wil gaan, hebben we ook zelf vee nodig. Dus graag ook een kleine kaasmakerij erbij op het erf om dan ook weer die kruiden en bloemen in te gebruiken. Ook wil ik speciale kaas maken zoals "brunost" vanuit Scandinavië.
Ik hou ervan om zelf yoghurt/boter/... te maken. Maar zo makkelijk kom ik hier niet aan rauwe melk nu.
Ook ben ik nu bezig om een klein projectje op te zetten (tegen 2023 pas effectief) om eetbare bloemen te gaan kweken voor restaurants ed.
Alles op zijn tijd :D
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 04-02-22 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 20:56

Billy wat een leuke plannen en wat heb je al veel grond. De tip van de glazen potjes over de tuinbonen vind ik een goede tip.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:00

pien_2010 schreef:
Billy wat een leuke plannen en wat heb je al veel grond. De tip van de glazen potjes over de tuinbonen vind ik een goede tip.


Ja nuja van die 1.5 ha is er bijna 1ha weiland die helaas alleen als weiland mag dienen... wel hebben we bvb een wilde bloemenborder ed. En is er een hoekje achter de schuilstal waar ik al jaren terug vlierbloesem, hazelaar ed heb aangeplant. Maar qua "boerenplannen" ben ik er niet veel mee ...
De moestuin is nu dus opzich niet zo heel erg groot. Op het achterste gedeelte gaan we wel ook appelbomen, kers en veel kleinfruit zetten. In de gewone tuin staan ook al appelbomen en bvb vijg ed. Zou graag ook ergens een hoekje berk willen om zelf sap te tappen ooit :j zeker nu met de steeds warmer wordende zomer wil ik graaa schaduw creëren, ik hou niet zo van warmte hahahaha

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:38

Jeetje Billy, zijn ze niet een 0 vergeten in de prijs?

Heb je een linkje voor me toevallig? Ben wel heel erg benieuwd namelijk.

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 10:37

Prairy vrijwilliger is geregeld dank zij jouw post. Ik vraag niet graag hulp en denk daar nooit aan, maar nu al weken fysiek werken als een kerel wordt me echt teveel. Dus JP, een vriend, komt me graag helpen. Dus vandaag lekker OS winterspelen kijken en lijf rust geven. Dus bedankt.