Permacultuur

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:17

Goed zo Pien!!!! Goed gedaan :) Ik vind het ook lastig hoor, maar blijkbaar vinden mensen het echt leuk om te doen dus ik probeer maar zo te denken dat ik hun er ook een plezier mee doe :)

Veel plezier met OS.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:36

Prairy schreef:
Jeetje Billy, zijn ze niet een 0 vergeten in de prijs?

Heb je een linkje voor me toevallig? Ben wel heel erg benieuwd namelijk.


En die regio vind je idd nog goedkopere huizen, net als in de ardennen. Vnl omdat daar geen tot weinig werk te vinden is.

https://www.zimmo.be/nl/brielen-8900/te ... uis/JZ7PO/

Dit is bieding per opbod dus zal vast wel duurder weggaan. Maar als je geluk hebt en er die dag niet veel mensen zijn of geen interesse, heb je dus gewoon een hoeve voor 150 :')

Kennis van mij heeft zo een hoeve gekocht in de ardennen. Massief leemstenen huis met machtige stalgebouwen en lap grond van 8ha, was ze 78.000euro voor kwijt :j maar je zit wel in de middle of nowhere en aan geld komen is erg moeilijk daar. Haar partner reist dus elke dag af naar vlaanderen voor werk en zit daarvoor heen en terug zo een 3 uur in de auto ..

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 12:42

Vraagje. Gisteren waren we gezellig uit eten bij vrienden van ons. Ze hebben ook een perma groente tuin (huge :oo ). Nu vertelde hij dat hij elk jaar! nieuw karton legt voordat hij weer gaat mulchen. Ik was zo verbaasd. Dus mijn vraag is, doen jullie dat ook? Is dat echt nodig, want eerlijk gezegd voel ik daar nu niet zoveel voor.
We zijn wel boffers, want allebij gaan we zoveel mogelijk voor zaaien, zodat we kunnen ruilen. Aangezien hij al jaren en jaren die tuin heeft, zijn wij natuurlijk in het voordeel :oo . Gelukkig weet hij dat, dus dat wordt een extra etentje organiseren vanuit onze kant _O-

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:44

Ik zou er niet aan beginnen. Als je het mulchen al goed bijhoudt, zie ik geen enkele reden om nog meer karton in de tuin toe te voegen.

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:56

Mulch kan zo zijn eigen mee-eters herbergen (muisjes) en ook onkruid zal er op een gegeven moment in groeien. Karton + voorgezaaide plantjes, heeft dat probleem niet (al kunnen er wel beestjes als slakken willen wonen, even goed de randjes controleren). Verder is karton een dunne laag (kan dus kleinere plantjes beschermen zonder ze te begraven) en het stopt verdamping vocht heel goed met een dun laagje compost er op. Het hangt er dus een beetje van af wat je doet qua planten zaaien in de volle grond of voorzaaien in een potje en wat er verder in je tuin rondloopt/kruipt naast wat je fysiek kan doen. Direct zaaien is sneller, voorzaaien kan je gewoon zittend op een stoel, maar het planten is fysiek zwaarder (let op je houding en gebruik anders ook iets van een krukje), maar minder werk er na qua wieden (ook door karton/mulch) en sneller nieuwe oogst. Hangt dus ook af van hoe afhankelijk je bent van de opbrengst van de tuin voor je voedselvoorziening.

Malenka

Berichten: 7613
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 15:25

Karton zou ik alleen gebruiken als je ergens vanaf nul begint met aanleggen. Verder zie ik de meerwaarde niet. Tussen de vaste planten gebruik ik dan liever houtsnippers en blad mulch.

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 15:52

Malenka schreef:
Karton zou ik alleen gebruiken als je ergens vanaf nul begint met aanleggen. Verder zie ik de meerwaarde niet. Tussen de vaste planten gebruik ik dan liever houtsnippers en blad mulch.


Zo kijk ik er ook naar Malenko. Dank jullie allemaal voor jullie antwoorden.

Malenka

Berichten: 7613
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:34

Ik had net een gesprek met de buren over de natte toestand nu en afgelopen jaar. We kwamen ook op de droogte van de twee jaar ervoor. Je zou dan kunnen zeggen "wat erg". En natuurlijk, het is ook echt heel lastig op de momenten zelf. Maar wat leren we onze grond goed kennen! We kunnen nu goed zien hoe het water zich gedraagt en eerder hoe we de grond goed vochtig konden houden tijdens de droogte. Heel veel experimenteren en waarnemen. En al die kennis nemen we weer mee in de komende jaren. Eigenlijk ben ik wel dankbaar voor deze extremen zo tijdens de ontwikkeling van de kavel. Al is het wel zoeken naar planten die deze hoeveelheid water aankunnen...

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 16:48

Oei, dat is wel heel erg nat.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:55

Eendekroos...

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:43

Vanaag liep ik in het park langs een paar grote populieren en het opvallende was dat de grond daar redelijk 'droog' was terwijl er verder allemaal enorme plassen water lagen.
Buren hebben een heel rijtje geknotte populiertjes staan. Mooier dan wilg en lijkt iets makkelijker te onderhouden dan wilg. Hun grond ziet er goed uit zover ik kan zien, lijkt nooit te nat en nooit te droog. Ze hebben ook aardig wat grote bomen - es, populier, half- en hoogstam fruitbomen, walnoot (in een omtrek van zeker honderd meter ligt het bezaaid met walnootschalen), wilg, kastanje - die in de zomer voor schaduw zorgen.

Malenka

Berichten: 7613
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:16

Dat is een van de redenen dat ik naast wilgen ook Elsen en Essen heb aangeplant. Die voorkomen alleen niet dat het flink nat is na zo'n enorme regenval. Hopelijk helpen ze in de toekomst wel om de boel beter te managen. Vooral veel plantaardig materiaal in de bodem helpt goed om water op te nemen en vast te houden. Dus het is zowel goed tegen overspoelen en droogte.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 08:08

Wij hebben hier achteraan ook 6 grote waterwilgen staan. Scheelt idd echt een hoop! + ik heb elk jaar houtsnipper en/of takken om wat mee in mekaar te prutsen.
Onze tuin heeft zowieso veel hoogteverschil (1.8m hoogteverschil op 90m lengte), achter aan het huis is het laagste punt (niet handig!), het stukje "siertuin" staat dus vaak onder water, maar de moestuin ligt er, ondanks leemgrond, wel redelijk droog bij. Alleen de toplaag is modderig nu.

Vorig jaar hebben we ich een klinkerpad aangelegd zodat we wel met droge voeten tot achteraan kunnen. Vorig jaar was dat letterlijk met de flippers naar achter zwemmen :')
Hopelijk kunnen we dit jaar dan ook dat stuk tuin ophogen.

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 14:46

Lastig Billy het hoogteverschil en zo nat.

De voorkant heeft manlief alle stronken en takken mooi op stapel gelegd en dus opgeruimd. Een vriend komt deze later met alle anderen ophalen.

En de kruidentuin voor (vlak bij de keuken) en de potten van de parkeerplaats zijn klaar en gevuld met karton en compost erop.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 13:55

De helft van alle boompjes gedaan
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn man en onze vriend zijn flink bezig geweest met alles dat gesnoeid is op te ruimen. Morgen weer met zijn 3 en ad slag. Er zit muziek in.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:05

Waaw wat netjes! Ziet echt leuk uit zo.

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:00

Ik weet alleen niet of de boom er blij van wordt, de extra aarde aan de stam. Vinden ze niet altijd even lekker.

Het ziet er wel leuk uit :)

Ik heb vandaag stekken geknipt van sering, olijfwilg en witte vlier, ben benieuwd of het gaat aan slaan. En of de stekken die ik van de zomer in een pot heb gezet het gaan doen of niet.

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 16:59

Prairy het is geen aarde. Het is compost. De bomen hebben het zwaar, droogte, verhuizing, grond die arm is. Dus we gaan het zien.

Wouw wat leuk stekken. Ik ben heel benieuwd prairy.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-02-22 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MathenoJarig

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:00

Malenka schreef:
Herkenbaar prairy. En prachtige plannen. Ik zou willen dat ik de vier hectare hierachter kon kopen. Maar daar willen ze een miljoen voor hebben geloof ik. Dat heb ik helaas niet op mijn bankrekening staan. :o


Dat is wel érg veel geld.
Hier gaat een hectare agrarische grond voor rond de 60K weg.

Hier hebben we op de natste delen zwarte elzen en treurwilgen staan.
Nemen beide heel veel vocht.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 08-02-22 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 17:04

60K is dat 60.000 euro? Dat vind ik toch ook wel heel duur. Hoe verdien je dat ooit terug als boer?

MathenoJarig

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:05

pien_2010 schreef:
60K is dat 60.000 euro? Dat vind ik toch ook wel heel duur. Hoe verdien je dat ooit terug als boer?


Ja, dat is 60.000
Dat is de gemiddelde prijs op het moment..

Hier in de polder wordt er vaak zelfs wel meer gevraagd, want super vruchtbare kleigrond.

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 17:08

Wouw. Heel veel geld!

Ik heb nog eens gegoogeld naar compost voor fruitbomen en ik geloof en hoop dat we het goede gedaan hebben. Wij hebben zware kleigeond die specifiek genoemd wordt en waarbij mulchen aangeraden wordt.
Dus weer wat geleerd

https://www.tuinadvies.be/artikels/fruit_compost

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 18:42

Hier in het dorp is laatst een perceel voor 8,55 per M2 verkocht, agrarische grond. Was leuk voor de taxatie van mijn huis, die prijs konden ze mooi gebruiken om de taxatie waarde op te hogen :P

Malenka

Berichten: 7613
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 20:10

Wauw! Agrarische grond is hier echt veel duurder.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 08:01

Hier is agrarische grond ook bijna onbetaalbaar.
Je vind wel eens stukjes aan een goede prijs, maar die lopen dan met een levenslang pachtcontract dus daar ben je niks mee ... (tenzij voor die pachter de dood nabij is :7 }:0 , kan je hem gelijk composteren op je land :') )

Hier al een kleine indelingsverandering gedaan in de moestuin, nu is het een kwestie van alles aanvullen met compost/mulch en dan inzaaien.
Pootaardappels zijn al gescoord maar al mijn zaaigoed moet ik nog bestellen :+ beetje een luie start van het jaar haha.
Van sommige dingen oogst ik zelf zaad bvb, maar veel zaad is ook al (te) oud. Dit ga ik wel nog zaaien ergens om te kijken of er wat van komt, maar niet in de bakken.
Afgelopen jaren eigenlijk ook vnl alleen van salade, radijsjes en tonnen aan eetbare bloemenzaden geoogst.