Permacultuur

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 08:44

BillyJ, ik heb nog heel veel zakjes gangbaar zaad, omdat ik ben overgegaan op biologisch zaad. Die zakjes heb ik vorig jaar gekocht. Als je interesse hebt, kan ik wel even kijken of er tussen zit wat je nodig hebt? Voor een euro per zakje mag het weg. Ze zijn nog zo goed als vol.

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 09:16

Billy ik ben wel benieuwd naar foto's. Heb je die al, of is het nog niet de moeite waard? Ik vind dat foto's zoveel zeggen.

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 15:20

een lieve bokker stuurde me een pakket.

Wat is het pakket lang blijven hangen in Nederland→ verschrikkelijk, dus we dachten dat het wellicht dood zou zijn maar zie de framboos is zelfs uitgelopen en heeft zich gevoed (??) aan de lucht. Dus die staat nu in de kas in een emmer water en gaat over 48 uur de grond in.

Afbeelding

Afbeelding

De framboos wil ik in het midden van de fruitboompjes planten

En dit zakje is nog wat, maar ik weet totaal niet wat het is := , cadeautje van de bokker? Zelf besteld en vergeten wat het is ? (sorry maar pakket is zo lang onder weg geweest)

Afbeelding

Afbeelding


De Egyptische uitjes ga ik morgen middag planten. Ik ben zo vreselijk blij en opgelucht dat de framboos het gehaald heeft. Ik verwacht de Egyptische uitjes ook. *\o/* Ik heb er 100 besteld zodat ik ook iets heb om uit te delen, want onze vrienden hebben allemaal een perma tuin en zijn zo lief om ons veel te geven, dat ik ook wat terug wil geven en dit heeft niemand hier. Had ik al verteld dat ik blij ben? :)F

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:22

Wat leuk :)

Denk etom dat Framboos binnen no-time overal staat. Soort ondergrondse klimop :=

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 15:26

Denk je dat het dan beter is Sizzle als ik hem op een plek zet in de tuin, waar verder niets staat van groente of fruit, ?

MathenoJarig

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:26

Scheelt dat je framboos wel zo wegtrekt. Wat dat betreft bij lange na niet zo hardnekkig als bramen.
Hier staan ze gewoon rondom de moestuin. Ooit begonnen met 1 struik. Inmiddels een haagje geworden. Waar ik het niet wil trek ik het gewoon weg.

Ik vind ze heerlijk :-D

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 15:27

OK dan valt het mee, want bramen verwijderen ben ik goed in en dat is hier veel met succes gedaan. Dan zet ik hem op de plek tussen de fruitbomen. Vind ik leuk. Dan ga ik daar karton leggen en beginnen met de permacultuur bodem aan leggen. Dan doe ik geen tegels want dan hoef ik hem ook niet binnen de perken te houden. Ik vind framboos erg lekker en dan krijgt hij ook veel zon.

MathenoJarig

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:35

Klinkt als een goede plek. Dan worden ze heerlijk zoet en sappig.
Mocht je ooit in de buurt zijn dan heb ik wel allerlei fruit en kruidenstekjes.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:40

Zolang het niet een mooi gazon moet zijn stoort het inderdaad niet. Op een netjes grasveldjr is het wel echt irritant als ze overal opsteken

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:48

Ik heb zojuist via marktplaats een boek van Yggdrasil gescoord :D

Pien, ziet er al netjes uit zo, dat wordt nog eens wat ;)

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:51

Ik vond het juist altijd zo handig dat de frambozen zich zo verspreiden. Hier en daar komen jonge scheuten op, en die doe ik elk voorjaar uitscheppen en verkopen op de plantjesmarkt :D

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:58

Hier ook geen problemen met frambozen. Hoe meer hoe beter, een mens kan nooit te veel frambozen hebben ;)

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 16:11

Matheno schreef:
Klinkt als een goede plek. Dan worden ze heerlijk zoet en sappig.
Mocht je ooit in de buurt zijn dan heb ik wel allerlei fruit en kruidenstekjes.


Wat lief! Hou ik zeker in mijn achterhoofd.


JudithO schreef:
Hier ook geen problemen met frambozen. Hoe meer hoe beter, een mens kan nooit te veel frambozen hebben ;)
Tout a fait Judith (inderdaad Judith) _O-

JudithO schreef:
Ik heb zojuist via marktplaats een boek van Yggdrasil gescoord :D
Goed zo, wat gaaf!

JudithO schreef:
Pien, ziet er al netjes uit zo, dat wordt nog eens wat ;)
Dank je wel. Het is erg veel werk. 6-7 kuub compost zit inmiddels in de tuin. Is pittig werk voor een oude dame van 63 jaar _O- , maar voilà elke dag een beetje (ik werk van 9.00 - 13.30 uur met kleine pauzes). Ik zelf vind het niet erg, als tussen de bomen het gras bedekt gaat worden met de framboos. Ik ga het wel op de perma cultuur bodem planten (dus karton en compost).

8nnemiek schreef:
Ik vond het juist altijd zo handig dat de frambozen zich zo verspreiden. Hier en daar komen jonge scheuten op, en die doe ik elk voorjaar uitscheppen en verkopen op de plantjesmarkt :D
Grappig. Dus dan heb ik ook iets om uit te delen volgend jaar.

Sizzle het is geen mooi gazon. En in augustus is het zelfs vaak een heel geel gazon. Door alles in die hoek te houden van groente en fruit, kan ik ook water geven , snippers doen (juni/ juli) zodat ik het water dicht bij de hand heb (is in de buurt van het zwembad), dus kan zo met de tuinslang water van de kraan onder de buiten douche pakken. Is wel zo handig.

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:36

En ik had nog wel een liefdesbrief op de doos geplakt :+

Het zijn Cherimoya zaden. Niet winterhard. Als experiment mee gestuurd. Maar wat fijn dat het EINDELIJK is aangenomen, heeft maar bijna 3 weken geduurd :')

Wij zijn onderweg naar huis met 4 grote kersenbomen voor onszelf en 2 voor een koppel dat bij ons in het dorp ook een voedselbos gaat aanleggen.

Wat heb ik me weer op de hals gehaald _O-

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 17:11

Het niet winterhard zijn is wel een probleem, want hoe krijg ik ze dan overwinterd? We hebben weinig binnenruimte. HIer moet ik eens goed over nadenken. Want in de tunnel wordt het overdag echt goed warm, maar 's nachts kan het nog echt wel koud zijn.
Ik vind ze wel heel erg leuk. Dus we beginnen met ze in potten te zetten die we in maart gaan kopen in Nederland, op het zuider terras.

jeetje77

Berichten: 3482
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:46

Oh mijn konijnen zijn heel blij met frambozenscheuten.

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 19:09

Hahahaha Jeetje. Zeg dat nu niet, want we hebben hier ook konijntjes, vogeltjes en een das. Die laatste maak ik me wel wat zorgen over, maar volgens de dassenvereniging is dat niet nodig. Dus we gaan het zien.
Fijn dat dit ding woekert, want dan heb ik hopelijk voor al onze dieren gasten en onszelf genoeg. Gelukkig hebben we fruitbomen die heel hoog zijn en waar wij niet bij kunnen dus daar kunnen de vogels in ieder geval terecht.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:41

amber15 schreef:
BillyJ, ik heb nog heel veel zakjes gangbaar zaad, omdat ik ben overgegaan op biologisch zaad. Die zakjes heb ik vorig jaar gekocht. Als je interesse hebt, kan ik wel even kijken of er tussen zit wat je nodig hebt? Voor een euro per zakje mag het weg. Ze zijn nog zo goed als vol.


Ik heb helaas de bestelling al geplaatst (en verkies ook bio zaad), maar kan je ze niet ergens uitstrooien zoals ik die met het "oude" zaad? Dan heb je er nog wat aan ...

@ Pien,
Na al die jaren weet ik nog steeds niet hoe ik foto's moet uploaden hahaha :')
Zoveel bijzonders is er trouwens ook niet aan mijn moestuin hoor :7

Wat zijn jullie wel allemaal al goed bezig!!

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 22:03

Billy is zo simpel! Je gaat een reactie plaatsen. Je klikt op "voeg foto's toe" rechts onder de reactie zichtbaar. Dat doe je met het apparaat waar de foto op staat (telefoon of computer). Dan klik je op de foto's die je wil uploaden en klik je op save. Dan wacht je tot de foto's in de bokt upload staat. Dan is het alleen nog maar op de foto klikken die zichtbaar is geworden in de bokt upload en je reactie plaats je. Je foto's zijn zichtbaar .

Marcella

Berichten: 36843
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 23:50

Niet iedereen heeft bokt upload. ;)

Hangt af van welke bokt versie je hebt.

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 08:19

Pien het zijn niet gelijk grote bomen hè :P

En zodra de frambozen goed gaan groeien zou je er ook nog stekken van kunnen nemen als je er snel nog meer wil.

Kersenbomen staan in de grond, lang leve de tractor *\o/*
Misschien dat ik in maart nog 3 pruimen bomen op hetzelfde adres ga halen. Gisteren 2 bomen van 15 jaar, 1 van 7 jaar en 1 van 4 jaar voor 130 euro samen. Geen geld voor die leeftijden. Maar man, die van 15 waren wel groot :')

Lanoca
Berichten: 395
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 08:29

Hallo allemaal, ik heb het topic ook gevonden. Ik ben ook al enige tijd bezig met nuttige fruitbomen. Onder het mom, als ik toch water ga geven, dan is het wel leuk als ik het fruit kan oogsten. Ik heb wel heel andere omstandigheden want ik woon in een droog gedeelte van noord Queensland.

Om op jullie laatste berichten in te haken;

Ik heb zowel een custard Apple ( zoetzak) als een soursop in mijn tuin. De zoetzak is misschien een meter hoog, dus die zal heel lang in een pot kunnen lijkt mij. De soursop is een hogere boom.

Leuk die kersenbomen, en fijn dat jullie een tractor hebben. Ik koop altijd de kleinere exemplaren en daar red ik mij wel mee. Hoe krijg je die grote bomen met de wortelpartijen in de grond en aan het groeien?

pien_2010

Berichten: 43724
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 08:49

Goedemorgen allemaal. Dit maar dan veel roder is mijn uitzicht nu vanuit de woonkamer. Zo prachtig

Afbeelding


Afbeelding


Lanoca welkom in dit topic. Je woont ver weg!
Prairy dat is geen geld voor al die bomen. Klinkt heel goed.

Hier is alles op tuin gebied zo duur. Ben heel blij met de framboos. Maandag gaat hij de grond in. En vandaag worden de Egytische uitjes voor gepland in de tunnel.

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:16

Pien, hier is het normaal ook niet goedkoop hoor, zeker fruitbomen etc niet omdat de voedselbossen heel populair geworden zijn. Normaal krijg je voor die prijs een ielig 2-3 jaar oud boompje. Dit was mazzel voor mij omdat deze mensen stoppen met hun bedrijf. Zo heb ik ook mijn oude perenbomen ergens gehaald. Lang leve marktplaats. Misschien kun je eens leboncoin in de gaten houden, of daar zelf een bericht op zetten wat je zoekt, wie weet waar je terecht komt.

Mooi uitzicht! Hier is het wit uitgeslagen.

Compost erbij, palen ernaast, goed vast zetten met auto gordels zodat de boom niet meer zoveel kan bewegen en dan zien we wel. De perenbomen hebben het ook niet allemaal gered maar die waren ook nog een stuk ouder, 30-35 jaar en laagstam. Maar dat was ingecalculeerd, en daar was de prijs ook naar.

Lanoca, welkom. Je zou eens kunnen kijken naar greening the dessert of Africa Woodgrow. Dat zijn ook plaatsen met zeer droge grond, wellicht haal je er nog wat handige ideeën uit.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:51

Lanoca, geen idee hoeveel droogte die aan kunnen maar zou passievrucht en vijg geen optie zijn?
Ik weet dat mijn huisgenoot destijds echt de heerlijkste passievruchten meenam van haar ouders en die woonde ergens in noord Queensland.

Prairy, hoe hou jij de wormen uit de kersen?
We hebben in 2 tuinen een kers gehad maar altijd bomvol net kersenvlieglarven :\
Voor de jam vind ik het niet zo erg als er hier en daar een worm in zit maar om zo te eten vind ik dat niet echt smakelijk (psychisch).
We hebben het 2 jaar met van die gele plakstrips geprobeert maar zonder kippen kom je er gewoon niet van af geloof ik.