prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:42

“What goes up must come down”

Ik ben alleen wel benieuwd wanneer het een keer omlaag gaat.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:44

Ik denk ook dat de prijzen gaan dalen. Begint met de zakelijke panden (door covid is voor veel werkgevers thuiswerken genormaliseerd). En daarna vergrijzing. Dat is al bijna 10 jaar bezig maar vroeger ging je eerder naar een aanleunwoning/ verzorgingshuis. Daar is zo op bezuinigd dus veel meer ouderen blijven langer in hun woning wonen. Maar op een gegeven moment hebben ze toch wel extra zorg nodig.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:53

Ik denk zelf ook dat het daalt, alleen heb ik niet echt een goed argument. Alleen dat de babyboomers een grote groep zijn en toch echt een keer oud gaan worden.

Mijn omgeving denkt niet dat het nog daalt, alleen stabiliseert.

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:58


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41685
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:22

Biks2 schreef:
Denken jullie dat de huizenprijzen wel ooit weer gaan dalen? En op welke grond?

Groei is nooit oneindig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41685
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:23

Biks2 schreef:
Ik denk zelf ook dat het daalt, alleen heb ik niet echt een goed argument. Alleen dat de babyboomers een grote groep zijn en toch echt een keer oud gaan worden.

Mijn omgeving denkt niet dat het nog daalt, alleen stabiliseert.

Vraag en aanbod. Als het aanbod stijgt ten opzichte van de vraag, gaat er stabilisatie plaatsvinden en uiteindelijk daling.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41685
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:24

Rytir schreef:
Ik denk ook dat de prijzen gaan dalen. Begint met de zakelijke panden (door covid is voor veel werkgevers thuiswerken genormaliseerd). En daarna vergrijzing. Dat is al bijna 10 jaar bezig maar vroeger ging je eerder naar een aanleunwoning/ verzorgingshuis. Daar is zo op bezuinigd dus veel meer ouderen blijven langer in hun woning wonen. Maar op een gegeven moment hebben ze toch wel extra zorg nodig.

En uiteindelijk gaan ze ook gewoon dood.

Cer

Berichten: 30179
Geregistreerd: 22-10-01

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:22

ik denk dat tegen de tijd dat de daling inzet, alle mensen die nu net nieuw een huis gekocht hebben, dan met een huis met schuld zitten.. of helemaal moeten blijven zitten tot het afbetaald is. Maar dikke klappers zullen er niet meer gemaakt worden, en vroegtijdig met winst verkopen zal ook niet lukken tzt?

of zou dat niet zo werken?

Fitzroy

Berichten: 25137
Geregistreerd: 11-01-01

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:27

Nou ja, als je ziet dat een huis uit 1972 waar toen 48.000 gulden voor betaald werd, nu voor meer dan € 500000,- weggaat, kun je niet zeggen dat het niet blijft groeien. Tussentijd zijn er nl nog genoeg crises geweest en hypotheekrente van zelfs 12 %.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33828
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:31

Fitzroy schreef:
Nou ja, als je ziet dat een huis uit 1972 waar toen 48.000 gulden voor betaald werd, nu voor meer dan € 500000,- weggaat, kun je niet zeggen dat het niet blijft groeien. Tussentijd zijn er nl nog genoeg crises geweest en hypotheekrente van zelfs 12 %.

Dat heeft niet alleen te maken met alleen de huizenprijzen maar ook met inflatie en met het gemiddelde loon.

Cer

Berichten: 30179
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:32

Fitzroy schreef:
Nou ja, als je ziet dat een huis uit 1972 waar toen 48.000 gulden voor betaald werd, nu voor meer dan € 500000,- weggaat, kun je niet zeggen dat het niet blijft groeien. Tussentijd zijn er nl nog genoeg crises geweest en hypotheekrente van zelfs 12 %.

maar de rek is er dan toch uit?

Ik zou denk nu geen huis willen kopen, dan blijf je er echt mee zitten (oh wacht, ik heb wel een huis gekocht :') ) Nou goed, niet meer tussendoor verhuizen..

Als je 30 jaar geleden een huis gekocht hebt, en nu verkoopt, dan ben je wel lekker bezig denk?

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:35

Ik heb ook een huis gekocht maar met het idee niet meer te hoeven verhuizen. Als doorstroom is dat nu niet handig om te doen denk ik.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:38

_San87_ schreef:
Rytir schreef:
Ik denk ook dat de prijzen gaan dalen. Begint met de zakelijke panden (door covid is voor veel werkgevers thuiswerken genormaliseerd). En daarna vergrijzing. Dat is al bijna 10 jaar bezig maar vroeger ging je eerder naar een aanleunwoning/ verzorgingshuis. Daar is zo op bezuinigd dus veel meer ouderen blijven langer in hun woning wonen. Maar op een gegeven moment hebben ze toch wel extra zorg nodig.

En uiteindelijk gaan ze ook gewoon dood.


Uh ja, de een zijn dood is de ander zijn brood :o

De prijzen van huizen zijn nu zo exorbitant gestegen, dat is geen normale marktwerking meer. Het scheelt wel dat mensen nu hun eigen spaargeld erin steken i.p.v. geleend geld waardoor ze misschien niet meer zo erg onder water komen te staan zoals in 2008-2010 of de jaren 80.

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:41

Zonnetje81 schreef:
Ik heb ook een huis gekocht maar met het idee niet meer te hoeven verhuizen. Als doorstroom is dat nu niet handig om te doen denk ik.

Tja ik heb nu ook een huisje gekocht, mogelijk als doorstroom, maar hoeft niet persee. Kan hem evt ook gaan verhuren :Y)

Ik heb nu wel gekocht omdat ik de kans had, lage rente en daarnaast niet meer geld in huur wilde stoppen. Geld dat ik nu aflos betaalde ik eerst aan huur.
Maargoed, ik heb de luxe dat ik zelf veel geld kon inleggen en dus geen mega hoge hypotheek heb. (25.000 onder taxatie) Voor mijzelf hoop ik dat de prijzen zo hoog blijven. Klinkt hard, maarja... Heb er zelf ook zat genoeg geld inzitten.

Cer

Berichten: 30179
Geregistreerd: 22-10-01

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:42

ik zit een beetje in een soort gebied waar ze steeds luxere huizen en dingen plaatsen, dus ik hoop dat daardoor de waarde van mijn appartementje gewoon ook stijgt :j

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:35

Winged schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik heb ook een huis gekocht maar met het idee niet meer te hoeven verhuizen. Als doorstroom is dat nu niet handig om te doen denk ik.

Tja ik heb nu ook een huisje gekocht, mogelijk als doorstroom, maar hoeft niet persee. Kan hem evt ook gaan verhuren :Y)

Ik heb nu wel gekocht omdat ik de kans had, lage rente en daarnaast niet meer geld in huur wilde stoppen. Geld dat ik nu aflos betaalde ik eerst aan huur.
Maargoed, ik heb de luxe dat ik zelf veel geld kon inleggen en dus geen mega hoge hypotheek heb. (25.000 onder taxatie) Voor mijzelf hoop ik dat de prijzen zo hoog blijven. Klinkt hard, maarja... Heb er zelf ook zat genoeg geld inzitten.


Soms heb je weinig keuze en nu is inderdaad de rente laag. Toen ik hier kocht was de rente hoog en zo is het altijd iets.

Mijn nieuwe huis is ook 25.000 onder de taxatie aangekocht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41685
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:39

Fitzroy schreef:
Nou ja, als je ziet dat een huis uit 1972 waar toen 48.000 gulden voor betaald werd, nu voor meer dan € 500000,- weggaat, kun je niet zeggen dat het niet blijft groeien. Tussentijd zijn er nl nog genoeg crises geweest en hypotheekrente van zelfs 12 %.

Ja, dat heet inflatie. 80 jaar geleden was de hypotheek 100 gulden per jaar en dat was heel veel geld.

De huizenprijzen zijn nu debiel hoog omdat er meer vraag is dan aanbod, tel daarbij de ontzettend lage rentepercentages. Als dat omdraait, kelderen de prijzen vanzelf weer tot een redelijk niveau.

Als je dan nu als starter gekocht hebt, dan doet dat wel pijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41685
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:43

Cer schreef:
ik denk dat tegen de tijd dat de daling inzet, alle mensen die nu net nieuw een huis gekocht hebben, dan met een huis met schuld zitten.. of helemaal moeten blijven zitten tot het afbetaald is. Maar dikke klappers zullen er niet meer gemaakt worden, en vroegtijdig met winst verkopen zal ook niet lukken tzt?

of zou dat niet zo werken?

Ja, zo werkt dat wel. Heel banketstaaf, maar rente kun je ook maar x-jaar vastzetten. Als die termijn verstreken is en het rentepercentage is dan 12%, dan moet je flink gaan betalen. Tel daarbij op dat de hypotheekrenteaftrek ook afgebouwd gaat worden.

Fitzroy

Berichten: 25137
Geregistreerd: 11-01-01

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:47

Maar die inflatie blijf je toch houden? Het is echt niet zo dat je huis over 30 jaar minder waard is dan nu. Daar geloof ik helemaal niets van. Ik denk dat het mogelijk op kortere termijn zou kunnen spelen. Maar dan kom je alleen in de knoei als je zelf niets terugkoopt.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33828
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:55

Nee over 30 jaar is het waarschijnlijk geen probleem nee. Maar als je met 2 salarissen op maximale hypotheek een huis hebt gekocht en over 5 jaar klapt de boel. En jouw relatie ook. En je moet verkopen met verlies, want ja 1 salaris is niet genoeg volgens de bank. Dan zit je beide met een zieke schuld en kan je ook niet zo een huis weer kopen.

Hopelijk kunnen wij als dat gebeurt wel een huis kopen (op 1 salaris). :=

Cer

Berichten: 30179
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:58

MarlindeRooz schreef:
Nee over 30 jaar is het waarschijnlijk geen probleem nee. Maar als je met 2 salarissen op maximale hypotheek een huis hebt gekocht en over 5 jaar klapt de boel. En jouw relatie ook. En je moet verkopen met verlies, want ja 1 salaris is niet genoeg volgens de bank. Dan zit je beide met een zieke schuld en kan je ook niet zo een huis weer kopen.

Been there done that :j
Nou ja, niet een maximale hypotheek, maar toentertijd was 240.000 voor een eengezinswoning best gangbaar.. 10 jr geleden denk...
Gelukkig restschuld kunnen betalen, en appartementje kunnen kopen... wat dus hopelijk meer waard wordt dan nu, maar ik denk t niet :') Nou ja, dan maar quitte

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33828
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:06

Maar met de stijgende inflatie en de niet mee-stijgende lonen hebben veel mensen met zo’n hoge hypotheek denk ik niet genoeg gespaard om zo’n restschuld af te kunnen lossen.

Hopelijk biedt dit perspectief voor anderen die een huis willen. :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41685
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:06

Fitzroy schreef:
Maar die inflatie blijf je toch houden? Het is echt niet zo dat je huis over 30 jaar minder waard is dan nu. Daar geloof ik helemaal niets van. Ik denk dat het mogelijk op kortere termijn zou kunnen spelen. Maar dan kom je alleen in de knoei als je zelf niets terugkoopt.

Klopt. Normaal heb je met je loon dan ook iets dat inflatiecorrectie heet.

En huizen kunnen welzeker veel minder waard worden. Ook over 30 jaar.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:09

Cer schreef:
Als je 30 jaar geleden een huis gekocht hebt, en nu verkoopt, dan ben je wel lekker bezig denk?


Wij kochten 5 jaar geleden ons huis en nu inmiddels 2 ton overwaarde.
Zo snel kan het gaan.

Ons huis stond ook al 2 jaar te koop. Niemand wilde in de polder wonen.
Sinds corona is 'buiten' wonen ineens helemaal hot en komen hier dus allerlei mensen vanuit de randstad die de prijzen belachelijk opdrijven.

(En die vervolgens gaan klagen over het geluid van kippen, en stank overlast van het bemesten en en en... :')

Raineri
Berichten: 6252
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:12

MarlindeRooz schreef:
Nee over 30 jaar is het waarschijnlijk geen probleem nee. Maar als je met 2 salarissen op maximale hypotheek een huis hebt gekocht en over 5 jaar klapt de boel. En jouw relatie ook. En je moet verkopen met verlies, want ja 1 salaris is niet genoeg volgens de bank. Dan zit je beide met een zieke schuld en kan je ook niet zo een huis weer kopen.

Hopelijk kunnen wij als dat gebeurt wel een huis kopen (op 1 salaris). :=



Zo sta ik er precies in. Ook al kunnen wij echt wel wat besteden: ik wil het niet eens door alle risico’s die het met zich mee brengt.