Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:56

Wij hebben bouwkundige keuring laten doen en dat heeft veel meerwaarde, ze zien veel en geven reëel advies

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 01:45

Wij hadden een bod gekregen waarvan er voorbehoud was van bouwtechnische keuring voor het tekenen. Vond dat dus totaal niet interessant. Maar wij hebben met onze vorige woning namelijk wel toegelaten. Eindstand bleek dat de woning in prima staat was maar dat ze ging vragen wat bepaalde verbouwingen zouden gaan kosten die niks met de bouwtechnische staat te maken hadden. Zij zag er dus vanaf want de verbouwing werd te duur. Uiteindelijk hadden de overige partijen dus ook geen interesse meer en konden we weer opnieuw beginnen met de bezichtigingen.

Dus één keer nooit meer.
Ik hou zelf niet van risico's nemen dus hebben wel onder voorbehoud van financiering geboden. Alleen tot 300.000 en niet het volledige bedrag. De mensen die onze woning kopen hebben dat ook tot 350.000 gedaan. Helemaal prima, ze verkopen een huis dus komt wel goed. Maar snap de zekerheid daarin wel.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 10:47

Bij onze vorige woning hadden de verkopers al een bouwtechnische keuring uit laten voeren, dat rapport hebben we toen ingezien.
Toen we het eenmaal gekocht hadden, bleek dat de vloer van de zolder zo slecht was dat de zolder er compleet uit moest. Toen nog even contact gehad met de verkopers: de bouwkundige keuring bleek dus niet onder het tapijt te mogen kijken en dat lag dus op die vloer.
Zelfde gold trouwens voor de vloer van de woonkamer, daar moest ook een flink deel vervangen, de balklaag van de uitbouw moest flink versterkt.... allemaal zaken die er dus niet uit komen bij een bouwtechnische keuring.
Toen we dat huis weer verkochten hebben de kopers in de eerste dag laten keuren, daar hadden wij alle vertrouwen in en dat bleek terecht. Niets gevonden, in uitzonderlijk goede staat voor een huis van die leeftijd. Dus ze hebben de koop doorgezet.
Daar moet ik wel bij zeggen dat dat een andere markt was dan nu. We hebben dat huis binnen 3 maanden verkocht, dat was toen extreem snel.

Het huis waarin we nu wonen hebben we niet meer bouwtechnisch laten keuren, we hebben mijn schoonvader meegenomen, die ziet veel meer dan iemand van zo'n bureau :j

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:04

Achterom schreef:
Bij onze vorige woning hadden de verkopers al een bouwtechnische keuring uit laten voeren, dat rapport hebben we toen ingezien.
Toen we het eenmaal gekocht hadden, bleek dat de vloer van de zolder zo slecht was dat de zolder er compleet uit moest. Toen nog even contact gehad met de verkopers: de bouwkundige keuring bleek dus niet onder het tapijt te mogen kijken en dat lag dus op die vloer.
Zelfde gold trouwens voor de vloer van de woonkamer, daar moest ook een flink deel vervangen, de balklaag van de uitbouw moest flink versterkt.... allemaal zaken die er dus niet uit komen bij een bouwtechnische keuring.
Toen we dat huis weer verkochten hebben de kopers in de eerste dag laten keuren, daar hadden wij alle vertrouwen in en dat bleek terecht. Niets gevonden, in uitzonderlijk goede staat voor een huis van die leeftijd. Dus ze hebben de koop doorgezet.
Daar moet ik wel bij zeggen dat dat een andere markt was dan nu. We hebben dat huis binnen 3 maanden verkocht, dat was toen extreem snel.

Het huis waarin we nu wonen hebben we niet meer bouwtechnisch laten keuren, we hebben mijn schoonvader meegenomen, die ziet veel meer dan iemand van zo'n bureau :j


Ja, lastig. Ik snap jouw overwegingen en daar kan ik me ook wel in vinden. Ik ga eerst maar eens kijken as woensdag en dan mijn hoofd breken over het bod. Misschien kan ik mijn pa wel meenemen naar het bezichtigen.

future_vet
Berichten: 2617
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:08

Wij hebben dus 1,5 week terug laten keuren. En we hadden echt een pietje precies mee. Kosten direct waren zo’n €15K. De verkopers schrokken daar wel van. Onze aankoopmakelaar heeft nog 5K van onze aankoopprijs weten af te praten ;) dus ik ben erg blij met de keuze het wel te doen.

En dankzij dat uitgebreide rapport wisten we ook wat t ging kosten om te fixen en dus voor bouwdepot nuttig geweest.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:38

Wat wel een nadeel is als je geen bouwkundige keuring laat doen, is dat het juridisch nog wel eens lastig kan worden om iets te verhalen op de verkopers als je daar recht op hebt. Want hoe toon Je dan aan dat je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan?

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 13:04

Doubtless schreef:
Wat wel een nadeel is als je geen bouwkundige keuring laat doen, is dat het juridisch nog wel eens lastig kan worden om iets te verhalen op de verkopers als je daar recht op hebt. Want hoe toon Je dan aan dat je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan?

Dat is sowieso lastig, ook mét bouwtechnische keuring. Dat zie je wel in mijn verhaal, ook met die keuring viel er niets te verhalen, want dat zat nu net niet bij de keuring in :n
Een keuring is geen vereiste, wij hadden zelf een lijst gemaakt met gebreken op basis van onze eigen inventarisatie waarbij we dus iemand mee hadden die vele malen meer ervaring heeft met verbouwen en heel goed weet wat de zaken kosten.
Met alle respect, maar zo'n bureau roept vaak maar wat.
Daar zou ik dus zelf echt geen conclusies aan verbinden, zoals bijvoorbeeld future_vet blijkbaar wel doet. Ik hoop voor haar dat ze een flinke post onvoorzien meeneemt, want ondanks de keuring is en blijft er veel dat je niet weet.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:54

Wij waren op zoek naar een (extreem) klushuis en hebben een bouwbegeleider in de arm genomen. Hij ging mee met de bezichtiging en heeft geholpen een begroting op te stellen die later gebruikt kon worden voor de taxatie en de aanvraag van het bouwdepot. We hebben ook nog een bouwkundige keuring laten uitvoeren, maar daar kwamen dus geen verrassingen meer uit. Nadat we de sleutel hebben gekregen is de bouwbegeleider als een soort consultant voor een deel betrokken gebleven tijdens de eerste paar maanden van de verbouwing.

Dark7
Berichten: 183
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 17:32

Zijn er hier mensen die op move een bod hebben uitgebracht, wat via mail contact met de makelaar afgewezen is, maar het bod op move nog wel lopend staat? ( zo’n 3 weken al)?

future_vet
Berichten: 2617
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:10

Achterom schreef:
Doubtless schreef:
Wat wel een nadeel is als je geen bouwkundige keuring laat doen, is dat het juridisch nog wel eens lastig kan worden om iets te verhalen op de verkopers als je daar recht op hebt. Want hoe toon Je dan aan dat je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan?

Dat is sowieso lastig, ook mét bouwtechnische keuring. Dat zie je wel in mijn verhaal, ook met die keuring viel er niets te verhalen, want dat zat nu net niet bij de keuring in :n
Een keuring is geen vereiste, wij hadden zelf een lijst gemaakt met gebreken op basis van onze eigen inventarisatie waarbij we dus iemand mee hadden die vele malen meer ervaring heeft met verbouwen en heel goed weet wat de zaken kosten.
Met alle respect, maar zo'n bureau roept vaak maar wat.
Daar zou ik dus zelf echt geen conclusies aan verbinden, zoals bijvoorbeeld future_vet blijkbaar wel doet. Ik hoop voor haar dat ze een flinke post onvoorzien meeneemt, want ondanks de keuring is en blijft er veel dat je niet weet.



Ik denk dat er heel veel verschil tussen keurders zit.
Die van ons bleek erg nauwkeurig te zijn, dat vond de verkoper ook. Want die van hun destijds keek niet zo nauw.
Alles in detail bekeken en genoteerd. Ons verslag is 58 pagina’s. Er is gebruik gemaakt van een drone om alle dakpannen te bekijken. Alle aansluitingen van dakkapel en schoorsteen etc.

Maar tuurlijk er zullen vast dingen bij zitten die wegens logistieke redenen niet te bekijken zijn.
Ik denk dat t ook erg scheelt uit welk jaar je huis komt of er dan nog onverwachte dingen te verwachten zijn.
Maar ik zie de meerwaarde er in ieder geval wel van in.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 05:01

@achterom: in jullie situatie is het misschien zo gelopen. Maar ik vind dat er veel aannames doorgetrokken naar algemene waarheden doorgetrokken worden in je bericht.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 09:22

Dat mag je vinden natuurlijk. Waar ik voor wil waarschuwen is dat er soms echt teveel waarde gehecht wordt aan die keuringen. Alles dat niet zichtbaar is aan de buitenkant, wordt er dus niet in meegenomen.
Ik snap dat niet iedereen familie heeft met bouwtechnische kennis, sterker nog, dat lijkt steeds minder te worden. Dus dat je je ergens op wilt baseren is dan heel logisch. Maar wees je bewust van wat het wel en niet is. En hoeveel (on)zekerheid het geeft.

@future_vet: bedoel je dat een oud huis volgens jou meer kans heeft op gebreken? Daar kan ik je helaas in teleurstellen.... dat is niet per se altijd het geval :n zo kan ik me bijvoorbeeld een huis herinneren uit 1977 dat dermate slecht gebouwd bleek, dat het 13 jaar geleden moest worden gesloopt, was gewoon geen redden meer aan.
Ik zou altijd aanraden om iedere woning, jong of oud, goed onder de loep te (laten) nemen.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:05

Oef, dat verwacht je niet met een woning uit 1977.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 23:04

Iemand hier een tip? Familielid gaat bieden op een huis via inschrijving. Moet dus meteen een eindbod neerleggen. Fin. voorbehoud is niet nodig. De huidige bewoners gaan scheiden, hebben het huis net helemaal opgeknapt. Ze vraagt zich af wat ze in de brief (ivm mogelijk gunnen) moet schrijven…?

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 03:41

Dat ze flexibel is om in de loop mee te bewegen met de wensen van de verkopers. Verder zal die stel niet zo geënt zijn op sociale voorkeuren gok ik. Die willen gewoon snel hun huis verkopen voor zoveel mogeljjj geld.

Urona447
Berichten: 2803
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:11

Bij onze oude boerderij uit 1900 hebben we destijds ook een bouwkundige keuring gedaan, hier kwam weinig bijzonders uit maar tijdens de verbouwwerkzaamheden bleek dat 5 van de 6 gebinten zwaar verrot aan de onderkant waren.

Dus ik ga er ook wel in mee dat het niet altijd een garantie is dat er geen extra problemen aanwezig zijn.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:48

Urona447 schreef:
Bij onze oude boerderij uit 1900 hebben we destijds ook een bouwkundige keuring gedaan, hier kwam weinig bijzonders uit maar tijdens de verbouwwerkzaamheden bleek dat 5 van de 6 gebinten zwaar verrot aan de onderkant waren.

Dus ik ga er ook wel in mee dat het niet altijd een garantie is dat er geen extra problemen aanwezig zijn.


Een bouwkundige keuring is ook geen volledig onderzoek naar de staat van de woning. Ze kunnen beoordelen wat ze zien, maar meer ook niet.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 17:22

Bij een ouder huis zal je zowieso altijd verassingen tegenkomen als je het gaat verbouwen, hier toen ook iemand meegenomen die veel van bouw afweet bij het bekijken van de woning voor ik het kocht, en die heeft al ettelijke huizen verbouwt en gebouwt heeft dus weet waar naar te kijken.

Maar dan eergisteren stootten we ook ineens op een metalen steunbalk achter de bepleistering die onderaan helemaal verroest was door opstijgend water wat we niet hadden kunnen zien bij de bezichtiging.

Nikki_
Berichten: 1470
Geregistreerd: 01-02-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 17:29

Hoi! Heeft iemand hier ervaring met een werkgeversverklaring tijdens reïntegratie? In principe is de bedoeling dat ik met 6 weken weer op mijn fulltime uren zit, mogen ze dan die meenemen of moet het echt van dit moment (=85%)?

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 17:46

Wij verkochten een bijna 40 jaar oud huis waar wij weinig aan gedaan hadden afgezien keuken/badkamer en nieuwe cv.
Kregen wij na net iets meer dan een jaar na verkoop een belletje van de receptioniste van onze makelaar dat de kopers daar geklaagd hebben dat de (40 jaar oude) schuifdeur niet meer schoof en ze die voor 1500 hadden laten repareren.
En de cv die netjes onderhouden was waar onderhoudsstickers op zaten (en nog binnen garantie periode zat): ik stuurde hun een appje toen de firma mij een berichtje stuurde dat het tijd was voor onderhoud.
Ik kreeg van hun toen terug dat zij al door een ander onderhoud hadden laten uitvoeren. Zonder klacht dat er toen iets mis was. Dit was maanden voordat ze de makelaar gebeld hadden.
Maar blijkbaar was er toen of waarschijnlijk later iets verstopt wat door slecht onderhoud dus niet gedekt zou worden door de garantie. Kosten zouden 2.000 euro zijn geweest.

Ik heb toen gevraagd of dit werkelijk normaal is om zo laat te melden. Heb daarna nooit meer iets gehoord, dus de makelaar was het waarschijnlijk wel met mij eens.

Mijn zwager heeft bijna hetzelfde gehad. Daar belde de koper hem rechtstreeks op een gegeven met klacht over een lekkend dak. Mijn zwager zei dat hij de makelaar maar moest bellen als tussenpersoon en die heeft toen ook nooit meer iets gehoord.

Hutcherson

Berichten: 7361
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:08

Uh... Wij hebben ook een lekkend dak in de schuur. Oh en de vloer verloopt ietsje in ons huis wat we vorig jaar gekocht hebben... Is dat niet het risico van de koper? Hoezo komen kopers daar mee aankakken?
Kijk bij ons hebben ze nog even vlak voor de sleuteloverdracht een notariele akte opgesteld voor een vaag project vanuit de gemeente. Die waren ze even vergeten met ons te delen. Daar gaan we zeker iemand voor aansprakelijk stellen. Maar dat gaat over een miljoenenproject in onze achtertuin :+
Niet het lekkende schuurdak.

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:15

Nikki_ schreef:
Hoi! Heeft iemand hier ervaring met een werkgeversverklaring tijdens reïntegratie? In principe is de bedoeling dat ik met 6 weken weer op mijn fulltime uren zit, mogen ze dan die meenemen of moet het echt van dit moment (=85%)?


In principe moet dat geen probleem zijn, loonsverhoging binnen zes maanden wordt ook meegenomen. Wat wel een ‘probleem ‘ kan zijn is dat je nu nog niet volledige werkt omdat (nog?) ziek bent. Een en ander hangt ook een beetje af van het beleid van de bank. Maar je adviseur kan je daar meer over vertellen.

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:26

Wij hebben na de koop ook nog verhaal geprobeerd te halen bij de verkoper (in eerste instantie via de makelaar). Niet alleen hadden we een lek dak in de schuur (kosten liepen in de duizenden euro’s), maar ook in het woonhuis. En dan hebben we het niet eens gehad over de talloze (bouwkundige) gebreken die we zijn tegengekomen. Variërend van lekkende waterleiding in de muur, slechte constructie van muren en kozijnen, schimmel onder het laminaat tot forse houtwormschade in de vloer van de verdieping (welke volledig vervangen moest worden). Voor de lekkende daken hebben we een kleine vergoeding gekregen, de rest hebben we maar voor lief genomen omdat we geen trek hadden in een lange procedure. We konden onze tijd wel beter gebruiken bij de verbouwing die hier onbedoeld uit voortkwam.

Een bouwkundige keuring had hier ook weinig kunnen uitrichten, bijna niks was zichtbaar zonder te moeten slopen. Het enige wat misschien gezien had kunnen worden was de staat van het platte dak wat is gaan lekken. Neemt niet weg dat iemand met verstand van bouwtechnische zaken je kan helpen bij het inschatten van zaken die aandacht nodig hebben. Zeker als je er zelf geen verstand van hebt, maar zaligmakend is het niet.

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:32

Moska had de verkoper dat dan kunnen weten als het niet zichtbaar was?

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:31

Zo hebben wij ons huis in 2013 gekocht en er zou zogenaamd in 2008 een nieuwe ketel in zijn gehangen. Dan denk je kan nog mooi even vooruit. Na 1 dag ging het ding al in storing. Had hij zogenaamd nooit last van gehad. Wij trokken aan het kortste eind toen...

Na ee dik jaar begon dat ding enorm te lekken... uiteindelijk maar vervangen door een nieuwe...
Iemand die wij kenden wilde de oude ketel wel hebben. Wat bleek? Hij kwam uit 1994...

Dat het een oude ketel was. Prima.. maar zeg dan niet dat het 1 uit 2008 is.

Maar waarschijnlijk is de nieuwe gebruikte ketel in 2008 daar geplaatst ipv dat hij uit 2008 kwam.

Vond ik behoorlijk misleidend toen...