Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:41

Dat is inderdaad wel zuur. Ik kan het niet zo goed inschatten in regio’s buiten mijn eigen, maar hier is er onder de 550k geen eensgezinswoning meer te krijgen.

Als verkoper heb je natuurlijk ook de keuze om het lager in de markt te zetten en dan hopen op veel biedingen om het dan snel verkocht te krijgen, of hoger inzetten en dan afwachten. Het kan dus zijn dat er ook een element bij zit dat deze eigenlijk al wat lager geprijsd zijn dan wat echt de marktwaarde is en ze er dan op rekenen dat het toch wel meer wordt.

In mijn optiek zijn er toch ook best wel veel mensen die gewoon een te grote wensenlijst hebben tov budget wat we hebben (zeg niet dat dit bij jou zo is).

Als ik naar mezelf kijk is mijn wensenlijstje eigenlijk ook 2 ton groter dan wat ik eigenlijk te besteden heb :\

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:10

Wij zijn uiteindelijk bij een huis wezen kijken wat we eigenlijk te duur vonden en hebben het gelukkig onder de vraagprijs kunnen kopen, in eerste instantie wilde mijn vriend niet gaan kijken vanwege de prijs.

Wat een geld voor een eengezinswoning, voor een ton minder koop je hier een 2 onder 1 kap.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:17

Regio arnhem - doetinchem heb je een eensgezinswoning voor 300.000 (hoek).
Wat een bedragen zeg.
Wij bekeken toen een vrijstaande woning met vp 385.000. Echt gaaf huis. 7000m2 erbij met mogelijkheid tot een hectare erbij te kopen. 2 schuren. Wel snelweg in je achtertuin. Weggegaan voor 475.000
Bizar.
Andere huizen 50.000 eroverheen en 35.000 euro. Allemaal vrijstaande woningen toen. Ik mis de huizenjacht niet zo.

96Laura

Berichten: 534
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Naast de buren :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:24

future_vet schreef:
96Laura schreef:
Ik snap je gevoel future vet. Ik heb hier eerder mijn frustraties en blijdschap gedeeld, maar nu is het tijd om ook wat tips te delen. Ik heb uiteindelijk maar 1 woning gekocht dus het kan net zo goed toeval zijn, maar wellicht heeft een ander er wat aan in de zoektocht.

Wij durfden het niet aan om zonder voorbehoud te bieden. Om een streepje voor te hebben op de concurrentie hebben we uiteindelijk een voorbehoud van financiering opgenomen in ons bod, maar niet voor het gehele bedrag. Uiteindelijk nemen we wel het hele bedrag op (dus houden we meer in onze spaarpot voor inrichting/renovatie). Het is gewoon net iets zekerder voor de verkoper op die manier. We hebben ook onder voorbehoud van bouwkundige keuring geboden. Dit omdat het huis al iets ouder is, we deden zonder bij nieuwere woningen. De verkoopmakelaar gaf aan dat de meeste verkopers een bouwkundige keuring geen groot obstakel vinden want meestal is de staat al wel in beeld bij de verkoper. Verkopers die geen bouwkundige keuring willen, hebben naar mijn mening dan ook mogelijk wat te verbergen.

We hebben een apart bedrag geboden dat op zou vallen en een brief bijgevoegd waarin we de bewoners 'gespiegeld' hebben. Het is een sales/marketing truc en ik pas hem ook in recruitment toe. Je wilt dat mensen je aardig gaan vinden en mensen vinden vaak mensen aardig die op ze lijken. De verkopers hebben een kat dus wij hebben in onze brief ook benoemd dat we een kat hebben, ik zag een foto van een paard op de manege en ik heb genoemd dat ik in die plaats paardrijd. Je moet het niet overdrijven, maar gelijke grond vinden kan geen kwaad.

Tot slot wens ik iedereen veel geluk, dat hebben wij uiteindelijk ook gehad. We hebben nauwelijks (500euro) overboden maar konden snel schakelen omdat we starters in een huurwoning zijn. Andere bezichtigingen zijn afgezegd en het huis wordt ons gegund.


Jep dat doen wij ook allemaal.
Hoogte bod - 15K “eigen geld” zonder voorbehoud.
En idd ook brief erbij enzo in de hoop dat het gegund word.

manic schreef:
Bijzonder dat starters en mensen met overwaarde en of jubel(kwart)-ton in dezelfde markt zitten qua objecten.


We zoeken een eengezinswoning van ca 400-450K.
Dus helaas voor ons ook mensen die uit een appartementje komen.
Of mensen in scheiding die hun grote koophuis hebben verkocht met veel overwaarde en dus met hun 1 mans loon + overwaarde wel de woning kunnen krijgen.




Voor de volledigheid de 4 huizen wat wij hebben geboden en waarvoor ze verkocht worden.

1. Vp 435. Wij boden 440 (ivm startersgrens) is verkocht voor meer. (Definitieve nog niet verkocht)
2: vp 400. Wij boden 425 (waarvan 410 onder voorbehoud). Verkocht voor 440 zonder voorbehoud.
3. Vp 425. Wij boden 440 (waarvan 425 onder voorbehoud). Verkocht voor 480 zonder voorbehoud.
4. Vp 415. Wij boden 435 (waarvan 420 onder voorbehoud) verkocht voor meer dan 440.

Hier is overbieden dus echt nog de norm.

Regio Amersfoort


Maar als ik dit zo lees dan bied je 2 keer over waarbij de overbieding deels gefinancierd moet worden door de bank. Dan hangt het wel van de taxatie af ja.. Niet aantrekkelijk voor een verkoper.

future_vet
Berichten: 2617
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:33

Wat is t alternatief? Een lager bod doen?
Of ja 40K spaargeld hebben. Maar een gemiddelde starter heeft dat toch niet?
Dat is mijn bruto jaarsalaris.
Tenzij ik in sociale huur zou scheefwonen en dus echt 2000 kan sparen maandelijks dan duurt dat echt nog zeker 1.5 jaar.

En dan heb ik het over eengezinswoninkjes van krap 90m2 in een woonwijk waar nog 50% sociale huur is. Dat zouden toch bij uitstek de starterswoningen moeten zijn…

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:34

En 15 k zonder voorbehoud is ook niet echt om als verkoper van onder de indruk te zijn. Dat is op die prijzen maar 4% zonder voorbehoud. Daar zou ik ook niet warm voor lopen.

future_vet
Berichten: 2617
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:38

Fitzroy schreef:
En 15 k zonder voorbehoud is ook niet echt om als verkoper van onder de indruk te zijn. Dat is op die prijzen maar 4% zonder voorbehoud. Daar zou ik ook niet warm voor lopen.


Klopt is in percentage natuurlijk niet veel.
Maar als er meerdere starters zijn die soortgelijk bod doen is dat wel degelijk van doorslaggevende reden. Bedrag onder voorbehoud moet natuurlijk wel lager liggen dan verwachte taxatiewaarde.

96Laura

Berichten: 534
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Naast de buren :D

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:42

Ik begrijp dat het lastig is hoor, maar je zit net te hoog te zoeken dan helaas. Ben het wel oneens met Fitzroy, alles wat je kan inzetten moet je inzetten. Zou alleen niet overbiedingen laten financieren door de bank want dat is altijd onzeker. Wij hebben voor 415 gekocht en onder voorbehoud van 400 gekocht.

future_vet
Berichten: 2617
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:49

Ik heb zelf dus t idee dat t puur komt omdat het dus overbieden is en ik daarom schaakmat gezet word..

Als men nou hun huis gewoon voor de vraagprijs zouden verkopen hè :’) daar zouden ze starters mee helpen.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:51

Over taxatie gesproken. Is er wel eens iemand geweest waarbij de taxatie lager uitviel dan de prijs die is geboden?
Dus dat je de financiering niet rond krijgt? Ik heb het idee dat als die taxateurs niet vooraf de benodigde hoogte van de aankoopprijs zouden weten dat er hele andere bedragen uit de taxaties zouden komen :')

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 23:06

De taxatie stond bij mij gewoon in calcasa voor zowel het appartement wat ik verkocht als het huis wat ik kocht. Kost een paar tientjes, maar hoefde ook niet meer taxatie te laten doen.

En volgens mij hebben die verkoopsmakelaars ook vaak een side business in hypotheken. In ieder geval riep die van de verkoper bij mij gelijk dat hij de financiering wel kon regelen, dus dan ben je met je voorbehoud ook nergens volgens mij.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 23:12

Bij mij zat er zo'n 15,000 tussen taxatie en mijn bod, maar dat had ik gelukkig liggen. Was het voor mij ook waard om een badkamer en keuken naar mijn smaak te krijgen ipv te moeten verbouwen.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 23:45

Hutcherson schreef:
Over taxatie gesproken. Is er wel eens iemand geweest waarbij de taxatie lager uitviel dan de prijs die is geboden?
Dus dat je de financiering niet rond krijgt? Ik heb het idee dat als die taxateurs niet vooraf de benodigde hoogte van de aankoopprijs zouden weten dat er hele andere bedragen uit de taxaties zouden komen :')


Nou hier was het huis dus getaxeerd door ons voor hypotheek, en was 7 ton en kwam overeen met de vraagprijs. Als we daar dus over waren gegaan was het zuur geweest. Gelukkig was het geaccepteerd ongeveer 7000 onder de vraagprijs, dus iets minder betaald. Maar goed, was dus eigenlijk best krap.

Verbouw depot dat we erbij willen, meegenomen in taxatie en toen kwam hij op 750k. Is een vrijstaande woning, mag dubbel bewoond zijn (2 huisnummers), 1050m2 grond en 180m2 groot + bijgebouw (garage en kantoort). Hadden dus eerst bij een andere woning gekeken, 7 ton geboden, moest ook nog veel voor worden gedaan en is over de vraagprijs gegaan zonder enkele voorbehouden. Sta je dan toch van te kijken gezien dat andere huis doorslag had en wat vocht problemen. Dat je dan voor zo'n prijs waar nog wat aan gedaan moet worden, zonder voorbehouden doet.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 23:59

Ik vind het bieden/kopen zonder voorbehoud zowiezo spannend. Dat mensen dat durven. Uiteraard weet je ongeveer wat je kunt lenen maar het zal net afgekeurd worden vanwege de vele documenten die moeten worden aangeleverd. Of de relatie gaat uit of iemand komt te overlijden. Dan zit je mooi te kijken. Tenzij je 7 ton op je bank hebt staan.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 00:50

Lotte_Wessel schreef:
Hoe is het met de huizen jacht hier? Iemand inmiddels nog geslaagd met de zoektocht?



Nog steeds niet. Woensdag weer naar de hypotheek adviseur. Zijn bijna een jaar verder, dus met salarisstijging etc kan ik volgens mij een hogere hypotheek krijgen. Dus even informeren of ik niet toch in een iets hoger budget kan gaan loeren.
Maar t is en blijft hopeloos

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:40

Hutcherson schreef:
Ik vind het bieden/kopen zonder voorbehoud zowiezo spannend. Dat mensen dat durven. Uiteraard weet je ongeveer wat je kunt lenen maar het zal net afgekeurd worden vanwege de vele documenten die moeten worden aangeleverd. Of de relatie gaat uit of iemand komt te overlijden. Dan zit je mooi te kijken. Tenzij je 7 ton op je bank hebt staan.

Ik heb mijn huis ook verkocht aan iemand zonder voorbehoud. Die had een werkgever die dat bedrag zou betalen en waar de koper dan als het ware de hypotheek bij zou krijgen. Hij wilde hem graag in dienst houden in het dorp.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:41

Onze taxateur had een typfout gemaakt in het rapport met zeer grote gevolgen. Blijkt dat zo’n typfout niet hersteld mag worden, maar dat er dan een volledig nieuwe taxatie door een andere taxateur moet worden gedaan. Toen kregen wij het ook wel even benauwd. Gelukkig is het goedgekomen en hebben we die eerste taxateur nog twee keer teruggevraagd om het huis opnieuw na verbouwing te taxeren, zodat de rente naar beneden kon. Heel fijn om zo het effect van je harde werk te zien.

Inderdaad niet fijn om nu als starter zonder hulp van vermogende ouders de markt op te moeten. Mijn zoon is nog maar 16, maar we hebben samen met hem al een plan gemaakt om op zijn 25e minimaal 30k te hebben gespaard als klein opstapje op de woningmarkt. Ik hoop dat het hem zo inspireert dat hij daar ruim overheen schiet. Als ik zie wat de krapte op de arbeidsmarkt doet met de salarissen voor die pubers, dan heb ik goede hoop voor hem!

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 06:49

Ik was doorstromer en heb het risico genomen. Maar bracht dus ook echt veel eigen geld mee en had maar een beperkte hypotheek nodig. Dus ook zonder voorbehoud geboden. Die 10 % boete kon ik wel ophoesten. Uiteindelijk was dit inderdaad van doorslaggevend belang en kozen ze voor mij.

Steenbok12
Berichten: 7843
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:17

Hier was ons huis getaxeerd op de vraagprijs (en onze biedprijs). Ik zou ook niet hoger durven bieden o.v.b. van financiering dan de vraagprijs. Die is ook vaak niet voor niks gesteld.

Wbt stille verkoop. Dat hadden wij, er was alleen een verkopend makelaar geweest waar zij een huis van hebben gekocht van inschatting van de marktwaarde. Wij hadden toevallig echt net de eerste afspraak staan bij aankoop makelaar. Dus die heeft ons geholpen met contract opstellen etc. Voor ons wel extra geld en verkoper kwam er lekker mee weg. Ik vond het prima want idd over verhitte markt en nu dus geen overbieding hoeven doen :') en vond iemand om onze vragen te stellen ook heel fijn.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 07:35

future_vet schreef:
Ik heb zelf dus t idee dat t puur komt omdat het dus overbieden is en ik daarom schaakmat gezet word..

Als men nou hun huis gewoon voor de vraagprijs zouden verkopen hè :’) daar zouden ze starters mee helpen.

De categorie waarin jij kijkt kan ik nauwelijks starterswoningen noemen....

future_vet
Berichten: 2617
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:01

Achterom schreef:
future_vet schreef:
Ik heb zelf dus t idee dat t puur komt omdat het dus overbieden is en ik daarom schaakmat gezet word..

Als men nou hun huis gewoon voor de vraagprijs zouden verkopen hè :’) daar zouden ze starters mee helpen.

De categorie waarin jij kijkt kan ik nauwelijks starterswoningen noemen....



Door de prijs of type woning?

90m2 met 2 slaapkamers.
Deze woningen waren in 2019 nog 300K en nu dus richting 450K.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:03

Misschien eens kijken in een andere regio? Want hier in de buurt vind je 90m2 met 2 slaapkamers nog voor 300.000-350.000.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:07

Of doe net als wij, koop een klushuis :+
En nee, ik raad het je niet aan, tenzij je zelf gouden handen hebt. Of vrienden die dat hebben.
Want ook klussen is enorm duur geworden.
Maar dat was voor ons de enige mogelijkheid om zonder overbieden hier in de regio aan een huis te komen.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:14

Hutcherson schreef:
Ik vind het bieden/kopen zonder voorbehoud zowiezo spannend. Dat mensen dat durven. Uiteraard weet je ongeveer wat je kunt lenen maar het zal net afgekeurd worden vanwege de vele documenten die moeten worden aangeleverd. Of de relatie gaat uit of iemand komt te overlijden. Dan zit je mooi te kijken. Tenzij je 7 ton op je bank hebt staan.


Je hoeft geen 7 ton op je bankrekening te hebben staan. Als je niet kan afnemen betaal je 10%.

Wij hebben ook het risico genomen maar dat was een weloverwogen risico. Als starter was onze casus echt peanuts en hadden vooraf al alles al uitgebreid doorgenomen met onze hypotheekadviseur.

We hadden beiden geen schulden, hoefden natuurlijk geen huis te verkopen waar we afhankelijk van waren, waren allebei in loondienst (mijn vriend vast, ik tijdelijk met verklaring dat ze de intentie hadden dat dit vast werd) en hadden spaargeld (wel wat meer dan 20k overigens, maar geen hulp van ouders financieel gezien). In het ergste geval hadden we de 10% moeten betalen en dat hadden we ook gekund, maar mede dankzij onze hele goede proactieve hypotheekadviseur hadden wij de hypotheek met minder dan 2 weken rond en getekend.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:14

Een vriendin van me heeft recent midden in Utrecht voor net boven de 6 ton gekocht (jaren 30, 120m2, grote tuin, goed onderhouden en nieuwe keuken en badkamer), dat is natuurlijk ook veel geld maar dat is toch ook wel een van de duurste plekken van Nederland lijkt me. Dus onder de 550k geen eengezinswoning te krijgen, waar is dat dan?

Ik heb een jaar geleden, net voordat de rentes echt hard begonnen te stijgen, €336.500 betaald, vp was €325.000. 116m2, 4 slaapkamers en goed onderhouden (nieuwe badkamer, we vervangen wel de keuken). Dat is in Apeldoorn dus wel buiten de randstad maar geen extreem goedkope regio.