Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 18:51

Maar als de huizen bij dezelfde makelaar staan lijkt het me wel een dingetje als je op allebei een bod doet. Stel dat je bij het ene huis de enige bieding hebt gedaan, dan zal hij bij de ander misschien zeggen ‘dit bod niet’. En zo kan hij je een bepaalde kant opsturen.

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:53

Moeten beide biedingen op hetzelfde moment binnen zijn? Anders kan je eerst bieding 1 doen en erna bieding 2..

chanelle14

Berichten: 1972
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:56

Volgens mij kan het inderdaad gewoon, heb wel eens gehoord dat dit in de grote steden vaak gebeurd.

Ik heb vandaag heel onverwachts een huis bezichtigd en hij is ook nog eens boven verwachting leuk!
Zijn nu dus weer aan het rekenen geslagen.
Weer een klushuis, welke helemaal leeggetrokken moet worden en er nu echt niet uitziet. :D

Lastige is dat we maandag op vakantie gaan voor ongeveer drie weken en we alle spullen nog op onze motoren moeten knopen,
dus wordt allemaal een beetje krap maar we zien wel.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:30

Jullie zijn niet bang van wat klussen of wel? :D Snap dat je daar eigenlijk rustig over na wil denken maar die tijd er niet is. Succes! Hopelijk komen jullie eruit.

Ik heb mijn eerste bezichtiging gehad. Leuk klein huisje met bovenverwachting grote tuin, buurt voelde ook goed, maar stiekem moest er toch veel aan de woning gebeuren en er stond water in de ruimte onder de deur (grondwater). Nou schijnt dit laatste veel voor te komen, maar ik vind dat niks :+ Zodadelijk ga ik een héél leuk huisje bezichtigen maar de buurt is minder... Even kijken hoe het voelt.

Merk wel dat ik mijn budget langzaam omhoog aan het bijstellen ben om te krijgen wat ik wil. Niet handig haha.

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:16

Ik heb onze bezichtiging van morgen toch afgezegd.
Ik weet niet of ik ons daar zie wonen en waarschijnlijk wordt deze flink overboden en dat zijn we sowieso niet van plan.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:54

Als het gevoel niet goed is, moet je het niet doen.

Wij krijgen morgen de sleutel. Best snel mogelijk, half mei gekeken en geboden. Dus met 2,5 maand mogen we aan de slag

chanelle14

Berichten: 1972
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:57

@XIrlijn Nee, ik vind klussen dus stiekem echt heel erg leuk.
We zijn bij een huis wezen kijken die al helemaal 'af' was en we liepen toch een soort van teleurgesteld naar buiten. :')

Spannend EmptyWords, lijkt me een gaaf moment! :D

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:35

Verstandig Zonnebloem92, die tijd besteden aan huizen die wel goed voelen.

Wat leuk EmptyWords! Spannend :D

chanelle14 schreef:
@XIrlijn Nee, ik vind klussen dus stiekem echt heel erg leuk.
We zijn bij een huis wezen kijken die al helemaal 'af' was en we liepen toch een soort van teleurgesteld naar buiten. :')

Spannend EmptyWords, lijkt me een gaaf moment! :D

Haha :') Dan snap ik dat jullie de klusprojecten uitzoeken!


Hier net terug van een bezichtiging van verdorie een héle leuke woning. Precies wat ik zoek, jaren 30, klein, gerenoveerd, binnen budget. Zag me er al helemaal wonen. Maar de buurt staat bekend als geen al te beste volkswijk. Dan baal ik van mijn eigen vooroordelen, maar ik twijfel of ik mij daar als niet-Fries opgegroeid in een brave rijtjeshuisbuurt ga thuisvoelen. Maar ik weet nu in elk geval wel hoe een huis moet aanvoelen :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:14

Emptywords spannend

Irlijn bij twijfel niet doen, ga desnoods in het donker nog een keer langs om te kijken hoe je je er voelt dan in de buurt.

Zonnebloem een voordeel van een bezichtiging is dat je er ervaring mee opdoet.

Hier tsja best ok nieuws maar ook -O- hoe ga ik dat voor elkaar krijgen :? Mijn huisje is courant zeker vanwege de enorme hoeveelheid kamers en woonoppervlakte en er is best ook vraag naar omdat het echt starterstarief is. En de oude fotos kunnen gebruikt worden, dus geen extra kosten daarin.

Kleinere tuin kan een nadeel zijn, geen parkeren op eigen grond. En de huizenprijzen hier in deze hoek liggen wat lastiger nu wel. Verkoop gaat trager en de prijzen stabiliseren/dalen. En wat het mogelijk oplevert minimaal zal net aan genoeg zijn maar geen extras.

Maar ik word ook geacht om alleen banken tafels stoelen en de keukenkasten en een bed te laten staan. De rest inclusief binnenplanten, huisdieren en alle persoonlijke spullen moet er uit. Hoe dan als ik er nog moet wonen voor geen idee hoelang omdat ik pas kan doen wat ik wil doen als de acte gepasseerd is. :? Even een terrarium verslepen voor een bezichtiging doe je ook niet zo snel Waar laat ik in de tussentijd mijn spullen? En vooral wat gaat me dat kosten?

Als er iemand iemand kent die onderhands een basis huis zoekt in het oosten 5/6 slaap/werkkamers tegen starterstarief hoor ik het graag :)) dat zou de beslissing makkelijker maken en goedkoper voor beide partijen. Ik ga daar even goed over nadenken en wat offertes hier en daar opvragen.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:15

xIrlijn schreef:
Hier net terug van een bezichtiging van verdorie een héle leuke woning. Precies wat ik zoek, jaren 30, klein, gerenoveerd, binnen budget. Zag me er al helemaal wonen. Maar de buurt staat bekend als geen al te beste volkswijk. Dan baal ik van mijn eigen vooroordelen, maar ik twijfel of ik mij daar als niet-Fries opgegroeid in een brave rijtjeshuisbuurt ga thuisvoelen. Maar ik weet nu in elk geval wel hoe een huis moet aanvoelen :D

Als de woning goed aanvoelt:
Loop dan komende dagen even een paar keer op verschillende tijden door de buurt. Als dat ook prima voelt: waarom niet bieden?

Ik woon ook in een buurt-met-een-naam. Nog nooit zo lekker gewoond. Alle vooroordelen kloppen niet :))

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:48

Oef lastig Karuna, ik hoor wel eens dat mensen ‘een box’ huren voor hun spullen. Maar dat zal niet goedkoop zijn. Moeten al die spullen er uit van de verkoopmakelaar? Het is wel makkelijker als potentiële koper om niet door andermans spullen heen te hoeven kijken. Maar bij mij stond het fitnessapparaat gewoon nog in de woonkamer en liep de kat gezellig langs. Net als tekeningen en foto’s, hing allemaal aan de muur. Vind het best wat dat je als verkoper verplicht bent je huis leeg te halen? Of is dat normaal? Wel fijn dat je huisje courant is! Hij ligt denk ik zuidelijker dan regio Groningen stad?

En jullie hebben gelijk, ik ben alleen dit weekend op vakantie. Maandagochtend en -avond ga ik de buurt nogmaals verkennen. Hebben jullie vooraf aan het uitbrengen van een bod de buren gesproken?

Moska

Berichten: 3399
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:05

In welke wijk staat de woning? Woon zelf al bijna 25 jaar in Leeuwarden en heb op veel plekken gewoond die als ‘minder’ bekend staan. In eigenlijk alle gevallen viel het reuze mee. Maar ik geef toe, er zijn wijken waar ik ook niet zou willen wonen.

Zelf heb ik aangebeld bij de buren en werd ik uitgenodigd om koffie te drinken. Ondertussen hebben ze me van alles verteld over de buurt en de andere buren. Heb direct erna mijn bod gedaan :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:07

Ik wel, de buurman kwam bij de bezichtigingen eens kijken wat voor reuring er was in het huis naast hem. Stond al een tijd leeg, en hij had er zelf eerder gewoond ook. Altijd handig voor het vinden van verstopte stopcontacten :D

Zuidelijker dan groningen ja, de achterhoek.

Helaas ja, ik heb idd wel wat kasten en heb vakantie souvenirs die in een vitrinekast staat in de woonkamer. Waar ook twee vitrine/boekenkasten staan. De rest staat boven en het huis kwam met 6 kasten die er achterbleven waarvan een aantal ingebouwd. :+

Ik hoop dat de offertes meevallen. Zelf box huren zou met wat ik nodig heb rond de 300 euro per maand kosten. Dat heb ik niet over helaas, ik moet er niet financieel voor onderuit gaan voor de verkoop al. :n anders gaat het simpelweg niet door en blijf ik waar ik ben en dan volhouden maar en duimen dat niet allesnog duurder gaat worden.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:24

Onze wijk zou je ook “niet dood gevonden willen worden”. Uiteindelijk geldt dat vooral voor de wijk die eraan grenst en veel minder voor de wijk waar wij in zitten.

Je zou ook altijd even de statistieken van de wijk kunnen opzoeken. Demografie, gemiddelde leeftijd, criminaliteit, verhouding koop/huur etc.

Ik weet niet of alle wijken van Nederland er in staan, maar volgens mij wel heel veel.

En ja, afgaan op statistieken is heus een beetje “vooroordelend”, maar het schept wel een beeld. Ik vond het vooral ook nuttig om het naast mijn oude wijk te leggen om te zien hoe het vergelijkt.

Je kunt die informatie vinden op http://allecijfers.nl

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:34

Moska schreef:
In welke wijk staat de woning? Woon zelf al bijna 25 jaar in Leeuwarden en heb op veel plekken gewoond die als ‘minder’ bekend staan. In eigenlijk alle gevallen viel het reuze mee. Maar ik geef toe, er zijn wijken waar ik ook niet zou willen wonen.

Zelf heb ik aangebeld bij de buren en werd ik uitgenodigd om koffie te drinken. Ondertussen hebben ze me van alles verteld over de buurt en de andere buren. Heb direct erna mijn bod gedaan :D

Graag! Het is de wijk Achter de Hoven (‘Het rode dorp’). Mag ook per pb.

Wat leuk dat jullie beide de buren vooraf uitgebreid hebben gesproken. Kan me voorstellen dat dat een heel positief gevoel geeft. :D

Handig die website Shiloh, meteen gebruikt. Zodadelijk even rustig doorlezen.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 16:57

Hmm, ik vind de wijk toch wel erg bepalend. Een huis kun je veranderen, de buurt niet. Wat waardevermeerdering betreft zit er in bepaalde buurten ook altijd wel een max aan dan, denk ik, want in bepaalde buurten willen mensen gewoon niet meer dan een x bedrag betalen, ongeacht hoe mooi het huis is.

Ik heb ook bij een huis gekeken dat op zich prima was, maar andere huizen in die straat waren slecht onderhouden, voortuinen vol onkruid, mensen die in de voortuin zaten en zo. Was voor mij wel echt een dealbreaker. Maar goed, de rest van het huis was het ook net niet, staat ook nog te koop.

Aan de andere kant, slecht onderhouden huizen/voortuinen hoeft natuurlijk niet en dan vind ik het alweer een ander verhaal. En ook: je moet ergens beginnen, als het huis fijn is en binnen budget, is het imo ook wel weer het overwegen waard :j Ligt er heel erg aan hoe de buurt daadwerkelijk is denk ik.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 17:20

De buurt maakt zeker uit, maar wat iemand een slechte buurt vind is redelijk subjectief. Wij kregen te horen dat niemand hier wilde wonen en de wijk super slecht en crimineel was. Als we door de buurt reden kregen we dat gevoel echt helemaal niet.

Ik vind zo’n site met statistieken dan wel helpen om er een beetje nuance in aan te brengen.

Nu we er eenmaal wonen valt het tot nog toe echt mega mee. Vind de wijk zelfs ronduit prettig. Ik ben blij dat we ons niet hebben laten afschrikken. De wijk ernaast is wel wat minder, dat zie je wel als je er doorheen rijdt, maar daar merken we bij het huis vooralsnog helemaal niks van.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 18:33

Goed nieuws hier, overdracht vindt waarschijnlijk begin oktober plaats. Dat is al bijna *\o/*

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:14

Doubtless schreef:
Goed nieuws hier, overdracht vindt waarschijnlijk begin oktober plaats. Dat is al bijna *\o/*


Yeah!! Gefeliciteerd!! *\o/*
Wij hebben m op 1 oktober!!

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:20

Das nog maar 2 maanden, gaat snel hoor!

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:47

Ik heb in een wijk gewoond waar arrestatieteams voorbij kropen, drugs werden gedeald en ramen werden opgeblazen als dreigement. Ik woonde er onwijs gezellig en veilig en was een jonge griet. Was in het begin wel even wennen haha.. Ik werd alleen een beetje moe van dat de hele buurt altijd maar in de voortuin zat en tegen je aan kletste (letterlijk de hele dag want bijna niemand werkte). Ohja en veel geluidsoverlast van harde muziek. Ik zette die van mij ook gewoon hard aan, maar daar moet je wel tegen kunnen.

Ik zou daar nu geen zin meer in hebben, maar als ik meer een starter was zou ik het zo doen.

chanelle14

Berichten: 1972
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:04

Hmmm, als het huis écht helemaal je ding is zou ik in ieder geval een bod doen.
Wie weet blijf je piekeren voor niks, omdat je toch dik overboden wordt...

Zo denk ik op dit moment ook over het huis waar we woensdag zijn wezen kijken.
We vinden hem echt heel leuk en zien onszelf daar ook wonen.
Er is verder nog maar 1 iemand anders wezen kijken, maar gezien de prijs denk ik dat er veel mensen op af komen.
Wij gaan maandag op vakantie, dus ik zit er aan te denken om morgen een bod te doen welke tot maandag geldt.
Zo kunnen we aftasten of we uberhaupt kans hebben en zonder spanning op vakantie.

Ik zit er wel aan te denken om een brief erbij te schrijven, wat hebben jullie hier allemaal in gezet?

paars

Berichten: 5571
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:40

Toen ik mijn eerste huis kocht heb ik de wijkagent gebeld en een aantal mensen die in die straat woonden. Ook op verschillenden tijden erdoorheen gereden. Gekeken naar onderhoud, tuintjes enzo. Geen auto’s op kratjes ;-).

Hier goed nieuws at last! M’n huis is verkocht. Kan blijven wonen tot 8 weken na oplevering van appartement. Heel blij mee!!

Anouk_H

Berichten: 2174
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 06:05

Gefeliciteerd met je verkoop Paars!

Wij hebben telefonisch een bod gedaan, toch alleen op het huis waar we voor kwamen kijken het andere huis om de hoek had een aanzienlijk kleinere zolder en we vonden dat juist wel prettig om daar meer ruimte te hebben. De makelaar ging overleggen en sinds toen is het stil, ik vind dit wachten vreselijk iedere keer ik kan het ook niet loslaten en ben er in mijn hoofd de hele tijd mee bezig, hopelijk horen we vandaag nog iets en hoeven we niet onwetend het weekend in :=

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:42

paars schreef:
Hier goed nieuws at last! M’n huis is verkocht. Kan blijven wonen tot 8 weken na oplevering van appartement. Heel blij mee!!


Gefeliciteerd *\o/*

Spannend he Anouk. Ik hoop dat ze je iets laten weten vandaag.